Pagina 1 van 1
ombouw 2.25d naar 200tdi en vervangen bladveren voor coilsprings
Geplaatst: di 01 nov 2011, 12:34
door martin
Hallo,
Ik ben sinds kort in het bezit van een laro 109 serie 3 stawag uit 79, het 2.25L blok is helaas rip. ik heb een 200tdi blok klaar liggen maar kan me iemand (precies) zeggen waar ik aan moet denken ivm aanpassen van chassis enz. het blok is afkomstig uit een RRC (geen idee welk bouwjaar) echter ga ik ook de assen van deze RRC gebruiken. Ik heb hier al enkele berichten gevonden maar helaas is het nogal een wir war Heeft iemand al eens zo een bladveer naar schroefveer conversie gedaan en kan mij hier wat tips en trucs in vertellen?
Ik kijk uit naar het antwoord!
Groet Martin
Re: ombouw 2.25d naar 200tdi en vervangen bladveren voor coilspr
Geplaatst: di 01 nov 2011, 12:40
door Rick90
Hoi Martin,
Heb je er ook de Range Rover V-bak en tussenbak bij? De series bakken gaan dat niet lang trekken.
In plaats van schroefveren kun je ook met een setje parabool veren beginnen, dat scheelt al een hoop in comfort.
Re: ombouw 2.25d naar 200tdi en vervangen bladveren voor coilspr
Geplaatst: di 01 nov 2011, 19:03
door martin
Hoi Rick
heb ik inderdaad niet erbij gemeld ik gebruik de hele aandrijflijn van de RRC ook de tussenbak en versnellingsbak
Re: ombouw 2.25d naar 200tdi en vervangen bladveren voor coilspr
Geplaatst: di 01 nov 2011, 19:04
door martin
Oh ja ik wil graag de coil springs gebruiken omdat ik de assen allemaal compleet heb enz.
Re: ombouw 2.25d naar 200tdi en vervangen bladveren voor coilspr
Geplaatst: di 01 nov 2011, 19:17
door Apke
Volgens mij ga je daarmee over de 1/3 regeling heen en zal je auto niet langer als oldtimer gezien worden.
1/3 = aandrijflijn
1/3 = chassis
1/3 = carrosserie
Voor de schroefveren zal je het chassis aan moeten passen en samen met de motor maakt dat 2/3.
Verder denk ik dat ze bij de keuring bedenkelijk zullen kijken. RRC assen onder een Series chassis, volgens mij is daar nooit een type goedkeuring voor afgegeven.
Kijk voor de zekerheid even bij de RDW of neem contact met ze op.
Verder weet ik niet hoeveel procent vermogenstoename je krijgt met de 200 TDI. Als je pech hebt is het teveel en kom je aan remproeven, enz.
Ook daarvoor kan je de RDW raadplegen.
Ik kan je niet vertellen wat je allemaal moet aanpassen, maar wil je met het bovenstaande even laten stoppen om na te denken wat je wil en wat je allemaal wil gaan doen.
Oh, als je een complete RRC pakt en daar de Stawag carrosserie op weet te bouwen, dan voldoe je wel aan de 1/3 norm
Apke
Beheerder PrikkersWinkel
larrie-nu.jpg --> mod_embed_images_loadimage('7677ff39e6b11580eada12a8fc649723', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', 'http://www.matteman.nl/images/larrie-nu.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', '', 14755961, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Larrie - Serie III 109 Stawag (in onderhoud)
Duck - Disco 2 TD5 (voorlopige naam)
Re: ombouw 2.25d naar 200tdi en vervangen bladveren voor coilspr
Geplaatst: di 01 nov 2011, 19:24
door GAFIF
Helaas mag ik het chassis nie gebruiken van de RRC (heb me trouwens een account geregeld)
heb 1 geluk ik hoef hem nie te laten keuren.. is momenteel geschorst dusja
Re: ombouw 2.25d naar 200tdi en vervangen bladveren voor coilspr
Geplaatst: di 01 nov 2011, 20:59
door Def tdi
Volgens mij gaat het Martin niet om het 1/3 2/3 verhaal maar zijn z'n vragen op de techniek gebaseerd. De apk keurmeester kijkt absoluut niet raar op als ie zo'n ombouw ziet, 90% van de oude Land Rovers zijn niet meer origineel en wijken af van de typegoedkeuring.
