verslag AUTOWEEK aanschaf discovery 12/10/2011

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Patrick Nieuwenhuis

verslag AUTOWEEK aanschaf discovery 12/10/2011

Bericht door Patrick Nieuwenhuis »

Aankoop en eerste 10.000 KM (110.000 km)
Al sinds de introductie in 1999 vond ik dit een mooi model en een klein jaar geleden heb ik besloten om actief te gaan zoeken naar een goed exemplaar.
Het moest er eentje zijn voor 2002 omdat toen de Central-Diff-Lock nog standaard gemonteerd werd (De CDL is alleen niet aangesloten maar dat is achteraf met een kit alsnog te doen)

Gezien het slechte imago wat betreft onderhoudskosten en betrouwbaarheid had ik mezelf een jaar gegeven om me goed in te lezen en een goed exemplaar te zoeken.

Deze auto's hebben nu eenmaal meer onderhoud nodig en hebben een aantal zwakke punten waar je zeker op moet letten bij aanschaf.
Als je je dit van te voren beseft voorkom je teleurstelling en garandeer je je zelf van jaren stuur en 4x4 plezier.

---Aanschaf---

Kort lijstje waar je op moet letten bij aanschaf:

Techniek:
De TD5 is een solide motor. Er zijn geen specifieke problemen. Kijk wel of en hoeveel olie hij lekt. Een beetje olie is niet erg en normaal voor een Land Rover maar er mag geen plasje onder de auto liggen bij het stilstaan. Het condens water van de airco komt ter hoogte van de versnellingsbak naar beneden dus verwar dit niet met gelekte olie

Kijk of hij na 15-30 minuten stilstaan nog mooi op zijn poten staat. De luchtvering (alleen op de achteras) gaat vaak lek. Hou er rekening mee dat de lucht zakken maar 5 tot 10 jaar meegaan en dan vervangen moeten worden. (zie problemen) Is er lang met lekke luchtvering gereden dan heeft de compressor het zwaar gehad. Dit is een duur onderdeel.

Exterieur:
Het exterieur is goed gebouwd en roest komt zelden voor. Let er op of alle delen mooi op elkaar aansluiten. Grote naden zijn normaal (vinger dikte) maar ze moeten wel overal mooi evenwijdig lopen. Het komt voor dat de achterste 2 deuren wat gaan hangen. Geen groot probleem.

Controleer de bovenrand van de voorruit. Zit hier roest of bobbels onder dan is er een serieus probleem en goede kans op veel roest onder de verf. Je kunt de auto dan beter laten staan.

Kijk of er veel krassen in de verf zitten. Dit kan duiden op veel 4x4 gebruik en dat laat (uiteraard) onderhuids zijn sporen na.

Kijk goed onder de auto. De carrosserie zoals eerder gezegd is niet heel gevoelig voor roest, het chassis is dat echter wel. Allen Disco's die ik gezien heb hadden last van roest op het chassis. Oppervlakkige roest kan geen kwaad, maar er zijn er veel, zeker aan de achterkant waar de gaten er invallen. Dit kan een duur grapje zijn. Controleer dit dus heel goed.

Interieur:
Van versleten lederen pook-rokjes (om de kleine lowgear pook, handrem en als het een handbak is de versnellingspook) moet je je niets van aantrekken dat hebben ze al heel snel is makkelijk en goedkoop te vervangen.

Let wel goed op lekken rond de dakramen. Dit komt veel voor en is veel lastig karwij om op te lossen.

Rijden:
Is het een automaat? Let dan goed op of hij goed oppakt. Traag reageren duid op oude olie of grotere problemen. (Vergeet niet dat het geen race monster is). De ZF versnellingsbak is over het algemeen erg betrouwbaar maar kan kapot.

Het stuur is vaak erg vaag rond het midden. Dat komt bij veel voor maar hoort niet. Die van mij had vlak voor verkoop een nieuwe stuurpomp gekregen en heeft dit gelukkig niet.

--- De eerste KM's ---

Een heerlijke auto. Snel is hij niet, maar hij stuurt strak en held bijna niet over door een speciaal aniroll systeem.

De td5 is wat lawaaierig maar klinkt lekker in het gehoor en het geluidsniveau went snel. De auto is heerlijk op lange afstanden en zit zeer comfortabel.

Tot op heden zeer tevreden al is het natuurlijk heel anders rijden dan mijn gechipte Ford Focus 1.8tdci. Ik rij nu rustiger en dat bevalt me wel.
Verbruik valt mee, ongeveer 1 op 10.

In het terrein is hij meesterlijk al mis ik het gebrek van de nog niet aangesloten CDL en de nog niet gemonteerde terrein banden.

--- Problemen ---

Bij aanschaf, 98.000:

Afstandsbediening werkt soms wel en soms niet. Ben er nog niet achter wat het is.

Kleine lekkage aan koel systeem. Verkoper zei dat het de radiator is maar ik denk dat het een slang is die lekt. Slang is besteld, kost 30 euro en gaat binnenkort vervangen worden.

108.000:
Zoals verwacht een luchtzak van de luchtvering begaf het. Bij mijn auto waren die nog nooit vervangen en het was dus tijd. Het werk is makkelijk zelf te doen en op de diverse fora's is er genoeg hulp te vinden. Ik heb ze gelijk allebei vervangen want dan ben ik er in een keer van af. Onderdelen komen neer op een kleine 200 euro als je bestelt uit Engeland. Laat je dit bij de dealer doen, reken zeker op het drie dubbelen.

110.000:
Achterdeur wil niet meer open van buitenkant. Komt vaker voor waarschijnlijk te verhelpen met schoonmaken en een beetje sleutelen. Iets voor volgend weekend.

Dank voor het lezen, ik ben geïnteresseerd in uw comments en zal proberen uw vragen te beantwoorden.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12/10/2011 22:26 door p.nieuwenhuis.
Bart van Dessel

Re: verslag AUTOWEEK aanschaf discovery 12/10/2011

Bericht door Bart van Dessel »

Redelijk positief verslag, bekende puntjes allemaal, maar voor een leek wel bruikbaar lijkt me. Aanvullende puntjes lijken me de 3 amigo's en de storingslampjes van de automaat en kabelboom injectoren.

Gr, bart
Patrick Nieuwenhuis

Re: verslag AUTOWEEK aanschaf discovery 12/10/2011

Bericht door Patrick Nieuwenhuis »

ja dat had ik in het verleden gevraagd ,herinner mij dat je een goede uitleg had gegeven over die 3 vrienden
Plaats reactie