Pagina 1 van 1

koppeling defender 110, v8, county hapert

Geplaatst: do 27 okt 2011, 16:45
door Baudouin
Hallo Landrover Rijder,


Ik ben reeds mijn Defender 110, V8 county uit '85 aan het opknappen. Laatst APK gehad en goedgekeurd dus nu wat kilometers op de weg aan het rijden. Nu heb ik tijdens het rijden een mindere constatering gedaan en wel het volgende.

Bij het starten van de auto en wegrijden zijn er geen problemen. Zodra de auto goed warm is en ik voor het stoplicht sta en wil optrekken hapert de koppeling. Bij een iets stijgende heling hapert de koppeling soms zo hevig dat de motor/bak flink rammelt. Bij het optrekken in de 2 is er geen probleem en in de lage giering heeft hij hier ook beduidend minder last van maar is het wel aanwezig.

Als ik op gas rij is het probleem ook een stuk minder dan dat ik op benzine rij.

Weet iemand misschien wat hier een oorzaak van kan zijn? Alle antwoorden zijn welkom.


Ik hoor het graag.


Baudouin

Re: koppeling defender 110, v8, county hapert

Geplaatst: vr 28 okt 2011, 12:17
door Stage-2
Baudoin,
Het schokken in de overbrenging kan worden veroorzaakt doordat de toerentallen van motor en v-bak te dicht bij elkaar liggen, op het moment dat koppelingplaat en vliegwiel op elkaar worden gedrukt. Bij koude start merk je niets omdat het toerental is verhoogd (gechoked) en de auto stilstaat.
Bij het stoplicht geef je de warme, langzamer draaiende motor waarschijnlijk te weinig toeren om soepel weg te rijden, dus iets meer toeren maken.
Het verhaal 'helling op' kan ik niet plaatsen. Wegrijden op de helling? Met aanloop? Ontkoppeld? Of juist niet?

Natuurlijk kan er nog meer aan de hand zijn: speling op plaatsen waar dat niet moet, versleten koppelingplaat/drukgroep, bouten die los zitten.

Succes met experimenteren.
(hoe ik dat allemaal weet ... ? )

cheerz, Mo
1984 Land Rover 110 (powered by Nissan FD35T) VERKOCHT
1976 Magirus-Deutz 170D12
[birgidenmaurice.shareyourstory.nl]

181415.jpg --> mod_embed_images_loadimage('4cf359079bc6000ba6cfa32be67facdf', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Fs3-eu-west-1.amazonaws.com%2Fimage.shareyourstory.nl%2F181415.jpg', 'https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/image.shareyourstory.nl/181415.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Fs3-eu-west-1.amazonaws.com%2Fimage.shareyourstory.nl%2F181415.jpg', '', 14739508, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Foto-4MBHFJWP.jpg --> mod_embed_images_loadimage('39fb888659bc5ea1356e40f905c2f812', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4MBHFJWP.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-4MBHFJWP.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4MBHFJWP.jpg', '', 14739508, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: koppeling defender 110, v8, county hapert

Geplaatst: vr 28 okt 2011, 14:45
door Roel
Wat is het haperen dan precies. komt ze niet los of schokkend. Voel je iets in je pedaal?

Kan in je hydr ontkoppelingssysteem zitten, je koppelingsplaat kan (te) droog op de prise as zitten, je koppelingsplaat kan vet zijn.
Dus als je je probleem wat beter kunt omschrijven weet iemand wellicht een specifieker antwoord.

Groet

Roel (0475)
'83 One-Ten V8 LHD

Re: koppeling defender 110, v8, county hapert

Geplaatst: vr 28 okt 2011, 15:14
door VeeTee
Kwam laats ongeveer hetzelfde probleem voorbij. Lees dit draadje eens, met name het antwoord van Hendrik "Blue-box", (luchtbelletje in koppelings slave cylinder)

Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28/10/2011 13:15 door VeeTee.

Re: koppeling defender 110, v8, county hapert

Geplaatst: wo 16 nov 2011, 15:32
door Baudouin
Hallo,

Allereerst hartelijk dank voor de reacties.

Ik heb er nog eens mee gereden en zal één en ander proberen duidelijker te omschrijven. De versnellingsbak is een LT95 versnellingsbak met tussenbak (Defender V8 met 4-bak).

