Pagina 1 van 1
110 V8 op zonne energie
Geplaatst: wo 16 nov 2011, 15:55
door Raoul Winckels
Hallo iedereen,
Zit ik in de trein de metro te lezen is er een stukje over de meningen van het openbaar vervoer,
Zie ik daar een stukje in staan wat ik niet helemaal kan Plaatsen maar vond het wel grappig.
"Ik heb een pracht van een landrover 110 met V8 gekocht
en als het meezit rijdt die volgend jaar op zonne energie,
Nooit meer tanken" Chris
Misschien een prikker?
En als je meeleest... Ik wens je alvast heel veel succes heb je al concrete plannen?
Gr. Raoul
Re: 110 V8 op zonne energie
Geplaatst: wo 16 nov 2011, 17:20
door Tom_RRC
Ik zit zelf ook aan zo project te denken...
Ik heb al wel oude Porsche's en kevers op elektro gezien. Dit lijkt me ook wel een leuke uitdaging. Als mensen ideeën hebben...
Re: 110 V8 op zonne energie
Geplaatst: wo 16 nov 2011, 17:45
door vossehoff
Er was toch een jaar of twee terug een prikker die aan zo'n project begonnen was? Nooit meer wat van gehoord ...
gr Niels
Re: 110 V8 op zonne energie
Geplaatst: wo 16 nov 2011, 19:12
door disco1992
in het krugerpark in zuid afrika rijden er een aantal defender 110 met een elektra motor.
hebben renault en landrover samen ontwikkeld.
lekker stil om naar de olifanten te gaan kijken
disco1992
Re: 110 V8 op zonne energie
Geplaatst: wo 16 nov 2011, 19:44
door G-men (Gargamel)
Ik zag hem staan in de krant idd.
Het probleem is niet zozeer de aandrijving...
Op de zaak gebruiken we servo motoren van een 30kW per stuk. traploos regelbaar en 100% koppel (>300nM) vanuit stilstand. Volledig waterdicht en je zou ze zo op de diff's kunnen schroeven. Heb je 30Kw per as beschikbaar.
Maar.... dat spul werkt op 200V gelijkspanning en waar haal je in godsnaam het amperage (vermogen) vandaan...... Met accu's en zonnecellen ga je dat niet redden.
Je kunt natuurlijk een dieselaggregaat achterin zetten a la top-gear ))))
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16/11/2011 18:46 door G-men (Gargamel).
Re: 110 V8 op zonne energie
Geplaatst: wo 16 nov 2011, 21:02
door Exfietser
Met een stevige accu en een stuk electronica ga je dat makkelijk redden. Er bestaan ook naafmotoren van een 20 KW. Dan heb je dus de voordelen van 4x4 met difflock. Je wielen worden alleen wat zwaarder met de nodige nadelen. Overigens dat van die zonnecellen wordt natuurlijk niks. Als je dat bedoelt dat je dat niet gaat redden. Ja dat is waar.
Zowel de electronica als de accu's en de motoren in diverse typen kun je zo kopen. Het kost alleen een paar centen.
Kijk hier
[www.evparts.com]
--> mod_embed_images_loadimage('6a924a2eb0ff33f89c78fdca46593ba4', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.evparts.com%2Fproducts%2Fstreet-vehicle%2Fmotors--dot%2F48-to-96-volt-street-vehicle-motors%2Fthumbnails.php%3Fim%3Dpicts%2Fproducts%2FMT5610.jpg%26amp%3Bwidth%3D250%26amp%3Bheight%3D300', 'http://www.evparts.com/products/street-vehicle/motors--dot/48-to-96-volt-street-vehicle-motors/thumbnails.php?im=picts/products/MT5610.jpg&width=250&height=300', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.evparts.com%2Fproducts%2Fstreet-vehicle%2Fmotors--dot%2F48-to-96-volt-street-vehicle-motors%2Fthumbnails.php%3Fim%3Dpicts%2Fproducts%2FMT5610.jpg%26amp%3Bwidth%3D250%26amp%3Bheight%3D300', '', 14813052, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Toevallig heb ik er net nog over gesproken met en vriend van mij. De LT76 v-bak zou je kunnen uitrusten met een pto-as waar je dan een electromotor op knutseld. Dan ga je in plaats van zoals ooit bedoelt is een ploeg of een pomp aandrijven andersom werken. Een electromotor in de achterbak die dus de pto-as aandrijft. Pto aanzetten. V-bak in zijn vrij (of rode pook in het midden als je alleen achteraandrijving hebben wilt) en electrisch rijden.
