Pagina 1 van 1
Scheef remmen serie 3 88"
Geplaatst: wo 05 okt 2011, 23:02
door Rienk
Heren,dames,
Ik heb een serie 3 88" diesel waarvan ik kort geleden de hoofdremcilinder (dual system) en de rembekrachtiger heb vervangen.
Vervolgens heb ik het remsysteem meerdere malen grondig ontlucht volgens het handboek. Daarna de remschoenen gesteld. Vervolgens een testrit gemaakt en blijkt bij hard remmen dat mijn laro naar rechts trekt. Terug op de krik alle schoenen opnieuw stellen en weer een testrit gemaakt, helaas de laro blijft naar rechts trekken bij hard remmen. Terug op de krik, opnieuw stellen etc etc etc laro blijft scheef trekken bij hard remmen.
Mijn laro heeft voor en achter remtrommels.
Kan iemand mij adviseren hoe ik mijn laro recht kan laten remmen bij hard remmen?
Wellicht heb ik meer geduld nodig en moeten de schoenen eerst meer inslijten omdat ze net gesteld zijn of werkt een van de remcilinders niet goed, of zit er toch ergens lucht terwijl mijn rempedaal hard is.
Ik hoor graag van jullie.
Groeten
Rienk
Re: Scheef remmen serie 3 88"
Geplaatst: wo 05 okt 2011, 23:43
door Exfietser
Ja, de remmen moeten inremmen.
Nee, ook niet ingeremde remmen moeten recht remmen. Er is dus iets niet goed.
Een veel gemaakte fout is dat de halve maanvormige stelnokjes aangezien worden om de remkracht op het wiel te verstellen. Die stelnokjes bepalen de grote van de slag van het rempedaal. Stel je ze zo in dat de schoenen heel dicht bij de trommel zitten, dan hoef je de pedaal maar een klein beetje in te drukken. Als je nokjes zo zet dat de schoenen verder van de tropmmels zitten moet je de pedaal veel dieper intrappen. En als het te veel is zelfs en tweede keer pompen.
Scheef remmen kun je krijgen doordat een of meerdere remschoenen niet recht tegen de trommel worden aangeduwd. Ik ga er vanuit dat je links en rechts op de vooras twee nieuwe schoenen hebt gemonteerd en dat zowel de trommels als schoenen niet vet zijn. Als de wagen naar rechts trekt moet je het dus in de linker voorrem zoeken. Zet als je het niet kunt zien met een dikke permanente stift wat strepen op de remvoering en ga dan proefrijden. Als je daarna alles weer loshaalt moet je kunnen zien dat de schoen over het hele oppevlak evenveel gesleten is. Bij nieuwe schoenen kunnen het bijvoorbeeld alleen de uiteinden zijn. In dat geval moeten de schoenen inslijten. Er is echter een serieuze kans dat alleen een zijkant van de schoen is gesleten. De oorzaak van scheef remmen. Je kunt de schoenen dan met de stelschroef zo afstellen dat de schoen evenwijdig met de remankerplaat beweegt.
Waarschijnlijk heb je dan je probleem opgelost. Bij nieuwe schoenen kun je met een zoetvijl de beide uiteinden van de remvoering iets afronden. dan hapt rem wat minder in het begin. Kijk wel uit met inademen van remvoeringstof. Vroeger was het asbest, tegenwoordig niet meer, maar gezond is het nog steeds niet.
Kijk verder heel erg goed hoe je de veren hebt gemonteerd. Die moeten achter de schoenen zitten, zodanig dat je er zo moeilijk mogelijk bij kan. Dat wordt heel vaak fout gedaan met als gevolg het soort problemen dat jij nu hebt.
Succes,
Arnold.
Re: Scheef remmen serie 3 88"
Geplaatst: do 06 okt 2011, 01:57
door Hans N
idd wat Arnold zegt en dat laatste nog even extra aandacht geven want in de mij bekende handboeken wordt een verkeerde voorstelling gegeven van de veermontage.
De juiste montage is onafhankelijk van type en bouwjaar dat de veer altijd bevestigd wordt aan het voorste blok zodanig dat in ieder geval deze vrij word getrokken wanneer de remmen worden losgelaten.
Als het slepende blok wordt teruggetrokken is het zinloos en bestaat er kans dat het voorste blok zich vastzet.
Het kan natuurlijk ook nog zijn dat de remcilinders afhankelijk van het type niet goed functioneren ( lekken , vastzitten bij enkelvoudige dubbelwerkende ) of bij dubbele cilinders is het ontluchtten soms errrrugg lastig.
Groet,
Hans.
Groet Hans
Serie III 88 uit 1979 petrol en LPG
RRC 3.5 1986 petrol en LPG
[lh6.googleusercontent.com] MijnFotomap.jpg [lh3.googleusercontent.com]
Re: Scheef remmen serie 3 88"
Geplaatst: do 06 okt 2011, 12:34
door vossehoff
"Ja, de remmen moeten inremmen.
Nee, ook niet ingeremde remmen moeten recht remmen. Er is dus iets niet goed."
Niet helemaal waar, bij het combineren van oud en nieuw spul door elkaar kan je tijdelijk scheef remmen totdat het spul is ingesleten (als bijvoorbeeld de ene schoen beter contact maakt met een oude trommel dan de andere).
Of je in dat voorbeeld niet beter de trommels ook kan vervangen (ongelijkmatig ingesleten) is een ander verhaal ...
gr Niels
Re: Scheef remmen serie 3 88"
Geplaatst: do 06 okt 2011, 12:59
door Exfietser
Als de remmen bij montage op de juiste manier zijn gemonteerd zijn de trommels als het goed is gelijkmatig en evenveel ingesleten. Is dit niet het geval dan zou ik de trommels vervangen. Het is natuurlijk zondermeer duidelijk dat je altijd alle remschoenen op een as moet vervangen en nooit alleen maar een kant.
Het scheef remmen probleem na montage van nieuwe schoenen en of trommels heb ik nog niet gehad in elk geval.
Alleen toen ik mijn series 2a had gekocht en ik de remmerij niet helemaal vertrouwde heb ik even verbaasd staan kijken naar wat de vorige eigenaar geprutst had.
Linkje
Let op dit zijn series twee remmen en die zijn anders als de series drie remmen. Gebruik dit dus niet als voorbeeld voor de montage van de series drie remmen.
Arnold.
Re: Scheef remmen serie 3 88"
Geplaatst: do 06 okt 2011, 14:33
door vossehoff
Klopt.
De enige situatie die ik heb meegemaakt was dat een van oude remtrommels een paar ondiepe 'sleuven' in de trommel had (geen idee hoe die ontstaan waren, misschien een keer in een ver verleden rotzooi of steenslag in de trommel gehad). Voor de rest waren de trommels nog prima, dus niet vervangen.
Enige gevolg was dat er +/- 10x stevig geremd moest worden voordat de nieuwe schoenen van het zelfde patroontje waren voorzien als de oude (en de boel dus weer kaarsrecht remde).
gr Niels