Pagina 1 van 1

De hand(transmissie)rem

Geplaatst: ma 10 okt 2011, 02:09
door Exfietser
Ik vroeg me iets af.

Op onze landrovers wordt altijd een transmissierem als handrem gebruikt. Evenals dacht ik op de toyota's, mercedes G's en Jeeps enzo.

Op een gewone personen wagen eigenlijk nooit zover ik weet.

Nu Waarom? Wat is het voordeel van een transmissierem t.o.v. het systeem in personenwagens.

Is het handig bij het lieren. Alle vier de wielen worden dan geremd. Remt het misschien beter?

Een nadeel zie ik al. Als er een wiel geen grip heeft doet je rem het niet meer of je moet de difflock aanzetten. Bij een series is dat anders natuurlijk maar dan moet je wel de 4x4 aanzetten.

Stel dat landrover iets zou verzinnen met een handrem alleen op de achterwielen? Heeft dat dan nadelen t.o.v. het huidige systeem?

Zijn er mensen hier met een ervaring waarbij de transmissierem duidelijke voordelen heeft t.o.v. het handrem systeem gebruikelijk in gewone luxe personenwagens.

Ik wil niks veranderen aan het systeem en ook het idee om de trommel te vervangen door een schijf stel ik niet ter discussie. Alleen het idee transmissierem versus gewone handrem op de achterwielen. Waarom doen ze dat?

Ik ben altijd nieuwschierig naar de waaroms.

Arnold.

Re: De hand(transmissie)rem

Geplaatst: ma 10 okt 2011, 02:41
door Bart van Dessel
Ik denk omdat er veel ruimte is onder een Land Rover, onder een Golfje of iets dergelijks zal het moeilijk zijn. En omdat het een betrouwbaar systeem is. Bij heel veel auto's zijn er problemen met de handrem, vastzittende kabels, vastzittende klauwen etc etc. Bij een RRC heb ik nog nooit een probleem met de handrem gehad, ook niet in het terrein. Het voordeel van een schijfrem zie ik ook niet echt, is meer een hebbeding dan dat het echt grote voordelen heeft. Oh ja, als het hard vriest dan gebruik ik 'm niet, dan wil ie wel eens vastvriezen. Maar dan zet ik 'm in de schuur.

Gr, bart

Re: De hand(transmissie)rem

Geplaatst: ma 10 okt 2011, 10:03
door Paul Rasch
Beste Arnold,

Allereerst het is een parkeerrem, geen handrem. Het verschil is dat je met een handrem kan remmen, dat moet je met de parkeerrem van een LandRover nooit doen. Alleen gebruiken als de auto stilstaat.
Ga je met het ding remmen (dus de auto vertragen als deze nog rijd) dan kan je je aandrijving kapot trekken omdat deze parkeerrem niet of nauwelijks is de doseren.
De rem heeft de neiging om te blokkeren, wat natuurlijk een prima eigenschap is voor een parkeerrem.

De LR Parkeerrem werkt (kan werken) op alle 4 de wielen, ongeacht de richting, en dat is gezien het gebruiksdoel van de LR een belangrijk voordeel.

Volgens mij zijn dat de argumenten.

Groeten Paul Rasch

80" 1959
109"1982

Re: De hand(transmissie)rem

Geplaatst: ma 10 okt 2011, 11:11
door Hans 109
De oplossing is simpel. Een transmissierem is duurder dan een gewone handrem. Autofabrikanten willen zo goedkoop mogelijk werken, voor maximale winst.

mvg Hans

Re: De hand(transmissie)rem

Geplaatst: ma 10 okt 2011, 11:26
door Eric
Ik heb een hydrolische handrem op mijn range rover gezet de leiding van de achterremmerij loopt eerst door me handrem en dan door naar de klauwen.

Geen probleem voor apk en het werkt super goed!

Re: De hand(transmissie)rem

Geplaatst: ma 10 okt 2011, 11:44
door jamaar
waar vandaan en wat kost het???
website?

Re: De hand(transmissie)rem

Geplaatst: ma 10 okt 2011, 13:17
door Puffino
als je remmen heet zijn geworden (door langdurig remmen) door langdurig remmen, kun je de handrem op de wielen beter NIET meteen gebruiken omdat je dan sneller vervorming of ongelijkmatige slijtage krijgt.

De transmissierem van Land Rover werkt dan altijd nog, die wordt namelijk nooit heet wat je oook doet. Die mag je dus blijven belasten ook met hete remmen.

Verder werkt deze ook als de gewone remmen door water minder goed zijn gaan werken. Hij zit namelijk hoog en droog (je staat niet heel snel met dat ding in de blubber of water)

En ja, ik ben dus WEL voorstander van de schijfrem conversie, maar dat doet in jouw posting er niet toe, alleen anderen gaan er op in, ik dus ook even ;-)

Sander Lelieveld


Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V

Snorkel.Runde.NL

Re: De hand(transmissie)rem

Geplaatst: di 11 okt 2011, 04:16
door Andrew Colville
Transmissie rem werkt op alle vier de wielen, mits ze alle vier grip hebben ook kun je bij een Landrover diff-lock inschakelen, nu moet op elke as al een wiel door slippen voor de auto rolt/weg glijdt.

Transmissie rem hangt ook beduidend hoger dan je schijf rem of trommel rem op de as zelf, minder last van vuil, water en zand dus een verbeterde bedrijfs zekerheid.

Dan het puntje hierboven als je remmen heet zijn kun je door het gebruiken van een Hand/parkeer rem op de wiel remschijf/trommel de boel behoorlijk beschadigen ( we hebben geleerd om bij stilstand de auto niet stil te houden met de voet rem maar om de parkeer/handrem te gebruiken) dit om kromtrekken van remschijven te beperken welk weer zorgt voor vreemde rem eigenschappen, stukje veiligheid dus, al gaat deze vlieger deels niet op bij de moderne autotjes met schijfremmen achter daar dezelfde klauw en schijf zowel als voetrem als handrem functioneert, bij deze autos kunnen de schijven achter dus kromtrekken toch gebeurd dit zelden omdat een auto hoofdzakelijk voor remt 60/40 de remmen voor worden dus veel warmer dan achter en hier zit het verschil ook in.

Er zullen vast wel andere redenen zijn maar dit is waar is zo even op kan komen.

Een goed onderhouden handrem van een Landrover is enorm sterk ook in het terein en met een flinke aanhanger op een steile helling.

Groetjes Andrew

Re: De hand(transmissie)rem

Geplaatst: di 11 okt 2011, 22:31
door Eric
[www.rallydesign.co.uk]

Daar heb ik hem weg. verzenden was volgens mij iets van 20 euro kwam totaal uit op 100 of 110 euro

Re: De hand(transmissie)rem

Geplaatst: wo 12 okt 2011, 00:07
door Frank 110V8
Is een transmissierem niet juist goedkoop? geen lange kabels, remt op 4 wielen. maar een keer een mechaniek om te remmen. en bovendien lekker betrouwbaar door de simpele constructie.

Groet Frank

Re: De hand(transmissie)rem

Geplaatst: wo 12 okt 2011, 00:07
door jamaar
Bedankt voor de link
die ik gevonden had zijn minstens 149 euro en dat is mij net iets te veel
100 daar ga ik voor, zou er graag 2 inzetten zodat je een slippend achterwiel kan blokkeren als vervanging van een locker, wie weet
Gr P

Re: De hand(transmissie)rem

Geplaatst: wo 19 okt 2011, 21:52
door Exfietser
.