Pagina 1 van 1
Electronische ontsteking op een serie 3
Geplaatst: zo 23 okt 2011, 18:40
door eric27
Ik ben van plan om een electronische ontsteking op mijn Land Rover 88 serie III uit 1979 welke rijdt op lpg te plaatsen.
Nu zag ik op ebay deze staan zie link:
[www.ebay.co.uk]
Maar nu heb ik ook gelezen dat er een electronische ontsteking van 123 ignition is. Het prijs verschil is 200 euro.
Is deze electronische ontsteking dan zoveel beter dan de powermax op ebay?
Wie heeft ervaring hier mee en kan mij hier over advieseren?
Eric
Re: Electronische ontsteking op een serie 3
Geplaatst: zo 23 okt 2011, 19:40
door westfries.
Lijkt op deze (goedkopen ) uitvoering
Wel een andere verdeelerkap
Heeft mijn dus een motorblok gekost en heb vaker klachen erover gehoord
Ik weet dat Denis er ook probleemen mee heeft gehad
Ja goedkoop dat wel maar ik ben toch na het verkloten van 1 blok over gestapt op de duurdere 123 ondsteking
verdeler1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('eaf6d26f15bb0fa69f0c89a76924fa77', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.regaparts.nl%2Fimages%2Fverdeler1.jpg', 'http://www.regaparts.nl/images/verdeler1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.regaparts.nl%2Fimages%2Fverdeler1.jpg', '', 14722057, 600, 600, 'Loading image ...', false);
vlag.jpg --> mod_embed_images_loadimage('f40290b7d9cce2f518335c9881a37002', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.udcn.nl%2FFOTO%2Fvlag.jpg', 'http://www.udcn.nl/FOTO/vlag.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.udcn.nl%2FFOTO%2Fvlag.jpg', '', 14722057, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Electronische ontsteking op een serie 3
Geplaatst: zo 23 okt 2011, 19:54
door eric27
Nou dat is niet de bedoeling dat de motor het gaat begeven. Maar hoe is dat zo gekomen?
Re: Electronische ontsteking op een serie 3
Geplaatst: zo 23 okt 2011, 20:35
door Dirk109
123 werkt bij mij al jaren goed en zeker dus kan ik adviseren.
Alle andere type's hebben minder functie's en geen instelling van de vervroegins curve.
Als de onsteking spontaan verloopt bij de misschien wat mindere type's dan kan het zijn de je blok ineens begint te pingelen wat soms niet hoorbaar is.
Het schijnt dan gaten in je zuigers te kunnen slaan als het mis gaat.
Ik heb zelf veel geexpirimenteerd met de 123 en heb hier nog nooit last van gehad.
Ook heb ik geen ervaring met goedkopere type's waar ik dus niks van kan zeggen.
Buiten E bay zijn ze ook overal bij nederlandse adressen te koop die er misschien wel iets meer van weten.
Ik heb de 123 gebruikt gekocht dus de aanschaf prijs was voor mij niet bepalend.
Als je hem te duur vindt zou ik nog ff sparen want het is een uitstekend werkend stukje techniek.(geen aandelen hoor!)
Dirk 109
Re: Electronische ontsteking op een serie 3
Geplaatst: zo 23 okt 2011, 20:46
door eric27
Dirk waar stel je de 123 op af is dat curve c? En stel je de ontsteking zelf ook nog een aantal graden vroeger af?
Zo ja hoeveel zo ongeveer? Let wel ik rij op gas.
Eric.
Re: Electronische ontsteking op een serie 3
Geplaatst: zo 23 okt 2011, 20:55
door westfries.
