Pagina 1 van 1
as/versnellingsbak ontluchting
Geplaatst: vr 28 okt 2011, 16:38
door Peter T.
Hoi,
Weet iemand waar ik zogenaamde "elleboogjes" of eventueel banjo en banjoboutjes kan krijgen die passen in de ontluchtingsgaten van de assen en versnellingsbak van een SIII ? Ik wil de ontluchting met slangen naar boven brengen. Ik weet dat er van Mantec sets te krijgen zijn maar die vind ik absurd duur. Ben ook al wat op weg te helpen als iemand weet wat voor draad deze ontluchtingsgaten heeft. Een site waar dergelijke banjo's lot te krijgen zijn is helemaal welkom.
Op dit moment zitten op mijn assen al rechtopstaande ontluchtingsnippels met korte slang (=partnr 595396) en op mijn versnellingsbak twee onbekende ontluchting items zoals gebruikelijk bij militaire versnellingsbakken maar daar kan ik geen slang op monteren.
Dit link ziet er veelbelovend uit alleen die blauwe slang...... Tevens een vreemd verhaal dat de set te gebruiken is voor alle genoemde Land Rovers. Latere Landrovers hebben dacht ik ander draad maar misschien heb ik het mis.
Peter T.
SIII 109 "Jeltsin"
24V 2.25 Diesel 1981
Foto-PUEEMFGS.jpg --> mod_embed_images_loadimage('bd31328aaa117011abd1d50f367427c2', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-PUEEMFGS.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-PUEEMFGS.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-PUEEMFGS.jpg', '', 14740543, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28/10/2011 15:01 door Peter T..
Re: as/versnellingsbak ontluchting
Geplaatst: vr 28 okt 2011, 17:15
door Exfietser
Dat is gewoon van dat festo spul.
Festo
Opzich prima spul en ik dacht met twee soorten schroefdraad leverbaar metrisch en imperial. Wel in een hele reeks diameters. Is gemaakt voor pneumatische toepassingen.
Als je naar een plaatselijke machine of apparaten bouwer gaat hebben die vast wel een paar van die die koppelingetjes liggen. Ze bestaan in een hele reeks varianten. knietjes, rechte dingetjes. Van dik naar dun en t of y stukje enz. Kijk maar eens op de website van festo.
Arnold.
Re: as/versnellingsbak ontluchting
Geplaatst: vr 28 okt 2011, 17:16
door Sander van Beek
Ik heb zo'n setje besteld voor mn 110. Zag er prima uit, de slang kunnen ze volgens mij in meerdere kleuren leveren. Is redelijk hard plastic maar toch buigzaam, had niet het idee dat je het makkelijk sloopt. Doorsnijden kostte iig wel wat kracht.
Re: as/versnellingsbak ontluchting
Geplaatst: vr 28 okt 2011, 19:45
door Roelie
In de assen zit 1/8 draad heb hier zelf messing serto kniekoppeling voor gebruikt met 6 mm. slang.
Roelie
395.jpg --> mod_embed_images_loadimage('e96837574934e5c61a95a4d79805707d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fleutjerovertje.nl%2F395.jpg', 'http://leutjerovertje.nl/395.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fleutjerovertje.nl%2F395.jpg', '', 14741073, 600, 600, 'Loading image ...', false);
klik hier voor foto's restauratie Leutje Rovertje
Laatste update 22 juli 2012
Re: as/versnellingsbak ontluchting
Geplaatst: za 29 okt 2011, 00:18
door eric27
Hier nog een setje op ebay: [www.ebay.co.uk]
Eric.
Re: as/versnellingsbak ontluchting
Geplaatst: vr 08 nov 2013, 10:32
door leon
Misschien een oud koetje..
Maar die buluichting op de versnellingsbak... Die zit er normaal toch niet op?
Wat zijn nu voor en nadelen van deze beluchting?
Hoor graag jullie mening.
gr,leon
Re: as/versnellingsbak ontluchting
Geplaatst: vr 08 nov 2013, 11:31
door Exfietser
Zit er altijd op. Bij de civiele zit er in de deksels van de tussenbak en hoofdbak gewoon een klein gastje. 1 mm ofzo. Bij andere uitvoeringen zit daar draad in getapt waarop een speciale ontluchtingsdop zit of een slangenpilaar met een slangetje dat naar hogere en drogere plaatsen geleid wordt. Ik praat hier over de lt 76.
