Pagina 1 van 1
V8 - Nokkenas-Krukas allignen
Geplaatst: di 04 okt 2011, 16:57
door Tom_RRC
Luitjes,
1986 3.5 EFI RRC
Morgen wil ik beginnen om mijn nokkenas te verwisselen. Blok is nu zo goed als kaal en ik kan de nokkenas er zo uitschuiven.
Het enige wat ik nu niet zie zijn de bekende allignement tekens om de nokkenas en krukas goed ten opzichte van elkaar te zetten.
Iemand ideeen waar ik op moet letten?
Alvast bedankt,
Tom
Re: V8 - Nokkenas-Krukas allignen
Geplaatst: di 04 okt 2011, 22:01
door Paul Rasch
Beste Tom,
Op de beide tandwielen zit een markering waarop je moet uitlijnen. Zoek op 'rover v8 overhaul manual' en je vind diverse sites waar je een manual kan downloaden voor een beschrijving en een tekening.
Vervang je ook de hydraulische stoters? Alleen de nokkenas vervangen is tamelijk zinloos. Zeer goed smeren en in eens met een redelijk hoog toerental voor 20 min. laten draaien.
Succes.
Groeten Paul Rasch
80" 1950
109" 1982, Stage One V8
Re: V8 - Nokkenas-Krukas allignen
Geplaatst: wo 05 okt 2011, 00:21
door Franc
Tom,
Overhaul manual
Pagina 28.
En van RPI:
timing-chain-diagram.jpg --> mod_embed_images_loadimage('52f6d141a8e131d4f3f01a56274c022a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.v8engines.com%2FGallery-2003%2Ftiming-chain-diagram.jpg', 'http://www.v8engines.com/Gallery-2003/timing-chain-diagram.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.v8engines.com%2FGallery-2003%2Ftiming-chain-diagram.jpg', '', 14647672, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Er zit op beide tandwielen een puntje. Nokkenas tandwiel zet je op 6 uur en krukas tandwiel op 12 uur.
Als de distributieketting nog nooit vervangen is zou ik die ook meteen vervangen (die rekken nl.). En misschien ook maar meteen beide tandwielen.
Het inlopen van je nokkenas zoals Paul aangeeft echt doen. Starten en meteen op 2000 toeren en 20-30 minuten houden. Bij problemen je motor afzetten en niet stationair laten lopen.
Groeten,
Franc.
Re: V8 - Nokkenas-Krukas allignen
Geplaatst: wo 05 okt 2011, 00:37
door Mrah
En daarna gelijk de warme motorolie aftappen, oliefilter vervangen en motorolie verversen.
Je ziet dan dat de olie al lichtelijk vervuilt is door het inlopen.
Re: V8 - Nokkenas-Krukas allignen
Geplaatst: wo 05 okt 2011, 15:03
door Jos Daalmans
Hoi,
Wel opletten! Na het gedurende 20 minuten met 2000 tot 2500 toeren laten lopen van de motor, dan:
Eerst de olie aflaten en weer bijvullen met nieuwe olie, motor weer starten tot je oliedruk hebt, en dan pas het oliefilter vervangen. Vul dit nieuwe filter al zover mogelijk met olie, dit voorkomt onnodig draaien van de motor zonder oliedruk.
Als je de olie en het filter gelijktijdig vervangt, loopt de olie terug door de aanzuigpijp in het carter. De oliepomp zuigt nu eenmaal niet vanzelf aan omdat deze boven het olie niveau in de carterpan hangt.
Groeten en succes,
Jos
Re: V8 - Nokkenas-Krukas allignen
Geplaatst: wo 05 okt 2011, 15:52
door Franc
Tom, Jos,
Om het dan maar compleet te maken (Tom heeft nu het distributiedeksel eraf liggen): eerst de oliepomp primen voordat je de motor start.
Kan met een boormachine en dop 12 op een verlengstuk. Pomp lekker draaien totdat deze merkbaar zwaarder draait. Je hebt dan weer een gevulde oliepomp en oliedruk zodra je de motor start.
Zijn ook speciale tools voor. Is al eens een draadje over geweest enkele maanden geleden: Link
Groeten,
Franc.
Defender 90 '85 RHD, groen met nu een gegalvaniseerd chassis
Range Rover Classic 3.5 V8 '85 LHD, groen
Re: V8 - Nokkenas-Krukas allignen
Geplaatst: wo 05 okt 2011, 22:26
door rigo
hallo .
heb zelfde probleem, welk merk nokkenas heb je gekozen , en waarom ?
Re: V8 - Nokkenas-Krukas allignen
Geplaatst: wo 05 okt 2011, 23:15
door Jos Daalmans
Hoi Rigo,
Ik kom dit ook nog aan het doen omdat de motor een beetje "tam" is op hogere toerentallen. Bovendien zijn een paar klepstoters, die mits een tijdje (week o.i.d.) op spanning hebben gestaan omdat de nok deze heeft opgetild terwijl de motor stil stond, een paar seconden rammelen als de motor dan weer gestart wordt.
Ik heb van Realsteel.com de Viper-Hurricane op het oog:
[www.realsteel.co.uk]
Deze inbouw kun je zien bij Wheeler Dealers:
deel 2
en dan vanaf 4 minuten ongeveer wordt de boel uit elkaar gegooid.
Bij 6 minuut 30 gaat de nokkenas er uit. Zij hebben de Viper Hurrycane gekozen. Ongeveer 20 PK meer t.o.v. een gezonde normale gietstalen nokkenas.
Bestelnummer: DW262 voor de nokkenas á Gbp 130,08
Bestelnummer: AZ794-16 (16 stuks kelpstoters) á GBp 50,88
Prijzen incl. VAT. excl. transportkosten.
Stuur eens een mail voor en Quote.
Groeten en sleutel ze,
Jos
Re: V8 - Nokkenas-Krukas allignen
Geplaatst: do 06 okt 2011, 01:36
door Tom_RRC
Ik had van origine ontsteking problemen en een lekke koppakking. Bij het openen maar verder gewerkt en meteen goed aangepakt... Dus nokkenas en timing ketting. Van de ketting schrok ik nog het meeste. Motor liep eigenlijk erg goed met veel vermogen, maar op de ketting zat toch nog 1-2cm speling...
Nu bij rpi een Piper Torque Max nokkenas, jp timing setje en een hele ontsteking set erbij gehaald.
Ik ben benieuwd, maar het duurt nog wel even voordat alles klaar is. Kan niet bij mij thuis sleutelen

.
Re: V8 - Nokkenas-Krukas allignen
Geplaatst: do 06 okt 2011, 09:58
door Wim Janssen
Ook een goede keus. Ik rij er al 2 jaar mee naar grote tevredenheid.
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
Re: V8 - Nokkenas-Krukas allignen
Geplaatst: do 06 okt 2011, 10:10
door Jos Daalmans
Hoi Wim,
Bedoel de de Viper-Hurricane? of een andere?
Groeten,
Jos
Re: V8 - Nokkenas-Krukas allignen
Geplaatst: do 06 okt 2011, 11:49
door Wim Janssen
Hoi Jos,
Nee, de Piper Torque Max. bericht moest onder dat van Tom staan.
groeten
Wim Janssen