Mvg Frits tdi
Re: ombouw 2.25d naar 200tdi en vervangen bladveren voor coilspr
Geplaatst: di 01 nov 2011, 21:07
door Apke
Het zou toch vervelend zijn als bij een keuring de 200 TDI niet op de papieren staat en wel wordt opgemerkt.
Dit nog even los van het feit wat de verzekering zegt als je met een "opgevoerde" en aangepast auto rond rijd.
Ik ga er vanuit dat de Stawag voor gebruik op de openbare weg is.
Apke
Beheerder PrikkersWinkel
larrie-nu.jpg --> mod_embed_images_loadimage('02782eba1f869cbd6a9dbd0e9a79aae0', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', 'http://www.matteman.nl/images/larrie-nu.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', '', 14756415, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Larrie - Serie III 109 Stawag (in onderhoud)
Duck - Disco 2 TD5 (voorlopige naam)
Re: ombouw 2.25d naar 200tdi en vervangen bladveren voor coilspr
Geplaatst: di 01 nov 2011, 21:09
door Gerard
Waar gaat dit in godsnaam over ...
Koop een early 90/110 of een RR Classic en leef je uit
Gerard
logo-2013-180.png --> mod_embed_images_loadimage('76b39db775b3f33f7546afa6c6865093', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.dlrs.nl%2Fimages%2Flogo-2013-180.png', 'http://www.dlrs.nl/images/logo-2013-180.png', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.dlrs.nl%2Fimages%2Flogo-2013-180.png', '', 14756421, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Dutch Land Rover Sortout 2013
Re: ombouw 2.25d naar 200tdi en vervangen bladveren voor coilspr
Geplaatst: di 01 nov 2011, 21:10
door Frank 110V8
Hoi,
Volgens mij krijg je op deze manier heel veel werk. Je moet je chassis kaal slijpen en daar alle appedages va het defenderchassis op zetten. De voorbalk van je chassis moet verplaatst worden. Dan blok inbouwen hrc vervangen stuurinrichting ombouwen. Eindresultaat is een soort defender met een series kenteken. Je zal allerlei kleine problemen tegenkomen en ook bij onderhoud weer tegenkomen. De vraag is of je niet beter een defender kan kopen.
Groet Frank
DIe het ook wel een leuk project vind
Re: ombouw 2.25d naar 200tdi en vervangen bladveren voor coilspr
Geplaatst: di 01 nov 2011, 21:50
door Scratch
Dit soort projecten komt meer uit de tijd dat de Defenders nog niet bestanden en iedereen serie's op schroefveren bouwden met zware motoren.
Lijkt me nu niet echt meer nodig met al die belastingvrije 90/110.
En hoewel het wel een leuk project is zitten er we wat haken en ogen aan (RDW/verzekering/APK) Ik zou er iig niet aan beginnen.
gr Eric
Re: ombouw 2.25d naar 200tdi en vervangen bladveren voor coilspr
Geplaatst: di 01 nov 2011, 23:32
door tijdrovers
ik heb ook al eens gedacht om mijn 88 meer rijcomfort te geven.
een schroef geveerde auto rijdt magnifiek!
maarja, mijn 88 heeft al een v8 met een automaat, dus nu ook nog het chassis verbouwen naar schroefveren.
dat komt niet goed, tenminste, als je op de openbare weg wilt rijden.
je krijgt de auto niet door de keuring bij de rdw.
ik vind het idee wat Koos (toyroverlander) heeft gedaan een veel beter idee.
de voorveren vervangen voor achterveren, die zijn namelijk langer
en een langere veer veert veel soepeler!
groet, Henri
Re: ombouw 2.25d naar 200tdi en vervangen bladveren voor coilspr
Geplaatst: wo 02 nov 2011, 00:22
door Eric&Betty Boop
Wat ik deze week heb ondervonden is dat 255X85X16 MKII BFG mudjes ook heel comfortabel zijn.
Betty heeft parabooltjes,maar met de 235X85X16 MKI BFG mudjes stuiterde de gereedschapkist nog door de achterbak als ik rustig over een verkeersdrempel ging.
