Pagina 1 van 1

Td5 achteras: lagerspanning op ouderwetse manier?

Geplaatst: zo 13 nov 2011, 01:19
door Puffino
Nu heb ik een Td5 achteras gekocht, en zie dat die een knelring gebruikt om de wiellager spanning te zetten. En dus is deze niet meer opde oude manier te stellen.

Ik zie die onderdelen, en denk dat het net zo goed zonder die knel-ring kan, dat je die gewoon zou kunnen weglaten, en het op de oude manier zou kunnen oplossen, dus zoals dat ook ging bij de Series en 90/110.

Klopt dat? Wat zou het nadeel zijn van de oude methode? Wat zie ik nu over het hoofd?

Sander Lelieveld


Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V

Snorkel.Runde.NL

Re: Td5 achteras: lagerspanning op ouderwetse manier?

Geplaatst: zo 13 nov 2011, 07:16
door Frank 110V8
Hoi,

Ik ga ervan uit dat het gewoon op de ouderwetse metode kan. de nieuwe metode is makkelijker voor productie en het garagebedrijf. zit in een keer goed.

Groet Frank

Re: Td5 achteras: lagerspanning op ouderwetse manier?

Geplaatst: zo 13 nov 2011, 10:29
door remco
HH,

De " bus" is er voor niet alleen voor om de juistte voorspanning te verkrijgen.
Bij komend voordeel is vooral dat het binnenste deel van het lager vastgezet wordt ten opzichtte van de asstomp. Meedraaien wordt dus voorkomen. De stelmoer staat dan ook flink vast op moment.

Makkelijker voor productie? Dat kun je je afvragen. Er zit een opbouw in dikte van de "bus". Te zien in kleur aanduiding.
Bij iedere vernieuwing van lagers, moet je dus meten en mogelijk een andere afstandsbus toepassen. Dus spulletje monteren, vastzetten en meten. Verschil meten en juistte bus kiezen, weer in elkaar en weer meten.

Dit is de theorie. In praktijk gebruikt merendeel waarschijnlijk de zelfde bus.

Remco

Re: Td5 achteras: lagerspanning op ouderwetse manier?

Geplaatst: zo 13 nov 2011, 10:56
door Marc-my-Words
Waarschijnlijk, als je dezelfde lagers gebruikt, zal een zelfde bus voldoen.
Is naar mijn mening een gevalletje van ieder voordeel heb se nadeel (en omgekeerd).

Het kunnen stellen van lagers is wellicht een voordeel, nadeel is dat het dan ook moet.
Eenmaal op moment met die bus vastgezet kan een wiellager met wat geluk een gemiddeld autoleven mee.
Jammer is dat men in Solihull zo nu en dan het geluk beproeft en de lagers slechts met WD40 smeren (of althans zo lijkt het).
Het kan je dus overkomen dat de een lager nog geen 100.000 km meegaat, aan de andere kant* kan het ook makkelijk meer dan het dubbele worden.

* Neem die andere kant ook letterlijk - been-there-seen-that - links en recht aan een auto, en dat dubbele is slechts ervaring tot dan toe.

En dan, ik weet het, zijn er mensen die menen dat het stellen kan helpen bij het verhelpen van een speling. Ja, en nee: gewoonlijk als je de speling bemerkt is er nog wel wat te stellen, maar dat is dan vooral uit-stellen, ofwel te laat omdat je de speling eigenlijk altijd te laat opmerkt.

En tenslotte: met een bus ertussen kan een hemelend wiellager het nog een tijdje "uithouden" dwz je weet in ieder geval zeker dat alles op zijn plek blijft zitten zolang je niet als een hork doorrijdt tot alles vastgelast zit. (Als alles uiteindelijk allemaal vastgelast zit dan blijft het ook allemaal "op z'n plek" maar dat is dan weer niet de bedoeling.)

Marc



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13/11/2011 09:57 door Marc-my-Words.

Re: Td5 achteras: lagerspanning op ouderwetse manier?

Geplaatst: zo 13 nov 2011, 10:58
door Puffino
precies, je zult ook nog eens moeten meten, ja.... Lekker voor als roadside repair ;-)

Vastslaande lagers komen nouo ook weer niet ZO vaak voor.

Sander Lelieveld


Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V

Snorkel.Runde.NL

Re: Td5 achteras: lagerspanning op ouderwetse manier?

