Pagina 1 van 1
Problemen 200 tdi.
Geplaatst: di 27 sep 2011, 22:30
door Manfred
Afgelopen Zondagavond langs de snelweg gestrand met mijn Disco 200 tdi. (km stand 380k)
Merkte op dat de trekkracht bovenin minder was toen ik een vrachtwagen in wilde halen (reed met een aanhanger)
Vermoedde eerst dat het een combinatie was van inhalen met aanhanger en redelijk laag toerental, maar een kilometer of wat later kwam ik amper een aquaduct meer uit met 70 km/h. Een verschrikkelijk rauw lopend motortje en een tunnel vol rook was het resultaat.
Koelwatertemperatuur was normaal, ook oliedruk ok.
Na een korte check bleek de carterdruk erg hoog, olie sputterde uit de vuldop en het blok liep op 3 poten.
Eenmaal thuis (achter op de vrachtwagen...) compressie gemeten. Cilinder 1 kwam niet verder dan 15 bar, rest allemaal volgens het boekje.
Eerste vermoedens waren een gebroken zuigerveer of een gat in de zuiger oid.
Inmiddels de kop even gelicht, en daar waar ik een ravage in de eerste cilinderwand vermoedde niets van dit alles. Alleen de koppakking was bij cilinder 1 beschadigd en had doorgeblazen.
Inmiddels is het helaas te donker om verder te klussen op de oprit, dus zit er nu mijn gedachten over te laten gaan.
Zou dit werkelijk het hele probleem kunnen zijn? Op de één of andere manier kan ik me dit niet voorstellen namelijk.
Benieuwd naar eventuele andere mogelijkheden welke ik morgenmiddag uiteraard weer kan checken als het zonnetje weer voor werklamp speelt.
Re: Problemen 200 tdi.
Geplaatst: di 27 sep 2011, 22:36
door Pamela
je probleem klinkt hetzelfde als ik ook eens heb gehad, bij mij zat toen de turbo vol olie!
Deze schoongemaakt en terug gemonteerd sindsdien geen last mee mee gehad, dat was toen wel een 300TDI dus weet niet hoe groot dat verschil is/kan zijn en of het in dit geval uiteraard de reden is.
Succes iig
"Pamela"
Series III '88 - 1980 -LHD
&
"Crocky"
Defender 110 200TDI - 1983 - RHD
(Zuid Limburg)
"Leef vandaag alsof deze dag de laatste zou zijn...... "
[www.scoutinglaros.nl]
Re: Problemen 200 tdi.
Geplaatst: di 27 sep 2011, 22:56
door Mud Machine
Lijkt me toch wel de oorzaak. Veel te lage compressie dus geen ontbranding en daardoor de beschreven rook en gebrek aan vermogen.
Re: Problemen 200 tdi.
Geplaatst: di 27 sep 2011, 23:44
door Bart van Dessel
Ik zou de kop even laten afpersen/vlakken, kost de wereld niet en dan kan je die uitsluiten. Daarna alles weer monteren en gaan proberen. Misschien verstuivers laten checken, ze moeten er toch uit voor de kop te laten doen. Een 200 tdi is doorgaans een supersterk blok, mits de turbodruk en inspuitpomp niet te ver zijn opgeschroeft. Een 300 tdi heeft zuigerbodemkoeling dmv oliesproeiers, een 200 tdi heeft deze niet en daardoor kan de temperatuur van de zuigers oplopen bij hoge belasting.
Gr, Bart
Re: Problemen 200 tdi.
Geplaatst: di 27 sep 2011, 23:48
door Manfred
Eens, ben echter nog lichtelijk sceptisch.
Misschien doemdenken, maar was bang dat het blok volledig in de soep gelopen was.
In ieder geval bedankt voor het meedenken tot zover!
Re: Problemen 200 tdi.
Geplaatst: di 27 sep 2011, 23:51
door Manfred
Absoluut Bart, zonde om niet te doen als hij er toch af ligt.
Re: Problemen 200 tdi.
Geplaatst: wo 28 sep 2011, 14:23
door Puffino
Een 200 tdi (althans die van mij) heeft WEL oliesproeiers aan de onderzijde.
Onderdelenboek is het met me eens.
Sander Lelieveld
Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V
Snorkel.Runde.NL
Re: Problemen 200 tdi.
Geplaatst: wo 28 sep 2011, 17:20
door Puffino
als je nog kunt rijden en het blok loopt, is er van soep nog lang geen sprake. Wees wat dat bereft gerust. Als je de 70 nog haalt, valt het vast mee.
Hoewel de schade ernstig KAN zijn maar daar zou ik niet van uitgaan. Je ziet al wt zaken die niet deugen (koppakking etc) dus ga daar eerst eens iets oplossen en laat die kop eens afpersen, dan weeet je meer over de staat daarvan. Let wel dat een 100% goeie kop zeldzaam is, en ze al snel zeggen "lek". HOE lek, is meer de vraag

Re: Problemen 200 tdi.
Geplaatst: do 29 sep 2011, 00:50
door Manfred
Inmiddels heeft alles een beetje kunnen bezinken en kan ik uit het rijtje waarnemingen niets anders opmaken dan dat alleen de koppakking de oorzaak is.
Van gebroken zuigerveer of gat in de zuiger geen sprake.
De cilinderwand van cilinder 1 (de boosdoener) is nog helemaal vrij van beschadigingen.
