Pagina 1 van 1
Brandstofprobleem 200Tdi
Geplaatst: zo 09 okt 2011, 00:25
door Maurice Bastings
Ik heb wat draadjes gelezen mbt een probleem wat ik op dit moment met mijn Defender 200Tdi heb.
Het komt er in het kort op neer dat de motor even goed loopt en vervolgens zo goed als afslaat. Het lijkt op een gebrek aan brandstof.
Nu lees ik ook dat er mensen zijn die een extern pompje hebben geplaatst omdat de opvoerpomp mogelijk te weinig opbrengst heeft.
Dat zou dan ook nog afhangen of de tank vol of nagenoeg leeg is.
Wie kent dit probleem? Hoe is het op te lossen en als ik een extern pompje moet plaatsen, welk?
Maurice Bastings
Defender 110 met 200 Tdi
Defender 127 met 3.5 Tdi
Range Rover Classic V8 EFI
[mauricebastings.jouwweb.nl]
Re: Brandstofprobleem 200Tdi
Geplaatst: zo 09 okt 2011, 00:57
door laro mark
het kan zijn dat je opvoerpompje stuk is. heb je onlangs je filter vervangen dat die niet goed zit en lucht aanzuigt.
groet, Laro Mark
130%20havelte%203-2013.jpg --> mod_embed_images_loadimage('eb5e495b1e42052b44e6a5f4ec0963bd', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwijnholtservice.nl%2Flandrover%2F130%2520havelte%25203-2013.jpg', 'http://wijnholtservice.nl/landrover/130%20havelte%203-2013.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwijnholtservice.nl%2Flandrover%2F130%2520havelte%25203-2013.jpg', '', 14664641, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Brandstofprobleem 200Tdi
Geplaatst: zo 09 okt 2011, 01:42
door Exfietser
QuoteMaurice Nu lees ik ook dat er mensen zijn die een extern pompje hebben geplaatst omdat de opvoerpomp mogelijk te weinig opbrengst heeft.
Ik weet niet waar je dat gelezen hebt, Maar van dit soort beweringen geloof ik geen barst. Als je een auto ontwerpt en bouwt kun je ook wel uitrekenen wat de capaciteit van het pompje moet wezen. En landrover heeft dat heus wel goed gedaan. Als ze zich vergist hebben zou er vanuit landrover een wijziging geweest zijn. Een sterker pompje bijvoorbeeld.
Misschien is er wel een dergelijke wijziging geweest en ik weet het niet. Dat zou je dan bij een dealer kunnen navragen misschien. Het is de moeite waard om dat uit zoeken.
Je moet niet alles meteen geloven wat op internet staat. Alles zelf checken. En uit de originele handboeken enzo. In de Haynes boeken staan soms ook fouten.
Ik weet alleen van gevallen van capaciteits problemen met de brandstof opvoerpomp na een motor conversie. Maar dat is natuurlijk eigen schuld. Dan is er bij de conversie niet goed nagedacht. Dat zijn vaak ook de gevallen met op warme dagen koelings problemen.
Kijk eerst eens je hele brandstofsysteem na. Daar zitten heel wat componenten in die die door vuil of defect het probleem kunnen veroorzaken. Ik weet alleen hoe het bij de 2,25D zit. Daar heb je het filtertje in de tank, kraantje, Sedimentafscheider, Barndstof filter, opvoerpomp en dan de retour. Daar zit bij de 2,25 ergens een orifice in. Als je gaat zoeken in de historie hier zul een topic vinden van iemand die niet wist wat het was en dat heeft uitgeboord. Het gevolg was dat de motor ook niet goed meer liep.
Zo zitten er best veel kleinigheden in het systeem die de boel kunnen verpesten. Je moet gewoon zoeken en het oplossen.
Arnold.
Re: Brandstofprobleem 200Tdi
Geplaatst: zo 09 okt 2011, 01:53
door Bob met Piet
opvoer pomp vervangen. Meer niet!
Ik heb ermee langs de weg gestaan en een transportje van de ANWB verdient.
Groet Bob
Ninety 1985 2.5D n/a 200TDI Disco powerrrrrrrr
--> mod_embed_images_loadimage('6423ff895a564385a5f79b51f33e6daa', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fprikbord%2Ffile.php%3F1162%2Cfile%3D101%2Cfilename%3Dlaro.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/file.php?1162,file=101,filename=laro.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fprikbord%2Ffile.php%3F1162%2Cfile%3D101%2Cfilename%3Dlaro.jpg', '', 14664857, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Brandstofprobleem 200Tdi
Geplaatst: zo 09 okt 2011, 03:36
door Bart van Dessel
Ik heb een keer een plunjerpompje van een oude RRC 3.5 geplaatst omdat ik op dat moment moest rijden en geen origineel pompje bij de hand had, ik heb daar een paar weken prima mee gereden. Na montage van een origineel nieuw pompje waren alle problemen voorbij.
