Pagina 1 van 1

gegalvaniseerd chassis ja of nee ?

Geplaatst: zo 30 okt 2011, 18:02
door Widewa
Is een gegalvaniseerd chassis minder sterk als een originele omdat het niet bij Land Rover gemaakt is?

Wat is jullie mening daar over, mij lijkt het beter schoon te maken (geen plak-tectyl) na terrein.

Willem.

Re: gegalvaniseerd chassis ja of nee ?

Geplaatst: zo 30 okt 2011, 18:25
door bowy
Sterker, aangezien het van 2,5 mm staal word gemaakt en een standaard chassis van 2 mm is gemaakt. Eventueel kun je ook een HD versie van 3 mm bestellen.

GR Bowy

Re: gegalvaniseerd chassis ja of nee ?

Geplaatst: zo 30 okt 2011, 19:18
door Apke
Gegalvaniseerd heeft voordelen, maar ook nadelen.

Het chassis bevat meer metaal en zal daardoor waarschijnlijk sterker zijn.
Onder de juiste omstandigheden is het chassis goed bestand tegen roest.
Geen gedoe meer met verf, tectyl, enz.

Voor wat betreft het gewicht kijken we bij een Landrover gelukkig niet zo nou. Het chassis zal zwaarder zijn.
Het grootste nadeel is de overgang tussen twee metalen. Bij een staal chassis en stalen bouten gebeurd er weinig, een gegalvaniceerd chassis met stalen bouten is een groter probleem. Door het potentiaal verschil zullen er spanningen ontstaan die corosie tot gevolg hebben (hetzelfde bij alluminium en staal).
Als je een gat boord in je gegalvaniceerde chassis doe je het galvaniceren teniet en kan er zelfs roest ontstaan tussen waarbij alleen het staal roest (en het buiten beeld blijft).
Hetzelfde geld voor lassen ..... maar er zijn maar weinig lassers die niet eerst het chassis kaal zullen halen tot op het blanke staal.

Apke
Beheerder PrikkersWinkel

larrie-nu.jpg --> mod_embed_images_loadimage('93ec432688d1df41feb32e9342a8280b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', 'http://www.matteman.nl/images/larrie-nu.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', '', 14747981, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Larrie - Serie III 109 Stawag (in onderhoud)
Duck - Disco 2 TD5 (voorlopige naam)

Re: gegalvaniseerd chassis ja of nee ?

Geplaatst: zo 30 okt 2011, 20:14
door Gerard
Hoeveel mensen ken jij met problemen, nadat ze een nieuw gegalvaniseerd chassis hebben gebruikt?

Gerard

logo-2013-180.png --> mod_embed_images_loadimage('47433f33d184bc776660ad3b49bca76f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.dlrs.nl%2Fimages%2Flogo-2013-180.png', 'http://www.dlrs.nl/images/logo-2013-180.png', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.dlrs.nl%2Fimages%2Flogo-2013-180.png', '', 14748339, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Dutch Land Rover Sortout 2013

Re: gegalvaniseerd chassis ja of nee ?

Geplaatst: zo 30 okt 2011, 20:29
door Apke
Ik heb helaas genoeg problemen gezien met gegalvaniseerd materiaal wat verkeerd gebruikt werd.

Even een gaatje in de achterbalk van een boottrailer boren ..... 6 jaar later kom je er achter dat het na het boren niet behandeld was.
Hetzelfde verhaal voor het gebruik van niet gegalvaniseerde bouten en moeren.

Willem vroeg om ja of nee en door alleen de positieve punten uit te lichten krijg je een vertekend beeld.
Verder, als je je Landrover standaard wil houden (en niet aanpassingen voor extreme offroaden) zou ik gaan voor een gegalvaniseerd chassis (met gegalvaniseerde bouten).

Apke
Beheerder PrikkersWinkel

larrie-nu.jpg --> mod_embed_images_loadimage('c1ce875b9995441e7e0297731152b666', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', 'http://www.matteman.nl/images/larrie-nu.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', '', 14748427, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Larrie - Serie III 109 Stawag (in onderhoud)
Duck - Disco 2 TD5 (voorlopige naam)

Re: gegalvaniseerd chassis ja of nee ?

