Pagina 1 van 1

LT77 3de versnelling

Geplaatst: do 27 okt 2011, 11:20
door Wim
hoi hoi,

Vraagje over mijn LT 77 D56 versnellingsbak. Als deze koud is schakeld hij altijd al erg lastig, na een km of 5 word het allemaal wat soepeler. Nu heb ik de laatste tijd last om de 3de versnelling in te schakelen als de wagen net van zijn plek is. Kan niet in zijn 3 schakelen zonder tanden te poetsen.. had ik eerst niet.. Koppeling lijkt gewoon goed te werken, in alle andere versnellingen heb ik dit niet.

Is dit een kwestie van ergens iets afstellen, of toch de koppeling of? Iemand een idee waar ik het zoeken moet, want het is knap irritant...

Hoor het graag, grtn Wim

Re: LT77 3de versnelling

Geplaatst: do 27 okt 2011, 12:57
door Paul Kampeerrover
Gebruik je ATF olie? Hoe lang zit deze al in de bak?

Groet, Paul

Re: LT77 3de versnelling

Geplaatst: do 27 okt 2011, 14:01
door Wim
Hoi Paul,

Vorige eigenaar heeft erin gedaan dus wat er exact inzit weet ik niet, weet wel dat het er ongveer een jaar inzit. ATF is toch voor automaten bakken? Of zeg ik nu iets raars??

Maar heb het hele jaar nog geen problemen gehad..en nu lijkt langzaam steeds erger te worden.

Re: LT77 3de versnelling

Geplaatst: do 27 okt 2011, 14:17
door Roy Bruurs
Wim Schreef:
-------------------------------------------------------
> Hoi Paul,
>
> Vorige eigenaar heeft erin gedaan dus wat er exact
> inzit weet ik niet, weet wel dat het er ongveer
> een jaar inzit. ATF is toch voor automaten bakken?
> Of zeg ik nu iets raars??
>
> Maar heb het hele jaar nog geen problemen
> gehad..en nu lijkt langzaam steeds erger te
> worden.

Nee je zegt helemaal niks raar maar ik maak uit je opmerking op dat je geen idee hebt wat er eigenlijk in je LT77 moet. Dat is dus inderdaad ATF olie. In je LT230 tussenbak moet dan weer 80w90 olie.

Ik zou is beginnen met de olie af te tappen (als er rode olie uit komt dan was het waarschijnlijk ATF) en nieuwe olie op de bak te zetten. Denk dat dit al een heel stuk voor je scheelt. De vorige eigenaar moet je namelijk ook maar vertrouwen op zijn blauwe ogen.

als je onder de bak ligt met je hoofd naar de motor dan zit er aan de linker zijkant helemaal achteraan een grote bout daarmee kun je de olie aftappen. (voor je dit doet even kijken of de vulplug los wil komen anders heb je er een probleem bij)
Als de olie eraf is dan zie je aan de onderkant van de bak een grote plug/bout zitten die draai je los en dan kun je er een filter uit halen dit filter moet je even zuiver maken en terug plaatsen.
Als je alles weer terug hebt aftapplug en filterplug dan kun je gaan bijvullen. Als je de rechterzijkant vrij bovenin voelt op de bak (ik meen recht boven de dwarsbalk onder de bakdoor dan voel je daar een vierkant ding uitsteken. hier kun je sleutel 13 opzetten en los draaien. Bijvullen doe ik meestal dmv een slang en trechter in die slang en dan of via de seatbase laten lopen die slang (rechter deksel onder de stoel eraf en dan met de slang via daar naar de vulplug of via de motorkap kan ook) en dan bijvullen met ATF olie.

Wat sommige ook doen is een olievulspuit gebruiken dan kun je er naar zeggen ook redelijk goed bij.

Als alles weer vol zit dan dop weer terug plaatsen.