Pagina 1 van 1

LPG only, kleppenplaat ipv carburateurs

Geplaatst: wo 02 nov 2011, 13:17
door Igo
Beste lezers,

Ik rij op dit moment in een defender 3.5 V8 uit 83. "ze" is 2 jaar geleden opnieuw opgebouwd en naar NL gehaald vanuit Portugal. (1e toelating was in NL, maar na lang in Portugal te hebben gereden, nu bij terugkomst in NL weer het originele NL kenteken terug. )

Het is een heerlijke en mooie auto, maar ik rij best veel. Dus hoop benzine en wil nu graag LPG gaan rijden.
Ik heb naar diverse combinaties c.q. systemen gekeken en denk erover om alleen LPG te gaan gebruiken en de carburateurs en tank voorlopig op zolder te leggen.

Mijn ervaring met LPG is dat als het er eenmaal opzit, ik "nooit" op benzine rij en de boel toch alleen maar dicht koekt.

Ik heb de volgende combinaties c.q. systemen gevonden, zoals:

1.) IMPCO 300A mixer + Holley 600 cfm kleppenplaat (throttle body) + adapter etc. etc. en dan gemonteerd op Edelbrock of Holley spruitstuk
2.) de RPi V8 POWER PLENUM gemonteerd op Edelbrock of Holley spruitstuk set, maar dan heb ik ook weer de WEBER 500 carb ertussen. Misschien dat er een adapter te maken is voor een Holley 600 cfm kleppenplaat?

Maar ik dacht ineens aan een misschien goedkopere en betere oplossing, namelijk een 3.5 (of 3.9) EFI spruitstuk en plenum te monteren en een LPG systeem te gebruiken (geschikt voor de 3.5 /3.9 EFI) maar dan zonder de emulator elektronica etc. Die heb ik toch niet nodig als ik alleen op gas wil rijden?

Mijn vragen aan jullie:

1. Doen of niet doen, alleen LPG dus geen mogelijkheid meer voor het rijden op benzine.
2. carburateur er tussenuit, scheelt vermogen? voordelen nadelen?
3. 3.5 of 3.9 EFI spruitstuk en Plenum + bijpassend LPG systeem zonder gebruik van de emulators? zou dat werken? Ik heb geen injectie koppen dus past dat spruitstuk?

Ik hoor graag jullie ideeën en tips,

Groet, Igo

fotootjes:
1983%2520Landrover%2520Defender%2520110%2520Stationwagon%2520V8%2520Ivory%25203%2520right%2520rear%2520sml.jpg --> mod_embed_images_loadimage('039fe37b06b5836946da804117d52cc7', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fdl.dropbox.com%2Fu%2F23771404%2FDefender%252083%2F1983%252520Landrover%252520Defender%252520110%252520Stationwagon%252520V8%252520Ivory%2525203%252520right%252520rear%252520sml.jpg', 'http://dl.dropbox.com/u/23771404/Defender%2083/1983%2520Landrover%2520Defender%2520110%2520Stationwagon%2520V8%2520Ivory%25203%2520right%2520rear%2520sml.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fdl.dropbox.com%2Fu%2F23771404%2FDefender%252083%2F1983%252520Landrover%252520Defender%252520110%252520Stationwagon%252520V8%252520Ivory%2525203%252520right%252520rear%252520sml.jpg', '', 14758345, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1983%2520Landrover%2520Defender%2520110%2520Stationwagon%2520V8%2520Ivory%25203%2520right%2520front%2520sml.jpg --> mod_embed_images_loadimage('3d7f85368ffb60421b4a0fbf19dac55b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fdl.dropbox.com%2Fu%2F23771404%2FDefender%252083%2F1983%252520Landrover%252520Defender%252520110%252520Stationwagon%252520V8%252520Ivory%2525203%252520right%252520front%252520sml.jpg', 'http://dl.dropbox.com/u/23771404/Defender%2083/1983%2520Landrover%2520Defender%2520110%2520Stationwagon%2520V8%2520Ivory%25203%2520right%2520front%2520sml.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fdl.dropbox.com%2Fu%2F23771404%2FDefender%252083%2F1983%252520Landrover%252520Defender%252520110%252520Stationwagon%252520V8%252520Ivory%2525203%252520right%252520front%252520sml.jpg', '', 14758345, 600, 600, 'Loading image ...', false);



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02/11/2011 12:19 door Igo.

