Pagina 1 van 1

vreemde carterdruk 2,5 na

Geplaatst: za 10 sep 2011, 13:00
door paulus-109
allen,

heb het volgende verschijnsel aan mijn 2,5 na.

als hij stationar loopt komt er olie uit de pijlstok, soms maar niet altijd.
het walmt wel een beetje aan de ontluchting maar veel kan ik dat niet noemen, slangetje van de vuldop even in een fles gehangen maar na 500 km zat er geen druppel in de fles.

in het archief , ja daar heb ik al een paar uur in gezocht, kom ik dit probleem niet tegen.

wie heeft dit ook eens gehad en heeft dat op kunnen lossen?
of wie heeft er tips?

paul



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10/09/2011 22:54 door paulus-109.

Re: vraamde carterdruk 2,5 na

Geplaatst: za 10 sep 2011, 13:28
door Frans Bonnes
Waar gaat de carterontluching naar toe, en controleer eens of dat wel allemaal goed open is.

fb

Re: vraamde carterdruk 2,5 na

Geplaatst: za 10 sep 2011, 13:34
door paulus-109
frans,

heb de dop al schoongemaakt in een bakje was benzine, het slangtje naar de inlaat is open.
als ik op het slangetje blaas is er geen weerstand in de dop.
olie niveau is overigens ook niet te hoog.
de motor start en loopt netjes, genoeg vermogen houd niet in en haalt probleemloos de 110.

heb gelezen over een lek in de koppakking van cylinder naar stoterpijp, snap dat niet goed want dan moet hij boven toch ook veel druk hebben?

paul

Re: vraamde carterdruk 2,5 na

Geplaatst: za 10 sep 2011, 14:42
door Rickske
Als je een lek naar een stoterpijp hebt, zie je dat natuurlijk duidelijk al sje kleppendeksel er af hebt.

Rickske
14444.jpg --> mod_embed_images_loadimage('d6f111d5ad5ac530ee621d7561ec2775', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/smoelenboek/fotos/landrover/14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', '', 14542763, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Uiteraard kan ik strax in 2014 niet voor beiden de belasting ophoesten..
1978 Series3 109 Stawag 2,25Diesel 5brg "Burro"
1979 Range Rover Classic 3,5L V8 LPG "Amarillo"

Re: vraamde carterdruk 2,5 na

Geplaatst: za 10 sep 2011, 15:07
door paulus-109
en dan laten lopen zeker?

Re: vraamde carterdruk 2,5 na

Geplaatst: za 10 sep 2011, 15:47
door Erik One-ten+LW op 't werk
Je vacuumpomp 'loost' ook in je carter, kan daar wat mee zijn?

Erik

Re: vraamde carterdruk 2,5 na

Geplaatst: za 10 sep 2011, 16:12
door Rickske
als je m niet direct volgas start gaat dat wel zonder soppen. Komt er dan rook uit een of meerdere van de stotergaten dan zie je t snel genoeg.
Aan het uiteinde van de pijlstok buis hoort een rubber O-ringetje, als die mist kan je daar natuurlik makkelijk olie verliezen.
Als je rembekrachtiger en slangen lekvrij zijn is de hoeveelheid lucht die je vacuumpomp verpompt minimaal. Plus als het goed is is die apart van je carterontluchter op je inlaatspruitstuk aangesloten waar een onderdruk heerst.

Rickske
14444.jpg --> mod_embed_images_loadimage('435ff8b51080ee76d18dd1474bdb755f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/smoelenboek/fotos/landrover/14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', '', 14542985, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Uiteraard kan ik strax in 2014 niet voor beiden de belasting ophoesten..
1978 Series3 109 Stawag 2,25Diesel 5brg "Burro"
1979 Range Rover Classic 3,5L V8 LPG "Amarillo"

Re: vraamde carterdruk 2,5 na

Geplaatst: zo 11 sep 2011, 00:56
door paulus-109
remservo vacuumpomp slangen, allemaal nieuw...................
merk ook geen verschil met vuldop er op of er af.

@ rikske bij een 2,5 na loost de vacuumpomp die op de plek van de 2,25 distributiepomp zit zijn lucht, heb geen vlinderklep oid.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10/09/2011 22:57 door paulus-109.

Re: vraamde carterdruk 2,5 na

Geplaatst: zo 11 sep 2011, 03:26
door Rickske
ohja klopt. Ik zat natuurlijk weer aan mn 2,25d te denken. Maar heb je wel het O ringetje op je pijlstokbuis?

Rickske
14444.jpg --> mod_embed_images_loadimage('646ed14d3f81fb70b75e466a6828a1b0', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/smoelenboek/fotos/landrover/14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', '', 14544971, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Uiteraard kan ik strax in 2014 niet voor beiden de belasting ophoesten..
1978 Series3 109 Stawag 2,25Diesel 5brg "Burro"
1979 Range Rover Classic 3,5L V8 LPG "Amarillo"

Re: vraamde carterdruk 2,5 na

Geplaatst: zo 11 sep 2011, 08:36
door paulus-109
yep een nieuwe zelfs, maar het is natuurlijk niet goed dat de olie er uit komt met of zonder ringetje.

Re: vraamde carterdruk 2,5 na

Geplaatst: zo 11 sep 2011, 19:20
door Rickske
Komt er zoo veel uit dan? Ik zie niet zo hoe je zo veel meer druk onderin het carter kan hebben dan in het kleppendeksel..