Bij de 123 ondsteking zit een duidelijke beschrijving (ook even het werkplaats handboek raadplegen )
Ik heb hem tussen lpg en benz gezet (ik dacht stand G) daar ik ook wel eens geen lpg kan krijgen buiten nederland
Ja de 123 is een stuk duurder maar zeker ook duurzamer
Net wat Dirk zegt even doorsparen
vlag.jpg --> mod_embed_images_loadimage('0de330b866ac0806bacb21608f2e426b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.udcn.nl%2FFOTO%2Fvlag.jpg', 'http://www.udcn.nl/FOTO/vlag.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.udcn.nl%2FFOTO%2Fvlag.jpg', '', 14722330, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Electronische ontsteking op een serie 3
Geplaatst: zo 23 okt 2011, 22:18
door jarne
Misschien is dit wat:
[www.simonbbc.com]
Grt
Re: Electronische ontsteking op een serie 3
Geplaatst: ma 24 okt 2011, 00:38
door eric27
Dat is de gene die op ebay staat.
Re: Electronische ontsteking op een serie 3
Geplaatst: ma 24 okt 2011, 01:55
door jarne
Op diverse engelse forums lees ik hier best goede berrichten over en ze zien er ook uit zoals de ouderwetse stroomverdelers.
Geen toeters en bellen gewoon lekker simpel.
Ze verkopen ook een mooie gewone 25D4 met contact puntjes.
Mvg
Re: Electronische ontsteking op een serie 3
Geplaatst: ma 24 okt 2011, 19:36
door eric27
jarne Schreef:
-------------------------------------------------------
> Op diverse engelse forums lees ik hier best goede
> berrichten over en ze zien er ook uit zoals de
> ouderwetse stroomverdelers.
> Geen toeters en bellen gewoon lekker simpel.
> Ze verkopen ook een mooie gewone 25D4 met contact
> puntjes.
>
> Mvg
Jarne kun jij mij het adres van die site geven? Ik heb er wel belangstelling voor.
Re: Electronische ontsteking op een serie 3
Geplaatst: di 25 okt 2011, 00:11
door Dirk109
Hallo Eric ik dacht idd c maar weet het niet zeker het is alweer even geleden.
De mijne loopt ook op gas en geef hem ook nog een graad of 5 extra voor onsteking.(vacum laat ik gewoon vast)
Zo uit mijn hoofd was de 123 max 27 graden bij 4200 terwijl er 36 graden vereisd is bij max toeren.
Let wel op hoe dichter je bij dit punt komt hoe meer vermogen maar hoe meer risco op pingelen.
Voor alle onstekingen en oude motoren is het gewoon zo dat je niet altijd vaste waarde kunt geven.
Ook is het gebruik van je auto belangrijk, ik gebruik hem regelmatig als trekauto voor mijn trailer en dat vereisd weer een andere afstelling.
Dus gewoon afstellen volgens de waarde die je hebt en luisteren/rijden/proberen dan kom je vast tot een goedresultaat.
Dirk 109
Re: Electronische ontsteking op een serie 3
Geplaatst: di 25 okt 2011, 12:23
door Pieter
Eric,
Een 2.25 of 2.5 benzinemotor van LR loopt mooi op LPG, maar is er rendementtechnisch niet zo geschikt voor. LPG heeft bij lage compressieverhoudingen (zoals bij LR series) een hele trage verbranding en dat is de reden om de ontsteking 3-5 graden vroeger te zetten dan bij benzine. Ook de maximale toerentallen van een serie zijn dusdanig laag dat de zogenaamde 'High Speed Knock' het pingelen bij hoge toerentallen, niet gauw voor zal komen (de verbranding van LPG wordt bij hoge toerentallen sneller en dan zou men minder moeten vervroegen).De standaard 'king of darkness'ontsteking is al niet erg 'high tech', dus een zeer geavanceerde, instelbare, electronische kit lijkt me overdone. Ik heb op m'n 2.25L de goedkope set zitten, met een beter bobine (blauwe van Bosch). Loopt perfect. Veel motoren op LPG welke kapot lopen (gaten in zuigers, verbrandde kleppen etc) staan te zuinig afgesteld. De calorische verbrandingswaarde van LPG is maar liefst 26% lager tov benzine, oftewel het verbruik, bij dezelfde prestaties, op LPG is 26% hoger.... Indien de afstelling te zuinig is en de ontsteking 'op bezine' is afgesteld worden de verbrandingstemperaturen in de cinlinder extreem hoog.... met alle gevolgen van dien.
