Pagina 1 van 1

MET SPOED oliedruk 2.5 NA probleem

Geplaatst: zo 18 sep 2011, 21:16
door Gert Jan Pieterse
hey mensen,

we hebben sinds kort een 2.5 NA motor in onze 109 Ambulance ingebouwd, en hadden vanaf het begin al twijfels over de oliedruk. Heel laag stationair ging het lampje al branden, dus daarom hadden we de motor stationair maar eens wat hoger gezet. Nu sinds een paar dagen gaat het lampje telkens branden als de motor warmer wordt. (bijv na een kwartiertje rijden) Wel flink balen want we waren gisterochtend en vanochtend op weg naar Furstenau en moesten daarom besluiten toch weer terug te gaan. En we moeten over 2,5 week vertrekken naar Gambia (eindbestemming van de auto) dus hebben nogal haast, zeker aangezien we daarvoor nog willen oefenen met off-roaden!

Wat we hebben geprobeerd:
- olie vervangen (bij monteren van de andere motor) en oliepeil gecheckt
- electra paar keer gecontroleerd
- olielekkages verholpen
- oliefilter vervangen
- vandaag oliepomp uit elkaar gehaald: tandwielen zagen er prima uit, geen dichtslippen van filter of leidingen, drukventiel was prima schoon, enz.

Verder vonden we in de carterpan een paar kleine stukjes: 2 daarvan leken onderdeel geweest van een messing / koperen kogeltje of schaaltje met zo'n 15mm diameter en 2 afgeplatte kanten. (zie foto)

P1040027edit.jpg --> mod_embed_images_loadimage('6b0005183a5027d33330c9eddc19d5a5', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fdl.dropbox.com%2Fu%2F1103760%2FP1040027edit.jpg', 'http://dl.dropbox.com/u/1103760/P1040027edit.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fdl.dropbox.com%2Fu%2F1103760%2FP1040027edit.jpg', '', 14577750, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Ik denk dat wij een 'nieuwer' type oliepomp hebben, volgens de boeken, waar er geen kogeltje in het drukventiel in de oliepomp zat, maar ik kan me vergissen als de stukjes uit de carterpan zo'n kogeltje geweest zouden zijn.

Wie kan ons helpen en advies geven? Of weet iemand of deze motor dezelfde oliepomp heeft als de 2.25D? Daar kunnen we nl een oliepomp van lenen...

Groetjes,
Gert Jan en Joachim
- Twent Rover

Re: MET SPOED oliedruk 2.5 NA probleem

Geplaatst: zo 18 sep 2011, 21:34
door neef Henk
Een lampje zegt niet heel veel. Als de sensor slecht is kan het lampje al gaan branden. Dus monteer een oliedruk meter van bv VDO en je weet gelijk wat de druk is in werkelijkheid.

Groeten neef Henk

Re: MET SPOED oliedruk 2.5 NA probleem

Geplaatst: zo 18 sep 2011, 22:06
door Erik One-ten+LW op 't werk
Zoals Henk zegt;meten is weten. Sensoren zijn vaak van slechte kwaliteit (imitatie). Vaker gezien en meegemaakt. Haal het kleppendeksel er eens af en laat hem stationair draaien. Komt er dan olie op de tuimelaars?

Anders een beetje gas erop houden, zoeken ze het in Gambia maar uit..

Erik

Edit; het stukje messing is denk ik van een nokvolger. Daar waar de stoterstangen in staan. Hopelijk is dat ooit vervangen. Als het van een nokvolger is heeft dat verder weinig met je oliedruk te maken.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18/09/2011 20:11 door Erik One-ten+LW op 't werk.

Re: MET SPOED oliedruk 2.5 NA probleem

Geplaatst: zo 18 sep 2011, 23:19
door Bart van Dessel
Als ik een onbekend 2.5 D blok inbouw zonder bekende historie, en waar het olielampje van gaat branden dan ging ik lekker met het vliegtuig op vakantie. Of heel snel nieuwe sensor, oliepomp, distributie en van alles meer vervangen/verversen voordat je zo ver weg gaat.

Gr, Bart

Re: MET SPOED oliedruk 2.5 NA probleem

Geplaatst: zo 18 sep 2011, 23:51
door Frank 110V8
Ik zou idd eerst eens de senssor vervangen.

groet Frank

Re: MET SPOED oliedruk 2.5 NA probleem

Geplaatst: ma 19 sep 2011, 00:12
door Gert Jan Pieterse
dank jullie wel; ik ga idd de oude oliepomp van onze mil. 2.25D inbouwen, tegelijk met een nieuwe sensor en hopen dat ie dan wel goed werkt. Als dat ook niet werkt laat ik t wel weten.