Geplaatst: zo 30 okt 2011, 20:31
door Gert
Sterker nog, hoeveel mensen ken jij met problemen met een origineel chassis? Een beetje schoonhouden, en onderhouden is het halve werk. De meeste roest komt immers doordat je er te weinig naar omkijkt.

Re: gegalvaniseerd chassis ja of nee ?

Geplaatst: zo 30 okt 2011, 20:39
door Widewa
Allen,

Bedankt, ik ben niet (meer) bang dat ik er fout aan zal doen, en als er iets geboord of gelast moet worden . . . . extra aandacht en gegalvaniseerde bout(en) gebruiken.
Ik heb goeie ervaringen met ZinkSpray op blank (en schoongemaakt) metaal dat (opnieuw) in de verf gezet moet worden, dus dat zal ik ook beslist blijven gebruiken.

Willem.

Re: gegalvaniseerd chassis ja of nee ?

Geplaatst: zo 30 okt 2011, 21:11
door Lucas van Lierop
Da's allemaal leuk dat er regelmatig naar kijken maar dat gaat natuurlijk alleen op voor (bijna) nieuwe auto's. Bij tweedehands auto's heb je alleen de keus tussen of niet kopen of vervangen als het al slecht is.

Groet
Lucas

Re: gegalvaniseerd chassis ja of nee ?

Geplaatst: zo 30 okt 2011, 21:11
door Justus Christus
Hoi,


Je hebt alleen problemen door galvanische corrosie bij aluminium; zink is namelijk onedeler dan staal.
Je stalen bouten zullen eerder minder corroderen doordat het zink op je chassis als opoffer anode gaat functioneren.

Een gat boren in je chassis en niet behandelen is natuurlijk dom. Het is geen rvs.

Overigens is het potentiaal verschil en de galvanische corrosie daardoor niet zo groot. Anders had een magnesium anode wel nut.
Dit heeft een of andere engelse kerel al eens geprobeerd bij zijn LaRo.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 31/10/2011 14:58 door Justus Christus.

Re: gegalvaniseerd chassis ja of nee ?

Geplaatst: zo 30 okt 2011, 22:30
door Gerard
Gert Schreef:
-------------------------------------------------------
> Sterker nog, hoeveel mensen ken jij met problemen
> met een origineel chassis? Een beetje
> schoonhouden, en onderhouden is het halve werk. De
> meeste roest komt immers doordat je er te weinig
> naar omkijkt.

Daarvan ken ik waarschijnlijk tientallen, maar ik heb ze nooit geteld ...
3 weken geleden nog bij een 110 van ca. 10 jaar oud gestaan met een volledig weggerotte achterbalk.
- ja, die was indertijd door LR 'volledig beschermd' afgeleverd.
- nee, het is niet normaal dat je met angst om het hart vanaf de dag van levering onder je auto moet kruipen om te checken of er misschien een roestprobleem ontstaat!

Ik wilde er maar mee zeggen dat als je nu met een gegalvaniseerd chassis begint en e.a.a. een beetje fatsoenlijk opbouwt, je zelf eerder achter een rollator loopt dan ernstige problemen met je chassis ondervind ...

Gerard

logo-2013-180.png --> mod_embed_images_loadimage('519aabca4a4b7f937859460a76bc962a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.dlrs.nl%2Fimages%2Flogo-2013-180.png', 'http://www.dlrs.nl/images/logo-2013-180.png', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.dlrs.nl%2Fimages%2Flogo-2013-180.png', '', 14749167, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Dutch Land Rover Sortout 2013



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 31/10/2011 07:07 door Gerard.

Re: gegalvaniseerd chassis ja of nee ? verschillende chassistype

Geplaatst: ma 31 okt 2011, 08:20
door sander "one10"
doorborduren op dit verhaal.....

ik zie dat je verschil hebt van motors bij chassis ! (paddocks zink chassis)

ik heb nu een 2.5 chassis maar wil uiteindelijk naar een 300tdi
is het dan wijs om gelijk een 300tdi chassis te nemen
dan zitten de motorsteunen ook gelijk goed toch ?
of zijn er dan meer dingen om op te letten ?

groetjes

sander

110 1984 (2.7diesel Nissan is er uit) 300tdi met r380 en 1:4 tussen bak , proefrit was zeer geslaagd