Pagina 1 van 1
Meten van koelvloeistof
Geplaatst: zo 06 nov 2011, 19:48
door John v H.
Het vriespunt van koelvloeistof is te meten met een meter. Zit er nog verschil in meters of is het goedkoopste budgetmodel afdoende? Dus stel je meet -20 dan lijkt me dat prima voor gebruik in Nederland maar stel je meet -10 dan moet er vervangen of toegevoegd worden.
Iemand nog tips waar goedkope meters te verkrijgen zijn? Het ding gebruik ik namelijkmaar af en toe maar wel leuk om zelf te hebben.
John
Re: Meten van koelvloeistof
Geplaatst: zo 06 nov 2011, 20:07
door Wim Janssen
Elke automaterialenzaak heeft zoiets.
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
Re: Meten van koelvloeistof
Geplaatst: zo 06 nov 2011, 23:16
door bram-rrc
beter altijd 100% koelvloeistof erin. geen twijfel en geen risico!
Re: Meten van koelvloeistof
Geplaatst: ma 07 nov 2011, 09:09
door Bart van Dessel
Zo is dat, dat spul is ervoor om 100% puur te gebruiken. Is ook voor het behoud van je blok.
groetjes, bart
Re: Meten van koelvloeistof
Geplaatst: ma 07 nov 2011, 11:00
door John van H
Bedankt maar het gaat om een rijdende auto met een blok er in waarvan men zegt dat de kop vervangen is net als alle vloeistoffen.
Ik wil dus controleren of de koelvloeistof daadwerkelijk vervangen is en bestand tegen minimaal -20
Preventief vervangen kost namelijk Euro waar ik liever iets anders voor vervang.
Dus iemand weet waar goedkope meters verkijgbaar zijn?
Zit er verschil dus hele goedkope en dure meters?
Re: Meten van koelvloeistof
Geplaatst: ma 07 nov 2011, 15:43
door John van H.
Net even een meter van Carpoint opgehaald voor €3,95 wat in mijn beleving onder de noemer budget valt.
Ik ben benieuwd en zal eens wat wagen gaan "peilen"
Re: Meten van koelvloeistof
Geplaatst: di 08 nov 2011, 20:19
door John van H.
Vloeistof van de auto nog niet kunnen testen maar de mter al wel in een fles aldi kolevloeistof gehangen. Het resultaat is dat de meter -23 aangeeft.
Zit er eigenlijk nog verschil in merk koelvloeistof of is de goedkoopste prima?
Re: Meten van koelvloeistof
Geplaatst: di 08 nov 2011, 22:19
door Marijn & Simba
goedkoopste is prima. mik er zelf van de Action in. T gaat om de concentratie glycol. en glycol = glycol, scheikundig gezien.
Marijn & Simba & Serious
Since I've got my Land Rover, my other car needs therapy.
prikavatar.jpg --> mod_embed_images_loadimage('ed547cc2eb9d6da7483d51db9a0e1de7', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', 'http://i777.photobucket.com/albums/yy53/atmosferic/Land%20Rover%20-%20Simba/prikavatar.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', '', 14782662, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Meten van koelvloeistof
Geplaatst: di 08 nov 2011, 22:45
door Marc-my-Words
Marijn & Simba Schreef:
-------------------------------------------------------
> goedkoopste is prima. mik er zelf van de Action
> in. T gaat om de concentratie glycol. en glycol =
> glycol, scheikundig gezien.
't Klopt dat het om de concentratie gaat, van ethyleenglycol om precies te zijn.
-23º wil zeggen 40 gewichtsprocent ethyleenglycol (dat komt bijna neer op 1/3 glycol 2/3 water)
Let op de dichtheid van ethyleenglycol is ± 10% hoger als die van water. Een gebruikelijke iets hogere protectie is 1:1 in volumeeenheden.
1:1 komt neer op ongeveer 55 gewichtsprocent en geeft een bescherming tot ± -40º.
70 gewichtsprocent geeft nog meer bescherming maarrrrr ..... daarboven loopt de werking weer snel terug.
Die -40º hebben ze overigens ook bij de Action, ietsje duurder maar wel veiliger mocht je eens een keertje een beetje water toevoegen.
En verder: ethyleenglycol is een beduidend slechter koelmiddel als water, dus de concentratie verhogen kan alleen veilig als je zeker weet dat het koelsysteem in top conditie is.
En dan voor de werkplaatshandboekfanaten: Voor bijv. de Puma wordt een 1:1 mix voorgeschreven van dus onverdunde ethyleenglycol en water.
O ja: er zijn verder heel kleine verschillen in de mixen: verschillende additieven. Een LongLife variant zou iets beter zijn voor de motor en radiator.
Let wel additieven en additieven zijn twee: enerzijds zijn er gewoon vervuilingen die bij de productie ontstaan en anderzijds doet iedere fabrikant er graag een snufje van een of ander door voor de reclame, de kleur etc (en dus eventueel ter bescherming van de metalen).
Marc
Re: Meten van koelvloeistof
Geplaatst: di 08 nov 2011, 22:54
door Eric&Betty Boop
Heb je nu antivries met water in het systeem of koelvloeistof?
Ik zou nu iig gaan voor koelvloeistof. Beter voor het systeem.
Antivries is in principe hetzelfde spul,alleen moet je dat,als je het goed wil doen,mengen met gedeminiraliseerd water.
In de praktijk wordt er echter vaak bijgevuld met gewoon kraanwater wat weer kalkvorming,verontreiniging en roestvorming in de hand werkt.
Kant en klare koelvloeistof is dus de betere optie en kost ook geen drol per liter dus voor het geld hoef je het niet te laten.
Wat iig geen kwaad kan is om het systeem ff lekker te reinigen met "radiator flush" voordat je de verse koelvloeistof er in gooit. Je zal versteld staan hoeveel troep er dan uit het koelsysteem los komt.
Radiator flush is bij iedere automaterialenhandel te krijgen. Benzinepompen verkopen het meestal niet.
Niet zelf gaan rommelen met andere middeltjes die op internetfora langskomen zoals Cola of afwastabletten.
Zo'n flesje echte radiatorflush kost ook maar iets van 10 euro dus dat is ook niets te veel.
Daarna goed doorspoelen met water tot er alleen nog maar schoon water uit het systeem komt.
Aan de linkerkant van het blok(spruitstukkant) zit ook nog een messing aftapplug voor het koelsysteem.
Deze niet vergeten want er blijft anders nog een aantal liters in het blok achter.
Die messing plug niet heel vast weer aandraaien want messing is een stuk zachter dan ijzer.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('24d28d9ddc94f5a126d81dc4365830f2', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 14782958, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('c35a6971a67817484cea1ea2f02772fb', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 14782958, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08/11/2011 21:57 door Eric&Betty Boop.