Geplaatst: zo 13 nov 2011, 11:06
door Puffino
het lijkt wel alsof je hier beweert dat het lijkt alsof ze vergeten zijn lagervet er in te stoppen?

Kan het niet zijn dat die keerring lek is, en olie uit het diff zich vermengt met lagervet, wat ik me kan voorstellen bij flink warm rijden kan leiden tot "oplossen" van het lagervet, waarna je het probleem krijgt dat we ook met swivels kan optreden, namelijk dat olie uitzakt bij langer stilstaan? En dus de bovenkant van het lager droogvalt tot er weer gereden wordt? Ga ik nu te ver?

Re: Td5 achteras: lagerspanning op ouderwetse manier?

Geplaatst: zo 13 nov 2011, 11:19
door Marc-my-Words
Ik weet niet of ze het lagervet soms vergeten, maar het zou maar zo kunnen dat ze het vet dat de lagers bij productie meekrijgen soms al genoeg vinden.
Anyway bleken bij mijn oude Td5 eenzijdig - aan de gebruikelijke schaduwkant, maar dat kan natuurlijk ook toevallig de kant van een luie lager-montage-man geweest zijn - de lagers kort na elkaar te gaan hemelen. Gelukkig ben ik van het oplettende type dus hoorde ik ze kraken resp piepen ruim voordat ze echt ernstig gingen opspelen, want natuurlijk gebeurt zoiets ver van huis*, vervangen was uiteindelijk na thuiskomst geboden (maar gelukkig nog niet hyper urgent).

* De ene aan de andere kant van Malmö, de andere ergens in midden Frankrijk.

Ik heb eens nagevraagd maar ben de precieze uitkomst ook weer vergeten, maar theoretisch is de levensduur van dit soort lagers "levenslang" dwz. langer als de te verwachten levensduur van de auto.

Marc



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13/11/2011 10:21 door Marc-my-Words.

Re: Td5 achteras: lagerspanning op ouderwetse manier?

Geplaatst: zo 13 nov 2011, 11:27
door Puffino
aha, goed dat je het er bij zegt. Levenslange garantie ken ik. als ie dan stuk is zeggen ze doodleuk "hij leeft niet meer, daarmee is dus ook de garantie vervallen".

Maar gelukkig is dat maar een flauwe grap

Dank, ik voel wel wat voor het weglaten van die knel-ring.

Sander Lelieveld


Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V

Snorkel.Runde.NL

Re: Td5 achteras: lagerspanning op ouderwetse manier?

Geplaatst: zo 13 nov 2011, 11:37
door Marc-my-Words
Mij lijkt met goed en ruim genoeg lagervet monteren incl bus en meer dan 200.000 km geen omkijken aan een heel rustig vooruitzicht.
Ga je er nog heel veel meer kilometers mee rijden dan is het een leuke duurproef, want volgens de theorie moeten dit soort lagers echt heel veel langer mee gaan.

En, nee, bij mij was er geen sprake van lekke pakkingen oid gewoon erg schraal gesmeerde lagers (goed beschouwd moet je dus je auto in nieuwstaat eerst demonteren en alles nakijken smeren/vetten etc. en daarna vlgs de norm weer monteren).

Marc

Re: Td5 achteras: lagerspanning op ouderwetse manier?

Geplaatst: zo 13 nov 2011, 12:09
door Puffino
Marc-my-Words Schreef:
-------------------------------------------------------
> (goed beschouwd moet je dus je auto in nieuwstaat
> eerst demonteren en alles nakijken smeren/vetten
> etc. en daarna vlgs de norm weer monteren).
>
> Marc

Zoals beschreven in het addendum 27c van het werkplaatshandboek. ;-)

Re: Td5 achteras: lagerspanning op ouderwetse manier?

Geplaatst: zo 13 nov 2011, 12:27
door Marc-my-Words
Puffino Schreef:
-------------------------------------------------------
> Marc-my-Words Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > (goed beschouwd moet je dus je auto in
> nieuwstaat
> > eerst demonteren en alles nakijken
> smeren/vetten
> > etc. en daarna vlgs de norm weer monteren).
> >
> > Marc
>
> Zoals beschreven in het addendum 27c van het
> werkplaatshandboek. ;-)

't Is natuurlijk tekenend dat het pas addendum 27c is.

Misschien is het beter als ze de de levertijd bekorten door bij bestelling een werkplaatshandboek te leveren en na dat je bewezen hebt het van a-tot-z (incl addenda) te kennen één grote bouwdoos af te leveren. (Wellicht is bij Paddocks bestellen dan ook goedkoper.)

