Pagina 1 van 1

200tdi in One Ten

Geplaatst: zo 09 okt 2011, 15:39
door Oscar
Sinds een week ben ik in het bezit van een 85'er One Ten Tithonus. In de komende maanden gaat de auto voor een groot deel uit elkaar om alle bekende ellende voor een aantal jaren weg te houden.
Tevens gaan we de gehele aandrijflijn upgraden en reviseren.

Samen met Michael110V8 gaan we de v-bak (r380) en t-bak reviseren. Het motorblok wordt vervangen door een 200tdi, deze motor heb ik al liggen en komt uit een Discovery. De 200tdi wil ik volledig laten reviseren. Op zoek naar een bedrijf daarvoor kwamen we bij Turner Engineering terecht.

Gezien de schaarste van de 200tdi cylinderkop en (Defender) uitlaat spruitstukken ben ik benieuwd of de kop van een 300tdi er op past?
Wanneer dat namelijk mogelijk is kan ik een motor laten bouwen met een 300tdi (performance) cylinderkop en bij plaatsing van de motor een Defender uitlaat spruitstuk plaatsen.

Weet iemand of mijn idee uitvoerbaar is en heeft iemand ervaring met Turner Engineering en de kwaliteit die ze leveren?

Oscar
In dienst : SIII 88", One Ten Tithonus, FL2 TD4 hse aut.
Uit dienst: One Ten V8 ex-mod, 110 td5 sw, FL1 td4 sw

www.verroen.org
www.tithonus.org
www.blrc.nl



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09/10/2011 13:48 door Oscar.

Re: 200tdi in One Ten

Geplaatst: zo 09 okt 2011, 16:07
door Exfietser
Turner engineering is volgens een aantal vrienden van mij top. Het kost geld ja maar je hebt dan ook wel wat. En je vraag over de kop kun je het beste aan hun stellen. Bel ze gewoon op en vraag het. Ik dacht zelfs dat ze daar Nederlands spreken (Weet het alleen niet zeker.).

Waarom geen 300TDI in plaats van de 200TDI overigens? Zijn er meer van gemaakt en onderdelen een veel kleiner probleem. Motorsteunen die nu voor de v8 gemaakt zijn moet je toch aanpassen. Je hebt een veel makkelijker onderhoudbaar blok. Ik neem aan dat je er toch nog vele jaren in wilt rijden. Als er nu al geen koppen en spruitstukken meer van te krijgen zijn. Hoe doe je dat dan over 10 jaar?

Arnold.

Re: 200tdi in One Ten

Geplaatst: zo 09 okt 2011, 16:17
door Oscar
Arnold,

Bedankt voor de info, en ja het gaat geld kosten.. maar het goede nieuws is dat ik geen mrb meer betaal voor de hobby..

Ik wil mijn chassis graag intact laten, op dit moment zit er een 2,5n/a in.
Wanneer de 300tdi kop er op kan heb ik geen kop/spruitstuk probleem meer, die worden geproduceerd door diverse bedrijven.

En dat belletje ga ik zeker plegen voordat mijn bestellijst compleet is. (English no problem btw)

Oscar
In dienst : SIII 88", One Ten Tithonus, FL2 TD4 hse aut.
Uit dienst: One Ten V8 ex-mod, 110 td5 sw, FL1 td4 sw

www.verroen.org
www.tithonus.org
www.blrc.nl

Re: 200tdi in One Ten

Geplaatst: zo 09 okt 2011, 16:33
door Exfietser
Tja als jij je motorsteun niet wilt veranderen dan is de 200tdi een oplossing. Maar ik zou er toch nog even goed over nadenken. De motorsteun aanpassen is geen onwijs werk. En als je nog echt lang zonder gezeur van je wagen wilt genieten (En ik dacht dat dat je bedoeling was) zou ik het hele chassis ook verzinken. Het is misschien zelfs de moeite waard om een zeus distributie te plaatsen.
Je hebt al een R380 bak. En ik dacht dat de 300tdi daar zo op past.

Alles kost wel geld natuurlijk maar een foute investering lijkt mij dit niet.

Twee motorsteunen verlassen kan in een dagje werk volgens mij.

Arnold.

Re: 200tdi in One Ten

Geplaatst: ma 10 okt 2011, 00:29
door Mud Machine
Motorsteunen hoef je bij een 300Tdi niet aan te passen. Met wat laswerk (niet aan chassis) kun je een alternatieve steun maken. Zou voor een 300Tdi gaan. Dan heb je een origineel blok wat een stuk jonger is dan een 200Tdi.
Of gewoon de turbo draaien en een andere uitlaatbocht kan ook prima met een Discovery 200Tdi.

Zie hier voor de speciale motorsteun. Andere zijde kan met de standaard NA motorsteun.

[www.lro.com]

[forums.lr4x4.com]

Re: 200tdi in One Ten

Geplaatst: ma 10 okt 2011, 01:21
door Exfietser
Deze vent heeft echt supermooie steunen gemaakt zeg. Voor jouw Oscar een hele mooie oplossing.