De versnellingsbak wordt erg warm waardoor er overdruk in de bak ontstaat. De olie kan dan door de keringen naar buiten gedrukt worden. Het gaatje zorgt dat de druk atmosferisch blijft.
Re: as/versnellingsbak ontluchting
Geplaatst: vr 08 nov 2013, 11:56
door Sander van Beek
Die koppelingen verkopen ze ook bij de compressor boer, heb er wel eens eentje gehaald bij airhouse.nl
Re: as/versnellingsbak ontluchting
Geplaatst: vr 08 nov 2013, 13:35
door Peter T.
In 2012 heb ik uiteindelijk materiaal gebruikt van Festo. Schitterend spul. Allerlei insteekkoppelingen te krijgen voor de bijpassende (inwendig 6 mm) PU-slangen (versnellingsbak olie/ vet/ tectylsmurrie bestendig...). Op de assen en versnellingsbak heb ik in plaats van de breathers de Banjobout versie gebruikt (ben even kwijt welk type draad maar zonodig kan ik dat wel weer opzoeken....ergens...). De lucht af/aanvoer is nu verhoogd tot dusdanig dat ik verzuip bij een doorwading tot boven het dak .
De slangen knikken niet bij warmte (motor) en tot nu toe werkt het geweldig.
Peter T.
SIII 109 "Jeltsin"
24V 2.25 Diesel 1981
Foto-PUEEMFGS.jpg --> mod_embed_images_loadimage('c741c96a2a5a89d4a5b5661553c6d0a9', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-PUEEMFGS.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-PUEEMFGS.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-PUEEMFGS.jpg', '', 16844682, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: as/versnellingsbak ontluchting
Geplaatst: vr 08 nov 2013, 14:44
door Exfietser
Ha Peter toch voor festo gegaan. Hoe is het met je wagen? Helemaal klaar voor de volgende grote trip?
De mijne is zover:
Grotefoto-TPNZ3UOH.jpg --> mod_embed_images_loadimage('016bdbdd71dc1899a5e40fb36c2f6d17', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGrotefoto-TPNZ3UOH.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-TPNZ3UOH.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGrotefoto-TPNZ3UOH.jpg', '', 16844777, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Grotefoto-PDROSNDV.jpg --> mod_embed_images_loadimage('840a942e28a5de6fa7d7adaaf2d2c85c', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGrotefoto-PDROSNDV.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-PDROSNDV.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGrotefoto-PDROSNDV.jpg', '', 16844777, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Grotefoto-UI8ALFNR.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b90ff35108274d2f41dfa6946b07c813', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGrotefoto-UI8ALFNR.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-UI8ALFNR.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGrotefoto-UI8ALFNR.jpg', '', 16844777, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Nog een plaatje van de verzinkte hulpstukjes voor de rubber stootbuffers.
Grotefoto-PZOAKWTJ.jpg --> mod_embed_images_loadimage('29c9234b5489b0a276a34a439c17a408', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGrotefoto-PZOAKWTJ.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-PZOAKWTJ.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGrotefoto-PZOAKWTJ.jpg', '', 16844777, 600, 600, 'Loading image ...', false);
verder begint het wel wat te worden zo.
Deze heb ik gister laten maken:
Grotefoto-TBXJTXNO.jpg --> mod_embed_images_loadimage('0cd1887c7d08be7885aed91e18cdd78d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGrotefoto-TBXJTXNO.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-TBXJTXNO.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGrotefoto-TBXJTXNO.jpg', '', 16844777, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Een verlengbusje om de standaard gaskabel van mijn series drie aan te kunnen sluiten op de injectiepomp van de 2,5 NA. Stelt niet heel veel voor maar is wel netjes en werkt heel goed. Een volledige slag van mijn pedaal betekend een volledige slag van het gashefboompje op de pomp.