Re: LPG only, kleppenplaat ipv carburateurs

Geplaatst: wo 02 nov 2011, 13:42
door RoLandrover
IMPCO 225 op het/een EFi manifold zetten. dan heb je een goed systeem en kan je alle EFi spul weglaten.

werkt prima, en je hoeft alleen maar de gaten van de verstuivers dicht te maken met kneedstaal.

Foto-FOVPSE6F.jpg --> mod_embed_images_loadimage('53c2b57f5f132ae2c7d3abaa4ed9316e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-FOVPSE6F.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-FOVPSE6F.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-FOVPSE6F.jpg', '', 14758454, 600, 600, 'Loading image ...', false);

grtn

RoLandRover



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02/11/2011 12:52 door RoLandrover.

Re: LPG only, kleppenplaat ipv carburateurs

Geplaatst: wo 02 nov 2011, 13:49
door bowy
Wat Roland zegt! Zo heb ik 2 jaar met mijn RRC gereden, nooit problemen behalve die ene keer zonder lpg op 1100 meter van het lpg station, duwen valt dan best tegen

Re: LPG only, kleppenplaat ipv carburateurs

Geplaatst: wo 02 nov 2011, 14:09
door Igo
Met een foto erbij zelfs! helemaal veel dank Roland..

Overigens neem ik aan de je de verstuiver gaten in het spruitstuk bedoelt?

dus de combinatie is dan een:
IMPCO 225
een 3.5 of een 3.9 EFI Plenum (maakt dat nog uit?)
een EFI spruitstuk (3.5 / 3.9 zijn dezelfde toch?)
een gastank op de plaats van benzine tank (zal wel ronde worden) en 2 stuks van 45 liter onder de achterbankjes en die 3 koppelen
en nog alle slangen / leidingen / adapters etc

dank, Igo

Re: LPG only, kleppenplaat ipv carburateurs

Geplaatst: wo 02 nov 2011, 14:10
door Igo
dank voor je reactie... en duwen kan je beter iemand anders laten doen..

Re: LPG only, kleppenplaat ipv carburateurs

Geplaatst: wo 02 nov 2011, 15:00
door RoadRocket
geen ervaring met je setup maar wél mijn mening

ik heb zelf een lpg-installatie én een carb met tank, fijn als backup ... blijf je alleen in NL dan is LPG absoluut geen probleem, maar ga je naar het buitenland dan wil dat wel eens anders zijn... zo heb ik in noorwegen de lpg stations met een vergrootglas moeten zoeken, zaten ze in duitsland af en toe prettig verstopt op plekken die je niet verwacht en is het zelfs in de (belgische én franse) ardennen af en toe huilen met de pet op wat betreft lpg-stations ...

bedenk dus waar je verwacht naar toe te kachelen in je laro voordat je de boel er uit sloopt

robert, die een hekel aan duwen heeft...

blub.jpg --> mod_embed_images_loadimage('5e8b607cc85adda829906aca1244eb12', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.s43.nl%2Flaro%2Fblub.jpg', 'http://www.s43.nl/laro/blub.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.s43.nl%2Flaro%2Fblub.jpg', '', 14758731, 600, 600, 'Loading image ...', false);

SIII 88 2.25 LPG/benzine - 1977
[boesmanblog.wordpress.com]

Re: LPG only, kleppenplaat ipv carburateurs

Geplaatst: wo 02 nov 2011, 15:32
door Igo
dank voor je reactie... dat is ook een beetje het gevaar van "alleen" LPG.. vandaar dat ik maar direct 3 gastanken wilde inbouwen. 2 kleintjes van 45 liter onder achterbanken en 1 ipv de benzine tank. bij elkaar rond de 150 liter LPG denk ik?
igo

Re: LPG only, kleppenplaat ipv carburateurs

Geplaatst: wo 02 nov 2011, 16:30
door RoadRocket
áls je zo 150 haalt zullen dat er overigens effectief 120 zijn (rekening houdend met 80% vulling)

Re: LPG only, kleppenplaat ipv carburateurs

Geplaatst: wo 02 nov 2011, 18:32
door RoLandrover
of de 80% vulling saboteren

Ik heb overigens nu een setup met Offenhauser Spruitstuk met Edelbrock carb met daarop een eigenbouw plenum.
Dus ook op benzine kan ik uit de voeten.

