Pagina 1 van 1

Koud start hot wire

Geplaatst: ma 14 nov 2011, 18:50
door Mrah
Heb problemen met koude start RRC 3.9 hot wire EFI.

Motor is kort geleden vervangen door een volledig gereviseerde 3.5.

Bij de eerste start van de nieuwe motor viel het me al op dat ie moeilijk op gang kwam. Toen was het nog niet zo koud s'ochtends. Als hij warm is zijn er geen problemen.

Ook schakelt hij automatisch over op LPG na iets opwarmen en bij hoger toerental. Dat gaat probleemloos. Loopt ook perfect op LPG.

Bij de koude start wil hij in eerste instantie niet gaan lopen. Na lang doorstarten gaan er een paar cilinders meedoen. Na heel lang doorstarten begint ie eindelijk zelf te lopen met heel laag toerental (300omw./min). Dit gaat bij opwarmen steeds hoger in toerental klimmen en kan ik eindelijk gas geven. Doe ik dit te vroeg slaat ie af.

Hij krijgt gewoon geen koudstart verrijking.

De kv sensor net achter de verdeler heb ik al doorgemeten: 260 Ohm bij 90 graden. Dat klopt volgens Haynes. Koud moet ik deze meting nog even doen.
Graag zou ik ook gewoon op LPG koud willen starten. Hoe pak ik dit aan?

Re: Koud start hot wire

Geplaatst: ma 14 nov 2011, 20:45
door Mrah
Het gaat trouwens om een marini autogasinstallatie

Re: Koud start hot wire

Geplaatst: ma 14 nov 2011, 21:28
door Bart van Dessel
Is je stappenmotor wel in orde? Die regelt het stationaire toerental en dat de motor vlot aanslaat. Dat je kunt starten op gas is een kwestie van je electr. aansluitingen veranderen, dat moet aan de auto uitgezocht worden. Als ik een lpg installatie aanleg dan heb ik een simpele knop voor gas of benzine, als de motor goed is afgesteld dan moet ie onder alle omstandigheden goed op gas starten.

gr, bart

Re: Koud start hot wire

Geplaatst: ma 14 nov 2011, 21:41
door Frans Bonnes
Als ik het goed begrijpt ligt er nu een 3.5 EFi in.

En geen 3.5 met carbs.

fb

Re: Koud start hot wire

Geplaatst: ma 14 nov 2011, 21:57
door Bart van Dessel
3.5 efi hotwire zoals hij schrijft.

Re: Koud start hot wire

Geplaatst: ma 14 nov 2011, 23:09
door Mrah
Waar zit die stappenmotor dan? Achter op het inlaatspruitstuk?

Het was dus een 3.9 EFI en is nu 3.5 EFI.

Re: Koud start hot wire

Geplaatst: ma 14 nov 2011, 23:29
door Mrah
Die stappenmotor zit dus LA inlaatspruitstuk en krijgt morgen even een controle/schoonmaakbeurt.

Re: Koud start hot wire

Geplaatst: di 15 nov 2011, 00:09
door Bart van Dessel
Schoonmaken wil niet altijd helpen maar proberen kan natuurlijk wel. Het stiftje moet naar binnen en buiten komen, je kunt 'm eraf schroeven en de stekker erop laten. Als je de auto dan op contact zet zou je wat beweging moeten zien,

gr, bart

Re: Koud start hot wire

Geplaatst: di 15 nov 2011, 21:31
door Mrah
Heb stappenmotor er uit gehad en op contact gezet. Je voelt hem trillen maar hij stuurt het klepje niet echt heen en weer. Zou die echt kapot zijn?

Ik vind de motor bij nader inzien op benzine toch niet zo lekker lopen. Ben bang dat ik iets verkeerd heb gedaan. Wellicht met monteren van stekkers van benzine-injectoren.

De stekkers van de injectoren moet je namelijk in contrastekkers van een extra kabelboompje steken dat op die manier waarschijnlijk de injectoren uitschakelt om zo op LPG te kunnen rijden.

Als de motor bij koude start toch uiteindelijk aanslaat en je geeft flink gas dan komt er veel zwarte rook uit, dat is minder met warme motor maar veel meer dan op gas. Zou toch niet moeten. Op gas komt er alleen damp uit en loopt ie keurig. .

Ik weet het ff niet meer.

Re: Koud start hot wire

Geplaatst: di 15 nov 2011, 21:33
door Mrah
Heb ook alle temp sensoren doorgemeten. Brandstof en koelwater sensor geven de juiste waardes bij bijbehorende temperaturen.

Re: Koud start hot wire

Geplaatst: di 15 nov 2011, 21:47
door Bart van Dessel
Vervang je stappenmotor, misschien is het dan opgelost, of probeer er eentje te lenen om te testen,

groetjes, Bart

Re: Koud start hot wire

Geplaatst: di 15 nov 2011, 22:20
door Mrah
De klep die door de stappenmotor wordt bediend lijkt vast te zitten in de wijd open stand. Lijkt me dat hij dan toch gewoon koud zou moeten aanslaan. Het is een soort van extra luchtschuif maar dan bediend door de stappenmotor en niet door een bi-metaal zoals bij L-jetronic.

Bij koude start heb je meer lucht nodig voor een verhoogd toerental toch?

Re: Koud start hot wire

Geplaatst: di 15 nov 2011, 22:39
door paulus-109
nee met koude start geef je minder lucht waardoor een rijker mengsel ontstaat

Re: Koud start hot wire

Geplaatst: di 15 nov 2011, 23:21
door Mrah
Ik gaf vroeger met mijn Volvo 245 al meer lucht en brandstof door de choke uit te trekken! Het verhogen van het toerental gebeurde door de gasklep iets open te zetten.