Grotefoto-8DEN8EY8.jpg --> mod_embed_images_loadimage('db95ce854d5f89cf87194a071e065a86', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGrotefoto-8DEN8EY8.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-8DEN8EY8.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGrotefoto-8DEN8EY8.jpg', '', 16844777, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Dat andere ding is een verloop om de slangenpilaar van mijn series drie in de 2,5NA kop te kunnen draaien. In de kop zat een ongebruikt afgedopt gat. Dat gat heeft een diameter van 16 mm en de draad heeft een spoed van 1 mm. Die draad heb ik op de verloop laten snijden. Dat past nu heel netjes. In het andere gat kon ik gewoon een series drie temperatuur zender draaien. Dat paste in een keer.
Grotefoto-U644UJYO.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b0572ea3c61e9fc45aff7fada9bf8c6f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGrotefoto-U644UJYO.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-U644UJYO.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGrotefoto-U644UJYO.jpg', '', 16844777, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Die roestige temperatuurzender is degene uit mijn series drie om te passen. Daar komt nog een mooie nieuwe in.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08/11/2013 13:45 door Exfietser.
Re: as/versnellingsbak ontluchting
Geplaatst: za 09 nov 2013, 13:15
door Peter T.
Hoi,
ja, sinds lang weer eens op de Prik vanwege een heel oud berichtje....
Dat ziet er goed uit!! Glimmend galvi, zelfs de bumperstops....
Sinds oktober 2012 is "Jeltsin" er eigenlijk al helemaal klaar voor. Was wel een heel lang traject om te komen wat "Jeltsin" nu eigenlijk is geworden; een 32 jaar oude Land Rover die zo goed als in nieuwstaat is. Nu na iets meer dan duizend kilometer mag ik wel zeggen dat eigenlijk alles oke is gegaan en geworden. Het enige wat uiteindelijk nog steeds een kleine "mallfunction" is gebleven is de slechte sychronisatie van de versnellingsbak van de "3" terug naar de "2". Dit was al bij de aankoop in 1999 en loste we op met het bekende tussengas geven. Dat was inmiddels zo'n gewenning geworden dat we niet anders wisten. maar uiteraard wilde ik dat ooit opgelost hebben of in ieder geval de reden van weten. Tijdens de revisie van de versnellingsbak (ook die is helemaal uitmekaar geweest) zag ik al dat er eigenlijk niets aan de hand was met de synchonimesh ringen, ook geen overmatige slijtage. Toch preventief dit allemaal vervangen voor nieuw spul. De afstellingen geheel volgens boekje gedaan maar helaas dus. Het "probleem" is gebleven. Uiteindelijk ben ik nu wel achter de waarschijnlijke oorzaak; het blijkt namelijk dat bij een bepaalde versie/serie van de suffix D versnellingsbakken de schakelvork net iets anders afgesteld moet worden op zijn as. het gaat om een paar mm (misschien wel minder want er is echt weinig speling) waarop de vork op de as vastgezet wordt d.m.v. de klembout. Bij de oudere type versnellingsbakken komt dit niet zo nauw, maar de combinatie van de Suffix D en een bepaald type schakelvork dat destijds is gebruikt komt het dus wel erg nauw. Verkeerde afstelling veroorzaakt dus het slechte synchroniseren.
Tja......deze info kreeg ik pas toen de bak er eindelijk weer onder zat en de boel dicht gebouwd zat en we weer blij waren dat we eindelijk weer konden genieten van het rijden.
En toen kwam de regering met de beruchte belasting wijziging voor oldtimers.....................
De komende jaren gaan we zeker niet op wereldreis (we zijn net pas 3 jaar terug...). Onze "Jeltsin" gaat helaas weer in schorsing want de belasting kosten vind ik veel te hoog voor het beperkt rijden wat we doen hier in Nederland. Waarschijnlijk halen we hem voor steeds een korte periode uit de schorsing voor een vakantie maar het merendeel van de tijd zal hij , dankzij Weekers, stof staan te happen in zijn stalling.......zo verschrikkelijk balen maar het is niet anders.
Peter T.
SIII 109 "Jeltsin"
24V 2.25 Diesel 1981
Foto-PUEEMFGS.jpg --> mod_embed_images_loadimage('992dfb3be93a05ff56ca101e6632453e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-PUEEMFGS.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-PUEEMFGS.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-PUEEMFGS.jpg', '', 16845996, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09/11/2013 12:19 door Peter T..