Pagina 1 van 1

Meer pk's V8

Geplaatst: di 08 nov 2011, 12:09
door brian110v8
Hallo,

Bij deze even een vraag:

Wat zijn de opties om een 3.5 V8 Laag compressie wat meer pk's te geven,
Andere nokkenas? Welke?
Ander inlaat spruitstuk?
Hoog compressie van maken? Hoe?

Alle opties zijn welkom!

Met vriendelijke groet,

Brian de Jong

Re: Meer pk's V8

Geplaatst: di 08 nov 2011, 12:46
door Bart van Dessel
Een laag compressieblok dien je eerst te voorzien van andere zuigers, je kunt hoog compressie 9.35 zuigers plaatsen maar ook 10.5. Dan win je al veel vermogen, daarna kun je kijken naar andere nokkenas, carburateur, efi plaatsen, uitlaat aanpassen etc etc. Maar de basis is eigenlijk hogere compressie zuigers. Een laag compressieblok tunen met de originele zuigers heeft weinig zin. Je kunt ook kiezen om een 3.9 blok te plaatsen, dan heb je ook onderin een stuk meer koppel. En dan hebben we het nog niet over een 4.6....

Groetjes, Bart

Re: Meer pk's V8

Geplaatst: di 08 nov 2011, 13:07
door Ruud Lemmens
Ja, dan ga je als de spreekwoordelijke brandweer.

Die fluorrode vlek die me langskwam zal ik vermoedelijk nooit meer vergeten, haha


groeten, Ruud

Re: Meer pk's V8

Geplaatst: di 08 nov 2011, 14:14
door Wim Janssen
Als je echt met je 3.5 blok verder wilt, wat op zich geen slechte keus is, zou ik beginnen met een revisie. Je kunt een afgeragd oud blok geen nieuw leven inblazen met een leuke nokkenas. De basis moet eerst goed zijn. Haal je klepdeksels er maar eens af en kijk hoeveel vervuiling je in je blok hebt. Deze vervuiling zit overal en kan dus ook in je oliekanalen naar je krukas lagers komen met alle gevolgen van dien. Verder is inderdaad een hogere compressieverhoging een goed startpunt wat je inderdaad kunt bereiken met andere zuigers. Als je deze moet vervangen heb je dus al een halve revisie. hierbij kun je ook je cilinderkoppen nog eens extreem laten vlakken. Verder nokkenas, spaghetti uitlaat, carburateur en een heel goede ontsteking. Bij montage van een spaghetti uitlaat is het ook aan te bevelen om zeker de uitlaatpoorten wat te bewerken omdat deze in de regel kleiner zijn dan de aansluiting met de uitlaat. Verder is in de inlaat poorten ook nog wel wat te halen.

groeten
Wim Janssen

Re: Meer pk's V8

Geplaatst: di 08 nov 2011, 14:22
door Bart van Dessel
Beter als Wim kan ik het niet formuleren. Het is een redelijk simpel blok die je (met technische kennis) zelf makkelijk uit elkaar kunt halen en evt. opbouwen. Onderdelen zijn niet en héél veel aanbod!

Gr, Bart

Re: Meer pk's V8

Geplaatst: di 08 nov 2011, 14:23
door Wim Janssen
Ik zie nu pas dat je ook met een 110 rijdt. Hou er rekening mee dat een 3.5 nooit een echt "beest" gaat worden met zoveel eigen gewicht. Wat je wel kunt bereiken is een auto die gewoon onder alle omstandigheden "lekker" loopt. Ik ben ook begonnen met een 3.5 laag compressie en vroeg me inderdaad af wat nu zo spectaculair was aan een V8. Na de hierboven genoemde aanpassingen heb ik nu wel het gevoel in een V8 te rijden.

groeten
Wim Janssen

Re: Meer pk's V8

Geplaatst: di 08 nov 2011, 15:45
door brian110v8
Bedankt voor de reacties,

Jullie raden dus aan om te beginnen met andere zuigers, welke zijn dan het beste 9.35 of 10.5? Waar zijn deze te koop?
Het blok wordt dit weekend uitgebouwd, en willen het dan allemaal in een keer meteen goed doen, dus ook wat meer pk's.

Vraag aan Wim:

Ik zag in jou foto album, dat jij een set van RTI hebt gebruikt, waar is deze te koop, want dat lijkt me alvast goed om mee te beginnen samen met de zuigers.
Zou je mij hierover een PB kunnen sturen?

Groeten, Brian de Jong

Re: Meer pk's V8

Geplaatst: di 08 nov 2011, 15:51
door brian110v8
Bedankt voor alle reacties,

Het wordt door jullie dus aangeraden om te beginnen met andere zuigers, welke zijn dan het beste? 9.35 of 10.5?
Het blok wordt dit weekend waarschijnlijk door ons uitgebouwd, en we willen dan inderdaad controleren of het blok nog in goede staat is.
Jullie hebben het ook nog over een 3.9? Heeft misschien iemand deze tekoop in goede staat?