Arnold.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16/11/2011 20:11 door Exfietser.
Re: 110 V8 op zonne energie
Geplaatst: wo 16 nov 2011, 21:57
door G-men (Gargamel)
Dat bedoel ik idd. Technisch is het geen enkel probleem, maar om een beetje redelijk bereik te hebben wordt het wel heel veel accu's.
Zeker gezien het gewicht van de wagen en de stroomlijn ervan ..
Persoonlijk zou ik dan het hele versnellingsbakverhaal weglaten en op elke dif 1 motor aansluiten. Of mooier nog 4 kleinere (naaf)motoren.
Dan heb je eigenlijk alles wat je wilt. sturing per wiel mogelijk. Alleen bij LR nog even het terrain response lenen...
Je zou zelfs tijdens normaal gebruik 2-wheel drive kunnen doen en als er slip is of extra vermogen gevraagd wordt hem automatisch laten in/omschakelen.
Lijkt me een mooi concept zeker als je dan a-la opel Ampera gaan en electrisch rijden. Als de accu;s dan te weinig bereik hebben start je een verbrandingsmotor om de benodigde electriciteit op te wekken. Ik denk dat je dan weleens een heel zuinige landrover kunt krijgen....
Exfietser Schreef:
-------------------------------------------------------
> Met een stevige accu en een stuk electronica ga je
> dat makkelijk redden. Er bestaan ook naafmotoren
> van een 20 KW. Dan heb je dus de voordelen van 4x4
> met difflock. Je wielen worden alleen wat zwaarder
> met de nodige nadelen. Overigens dat van die
> zonnecellen wordt natuurlijk niks. Als je dat
> bedoelt dat je dat niet gaat redden. Ja dat is
> waar.
>
> Zowel de electronica als de accu's en de motoren
> in diverse typen kun je zo kopen. Het kost alleen
> een paar centen.
>
> Kijk hier
>
> [www.evparts.com]
> ors--dot/48-to-96-volt-street-vehicle-motors/mt561
> 5.htm
>
>
> [www.evparts.com]
> ors--dot/48-to-96-volt-street-vehicle-motors/thumb
> nails.php?im=picts/products/MT5610.jpg&width=250&h
> eight=300
>
> Toevallig heb ik er net nog over gesproken met en
> vriend van mij. De LT76 v-bak zou je kunnen
> uitrusten met een pto-as waar je dan een
> electromotor op knutseld. Dan ga je in plaats van
> zoals ooit bedoelt is een ploeg of een pomp
> aandrijven andersom werken. Een electromotor in de
> achterbak die dus de pto-as aandrijft. Pto
> aanzetten. V-bak in zijn vrij (of rode pook in het
> midden als je alleen achteraandrijving hebben
> wilt) en electrisch rijden.
>
> Arnold.
Re: 110 V8 op zonne energie
Geplaatst: wo 16 nov 2011, 22:51
door Gert
Toevallig heb ik hier een studie van gemaakt, om te kijken of ik mijn ambulance elektrisch kan maken. Mijn simulatiemodel liet echter zien dat ik voor een gemiddelde snelheid van 70km/h en een actieradius van 90km ongeveer 1200 kilogram aan accu's nodig heb. Natuurlijk is het wel een ambulance die, eenmaal ontdaan van verbrandingscircuit, rond de 1,8 ton zwaar is. Bovendien is het frontaal oppervlak gigantisch, want ook dat heb ik berekend. De aerodynamica helpt ook al niet mee.
De motor die je nodig hebt om dit te halen is ongeveer 40kw. Dat is logisch, want met onze 40kW motoren komen we niet echt boven de 110 uit.
Met andere woorden, je moet ergens heel erg op inleveren (snelheid of actieradius). Op zonne-energie lukt het sowieso niet, want daar haal je misschien 1kW uit.
Re: 110 V8 op zonne energie
Geplaatst: do 17 nov 2011, 00:10
door JanTD5
er is wel iemand die op dit moment bezig een series om te bouwen naar elektrisch. Hij hou ons redelijk up to date op het LRCH forum Zie hier Wel is waar niet op zonne energie maar op accu's Die zou je natuurlijk kunnen bij/op laden met zonnecellen
Mvg Jan
Re: 110 V8 op zonne energie
Geplaatst: do 17 nov 2011, 00:35
door Marc-my-Words
G-men (Gargamel) Schreef:
-------------------------------------------------------
> Dat bedoel ik idd. Technisch is het geen enkel
> probleem, maar om een beetje redelijk bereik te
> hebben wordt het wel heel veel accu's.