Image770.jpg --> mod_embed_images_loadimage('bf2fcf223f5be9f11d814cf5626d9dba', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi167.photobucket.com%2Falbums%2Fu121%2Ffoggy3061%2FImage770.jpg', 'http://i167.photobucket.com/albums/u121/foggy3061/Image770.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi167.photobucket.com%2Falbums%2Fu121%2Ffoggy3061%2FImage770.jpg', '', 14669022, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Image769.jpg --> mod_embed_images_loadimage('c13f2678ff1e6843deb7e4e90d9add30', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi167.photobucket.com%2Falbums%2Fu121%2Ffoggy3061%2FImage769.jpg', 'http://i167.photobucket.com/albums/u121/foggy3061/Image769.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi167.photobucket.com%2Falbums%2Fu121%2Ffoggy3061%2FImage769.jpg', '', 14669022, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Image767.jpg --> mod_embed_images_loadimage('1531250446bdcc94945dc0b98c8bfde2', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi167.photobucket.com%2Falbums%2Fu121%2Ffoggy3061%2FImage767.jpg', 'http://i167.photobucket.com/albums/u121/foggy3061/Image767.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi167.photobucket.com%2Falbums%2Fu121%2Ffoggy3061%2FImage767.jpg', '', 14669022, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Image766.jpg --> mod_embed_images_loadimage('f3513db999ea25e566a4789ffb13fbdb', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi167.photobucket.com%2Falbums%2Fu121%2Ffoggy3061%2FImage766.jpg', 'http://i167.photobucket.com/albums/u121/foggy3061/Image766.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi167.photobucket.com%2Falbums%2Fu121%2Ffoggy3061%2FImage766.jpg', '', 14669022, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Image765.jpg --> mod_embed_images_loadimage('38f9ec8edf6812b772984f15b72ff1ef', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi167.photobucket.com%2Falbums%2Fu121%2Ffoggy3061%2FImage765.jpg', 'http://i167.photobucket.com/albums/u121/foggy3061/Image765.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi167.photobucket.com%2Falbums%2Fu121%2Ffoggy3061%2FImage765.jpg', '', 14669022, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Ik zou hier voor gaan denk ik. Ik vraag me alleen af of je geen last van trillingen krijgt. De oorspronkelijke 300tdi steunen zijn namelijk wel heel erg anders dan die van de andere motoren. En ik denk niet dat ze die steun zomaar voor de lol verzonnen hebben.

Arnold.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09/10/2011 23:26 door Exfietser.

Re: 200tdi in One Ten

Geplaatst: ma 10 okt 2011, 02:53
door Bart van Dessel
Ik zou ook zeker voor de 300 tdi gaan, motor loopt veel rustiger, multiriem is fijn, je hoeft je krukas niet weg te gooien als de krukas poeulie een keer losloopt, cylinderkoppen en alle andere onderdelen koop je nieuw voor belachelijk weinig geld en komende jaren geen probleem met beschikbaarheid. Maar om je 200 tdi niet af te kraken, is ook een zeer goede motor, daar kun je uiteraard ook jaren plezier van hebben. De Zeus set vind ik persoonlijk een beetje overbodig, distributie vervangen is om de 80.000 km, 2 uurtjes werk en kost (als je het zelf doet) nog geen € 100,-Een R380 van een V8 past niet achter een tdi. Maar een diesel R380 of LT77 past achter iedere 200 of 300 tdi. Kies wel voor een cross drilted input gear voor je LT230, dan heb je geen last van de "knock of death". Die motorsteunen zien er heel goed uit! Lassen aan het chassis zie ik echter niet als een probleem.

Gr, bart

Re: 200tdi in One Ten

Geplaatst: ma 10 okt 2011, 12:28
door Huub
Heb zelf ook een 300 tdi aan de lt77 gekoppeld in de 110 met gebruik van de orginele motorsteunen. Verlassen van de steunen is niet echt een probleem, maar zonder verlassen is een leuke uitdaging. De rubbers wel vervangen door zachtere (zowel motor als versnellingsbak) anders wordt je gek van de vibraties.

Been there,

Huub

Re: 200tdi in One Ten

Geplaatst: ma 10 okt 2011, 13:12
door Puffino
jongens jongens... Wat wordt er altijd slordig over dit onderwerp gesproken.

welke motorsteunen (ivm de positie) je nodig hebt hangt af van of je de versnellingsbak met lange of korte ingaande as gebruikt. Het heeft niks te maken met de keuze tussen 200 of 300 tdi.

De R380 die je nu wilt gaan gebruiken, is die uit een Disco afkomstig? Dan heb je dus een lange variant en kom je uit op de voorste positie welke van de twee blokkeuzes je ook maakt.

Ik zou persoonlijk ook gaan voor een 300tdi, maar vooruit. Gezien jouw vraag, of je die kop kunt overzetten, ik heb geen idee, en als je toch naar turner wilt stappen (aanrader) dan weten zij dat dondersgoed te vertellen.