Groet, Pieter
Re: Electronische ontsteking op een serie 3
Geplaatst: di 25 okt 2011, 14:48
door eric27
Pieter een paar vragen:
Dus voor ontsteking bij lpg op een graad of 7 en hoe stel jij het verbruik af? Heb je daar iets voor of gaat deze aan de co2 kast?
Wat voor ontsteking heb jij er op zitten?
Eric.
Re: Electronische ontsteking op een serie 3
Geplaatst: di 25 okt 2011, 15:28
door jarne
[www.simonbbc.com]
Staan best interesante dingen op deze site.
Re: Electronische ontsteking op een serie 3
Geplaatst: di 25 okt 2011, 20:27
door Pieter
Eric,
Zo'n verdeler van o.a. Budget Parts.... [www.budget-parts.nl]. Elders gekocht, maar wel dezelfde. Het afstellen gaat een beetje op de expirimentele tour.... De afsteltekens op mijn 2.25 MoD zijn dusdanig onnauwkeurig (geboute afsteltekens, waardoor je zo een paar graden verschil kan hebben bij het vastzetten van het plaatje). Eerst afstellen zoals het op benzine hoort...(statisch) dan, met draaiende motor en afstellamp een beetje vervroegen. Het toerental loopt eerst wat op bij het vervroegen en als je doorgaat met vervroegen zakt het toerental (pingelen). Tussenstand opzoeken ... rondje rijden of hij mooi oppakt en lekker dooraccelereert. Het CO is bij stationair toerental af te stellen en de maximum flow ook. Bij mijn motor bleek de gasklep te veel opengedraaid te staan en het toerental gesmoord werd door te weinig gas. CO=0. Slecht starten (te arm stationair mengsel), koud afslaan en warm 900 tpm. De gasklep afgesteld zoals wphb aangeeft en de stationaire schroef iets bijgeregeld. De motor start nu (warm) zonder gas bij te geven en loopt mooi rond op ongeveer 650 toeren, zonder inhoudingen of rare trillingen. De grote stelschroef (in de gasaanvoerslang) een paar slagen opengedraaid, acceleratie verbeterde... Verbruik ongeveer 1:4,7.
Gr Pieter
Re: Electronische ontsteking op een serie 3
Geplaatst: di 25 okt 2011, 21:11
door D&G
Heb er twee besteld bij Simon BBC
Heb nu een elektronische Autoera in de 109 en een conventionele Autoera in de 88
Had ooit dat blokje van Hendrik erin (dat blokje vervangt te puntjes en condensator) maar daar is een draadje van af gebroken.
Ik ga wel kijken hoe deze het doen en laat jullie wel weten hoe ze werken...
Gerard
Re: Electronische ontsteking op een serie 3
Geplaatst: di 25 okt 2011, 22:29
door Dirk109
Misschien nog een tip Eric, als je het zelf niet helemaal wilt doen, Iwema kan de onsteking er zo voor je inzetten en afstellen.
Hij kan de hele motor aan de computer leggen om het een en ander uit te halen wat niet goed afgesteld staat.
Ik heb dat ook een keer gedaan waarbij er bijna geen verbetering waarneembaar was omdat alles al vrij goed stond.
Wel veel geleerd van zijn tips en kennis.
Dirk 109
Re: Electronische ontsteking op een serie 3
Geplaatst: di 01 nov 2011, 13:58
door D&G
Heb zojuist de twee klokken thuis gekregen. Eerste indruk ik goed, beter dan de AutoEra die er nu inzit. In tegenstelling tot de AutoEra zit er geen speling tussen de distributiekap en het huis. Ook de speling op de as is een stuk kleiner in de lengte richting.
Speling in de as is niet voelbaar.
De unit die de puls moet geven lijkt heel erg op de Unit van Petronix. Ik ga hem deze week wel inbouwen en wat videootjes schieten
Gerard