Heb ik nog een vraag aan Wim:
Ik zag in jou foto album dat jij een setje had van RTI met piper nokkenas enz..
zou je mij een pb kunnen sturen waar je deze gekocht hebt?

Groeten Brian

Re: Meer pk's V8

Geplaatst: di 08 nov 2011, 15:59
door bowy
Ik zou gewoon een 5,7 kopen

Re: Meer pk's V8

Geplaatst: di 08 nov 2011, 16:01
door brian110v8
Maar dan zit ik weer met de versnellingsbak, en dan wordt het toch een beetje te duur!

Re: Meer pk's V8

Geplaatst: di 08 nov 2011, 17:41
door bowy
Laat ik nou toevallig nog een bijpassende automaat over hebben met conversie naar een landrover tussenbak....

Re: Meer pk's V8

Geplaatst: di 08 nov 2011, 17:42
door Tom
De 9.35 of 9.75 zuigers hebben standaard in veel rover blokken gezeten, dus goed te krijgen,

De 10.5 maar alleen in een paar p5 of p6 vitesse oid, dus die zou je nieuw moeten kopen, vaak alleen in overmaat te koop bij rimmerbros oid, en dan moet je gaan googlen/zoeken.

Verder kan je ook kiezen voor 4.6 koppen, die zijn platter omdat die met composiet koppaking gebruikt worden, en daardoor dus hogere compressie/ of je kan dan dus ook komposiet koppakingen gaan gebruiken, waardoor je je compressie langere tijd behoud.
(of dus je oude 3.5 koppen laten vlakken)

Succes,

Groet, Tom

Re: Meer pk's V8

Geplaatst: di 08 nov 2011, 19:54
door G-men (Gargamel)
Wim heeft e.e.a. eigenlijk heel erg goed verwoord.
Meet eens de compressie en kijk dan eens hoe het staat met de caburateurs en ontsteking, grote kans dat daar in de jaren al eeen paar paarden verdwenen zijn. Ook de uitlaat geeft je wat winst; en is ook met andere blokken gewoon bruikbaar.
Als je echt gaat beginnen met andere zuigers, dan kun je beter op zoek gaan naar een 3.9 of zelfs wat groter.
Ben zelf ook begonnen met een 3.5; en heb daar een edelbrock/weber carburateur op gezet en een sport-uitlaat. dat scheelt behoorlijk; en ze zijn probleemloos herbruikbaar op zwaardere motoren. Overigens zijn de carburateurs als ze in goede staat zijn zelfs te gebruiken op een 4.6; dus dat hoeft niet perse.

Na 2 jaar waren er wat problemen met de oliepomp; hiervan bleef het overdrukventiel hangen, waardoor een deel na de pomp terugging in het carter. Lampje brand echter niet..... er is nog net genoeg. Oliedrukmeter is dus een aanrader.
Gevolg was wel dat het geheel eigenlijk aan een volledige revisie toe was. Kosten om dat goed te doen zijn best hoog; en ik heb uiteindelijk bij RPI een 4.6 besteld met een front cover van een (vroege)3.9. Je krijgt dan een 4.6 die 1op1 past op de plaats van een standaard 3.5. Vliegwiel, dynamo en startmotor kun je zo overzetten.
Het werkt prima met de "oude" olie en waterpomp. Ook koeltechnisch heb je geen probleem. Zoals het nu is, komt de olietemperatuur nooit boven de 90 graden, en zit meestal op zo'n 70-75.

En tja, dan wil het best van zijn plek komen. Op kenteken staat 130kW (officieel via RDW); en dat is vrij realistisch. Je kunt makkelijk meer uit halen door injectie en een snellere nokkenas te nemen. heb dat zelf niet gedaan. Vooral omdat ik de aandrijflijk heel wil houden; en de steekassen hebben het er nu al redelijk zwaar meer. Ook moet je bij meer vermogen toch gaan denken aan een oliekoeler e.d. Verbruik van de 4.6 is iets minder als de 3,5. Ik rij nu 1 op 4,5 op LPG, waarbij soms best een beetje gespeeld wordt met het gas....
In dat opzicht is een automaat nog een wens die op het ijstje staat. Wel vrij onderaan, de LT95 doet het prima !

Link RPI : [www.v8engines.com] check dan zeker even de V8 wizzard.

Gerrit


brian110v8 Schreef:
-------------------------------------------------------
> Hallo,
>
> Bij deze even een vraag:
>
> Wat zijn de opties om een 3.5 V8 Laag compressie
> wat meer pk's te geven,
> Andere nokkenas? Welke?
> Ander inlaat spruitstuk?
> Hoog compressie van maken? Hoe?
>
> Alle opties zijn welkom!
>
> Met vriendelijke groet,
>
> Brian de Jong



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08/11/2011 18:55 door G-men (Gargamel).

Re: Meer pk's V8

Geplaatst: di 08 nov 2011, 21:11
door liberty1970
hoi,

ik ben afgelopen donderdag begonnen met de 3.5 om te ruilen voor een 4.6, tot nu toe gaat het simpel(veel bouten los maken enz.) ik ben wel benieuwd of t straks een beetje vooruit gaat.

gr

bertil