Nu met de 255ers op dezelfde bandenspanning zoeft ze heel comfortabel over de drempels zonder gerammel in de achterbak en geen stoot in de rug meer.
Die paar centimeter hogere wang helpt dus aanzienlijk.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('45a1caee7b1712ed3b3719f66804a201', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 14757266, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('3c211f45ce46951f29f96d0e20f01815', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 14757266, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: ombouw 2.25d naar 200tdi en vervangen bladveren voor coilspr
Geplaatst: wo 02 nov 2011, 01:54
door GAFIF
Def tdi Schreef:
-------------------------------------------------------
> Volgens mij gaat het Martin niet om het 1/3 2/3
> verhaal maar zijn z'n vragen op de techniek
> gebaseerd. De apk keurmeester kijkt absoluut niet
> raar op als ie zo'n ombouw ziet, 90% van de oude
> Land Rovers zijn niet meer origineel en wijken af
> van de typegoedkeuring.
>
> Mvg Frits tdi
Frits heeft het UITSTEKEND verwoord!! het gaat me om de technische zaken... om heel grof te zijn dankjulliewel voor het medeleven maar rdw enz. boeit me vrij weinig en mocht ik mijn billen branden.. tja dan zit ik wel op de blaren in ieder geval ik gebruik dus de 200tdi blok en de assen wat daarbij horen.. ik ga naar een comfortabelere vering en ik ga op het gebied van remmen ook nog eens vooruit.. alles wordt vernieuwd enz. tevens weet ik waar mijn motorblok en assen vandaan komen.. die heb ik gekocht van een uiterst betrouwbaar persoon dus op dat gebied maak ik me ook niet zo een zorgen.. Tevens doe ik graag dingen wat anderen snel zeggen van jong laat dat toch koop dit of dat enz. maargoed ik heb dit project in mijn hoofd zitten dus dat gaat het ook worden
Dus terugkomend op mijn vraag heeft iemand dit al eens gedaan en kan diegene mij wat tips vertellen.
Re: ombouw 2.25d naar 200tdi en vervangen bladveren voor coilspr
Geplaatst: wo 02 nov 2011, 10:54
door Rickske
Idd Nieuwe bladveren en bandjes op de juiste spanning maakten voor mij dat mn series fijner rijd over hobbels dan de peugeot 206 die ik toen had..
Verder zie ik zelf het nut er niet van in om van een series een defender te maken. Koop dan een defender en verander de neus... Maar mijn zegen heb je en knutselen is en blijft gewoon leuk!
Rickske
14444.jpg --> mod_embed_images_loadimage('120e8d01cface4e215378f5391e3fb20', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/smoelenboek/fotos/landrover/14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', '', 14757815, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Uiteraard kan ik strax in 2014 niet voor beiden de belasting ophoesten..
1978 Series3 109 Stawag 2,25Diesel 5brg "Burro"
1979 Range Rover Classic 3,5L V8 LPG "Amarillo"
Re: ombouw 2.25d naar 200tdi en vervangen bladveren voor coilspr
Geplaatst: wo 02 nov 2011, 11:16
door jamaar
. om heel grof te zijn dankjulliewel voor het medeleven maar rdw enz. boeit me vrij weinig en mocht ik mijn billen branden.. tja dan zit ik wel op de blaren
jammer alleen dat door jou instelling je ook je mede mensen een oor aan naait
mede door dit soort constructies is de oldtimer regeling afgeschaft
dus bij deze, BEDANKT voor de afgeschafte vrijstelling
moet dit even luchten
Re: ombouw 2.25d naar 200tdi en vervangen bladveren voor coilspr
Geplaatst: wo 02 nov 2011, 12:24
door Exfietser
Er rijdt minstens 1 series in nederland rond met coilsprings. Inmiddels een oudprikker. Ik denk dat je hem wel vind als je even zoekt.
Arnold.
Re: ombouw 2.25d naar 200tdi en vervangen bladveren voor coilspr
Geplaatst: wo 02 nov 2011, 13:09
door Puffino
Tip: koop een vroege 110. Waarom al die heisa?