De plaats waar de koppakking doorgelaten heeft, is vanaf cilinder 1 langs de klepstoter. Dit verklaart de hoge carterdruk en het lopen op 3 poten wegens ontbreken van compressie.
De kop ligt inmiddels bij de specialist waar hij gecheckt en gevlakt wordt.
De juiste koppakking en overige afdichtingen + een set nieuwe kopbouten is onderweg.
De olie welke oa in de carterontluchting, intercooler en de rest van het systeem zat is er inmiddels uit en alles is schoon om terug te monteren.
Volgens mij typisch gevalletje van strontgeluk bij een ongeluk, ik hoop dat er niet nog allerlei rottigheden bovenkomen mbt de kop, maar dat weet ik morgen pas.
Ik zal jullie op de hoogte houden
Re: Problemen 200 tdi.
Geplaatst: do 29 sep 2011, 02:07
door Exfietser
Ja en in de 2,5 zitten ze ook.
GroteFoto-7EAXOU3E.jpg --> mod_embed_images_loadimage('6fd8e45060311a2eaaf29c391f8776d5', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGroteFoto-7EAXOU3E.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-7EAXOU3E.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGroteFoto-7EAXOU3E.jpg', '', 14625720, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Ik neem tenminste aan dat je het over deeltje 16 en 17 hebt.
Arnold.
Re: Problemen 200 tdi.
Geplaatst: do 29 sep 2011, 02:12
door Bart van Dessel
Inderdaad, en ik altijd denken dat dit uniek is voor de 300 tdi.... weer wat geleerd.
gr, bart
Re: Problemen 200 tdi.
Geplaatst: do 29 sep 2011, 13:00
door Puffino
We zitten klaar voor goed nieuws hoor! Dit gaat wel loslopen.
Sander Lelieveld
Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V
Snorkel.Runde.NL
Re: Problemen 200 tdi.
Geplaatst: do 29 sep 2011, 18:12
door Marc-my-Words
Oliesproeiers zijn gekomen toen de 2,5Turbo nogal gevoelig bleek voor oa oververhitting.
De latere 2,5 (met en zonder Turbo) hebben - zo begreep ik - oliesproeiers.
Marc
Re: Problemen 200 tdi.
Geplaatst: ma 03 okt 2011, 00:21
door Manfred
Inderdaad, het is weer voormekaar.
Staat weer een mooi knorrend dieseltje op de oprit
Re: Problemen 200 tdi.
Geplaatst: ma 03 okt 2011, 04:18
door Bart van Dessel
Wat heb je vervangen? Bepaalde zaakjes aan het licht gekomen?
Gr, Bart
Re: Problemen 200 tdi.
Geplaatst: ma 03 okt 2011, 16:41
door Puffino
ja, zeg, na alles wat ej hier al als advies kreeg mag je best effe terugmelden wat je gedaan hebt, bevindingen zijn en wat er loos was.
Sander Lelieveld
Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V
Snorkel.Runde.NL
Re: Problemen 200 tdi.
Geplaatst: ma 03 okt 2011, 19:28
door Manfred
Uiteindelijk was het niets anders dan de koppakking, gelukkig!
Nieuwe (juiste) koppakking besteld, kop gevlakt en afgeperst, nieuwe kopbouten er in en draaien....
Toen de kop er toch af was uiteraard verstuivers gecontroleerd en afgesteld en gloeistiften moeten nog vervangen worden (waren alle 4 dus defect......)
Ook de Intercooler gereinigd, hetgeen dus echt niet overbodig was...
Hopelijk is hij weer klaar voor een hoop probleemloze kilometers!
Re: Problemen 200 tdi.
Geplaatst: ma 03 okt 2011, 19:58
door Bart van Dessel
Goed gedaan op de juiste manier!!
Gr, bart
Re: Problemen 200 tdi.
Geplaatst: di 04 okt 2011, 13:25
door Puffino
yep, daar sluit ik me bij aan.
Mooi werk.
Die stiften, agh ja, gebruik je die dan? Die van mij doen het wel maar gebruik ze alleen bij -5 of kouder. Daar boven is het een tik en lopen. Bij jou ook als je blok goed is.
Gefeli, mooi klussie gedaan!
Re: Problemen 200 tdi.
Geplaatst: di 04 okt 2011, 19:28
door Manfred
Het feit dat ze alle 4 defect waren lijkt me voor zich spreken dat ik er nooit notie van gehad heb.
Heb het nooit gemist, zelfs niet met de lage temperaturen van afgelopen winter..
Zal eens na gaan wat ze kosten, als het niet de wereld is zal ik het overwegen ze te vervangen
Re: Problemen 200 tdi.
Geplaatst: di 04 okt 2011, 23:05
door Puffino
hangt zeeeer sterk af van waar je dat vraagt. Blijf onder de tien euri. Dat in elk geval.
Ik had me niet gerealiseerd dat als ze stuk zijn en jij dat niet merkt, dat een goed teken is.
Sander Lelieveld
Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V
Snorkel.Runde.NL
Re: Problemen 200 tdi.
Geplaatst: di 04 okt 2011, 23:22
door Manfred
Dat valt hard mee, had verwacht dat ze een stukje kostbaarder waren.
Ik heb nog nooit een startprobleem gehad, zoals gezegd sleutel aanraken en hij loopt.
Ben er altijd vanuit gegaan dat hij goed gloeide, dus in dat geval is het positief