Wat een gave motorsteun-dingen zijn dat trouwens....

Sander Lelieveld


Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V

Snorkel.Runde.NL

Re: 200tdi in One Ten

Geplaatst: ma 10 okt 2011, 13:57
door Exfietser
Ik ben het niet met je eens Sander. De steunen van de 2,25 en de 2,5 en 200 tdi lijken heel veel op elkaar. Zoveel dat als je steunen van de 2,5Na hebt de andere twee motoren daar zo zonder aanpassingen op gemonteerd kunnen worden met de orginele v-bak op de orginele plek in een series of defender. Met de driehonderd TDI gaat je dat echt niet lukken. Wat voor bak je ook hebt. De steunen zitten op een andere plek op het motorblok en zien er totaal anders uit. De rubbers zijn ook heel anders en moeten ook anders bevestigd worden. Dus niet met een draadeind en een gat. En met de conversie adapter wordt op de foto's gebruik gemaakt van het rubber blok van de 2,5NA. Vandaar mijn vraag of dit wel kan en je geen last krijgt van trillingen.

En over die trillingen is dus ook al een posting. De reden waarom de 300TDI steun zo anders is, is mij nu wel duidelijk. En als de oplossing een zachter soort rubber is, is dat mooi. Ik vraag me alleen af waarom landrover het dan niet op deze manier gedaan heeft.

Zoals je weet vraag me altijd heel veel af of het hoe en waarom iets op een bepaalde manier gedaan is.

Arnold.

Re: 200tdi in One Ten

Geplaatst: di 11 okt 2011, 00:18
door Oscar
Bedankt voor alle reacties!

Ik weet inmiddels dat een 300tdi kop op een 200tdi past, de pakkingen zijn identiek.
Echter de aansluiting van een koelwaterkanaal sluit niet aan maar daar is een modificatie voor mogelijk.

En zoals zo velen hier ben ik ook eigenwijs (of standvastig) en gaat de 200tdi er gewoon in.. (zonder de 300tdi kop)

Kleine toelichting op mijn One Ten, voor wie het nog niet gelezen had.
Het is een 85'er Tithonus 2,5n/a die dus ergens tussen 2008 en 2010 uit elkaar gehaald is en opnieuw opgebouwd is door de DSG.
Bij die actie zijn naast de standaard zaken (ROPS, Exmoor interieur en Wolf velgen) ook de versnellingsbak vervangen door een short-r380 en is de achteras vervangen door een Salesbury exemplaar met schijfremmen. Tevens weet ik inmiddels dat deze One Ten ooit als FFR-RHD 12/24V-Hard-top in gebruik genomen is.

Waarom dan toch geen 300tdi?
Gezien bovenstaande past een 200tdi er zonder al teveel modificaties in, geen gerommel aan een erg goed chassis noodzakelijk.
Want wat win ik nou feitelijk met een 300tdi? Ik ga er vanuit dat Turner engineering mij een goed blok kan leveren dat zonder al teveel moeite 200k-km mee kan. (meer dan 10 jaar dus)
Voor het vervangen van de distributieriem heeft een 200tdi het grote voordeel dat je de radiateur niet hoeft uit te bouwen. Tevens is in mijn ogen de gewichtsverdeling iets beter met een 200tdi omdat ie verder naar achteren ligt.

Wordt vervolgd.

Oscar
In dienst : SIII 88", One Ten Tithonus, FL2 TD4 hse aut.
Uit dienst: One Ten V8 ex-mod, 110 td5 sw, FL1 td4 sw

www.verroen.org
www.tithonus.org
www.blrc.nl

Re: 200tdi in One Ten

Geplaatst: di 11 okt 2011, 02:56
door Bart van Dessel
Duidelijk verhaal, feit dat een 300 tdi kop past (met modificatie) is interessant, is nieuw voor mij. Alleen 1 opmerking klopt niet (gaan we weer....), voor de distributie te vervangen van een 300 tdi hoef de radiateur er niet uit. Mits je het speciaal gereedschapin huis hebt natuurlijk

Gr, bart

Re: 200tdi in One Ten

Geplaatst: di 11 okt 2011, 09:31
door Gerard
Ik heb gehoord dat Meteor uit Weesp vaker een gemodificeerde 300Tdi kop op een 200Tdi zet, met als voordeel een stillere, rustiger lopende motor en 10+ PK vermogenswinst ...

Gerard

Re: 200tdi in One Ten

Geplaatst: di 11 okt 2011, 09:46
door Bart van Dessel
Turner engeneering levert gemodificeerde cylinderkoppen met idd 10 pk winst, iemand ervaringen??

Gr, Bart

Re: 200tdi in One Ten

Geplaatst: di 11 okt 2011, 09:55
door Puffino
Je bent eigenwijs.

Maar je hebt een punt. En een goed verhaal. Doe het. Ga er voor.

Je hebt een zeldzame bak: shortstick R380: feest. Wordt een fijne auto.

Sander Lelieveld


Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V

Snorkel.Runde.NL