Van de ruim 3 maanden levertijd zitten ze in Solihull eerst ruim twee maanden duimen te draaien en te plannen*, daarna bouwen ze je auto (kennelijk dus toch weer met iets te veel haast en te weinig aandacht) en vervolgens mag ie nog 3 weken onderweg zijn om uiteindelijk een paar weken te laat geleverd te worden. Meer dan tijd genoeg dus om zelf een auto volgens het boekje in elkaar te zetten.
* Het leuke is dat mijn huidige 110 een in het chassis ingeslagen productiedatum en uur heeft ('t is er eentje uit de overwerk-uren).

Marc

Re: Td5 achteras: lagerspanning op ouderwetse manier?

Geplaatst: zo 13 nov 2011, 13:55
door Puffino
hahaha, dat IS toch eigenlijk ook al mogelijk? Begin bij Richards of Marsland, dan ga je naar Paddock voro de rest....

Mis je hooguit een kleinigheidje: goedkeuring, Marsland levert tenslotte geen kentekens op de chassis.

Maar je wilt een wagen naar je eigen specs? Dan zit je op die manier wel goed.

Hmmmm. Needs thinking.

Re: Td5 achteras: lagerspanning op ouderwetse manier?

Geplaatst: zo 13 nov 2011, 15:00
door remco
HH,

Je voelt er iets voor om de "bus" weg te laten. Met welk voordeel?.

Mijn mening laat zitten, bij het weglaten zie ik eerder een nadeel; Het mogelijk meedraaien van het binnenlager om de asstomp.

Remco

Re: Td5 achteras: lagerspanning op ouderwetse manier?

Geplaatst: ma 14 nov 2011, 08:17
door Puffino
dat een reparatie veel makkelijker is uit te voeren.

Sander Lelieveld


Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V

Snorkel.Runde.NL

Re: Td5 achteras: lagerspanning op ouderwetse manier?

Geplaatst: ma 14 nov 2011, 10:27
door Wim Janssen
QuoteDe " bus" is er voor niet alleen voor om de juistte voorspanning te verkrijgen.
Ik zou geen "voorspanning" op wiellagers zetten. Dat gaat niet goed. Een van de weinige conische lagers met voorspanning is het swivellager. De rest moet toch echt wel speling hebben om te kunnen draaien.

groeten
Wim Janssen

Re: Td5 achteras: lagerspanning op ouderwetse manier?

Geplaatst: ma 14 nov 2011, 10:31
door Marc-my-Words
En .... hoe vaak gaan de lagers stuk (aangenomen dat ze bij montage rijkelijk in kwaliteitsvet zijn gezet) ?

Wellicht vragen de lagers extra aandacht als je herhaald allerlei vieze doorwadingen doet maar dan kan je ze beter eens in de zoveel tijd demonteren en schoonmaken/vervangen. In dat laatste geval is er overigens ook niks tegen de bussen (behalve dan dat die ene grote moer een stuk vaster zit).

Normaal gaan goede lagers gewoon erg lang mee, en door die bus - als alles netjes gemonteerd was bij aanvang - is er eigenlijk geen enkele reden waarom de lagers nagesteld zouden moeten.

Misschien iets voor een ondezoekje ?
Hier een voorzet:
1x Fabrieksmontage - met bus dus* - in 1999: van 100.000 tot >200.000km (zowel voor als achter) -- * waarschijnlijk uiterst schraal in 't vet.

Marc

Re: Td5 achteras: lagerspanning op ouderwetse manier?

Geplaatst: ma 14 nov 2011, 10:36
door Marc-my-Words
Wim Janssen Schreef:
-------------------------------------------------------
> >
>
>
> Ik zou geen "voorspanning" op wiellagers zetten.
> Dat gaat niet goed. Een van de weinige conische
> lagers met voorspanning is het swivellager. De
> rest moet toch echt wel speling hebben om te
> kunnen draaien.
>
> groeten
> Wim Janssen

't Is dus net als met een (gebruikelijk) fietswiel: net een fractie speling loopt goed.
Da's dus de "winst" van de bus: zonder bus is er nooit een echte borging en ben je verplicht de lagers met een zekere regelmaat te checken en eventueel na te stellen. Met een bus hoef je ze alleen te controleren op overmatige slijtage (of vervuiling), in theorie hebben de lagers dan het "eeuwige" leven (dwz lang, en nauwelijks omkijken naar).

Marc