@ Bart; het vliegtuig is helaas geen optie; de auto past niet in mn koffer

Re: MET SPOED oliedruk 2.5 NA probleem

Geplaatst: ma 19 sep 2011, 00:12
door plaetje
Ja, ik heb het zelfde nadat ik een motorrevisie gedaan heb.
Toen zijn er nieuwe zuigers, veren en krukas lagers en kleinspul in gekomen.
Nu ik rij al 2jaar met een te lage oliedruk (volgens de meting en lampje), heb er een oliedruk gestuurde meter op zitten en die heeft ook te min aan.
Heb al een andere (revisie) pomp op gezet en geen verschil gekregen.
De olie vervangen ( eerst 15W40) daarna 20W50 en geen verschil gemerkt.
Ben er al 3keer mee naar frankrijk (inor), 2x naar zeewolde en 1x fustenau geweest.
Verder rij ik er veel in het heuvelland mee.
Heb geen motorolieverlies, rookt alleen bij starten, als hij warm is niet meer.
Kom met 1 liter uit (tussen de beurten in ) en dat is om de 7000km
Ook heb ik geen problemen met de temperatuur van de 2,5N/A motor.
Ik maar mij nu geen zorgen meer om, kontroleer wel de hoeveelhijd olie naar een lange rit.
Sensor en olie filter in het begin vaak vervangen maar geen verandering.
Het kan bij jou anders zijn maar dit zijn mijn vervaringen met mijn motor.

Plaetje (jo)

Re: MET SPOED oliedruk 2.5 NA probleem

Geplaatst: ma 19 sep 2011, 00:15
door Exfietser
Het overstort ventiel van de 2,25D ziet er zo uit:
GroteFoto-3N7IESUE.jpg --> mod_embed_images_loadimage('c66db1abdff21b43dd0ff95722cca2cd', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGroteFoto-3N7IESUE.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-3N7IESUE.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGroteFoto-3N7IESUE.jpg', '', 14579273, 600, 600, 'Loading image ...', false);

De kogel is dus niet van messing maar van staal. De deeltjes die jij gevonden hebt lijken zoals al vermeld afkomstig van een messing nokvolger. Het nieuwe type oliepomp heeft inderdaad geen kogel meer in het overstort ventiel. En de oliepompen van de 2,25 en de 2,5 zijn uitwisselbaar.

Ik zou eerst de druk eens meten. En dat kan gewoon met een simpele manometer met een bereik van tien bar. Een bereik van 7 bar zou beter zijn maar ik denk niet dat die makkelijk verkrijgbaar is.

Ik vind het niet leuk om te zeggen maar als je druk inderdaad te laag blijkt en je pomp is goed kan een van je main bearings slecht zijn. En dan ga je Gambia niet halen ben ik bang.

Arnold.

Re: MET SPOED oliedruk 2.5 NA probleem

Geplaatst: ma 19 sep 2011, 00:33
door dirk ambu
beste gert jan pieterse

de onderdelen op de foto lijkt op het plaatje / kommetje dat bij sommige 2,5 na op de klepstil zit
het zit dan tussen de de klep en de tuimelaar

ik kan geen plaatje vinden op internet

maar ik zou even de kleppen controleren

de olie druk is lastiger misschien kan je de sensor van de 2,25 proberen ik weet niet of dit past

groet dirk ambu

Re: MET SPOED oliedruk 2.5 NA probleem

Geplaatst: ma 19 sep 2011, 00:38
door Exfietser
Dirk, Bedoel je dit?
GroteFoto-NVBRBXBL.jpg --> mod_embed_images_loadimage('e63e3c8a869737d2ccaf586d721e186a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGroteFoto-NVBRBXBL.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-NVBRBXBL.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGroteFoto-NVBRBXBL.jpg', '', 14579415, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Arnold.