Dit is een zelfde soort setup zoals ooit onder de kap van Rangie110.

Foto-T8DBZAX3.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b593b36781fb13033f333b7a107a0bf6', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-T8DBZAX3.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-T8DBZAX3.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-T8DBZAX3.jpg', '', 14759348, 600, 600, 'Loading image ...', false);



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02/11/2011 17:33 door RoLandrover.

Re: LPG only, kleppenplaat ipv carburateurs

Geplaatst: wo 02 nov 2011, 18:35
door RoLandrover
Je kan dan zelfs kiezen om de plenum naar links of naar rechts te laten 'wijzen'

net wat je uitkomt. en wil je ooit op benzine rijden kan je kiezen om de Efi weer aan te sluiten. Nooit zelf mee gereden maar het is 'plug en play'

Re: LPG only, kleppenplaat ipv carburateurs

Geplaatst: wo 02 nov 2011, 18:47
door Rickske
En die setup vind ik VET!!!

Rickske
14444.jpg --> mod_embed_images_loadimage('3f3eec406d8410d589da78af8e43ed27', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/smoelenboek/fotos/landrover/14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', '', 14759398, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Uiteraard kan ik strax in 2014 niet voor beiden de belasting ophoesten..
1978 Series3 109 Stawag 2,25Diesel 5brg "Burro"
1979 Range Rover Classic 3,5L V8 LPG "Amarillo"

Re: LPG only, kleppenplaat ipv carburateurs

Geplaatst: do 03 nov 2011, 11:38
door Dixo
Als je de originele tank door een lpg tank vervangt kun je je benzinetank bijvoorbeeld ook nog onder de rechter voorstoel plaatsen (fabrieksoptie) of in de wielkast achter het rechter achterwiel (aftermarket optie). Zo heb je voor nood toch nog zo'n 40 liter benzine tot je beschikking.

Re: LPG only, kleppenplaat ipv carburateurs

Geplaatst: do 03 nov 2011, 11:40
door Igo
dank voor info

Re: LPG only, kleppenplaat ipv carburateurs

Geplaatst: do 03 nov 2011, 22:03
door Rangie110 'Last Dime'
zit wel ictrooi op die setup hoor!!

Gr Rangie110
Land Rover One-Ten stawag 300TDI automaat 1983 'Last dime'
Suzuki DL650 V-Strom ABS 2007
Citroën C4 HDI 16v 2007

"per aspera ad astra"

Re: LPG only, kleppenplaat ipv carburateurs

Geplaatst: vr 04 nov 2011, 10:06
door tijdrovers
ik rij met een 88 en een rrc.
bijde een v8 met efi plenum en lpg.
super!!
mijn 88 heeft een omvl verdamper, nog nooit! geen problemen mee gehad, wel backfire's, lag aan de afstelling.
mijn rrc heeft een impco E verdamper met 225 mixer. ik ben hier niet echt tevreden mee, vaak startproblemen en een ,voor mij, vage werking.
ik vind de impco erg gevoelig. deze winter bouw ik er een omvl op.

in de range heb ik in totaal 160liter gas, netto, ooit een getankt in Noorwegen!!

Re: LPG only, kleppenplaat ipv carburateurs

Geplaatst: vr 04 nov 2011, 10:39
door bram-rrc
nog nooit, geen problemen. nooit goed dus

Re: LPG only, kleppenplaat ipv carburateurs

Geplaatst: vr 04 nov 2011, 10:54
door paulus-109
was ook mijn eerste gedachte................., nederlands is soms best een moeilijke taal.

Re: LPG only, kleppenplaat ipv carburateurs

Geplaatst: ma 07 nov 2011, 14:39
door Igo
Dank voor de tips
Ik heb inmiddels gevonden een EFI spruitsuk en Plenum van een 3.5

nu nog de Impco installatie enz.. iemand nog spullen en of tips?

Groet en dank, igo

Re: LPG only, kleppenplaat ipv carburateurs

Geplaatst: ma 28 nov 2011, 23:24
door Arno
Mijn hemel, inderdaad Vet, zou je dat Truucje nog eens kunnen doen??

Re: LPG only, kleppenplaat ipv carburateurs

Geplaatst: di 29 nov 2011, 01:14
door RoLandrover
waar woon je?


Grtn

Ro