ruitenwissermotor LR110.
Geplaatst: zo 06 nov 2011, 19:06
Gents,
Ik ben vandaag eindelijk eens aan het meten geslagen om eens een interval op mijn 110 te zetten.
Dit is een '83 er. Dus zonder relais. Kan nooit moeilijk zijn zou je denken.
Op de motor zitten 5 draden; en daar even de meter op gezet :
Groen = +12v van contact, gebruikt voor nulstandschakelaar.
Groen-Blauw = +12v bij schakelaar in hoge snelheid.
Groen-Rood = +12v bij schakelaar op lage snelheid en bij handmatige 1-slag bediening.
Groen bruin = nooit spanning
Zwart = groud. (zit aan schutbord.)
Qua kleuren klopt dit helemaal met het schema van de 110 uit '83. Functionaliteit is echter lastig, omdat de precieze schakeling van de schakelaars en motor niet in het schema staat....
Maar logischerwijs zou je nu zeggen dat als je de groene (+12) en de groen-rode even doorverbind de motor even moet gaan draaien. Je zet immers spanning op dezelfde draad als die gebruikt wordt vanuit de stuurschakelaars.
Dat werkt dus echter niet, zekering gaat eruit....
Ik vermoed dat het iets met de nulstandschakelaar te maken heeft en de groen bruine draad.; maar staat nergens hoe die precies de schakelfunctie is van de motor...
Weet iemand toevallig precies hoe dit werkt ? Anders moet ik toch het hele spul bij het stuur open gaan halen.
Let wel, dit is dus de one-ten waarbij geen relais gebruikt is; en ook geen "ecu-airco" regeling inzit. Even een ander relais ering gaat dus niet werken jammer genoeg....
Gerrit
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06/11/2011 18:51 door G-men (Gargamel).
Ik ben vandaag eindelijk eens aan het meten geslagen om eens een interval op mijn 110 te zetten.
Dit is een '83 er. Dus zonder relais. Kan nooit moeilijk zijn zou je denken.
Op de motor zitten 5 draden; en daar even de meter op gezet :
Groen = +12v van contact, gebruikt voor nulstandschakelaar.
Groen-Blauw = +12v bij schakelaar in hoge snelheid.
Groen-Rood = +12v bij schakelaar op lage snelheid en bij handmatige 1-slag bediening.
Groen bruin = nooit spanning
Zwart = groud. (zit aan schutbord.)
Qua kleuren klopt dit helemaal met het schema van de 110 uit '83. Functionaliteit is echter lastig, omdat de precieze schakeling van de schakelaars en motor niet in het schema staat....
Maar logischerwijs zou je nu zeggen dat als je de groene (+12) en de groen-rode even doorverbind de motor even moet gaan draaien. Je zet immers spanning op dezelfde draad als die gebruikt wordt vanuit de stuurschakelaars.
Dat werkt dus echter niet, zekering gaat eruit....
Ik vermoed dat het iets met de nulstandschakelaar te maken heeft en de groen bruine draad.; maar staat nergens hoe die precies de schakelfunctie is van de motor...
Weet iemand toevallig precies hoe dit werkt ? Anders moet ik toch het hele spul bij het stuur open gaan halen.
Let wel, dit is dus de one-ten waarbij geen relais gebruikt is; en ook geen "ecu-airco" regeling inzit. Even een ander relais ering gaat dus niet werken jammer genoeg....
Gerrit
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06/11/2011 18:51 door G-men (Gargamel).