Ik heb de olie vervangen maar het probleem is nog steeds niet opgelost. Het probleem doet zich inderdaad voor zoals in het topic staat beschreven, [landrover.startpagina.nl]. De auto rammelt en schudt inderdaad ontzettend bij het optrekken, vooral als ie warm is. Een ander bijkomend effect is dat als ik onder het rijden de koppeling heel eventjes aanraakt, de koppeling al begint te slippen. Het bij een warme motor vanuit stilstaand in zijn achteruit zetten, gaat ook moeilijker. Af en toe zelfs met een klein beetje rattelen. Ik heb me dus voorgenomen even niet meer te rijden om mogelijke verdere schade te voorkomen. Zelf zou ik denken dat het de koppelingsplaten betreft, maar ik ben ook maar beginnend rijder en wil veel alles erover leren.

Ik ben dan ook van plan de versnellingsbak eronder uit te halen en de koppelingsplaten en drukgroep lager te vervangen (gelezen vanuit andere topics). Zijn er nog andere dingen die ik dan tevens dien te vervangen, is dit een goede keuze (vervangen)?, kan een beginnende sleutelaar met hulp en werkplaatshandboek dit vervangen? en waar dien ik nog meer rekening mee te houden? Alle Tips zijn welkom.

Alvast bedankt voor de reacties.

Re: koppeling defender 110, v8, county hapert

Geplaatst: wo 16 nov 2011, 20:05
door G-men (Gargamel)
Ik ken het probleem; het komt vrij vaak voor dat ze iets happen. Heb het zelf ook gehad; alleen als het spul goed warm wordt komt het voor.
En dan vooral bij optrekken in de 1 of achteruit, als het verschil in draaisnelheid het grootst.

Er zijn verschillende mogelijkheden; de slave cilinder is inderdaad een hele goede mogelijkheid. Die was bij mij lek; echter na vervanging was het probleem er nog steed. (dalend vloeistofpeil in het reservoir gelukkig niet )

Het probleem bleek uiteindelijk in de koppelingsplaat en drukgroep te zitten. Het is een combinatie van een wat versleten vliegwiel en vooral slijtage van de dempingsveren die in de koppelingsplaat zitten. Vaak helpt een lekke krukas of versnellingsbakkeering ook een beetje mee.
Bij een nieuwe koppeling zitten deze dempingsveren strak en loopt het soepel. Als het spul wat ouder wordt, dan komt er ruimte in en zitten ze los in de houders. In combinatie met een wat ingeslten vliegwiel krijg je deze verschijnselen.

Aangezien ik de wagen snel weer nodig had alleen nieuwe drukgroep en koppeling gemonteerd en de groefjes in het vliegwiel maar even voor lief genomen. Probleem was echter helemaal weg.
Nu 30.000km later is het weer een klein beetje merkbaar als je lang hard gereden hebt. Vooral na lange stukken snelweg. Er is echter nog prima mee te rijden en je moet het weten om het te merken.

Aangezien je zelf ook al aangeeft dat hij heel snel ontkoppeld; denk ik dat ook in jouw geval de koppelingsplaat (bijna) versleten is en de dempingsveren öp "zijn" .....

Wat je nodig hebt :

- Drukgroep
- koppelingsplaat
- Druklager
- paar helpende handjes en even tijd.
- Centreertool voor het centreren van de koppelingsplaat&drukgroep bij terugplaatsen. (oude prise as of tooltje bij Brezan kopen)
- Momentsleutel

Optioneel
- Slave cilinder (eerst even kijken of hij echt slecht is.)
- Toplager (als je het perfect wilt doen)
- krukaskeering (just in case en is niet al te duur)