Nu gaat dus bij de RRC ook meer lucht door de luchtmassameter waardoor het mms weet dat het meer in moet spuiten, toch?

Re: Koud start hot wire

Geplaatst: di 15 nov 2011, 23:31
door paulus-109
de gemiddelde choke is een klep die de luchtstroom beperkt al dan niet gestuurd door een kabel een bimetaal of een stappenmoter

klep dicht is minder lucht is rijker mengsel immers de verhouding benzine gaat omhoog en zo gaat de motor rijker lopen.

even over de volvo als je die choke er op trok dan zal de motor flink naar benz gestonken hebben (rijker)
de gasklep is iets anders dan een chokeklep

Re: Koud start hot wire

Geplaatst: wo 16 nov 2011, 17:19
door Mrah
Heb auto aan de co tester gehangen:

op benzine:

co: 0,00
Lambda: >1,3
HC< 250

Op LPG:

Co: 0,05 -0,2 kon je makkelijk verstellen met verdamper stationair-stelschroef
Lambda: rond 1

Hij loopt dus veel te arm op benzine.

Lambdasensoren gemeten via signaaldraad van lambdasensor:

Rechter schommelt tussen 0,50 volt en 0,05 volt.

Linker schommelt tussen 1,00 en 0,50 volt.

De rechter lambdasensor geeft dus aan dat mengsel voor rechter cilinderbank veel te arm is. Is goed verklaarbaar omdat de stappenmotor achterop inlaatspruitstuk meer rechts dan links zit. En hij staat continu vol open. Dus veel lucht op die plek van om de gasklep heen weggehaald verarmd het benzinemengsel.

Nog eens de stappenmotor losgehaald. De klep die door het motortje word aangestuurd kun je er uit trekken. Dat lukte met veel moeite de eerste keer. Zat dus vast.

Beetje wd40 en remmenreiniger er bij. Daarna stappenmotor gemonteerd met de klep zo ver uitgedraaid dat klep dicht moet zijn. Na starten en lopen nog eens gekeken of klep opengestuurd was. Dat bleek het geval. Ding was weer helemaal open maar wil dus niet meer dicht.

Dus: of aansturing is verkeerd bezig of: stappenmotor kan niet meer klep dichten en werkt nog maar een kant op.

Nieuwe stappenmotor is besteld. Nu maar hopen dat dat het ook echt is.

Re: Koud start hot wire

Geplaatst: za 19 nov 2011, 12:49
door Mrah
Stappenmotor vervangen heeft niet geholpen.

Wat ik gemeten heb is dat het mengsel veel te arm is. Ik denk nu dus dat er iets mis is met de brandstofdruk.

Als ik het vacuumslangetje lostrek van de brandstofdrukregelaar achter op het inlaatspruitstuk krijgt hij gelijk meer de neiging om aan te slaan. Die regelaar verlaagt blijkbaar de druk als gasklep dicht is.

Het kunnen volgens mij nu nog 3 dingen zijn:

- Drukregelaar is kapot

- Brandstoffilter is verstopt

- Brandstofpomp levert niet genoeg druk meer.

Het filter kan ik gauw uitsluiten. Die heb ik nog liggen.

Brandstofpomp is denk ik goede tweede verdachte na drukregelaar.

Re: Koud start hot wire

Geplaatst: ma 06 aug 2012, 18:55
door Mrah
Dit topic is al van een tijd terug maar ik wil de oplossing van dit verhaal toch even kwijt...

Even opfrissen: het gaat om een 3.5 V8 hotwire en het probleem was de koude start. Ik moest altijd minimaal twee keer starten voor de motor aansloeg en bleef lopen. De eerste keer starten slaat de motor moeizaam aan en valt vervolgens weer weg. Tweede keer starten is: starten en lopen behalve als de temperaturen beginnen te zakken. Bij 15 graden en kouder moet ik nog vaker starten voor hij blijft lopen. Afgelopen februari was een drama. Kreeg hem soms niet aan. Loopt de motor eindelijk dan is er geen enkel probleem meer.

Veel dingen al vervangen:

- nieuwe brandstofpomp
- br.st.filter
- br.st.drukregelaar
- stappenmotor achter op inlaatspruitstuk
- Om valse lucht uit te sluiten alle vacuumslangen vervangen.

Ook heb ik met remmenreiniger rond de injectoren inlaatspruitstuk gespoten met lopende motor om wellicht valse lucht langs de injectorrubbers of ergens anders uit te sluiten.

Niets hielp afdoende en ik begon al aan nieuwe injectoren te denken terwijl ik bijna alleen maar op LPG rij en alleen de benzine-injectoren nodig heb voor de koude start.

Toch eerst maar eens de injectorrubbers vervangen dacht ik zo.

Omdat ik de injectoren er nu toch uit had: testen of ze wel allemaal werken. Ik zette 12 volt op een injector en zette met een busje remmenreiniger via de benzine ingang druk op de injector en zowaar er kwam een flinke straal uit. Die deed het in ieder geval.

Dit bij alle injectoren gedaan. Alles hetzelfde. Daarna nog alle weerstanden gemeten van de injectoren: allemaal 17,5 ohm.

Injectorrubbers vervangen en alles weer gemonteerd met als resultaat een motor die koud onmiddelijk met een luide vroem aan slaat en netjes blijft lopen en keurig afregelt naar een behoorlijk stationair toerental.

Wat mij nu opvalt is het verschil in lopen op benzine of LPG.

Bij benzine hoor je echt die V8 sound in de uitlaat. Wel een mooi geluid eigenlijk.

Op LPG loopt de motor zijdezacht. Heel beschaaft.

Wellicht moet ik het LPG systeem nog wat rijker zetten? Ik hang hem binnenkort even aan de viergastester.