Pagina 1 van 1

200Tdi wisselen voor 300Tdi

Geplaatst: ma 24 okt 2011, 21:23
door Eric_1
Hoi,

In onze 110 ligt momenteel een Discovery 200Tdi motor, met bijbehorende Discovery LT77 bak. Destijds de schakelbediening gewijzigd zodat die weer van de Defender is en de steunen op het chassis aangepast zodat de soepelere Discovery motorsteunen gebruikt konden worden, en dat er meer plek voor de stuurstang (is een LHD) en uitlaat is.

Nu heb ik ook nog een Defender 300Tdi motor (en bak) met weinig kilometers. Ik vroeg me dus af in hoeverre deze 200Tdi zonder al te veel aanpassingen te vervangen is door de 300Tdi? (wilde alleen motor wisselen) Zouden de steunen op dezelfde plek kunnen bljven? uitlaat en lucht inlaat moet inderdaad aangepast worden. Nog andere zaken? zou radiateur en windtunnel ook vervangen moeten worden?

Dit zou dus ongeveer vergelijkbaar zijn als je een 300Tdi in een 200Tdi Discovery wilt leggen. Misschien dat daar meer mensen ervaring mee hebben?

Groeten
Eric

Re: 200Tdi wisselen voor 300Tdi

Geplaatst: di 25 okt 2011, 20:38
door neef Henk
Is die 200 tdi op dan?
Ik zou de 300tdi er pas inhangen als je huidige 200tdi de brui er aan geeft. Echt veel voordelen heb je niet (paar pk meer, ietsjes stiller)

Groeten neef Henk

Re: 200Tdi wisselen voor 300Tdi

Geplaatst: di 25 okt 2011, 20:45
door Scratch
Om de 300tdi aan je LT77 te koppelen heb je het vliegwiel huis nodig van de 200TDi of van een 2,5Na/TD Motor komt op de zelfde plek te hangen. Als je de motor steunen heb aangepast voor de 200TDi dan past het. Ik weet niet of de 2,5Na/TD steunen over te zetten zijn op de 300TDi, maar mogelijk wel. Verder uitlaat aanpassen, slangen naar de radiator lopen iets anders maar verder geen ingewikkelde dingen.

Re: 200Tdi wisselen voor 300Tdi

Geplaatst: di 25 okt 2011, 23:53
door Mud Machine
Motorsteunen 200tdi en 300Tdi zijn verschillend. Aan dynamozijde kun je je oude gebruiken. Aan oliefilterzijde niet want daar zit je oliefilter in de weg. Er is een speciale steun voor te maken.

300Tdi kan ook met bestaande vliegwielhuis met wat aanpassingen (gaten en tapeinden). Niks moeilijks.

[forums.lr4x4.com]

Re: 200Tdi wisselen voor 300Tdi

Geplaatst: wo 26 okt 2011, 01:27
door Eric_1
Zoals ik al zei is destijds het chassis aangepast en zijn de Discovery 200tdi steunen behouden. Waar het daar over gaat is een 300 Tdi op de oorspronkelijke steunen.

Ik wilde echter niks meer aan het chassis doen omdat dit vergalvaniseerd is. Ik wil dus naar de discovery 200tdi motorsteunen toe. Maar ik heb net zitten kijken en zie dan ik dan met de 300tdi uitlaat boven de motorsteun uitkom. Dus volgens mij is dat geen optie. Of ik zou weer het 200tdi spruitstuk met turbo erop moeten zetten maar lijkt me niet echt een optie.

Ik weet nog niet wat er precies aan de 200tdi mankeert; maar aangezien ik die 300tdi met weinig km al een poos had staan leek me dat misschien ook een optie.

Re: 200Tdi wisselen voor 300Tdi

Geplaatst: wo 26 okt 2011, 10:00
door Mud Machine
Praat je nu over de bevestiging op het chassis (de aangelaste steunen) of de steunen op het blok? Heb je daar destijds speciale steunen voor gemaakt en op je chassis gelast of de steunen van een Discovery chassis op je defender chassis gelast.
Een plaatje zal veel verduidelijken.

Begrijpelijk dat je niet aan je chassis wil lassen. Vandaar ook mijn linkje want daar kun je met de speciale steun en een standaard N/A steun een 300Tdi op de oorspronkelijke chassissteunen plaatsen.

Re: 200Tdi wisselen voor 300Tdi

Geplaatst: wo 26 okt 2011, 13:48
door Puffino
dan zou ik dit laten....

Sander Lelieveld


Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V

Snorkel.Runde.NL

Re: 200Tdi wisselen voor 300Tdi

Geplaatst: wo 26 okt 2011, 21:43
door Eric_1
Ik bedoel de steunen op het chassis. Daar destijds nieuwe steunen voor gemaakt en op het chassis gezet. Dus verder naar voren dan de originele 2.5 steunen zaten.

De 200tdi begon afgelopen week onderweg een klapperend geluid te maken. Niet het kloppen van een drijfstanglager maar het klonk wel serieus! Vandaar de overweging om hem te vervangen door de 300Tdi die ik nog heb.

Inmiddels de krukaspoullie losgehaald. Nu blijkt dat de krukas nu naar voren en naar achteren kan schuiven.. ca 2 a 3 mm. Dus dat zouden de zijdelingse langers op het middelste hoofdlager moeten zijn. Begrijp alleen nog niet wat hier dan mis is kunnen gaan?

Groeten
Eric