Re: ombouw 2.25d naar 200tdi en vervangen bladveren voor coilspr
Geplaatst: wo 02 nov 2011, 19:06
door Apke
Mag ik zeggen dat ik van allebij wat kort door de bocht vind.
Iemand mag zelf bepalen hoe en of hij zijn auto wil verbouwen, maar een 109 Stawag is een relatief waardevolle Landrover. Naar mijn mening zonde om een (goede) Landrover daaraan te onderwerpen.
Quotemaar rdw enz. boeit me vrij weinig Ik mag hopen dat je wel zo verstandig bent om eerst even langs de RDW te gaan voordat je de weg op gaat.
Het was zeker niet mijn bedoeling om je voor gek te verklaren, meer als aandachtspunt om mee te nemen bij je verbouwing.
Waarom ga je niet voor een 110 chassis of een Defender chassis?
Apke
Beheerder PrikkersWinkel
larrie-nu.jpg --> mod_embed_images_loadimage('8fe3482dc0ec40ef33b4986800dadf3a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', 'http://www.matteman.nl/images/larrie-nu.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', '', 14759433, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Larrie - Serie III 109 Stawag (in onderhoud)
Duck - Disco 2 TD5 (voorlopige naam)
Re: ombouw 2.25d naar 200tdi en vervangen bladveren voor coilspr
Geplaatst: wo 02 nov 2011, 19:08
door sander "one10"
tip 2 : of neem een 110 chassis en zet de koets over ?
sander
110 1984 (2.7diesel Nissan is er uit) 300tdi met r380 en 1:4 tussen bak , proefrit was zeer geslaagd
Re: ombouw 2.25d naar 200tdi en vervangen bladveren voor coilspr
Geplaatst: do 03 nov 2011, 04:17
door Eric&Betty Boop
Rickske,ik reageerde op de posting van Henri(tijdrovers) die zijn 88 comfortabeler wil hebben.
Als Martin de topicstarter zijn 109 om wil bouwen naar schroefveren "gewoon omdat het kan" en om lekker te knutselen en vanwege de uitdaging dan heeft hij ook mijn zegen.
Ik zeg. Martin ga er voor. Tips heb ik alleen niet voor je want ik heb het nog nooit gedaan.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('2cb39fb10e654fd0929dec7fde73db4d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 14760930, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('1c520d611162841a20573b79fae6c8f8', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 14760930, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03/11/2011 03:21 door Eric&Betty Boop.
Re: ombouw 2.25d naar 200tdi en vervangen bladveren voor coilspr
Geplaatst: do 03 nov 2011, 13:06
door Rickske
Helemaal mee eens. Je bent wel de man denk ik als je dat lukt! Ik houd ook wel van een technische uitdaging. Maar persoonlijk zie ik het nut van de coils niet. Als ik die wil koop ik een chassis waar ze al op zitten niet dat dat per definitie minder werk is.. want we weten allemaal hoe chassis er na 30 jaar uitzien
Rickske
14444.jpg --> mod_embed_images_loadimage('fafc51653d752b7d6d5e77541859d525', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/smoelenboek/fotos/landrover/14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', '', 14761897, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Uiteraard kan ik strax in 2014 niet voor beiden de belasting ophoesten..
1978 Series3 109 Stawag 2,25Diesel 5brg "Burro"
1979 Range Rover Classic 3,5L V8 LPG "Amarillo"
Re: ombouw 2.25d naar 200tdi en vervangen bladveren voor coilspr
Geplaatst: do 03 nov 2011, 13:09
door GAFIF
Rickske Schreef:
-------------------------------------------------------
> Helemaal mee eens. Je bent wel de man denk ik als
> je dat lukt! Ik houd ook wel van een technische
> uitdaging. Maar persoonlijk zie ik het nut van de
> coils niet. Als ik die wil koop ik een chassis
> waar ze al op zitten niet dat dat per definitie
> minder werk is.. want we weten allemaal hoe
> chassis er na 30 jaar uitzien
haha nou mijn chassis zag er nog verbazendwekkend goed uit vond ik tuurlijk zitten hier en daar slechte plekken maar heb slechter gezien!
in ieder geval is het vooral de technische uitdaging
dankjulliewel