Gerrit





Baudouin Schreef:
-------------------------------------------------------
> Hallo,
>
> Allereerst hartelijk dank voor de reacties.
>
> Ik heb er nog eens mee gereden en zal één en
> ander proberen duidelijker te omschrijven. De
> versnellingsbak is een LT95 versnellingsbak met
> tussenbak (Defender V8 met 4-bak).
>
> Ik heb de olie vervangen maar het probleem is nog
> steeds niet opgelost. Het probleem doet zich
> inderdaad voor zoals in het topic staat
> beschreven,
> [landrover.startpagina.nl]
> rammelen-en-schudden#msg-14593104. De auto rammelt
> en schudt inderdaad ontzettend bij het optrekken,
> vooral als ie warm is. Een ander bijkomend effect
> is dat als ik onder het rijden de koppeling heel
> eventjes aanraakt, de koppeling al begint te
> slippen. Het bij een warme motor vanuit stilstaand
> in zijn achteruit zetten, gaat ook moeilijker. Af
> en toe zelfs met een klein beetje rattelen. Ik heb
> me dus voorgenomen even niet meer te rijden om
> mogelijke verdere schade te voorkomen. Zelf zou ik
> denken dat het de koppelingsplaten betreft, maar
> ik ben ook maar beginnend rijder en wil veel alles
> erover leren.
>
> Ik ben dan ook van plan de versnellingsbak eronder
> uit te halen en de koppelingsplaten en drukgroep
> lager te vervangen (gelezen vanuit andere topics).
> Zijn er nog andere dingen die ik dan tevens dien
> te vervangen, is dit een goede keuze (vervangen)?,
> kan een beginnende sleutelaar met hulp en
> werkplaatshandboek dit vervangen? en waar dien ik
> nog meer rekening mee te houden? Alle Tips zijn
> welkom.
>
> Alvast bedankt voor de reacties.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16/11/2011 19:10 door G-men (Gargamel).

Re: koppeling defender 110, v8, county hapert

Geplaatst: do 24 nov 2011, 16:57
door Baudouin
Hey G-men,

Ik heb op paddockspares gekeken voor het bestellen van een koppelingsplaat voor mijn LT-95, 4 versnellingen. Nu blijkt dat ze deze alleen hebben voor de 5 versnellingsbak.
Heb jij een goed adres waar ik bovenstaande artikelen die jij aanbeveelt kan bestellen?

Alvast bedankt voor de reactie.

Re: koppeling defender 110, v8, county hapert

Geplaatst: do 24 nov 2011, 20:13
door Marc vd K
Ik zet ook al mijn bouten vast met locktight... Ik heb een keer gehad dat er 1 boutje los getrilt was na 2.000 km en toen moest alles weer uit elkaar....

Re: koppeling defender 110, v8, county hapert

Geplaatst: vr 25 nov 2011, 09:07
door Lennert
Baudouin, als je hulp nodig hebt hoor ik het wel he!
Klinkt idd zoals "G-men" zegt.

Re: koppeling defender 110, v8, county hapert

Geplaatst: vr 25 nov 2011, 14:33
door Baudouin
Hey LR-rijders,

Bedankt voor de info. Ik ga alle onderdelen bestellen, bak demonteren, en Collega ik laat zeker horen wanneer ik hulp nodig heb. Wordt trouwens weer eens tijd voor een meeting.
zie hier 3x Juventa op een rij.

Groeten,

Baudouin

Re: koppeling defender 110, v8, county hapert

Geplaatst: vr 25 nov 2011, 20:11
door G-men (Gargamel)
Paddock heeft hem zeker. In de one-ten is de LT95 slechts 3 jaar gebruikt en toen vervangen voor de LT85. (5 bak)
Is echter ook in de Range Rover Classic gebruikt en daar moet je in dit geval even zoeken.
Volgens de parts manual is het de FRC6631 Als je die bij Paddocks intikt, zie dat deze superceeded is door de FRC9773

Als het goed is wordt dit je lijstje. Let wel, zelf nakijken voordat je besteld. Geen garantie.

[www.paddockspares.com]
[www.paddockspares.com]
[www.paddockspares.com]

[www.paddockspares.com]
[www.paddockspares.com]
[www.paddockspares.com]

En we kunnen idd weleens iets organiseren voor de vroege one-tens...

Ben je voor ongeveer 100 Eurie klaar. Ik heb overigens wel een originele krukaskeering en OEM koppeling in de lijst staan. Voor die paar cent wil je geen risico lopen.
Overigens heeft ook b.v. Budget dit spul denk ik wel op voorraard.
Gerrit



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25/11/2011 19:14 door G-men (Gargamel).

Re: koppeling defender 110, v8, county hapert

Geplaatst: wo 30 nov 2011, 17:41
door Baudouin
Hey G-Men,

Bedankt voor de info. Ik leer steeds weer nieuwe dingen, nice. Ik ga controleren of de onderdelen de juiste zijn en dan bestellen.

Thnx,

Baudouin

Re: koppeling defender 110, v8, county hapert

Geplaatst: wo 30 nov 2011, 19:29
door G-men (Gargamel)