Gr, bart
Re: Brandstofprobleem 200Tdi
Geplaatst: zo 09 okt 2011, 10:27
door Maurice Bastings
Dag Arnold,
Met name heb ik dit hier op het forum gelezen
Ik kan me wel aansluiten bij je mening, echter, de problemen bleken wel te zijn verholpen na een extern pompje.
Op dit moment probeer ik ook te achterhalen waar het euvel zit door van tank tot motor alles te checken.
Bij mij is er inderdaad ook sprake van een conversie. Van benzine naar 200Tdi diesel maar het probleem is er nog niet eerder geweest!
Toevallig is nu de tank vrij ver leeg en heb ik nog niet zo lang geleden (ca. 1/2 jaar) een nieuw opvoerpompje gemonteerd.
Maurice Bastings
Defender 110 met 200 Tdi
Defender 127 met 3.5 Tdi
Range Rover Classic V8 EFI
[mauricebastings.jouwweb.nl]
Re: Brandstofprobleem 200Tdi
Geplaatst: zo 09 okt 2011, 12:06
door Exfietser
QuoteMaurice Met name heb ik dit hier op het forum gelezen eye rolling smiley
Je moet het zelf weten natuurlijk. Maar heb je deze Vaatwastablet posting gelezen?
Dat is dus ook een advies op dit prikbord van een niet nader te noemen deskundige geweest. De diesel had het dacht ik wel overleeft al moest die gerepareerd worden en echt geflushed. De V8 waar ik het daar over heb is toen een onrepareerbare ruine geworden.
De deskundige adviseur gaf daarna niet thuis en de betreffende adviserende posting was toen ook opeens weg.
Daarom, geloof niet alles wat er op het web staat. Koop de manuals en check daar alles eerst na. En denk ook zelf na. Ik heb begrepen dat op de bosh hogedruk verdelerpomp ook een soort opvoer pompje schijnt te zitten. Maar omdat ik het zelf nooit gezien heb kan ik dus niet zeggen of het inderdaad zo is. Dus pak het boek en zoek dat pompje. En kijk dan ook of alle componenten die in je brandstofsysteem zitten ook in de orginele setup van landrover zitten. Je bent dus van benzine naar diesel gegaan met waarschijnlijk een 200tdi disco blok. Kijk dus hoe het bij die disco gezeten heeft. Omdat je van benzine naar diesel gegaan bent is er dus een retour bijgeknutseld. Is dat helemaal hetzelfde als dat het bij de disco zat gedaan?
Denk er om dat de standaard af fabriek configuratie overal zonder problemen gewoon rondrijd. Die setup voldoet uitstekend. Als die van jou het niet (goed) doet is er dus iets dat gewoon kapot of anders is dan de af fabriek setup. En hulppompjes zijn in mijn ogen lapmiddelen om het echte probleem te verdoezelen.
Arnold.
Re: Brandstofprobleem 200Tdi
Geplaatst: zo 09 okt 2011, 12:17
door Paul Stroink, One-Ten.nl
Dit probleem begint steeds vaker alngs te komen.
Het ligt lang niet altijd aan het opvoerpompje.
Ik heb hetzelfde probleem bij mijn hobby 110, die staat door tijdgebrek inmiddels al bijna drie jaar in de garage.
Ik heb het complete brandstofsysteem afgekoppeld, electrische pomp vanuit een vat diesel rechtstreeks op de injectiepomp aangesloten, en het probleem blijft hetzelfde. Mijn conclusie is dat er een fout in de injectiepomp moet zitten. Een verstopping of iets dergelijks. Gebruikte pomp ligt al twee jaar klaar, maar ik ben bang dat hij nog wel twee jaar zal blijven liggen.
Mijn symptomen waren/zijn als volgt.
auto reed prima maar heel af en toe viel opeens alle power weg en leek de motor af te slaan, als je stopte langs de kant bleef de motor echter nog net stationair lopen. Na een minuut deed hij het dan weer normaal.
Op de terugweg van vakantie kreeg de auto steeds minder power, op het laatst kon ik nog net met iets meer dan stationair in zijn laag (met grote boottrailer de berg op in Kroatiƫ) een pompstationbereiken.
Ik heb hem een paar weken geleden eens gestart na een paar jaar. Hij sloeg zonder te gloeien (gloeibougies niet eens aangesloten) in een kwartslag aan, maar het probleem is nog hetzelfde.
Re: Brandstofprobleem 200Tdi
Geplaatst: zo 09 okt 2011, 12:41
door Bart van Dessel
Ik schaar me volledig achter Arnold, scheelt mij weer wat tijd:-) Electr. pompje is idd een lapmiddel maar voor eventjes kan het geen kwaad, is een lagedruk pompje.
Gr, bart
Re: Brandstofprobleem 200Tdi
Geplaatst: zo 09 okt 2011, 12:50
door luc.b
Waarschijnlijk zit er gewoon troep in de tank, ik heb dit ook meegemaakt.
Alles goed schoonmaken, tank reinigen nieuwe filters etc, dat was bij mij de truc.
Vriendelijke groet
Luc
def 90 TD5
Laro 110 200TDI
Laro 88 2.25b
[www.finaldrive.nl]