Pagina 1 van 1

Tuimelaars

Geplaatst: wo 09 nov 2011, 22:42
door Nick
Ik wil in mijn 2,25 diesel graag nieuwe tuimelaars monteren, de huidige zijn behoorlijk ingesleten, en de kleppen zijn daardoor niet meer nauwkeurig te stellen. Nu kom ik in het onderdelenboek tuimelaars voor motoren met suffix A en B, en tuimelaars voor suffix C en verder tegen. In mijn wagen ligt een suffix C blok. Alleen vraag ik me eigenlijk af wat nu het verschil tussen deze tuimelaars is? Er wordt maar 1 soort tuimelaaras weergegeven, dus een verschil in boring van de tuimelaars kan het niet zijn. Gaat het hier puur om de (metrische of niet-metrische) draad van de stelschroeven en moeren? Want in dat geval kan ik denk ik beter de nieuwe met metrische draad bestellen, dat is makkelijker, weer een paar engelse maten minder.

Ik neem trouwens aan dat het geen kwaad kan om de paar kopbouten waarmee de as vast zit even los te maken, en later weer aan te draaien? Veel mensen vervangen op die manier namelijk ook de klepsteelrubbers.

Gr. Nick,
Land Rover Series 2A Ambulance ex Engels Rijnleger
landrover109.mijnalbums.nl

Re: Tuimelaars

Geplaatst: za 12 nov 2011, 00:08
door Iwan Stuifzand
Suffix C van Series 3 is niet dezelfde als suffix C van Series 2a. Ik weet dus niet welk blok je nu hebt.
Ik zou gewoon weer het soort tuimelaars gebruiken dat er nu al inzit omdat je dan geen nieuwe stelschroeven hoeft te kopen (als de oude er tenminste nog goed uitzien) en dat scheelt dus gewoon geld

Iwan

Re: Tuimelaars

Geplaatst: za 12 nov 2011, 12:27
door Peter T.
Er zit een groot verschil tussen de verschillende tuimelaars !! (Ben nog even op zoek naar de foto die ik destijds gemaakt heb) Kijk op de zijkant van de huidige tuimelaars, daar staat je partnummer en het beste is je hierbij te houden.

Ga je nieuwe tuimelaars plaatsen vervang van meteen de tuimelaarsas ook. Kosten vallen erg mee (zowel orgineel L.R. als namaak).

Peter T.
SIII 109 "Jeltsin"
24V 2.25 Diesel 1981
Foto-PUEEMFGS.jpg --> mod_embed_images_loadimage('99ff09a020b0f19426d505d4a8b782a6', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-PUEEMFGS.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-PUEEMFGS.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-PUEEMFGS.jpg', '', 14796117, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: Tuimelaars

Geplaatst: za 12 nov 2011, 13:15
door jarne
Misschien kan je eerst de tuimelaars van de as afhalen en eens kijken wat er precies versleten is.
Bij mij wat de as behoorlijk ingesleten en heb ik dus vervangen.

Mvg

Re: Tuimelaars

Geplaatst: zo 13 nov 2011, 00:51
door Nick
Het gaat om een Series 3 Suffix C blok. Het is dus het beste om dezelfde tuimelaars te gebruiken als er nu op zitten, ik zal de as eens uit elkaar halen om te zien welke onderdeelnummers erop staan. De tuimelaars zijn overigens aan de onderkant ingesleten, op het vlakje dat de klepsteel naar beneden drukt is een holte gesleten.

Gr. Nick,
Land Rover Series 2A Ambulance ex Engels Rijnleger
landrover109.mijnalbums.nl