> Zeker gezien het gewicht van de wagen en de
> stroomlijn ervan ..
> Persoonlijk zou ik dan het hele
> versnellingsbakverhaal weglaten en op elke dif 1
> motor aansluiten. Of mooier nog 4 kleinere
> (naaf)motoren.
> Dan heb je eigenlijk alles wat je wilt. sturing
> per wiel mogelijk. Alleen bij LR nog even het
> terrain response lenen...
> Je zou zelfs tijdens normaal gebruik 2-wheel drive
> kunnen doen en als er slip is of extra vermogen
> gevraagd wordt hem automatisch laten
> in/omschakelen.
>
> Lijkt me een mooi concept zeker als je dan a-la
> opel Ampera gaan en electrisch rijden. Als de
> accu;s dan te weinig bereik hebben start je een
> verbrandingsmotor om de benodigde electriciteit op
> te wekken. Ik denk dat je dan weleens een heel
> zuinige landrover kunt krijgen....
>
Dit hiervoor geschetste aandrijfconcept is ook hier op deze groene pagina's al wel eerder besproken.
Ik ga er niet naar zoeken omdat ik nog wel weet wat er stond (ik schreef het nl zelf).
Een klein accu-pak en een kleine generator-unit met een motor naar keuze (eventueel zelfs een hetelucht-motor op hout).
In de gebruikelijke automotive aandrijflijn gaat erg veel energie verloren, in de electro-conversie natuurlijk ook dus de winst wordt daar weer deels tenietgedaan -- met naafmotoren ben je dan het beste uit. Een accu+generator voeding maakt dat de motor op de gemiddelde energie-vraag kan worden afgestemd en ook daarop kan worden geoptimaliseerd, dat is natuurlijk ook weer winst want een automotor is geoptimaliseerd op vooral soepelheid en opdat hij bij wisselende belastingen toch vermogen kan leveren.
Het mooie van zo'n oplossing is dat het als een vol-electrische auto geldt en dus belastingvrij is. (klinkt een beetje raar maar voor de belastingwetgever maakt het niet uit uit welk stopcontact de stroom komt of het nu nucleaire, groene of doe-het-zelf-stroom is).
Marc
Re: 110 V8 op zonne energie
Geplaatst: do 17 nov 2011, 09:09
door Lucas van Lierop
Ik heb aantal jaren terug of ik mijn Disco kon ombouwen, bleek nog teveel gedoe te zijn. Om toch wat te doen te hebben ben ik nu de wielbasis aan het vergroten.
Groet
Lucas
Re: 110 V8 op zonne energie
Geplaatst: zo 26 feb 2012, 20:05
door Jan Schober
JanTD5 Schreef:
-------------------------------------------------------
> er is wel iemand die op dit moment bezig een
> series om te bouwen naar elektrisch. Hij hou ons
> redelijk up to date op het LRCH forum Zie hier Wel
> is waar niet op zonne energie maar op accu's Die
> zou je natuurlijk kunnen bij/op laden met
> zonnecellen
>
> Mvg Jan
Morgen avond is bovenstaand project te zien met text en uitleg in een LRCH Clubavond.
Disclaimer: gezien het hoge knutselgehalte bij mij en op de prikpagina ( ) wil ik geïntereseerden dit laten weten, deze vermelding is puur uit persoonlijke interesse, niet ter promotie van wat dan ook.
Jan Schober
rovertje.jpg --> mod_embed_images_loadimage('2701a14b2bdcd52e383b8117311db5bc', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fhome.versatel.nl%2Fkamer31%2FFotos%2Frovertje.jpg', 'http://home.versatel.nl/kamer31/Fotos/rovertje.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fhome.versatel.nl%2Fkamer31%2FFotos%2Frovertje.jpg', '', 15204661, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Serie IIa 88 "Johnyboy"
Re: 110 V8 op zonne energie
Geplaatst: zo 26 feb 2012, 20:13
door AadG
Lithium accu`s.
Die leveren echt waanzinnig veel power.
Alleen de prijs is astronomisch