Welke spanningsregelaar?
Geplaatst: zo 16 okt 2011, 23:48
Aangezien mijn 55A dynamo slechte lagers en een lage laadspanning begon te krijgen, heb ik gisteren op de sloop een 90A Bosch dynamo uit een Ford Scorpio gesloopt. Ding zag er nogal goor uit, dus thuis maar even uit elkaar gehaald. Na het opnieuw polijsten van de sleepringen voor de koolborstels en een flinke schoonmaakbeurt aan de binnen en buitenkant, bleek hij eigenlijk als nieuw te zijn. Hij laad mooi bij, de laadspanning ligt zo rond de 14,1 volt.
Echter, de koolborstels zijn wel behoorlijk versleten, en op termijn aan vervanging toe. Het bestellen van die dingen is het probleem niet, maar ze zijn (bij hella) in 3 uitvoeringen (3 verschillende laadspanningen) te krijgen, namelijk:
14,0 Volt: Hella nummer 5DR 004 246-291
14,1 Volt: Hella nummer 5DR 004 241-121
14,5 Volt: Hella nummer 5DR 004 242-061
*Originele Bosch nummer: 1 197 311 026
Nu is het de vraag wat de beste laadspanning is voor mijn situatie. De dynamo heb ik ingebouwd in mijn Series 2A 109 Ambulance (12 Volts wagen i.v.m. Ex-Engels Rijnleger) waar behoorlijk wat accesoires opgebouwd zijn, namelijk:
Argo Fet Scheidingsdiode voor 2 accu`s, spanningsverlies bij lage stroom: 0,01 Volt en spanningsverlies bij hoge stroom: 0,1 Volt.
4 Verstralers, Radio, Bakkie, 2 werklampen, zwaailicht, etc.
Nu hebben de accesoires normaal niks te maken met de spanning, want die blijft (als het goed is) constant, ze hebben alleen invloed op de stroom die gaat lopen. Ik vraag me wel af of het, met het oog op de laadstroomverdeler, niet verstandig is om voor de 14,5 Volt versie te gaan? Als er een hoge stroom gaat lopen, zou ik met het spanningsverlies van 0,1 Volt van de laadstroomverdeler op een mooie 14,4 Volt op de Acuu`s uit moeten komen. Alleen is dit natuurlijk een theoretische benadering, hoe moet ik dit in de praktijk zien? Ik rijdt natuurlijk niet permanent met alle verbruikers aan...
Iemand die mij hier een goed advies of praktijkervaring over kan geven?
P.S. De "modificatie" stelt niks voor, de dynamo past perfect op de originele steun, en spanner. Een iets langere V-snaar was misschien handig geweest, maar de oude past er met wat moeite ook overheen. Echt een aanrader als je meer laadstroom nodig hebt i.v.m. grote of veel verbruikers!
Gr. Nick,
Land Rover Series 2A Ambulance ex Engels Rijnleger
landrover109.mijnalbums.nl
Echter, de koolborstels zijn wel behoorlijk versleten, en op termijn aan vervanging toe. Het bestellen van die dingen is het probleem niet, maar ze zijn (bij hella) in 3 uitvoeringen (3 verschillende laadspanningen) te krijgen, namelijk:
14,0 Volt: Hella nummer 5DR 004 246-291
14,1 Volt: Hella nummer 5DR 004 241-121
14,5 Volt: Hella nummer 5DR 004 242-061
*Originele Bosch nummer: 1 197 311 026
Nu is het de vraag wat de beste laadspanning is voor mijn situatie. De dynamo heb ik ingebouwd in mijn Series 2A 109 Ambulance (12 Volts wagen i.v.m. Ex-Engels Rijnleger) waar behoorlijk wat accesoires opgebouwd zijn, namelijk:
Argo Fet Scheidingsdiode voor 2 accu`s, spanningsverlies bij lage stroom: 0,01 Volt en spanningsverlies bij hoge stroom: 0,1 Volt.
4 Verstralers, Radio, Bakkie, 2 werklampen, zwaailicht, etc.
Nu hebben de accesoires normaal niks te maken met de spanning, want die blijft (als het goed is) constant, ze hebben alleen invloed op de stroom die gaat lopen. Ik vraag me wel af of het, met het oog op de laadstroomverdeler, niet verstandig is om voor de 14,5 Volt versie te gaan? Als er een hoge stroom gaat lopen, zou ik met het spanningsverlies van 0,1 Volt van de laadstroomverdeler op een mooie 14,4 Volt op de Acuu`s uit moeten komen. Alleen is dit natuurlijk een theoretische benadering, hoe moet ik dit in de praktijk zien? Ik rijdt natuurlijk niet permanent met alle verbruikers aan...
Iemand die mij hier een goed advies of praktijkervaring over kan geven?
P.S. De "modificatie" stelt niks voor, de dynamo past perfect op de originele steun, en spanner. Een iets langere V-snaar was misschien handig geweest, maar de oude past er met wat moeite ook overheen. Echt een aanrader als je meer laadstroom nodig hebt i.v.m. grote of veel verbruikers!
Gr. Nick,
Land Rover Series 2A Ambulance ex Engels Rijnleger
landrover109.mijnalbums.nl