Pagina 1 van 1
diode bij klokje 110
Geplaatst: vr 11 nov 2011, 17:41
door Wouter
Goedenmiddag,
Vraagje, weet iemand waarom er bij het analoge klokje van een 110 een diode zit tussen de rode draad?
Volgens schema zou de rode draad de + voor lampje zijn, en de paarse de + voor klokje, maar snap het nut niet van een diode op die plek?
Re: diode bij klokje 110
Geplaatst: vr 11 nov 2011, 18:02
door Frans Bonnes
Ik verwacht om te voorkomen dat het klokje via de rode draad massa gaat maken.
fb
Re: diode bij klokje 110
Geplaatst: vr 11 nov 2011, 18:54
door Jos Daalmans
Hoi,
Is het soms geen Zenerdiode? die een bepaalde spanningsval geeft, zodat het lampje zachter gaat branden?
Een Zenerdiode gaat pas bij b.v. 5,6 Volt sper-spanning (stroom loopt dan in de sper-richting) geleiden en blijft, mits de stroom niet te gek wordt, op die 5,6 Volt hangen. Van je 12 Volt (14 volt bij draaiende motor) blijft dan 6,4 Volt (of bij draaiende motor 8,4 Volt) over. Resultaat, een zwakkere verlichting.
Dit is misschien wel handig in het donker, zodat een boze wolf of beer jouw dashboard verlichting niet ziet.
Alle gekheid op en stokje. Zit zo een diode in de voeding van het klokje, is dat gedaan om storen op de radio te voorkomen. Het klokje is n.l. voorzien van een magneet, die in rustpositie even stroom krijgt en een veermechanisme een hengst geeft en daarmee het klokje een aantal minuten laat lopen. Als de veer weer bijna ontspannen is, maakt dit weer een contactje en begint het verhaal weer van vooraf aan. Dit kortstondig schakelen geeft een behoorlijke piek op het 12 Volt boordnet en de radio pikt dat op en geeft dat netjes door.
Het schakel geluidje is ook waarneembaar als je uiteraard jouw altijd-weer-luidruchtige motor niet laat draaien.
Groeten,
Succes
Re: diode bij klokje 110
Geplaatst: za 12 nov 2011, 19:30
door Wouter
Das een duidelijk verhaal Jos, bedankt!
Haha dat storen op mijn radio, pfff denk niet dat ik het verschil hoor inderdaad
Maar goed, weer wat wijzer geworden