Re: MET SPOED oliedruk 2.5 NA probleem

Geplaatst: ma 19 sep 2011, 00:46
door dirk ambu
hoi arnold

nee dat bedoel ik ik niet
ik heb in het verleden een 2,5 na gehad waar tussen de klep en de tuimelaar een stalen kometje zat
bij mij was er een gebroken waardoor de kleppen speling niet meer klopte
het zit dus echt op de klepsteel
ik zou even de kleppendeksel eraf halen en controleren of ze er tussen zitten kan natuurlijk in het verleden zijn vervangen
maar dan weetje waar het vandaan komt

groet dirk ambu

Re: MET SPOED oliedruk 2.5 NA probleem

Geplaatst: ma 19 sep 2011, 00:55
door Gert Jan Pieterse
hey mensen,

ja, zo'n nokkenvolger of kleppenstoterstang klinkt me wel logisch in de oren; ik zal er eens naar kijken. Verder spookt het idee van de main bearings al een paar dagen door mn hoofd... maar durf ik dat eigenlijk niet uit te spreken. Zou echt serieus vervelend zijn! Dan hopen dat ze bij Ter Horst de motor nog weer om willen ruilen.

morgen weer een dag; we zullen zien wat t brengt. Bedankt iig dat jullie zo met ons meedenken!

Groetjes,
Gert Jan

Re: MET SPOED oliedruk 2.5 NA probleem

Geplaatst: ma 19 sep 2011, 01:30
door Gert
Waarom breng je die ambulance helemaal naar Gambia?

Re: MET SPOED oliedruk 2.5 NA probleem

Geplaatst: ma 19 sep 2011, 09:41
door Bram109
Jij bedoelt een klephoedje, zo'n hoedje wat bovenop de klepsteel ligt:

LJC100270-CAP.jpg --> mod_embed_images_loadimage('3e6728a0fcc9e3f6f90f4d8c9318df93', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.lrseries.com%2Fresources%2Fuser%2F35d37322d97fe4d3da46585a4ca0b6fbe97a9457%2FLJC100270-CAP.jpg', 'http://www.lrseries.com/resources/user/35d37322d97fe4d3da46585a4ca0b6fbe97a9457/LJC100270-CAP.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.lrseries.com%2Fresources%2Fuser%2F35d37322d97fe4d3da46585a4ca0b6fbe97a9457%2FLJC100270-CAP.jpg', '', 14579876, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Ze gaan overigens wel vaker stuk: gallery_1740_9_139114.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b6f67090e86c74c753156041e3601352', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.lrforum.com%2Fforum%2Fuploads%2F1288986362%2Fgallery_1740_9_139114.jpg', 'http://www.lrforum.com/forum/uploads/1288986362/gallery_1740_9_139114.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.lrforum.com%2Fforum%2Fuploads%2F1288986362%2Fgallery_1740_9_139114.jpg', '', 14579876, 600, 600, 'Loading image ...', false);




Niet te verwarren met een klepsteelafdichting: ERR1510.jpg --> mod_embed_images_loadimage('82e7bb8cdfd607bf75dc44a76246ff32', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.lrdirect.com%2Fimages%2FT%2FERR1510.jpg', 'http://www.lrdirect.com/images/T/ERR1510.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.lrdirect.com%2Fimages%2FT%2FERR1510.jpg', '', 14579876, 600, 600, 'Loading image ...', false); welke vaak onwetend een klephoedje genoemd wordt.

Bram.

edit: 1 foutje weggewerkt, 2 foto van gebroken klephoedje toegevoegd.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19/09/2011 08:10 door Bram109.

Re: MET SPOED oliedruk 2.5 NA probleem

Geplaatst: ma 19 sep 2011, 23:31
door dirk ambu
ja die dingen bedoel ik en dan foto 2 die breken nog wel eens \


groet dirk ambu

Re: MET SPOED oliedruk 2.5 NA probleem

Geplaatst: ma 19 sep 2011, 23:31
door dirk ambu
ja waarom

en weet je al meer

groet dirk ambu

Re: MET SPOED oliedruk 2.5 NA probleem

Geplaatst: di 20 sep 2011, 01:05
door Oscar
Ik denk dat je Hier meer te weten komt..
T'is voor 't goede doel.

Maar ik denk dat de Ambu helemaal niet wil

Succes met de reparatie.

Oscar
In dienst : SIII 88", One Ten Tithonus, FL2 TD4 hse aut.
Uit dienst: One Ten V8 ex-mod, 110 td5 sw, FL1 td4 sw

www.verroen.org
www.tithonus.org
www.blrc.nl

Re: MET SPOED oliedruk 2.5 NA probleem

Geplaatst: di 20 sep 2011, 01:21
door Gert
En terecht, ik heb zó veel ambulance´s gezien met belettering van `goede` doelen erop die gewoon weg staan te rotten in de berm. Sterker nog, ik heb er slechts één geïmporteerde gezien die het wel deed, en dat was een Toyota Landcruiser. Het voordeel is dat Gambia wel wat Landrovers heeft, maar dat zeggen ze over Ghana ook en daar zag je ze nagenoeg niet. Affijn, andere discussie.

Re: MET SPOED oliedruk 2.5 NA probleem

Geplaatst: wo 21 sep 2011, 01:50
door Grumpy Old Sil
Ik woon binnenkort permanent in Gambia. In het verleden heb ik ook al eens aan een ambulance gewerkt die mensen naar Gambia gingen brengen. De auto zou geschonken worden aan een lokaal hospitaaltje. Ik heb ze toen maar niet verteld dat in de meeste gevallen zo'n auto uiteindelijk eindigt bij de Alkalo (burgemeester) die hem gebruikt voor zijn eigen familie of als taxi totdat ie het niet meer doet. En meestal is zo'n ambulance niet voor de Gambianen maar voor de toeristen. Als er met een Gambiaan iets gebeurt waar moet die ambulance dan naartoe? Zoveel straatnamen zijn er niet, postcodes al helemaal niet. Voor het grootste deel is Gambia nog steeds een grote zandbak. De ambulance waar ik toendertijd aan gewerkt heb staat nu alweer een hele tijd stil.
Ik wil hiermee niets afdoen aan de goede bedoelingen, maar het zijn wel de feiten helaas.

Wim/Sil
handtekeningserie88.jpg --> mod_embed_images_loadimage('4c64406f5fdc172005954e12758bd79d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.dewisser.nl%2Fimages%2Fhandtekeningserie88.jpg', 'http://www.dewisser.nl/images/handtekeningserie88.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.dewisser.nl%2Fimages%2Fhandtekeningserie88.jpg', '', 14589581, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Restauratie Land Rover Serie III

Re: MET SPOED oliedruk 2.5 NA probleem

Geplaatst: wo 21 sep 2011, 01:57
door Gert
Ik sluit me hier volledig bij aan Wim, alles wat bestemd is voor de bevolking beland bij diegene die er het meest te zeggen heeft, en die gebruikt het voor zijn eigen gewin. Bovendien raad ik ook iedereen af om rally's te rijden met het idee dat je het voor een goed doel doet, (behalve je eigen gemoedsrust misschien), en je moet het ook niet doen omdat je dan Afrika gezien denkt te hebben. Als ik het schema bekijk, race je echt overal doorheen.

Mijn grootste verzoek is toch wel: GEEF NIKS WEG aan overheidsmensen of andere huichelaars bij de grenzen. Ook zonder steekpenningen lukt het prima, en je VERPEST er niks mee. Niet voor de werkende bevolking, en ook niet voor anderen die er wél op een eerlijke manier langs willen. De grenzen met Marokko vond ik nog het ergst, en met name de bureaucratie, maar dat merk je vanzelf wel.

Ik weet nog iemand die op zoek is naar een ambulance, gebruik dat geld om een doel te steunen waarvan je zéker weet dat het uit liefde gebeurt. Met een Ford Fiesta vol domme blondjes lukt het ook prima, zelfs door de woestijn in Mauretanië (met eigen ogen gezien).



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20/09/2011 23:59 door Gert.

Re: MET SPOED oliedruk 2.5 NA probleem

Geplaatst: wo 21 sep 2011, 02:08
door Grumpy Old Sil
Gert,
a.s. vrijdag zit ik weer in Gambia (helaas maar een paar weken). Ik probeer voor ik vertrek nog een PB te sturen. We wijken nu nogal af van het oorspronkelijke topic.

Edit: om naar Gambia te rijden heb je inderdaad niet perse een 4x4 nodig, kan met elke auto. Om in Gambia bij mij thuis te komen kun je echter niet zonder

Wim/Sil
handtekeningserie88.jpg --> mod_embed_images_loadimage('a572648c3985dceca300b8c8e3a73e93', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.dewisser.nl%2Fimages%2Fhandtekeningserie88.jpg', 'http://www.dewisser.nl/images/handtekeningserie88.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.dewisser.nl%2Fimages%2Fhandtekeningserie88.jpg', '', 14589630, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Restauratie Land Rover Serie III



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21/09/2011 00:10 door Grumpy Old Sil.