Rickske
14444.jpg --> mod_embed_images_loadimage('67504551fceb5190abc484d3e2e89b24', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/smoelenboek/fotos/landrover/14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', '', 14546958, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Uiteraard kan ik strax in 2014 niet voor beiden de belasting ophoesten..
1978 Series3 109 Stawag 2,25Diesel 5brg "Burro"
1979 Range Rover Classic 3,5L V8 LPG "Amarillo"

Re: vraamde carterdruk 2,5 na

Geplaatst: zo 11 sep 2011, 21:55
door paulus-109
ja als hij even stationair staat te draaien begint hij drupsgewijs uit de pijlstok te lekken.
na een kwartier ligt er een aardig plasje.
vandaag naar de sort-out gereden met de ontluchting in een fles, daar zit dus helemaal niks in! wel komt er uit de fles een walm warme lucht.
de druk kan boven niet lager als beneden zijn.
begin toch aan de staat van de zuigerveren te twijfelen nu, kan bijna niet anders..................
hoewel motortje trekt als een lier, op de heenweg zelfs diverse defenders in moeten halen (om de deadline van 10 uur te halen, voor de markt) , het olie verbruik is niet zo hoog als dat je zou verwachten bij versleten veren.

paul

Re: vraamde carterdruk 2,5 na

Geplaatst: zo 11 sep 2011, 22:20
door Frans Bonnes
Ik blijf bij het idee dat de carter ontluchting op een of andere manier toch niet goed werkt.

Is de opening naar het blok wel goed open. Dus niet de slang en het filter maar daarna.

Zoals jij het beschrijft krijg je overdruk in het hele systeem,waardoor de olie door de peilbuis omhoog gedrukt wordt.
Ik kan het natuurlijk ook helemaal fout hebben.

De peilstok die jij hebt is die rond of plat?

fb

Re: vraamde carterdruk 2,5 na

Geplaatst: ma 12 sep 2011, 09:22
door paulus-109
frans,

ik heb een platte pijlstok met onderaan zo,n knikje waar dan de aflezing moet gebeuren.
de inlaat is vervangen door een 2,25 type met de originele aansluiting aan de vlinderklep.
als ik op hetslangetje blaas hoor ik de olie in mijn luchtfilter borrelen, neem aan dat bij lopende motor er onderdruk heerst daar. overigens heb ik de slang niet op de oude aansluiting voor de remservo zitten maar echt op het knietje voor de ontluchting.

paul

Re: vraamde carterdruk 2,5 na

Geplaatst: ma 12 sep 2011, 23:06
door G-men (Gargamel)
Nu ben ik geen diesel expert, maar is het normaal dat de slang in de olie eindigd ??? het lijkt me dat er dan idd een redelijke (over)druk in het carter moet zijn om de olie (in het filter) te verdringen voordat de lucht uit het carter kan. ontluchting werkt. Hoort die niet gewoon in het filter te eindigen ??
Ook al omdat er bij het testflesje niets aan de hand is.....
Ik zou me voor kunnen stellen dat als die druk niet hoog genoeg is, de lucht een een andere uitweg zoekt, en dan is de peilstok de eerste mogelijkheid.....
Kun je hem niet boven het oliebad aansluiten en dan eens kijken of het weg is ??

Gerrit
paulus-109 Schreef:
-------------------------------------------------------
> frans,
>
> ik heb een platte pijlstok met onderaan zo,n
> knikje waar dan de aflezing moet gebeuren.
> de inlaat is vervangen door een 2,25 type met de
> originele aansluiting aan de vlinderklep.
> als ik op hetslangetje blaas hoor ik de olie in
> mijn luchtfilter borrelen, neem aan dat bij
> lopende motor er onderdruk heerst daar. overigens
> heb ik de slang niet op de oude aansluiting voor
> de remservo zitten maar echt op het knietje voor
> de ontluchting.
>
> paul



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12/09/2011 21:08 door G-men (Gargamel).

Re: vraamde carterdruk 2,5 na

Geplaatst: di 13 sep 2011, 00:45
door paulus-109
zo zit het ook, de lang zit direct aan het inlaatmanifold.
als ik de slang van de vuldop afhaal en er blaas hoor ik bellen in het oliebadfilter. dit lijkt me logisch omdat dat de makkelijkst weg is, ook al zou er een inlaatklep open staan dan nog staat 9 van de 10 keer de uilaatklep dicht
dus kan de lucht daar niet heen.

de auto start goed, heeft nog steeds vermogen, dus denk ik aan een lek naar een stoterpijp.........

paul

Re: vraamde carterdruk 2,5 na

Geplaatst: di 13 sep 2011, 11:53
door Rickske
Trek dan eens je kleppendeksel er af! Geeft je zekerheid, T zijn maar 3 boutjes

Rickske
14444.jpg --> mod_embed_images_loadimage('1de298c7e49039065e370f214946c569', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/smoelenboek/fotos/landrover/14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', '', 14553793, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Uiteraard kan ik strax in 2014 niet voor beiden de belasting ophoesten..
1978 Series3 109 Stawag 2,25Diesel 5brg "Burro"
1979 Range Rover Classic 3,5L V8 LPG "Amarillo"

Re: vraamde carterdruk 2,5 na

Geplaatst: di 13 sep 2011, 11:57
door Rickske
Is je ontluchterdop (daar zit een olieafscheider in) wel goed schoon dan? Zoals ik je begrijp haal je t slangetje daar af en blaas je er dan op. Je kan de afschijder makkelijk schoonmaken door er benzine ofzo door te laten lopen. De olie die "gevangen wordt" in je afscheider kan soms een beetje sludge achtig worden. Als daar de doorgang al verstopt zit..

Verder weet ik niet of bellen in je oliebadfilter (Das de originele dan die je hebt laten zitten van toen er nog een 2,25 inzat he?) wel goed is of dat het mischien een te hoog olie niveau heeft. (Die kan je uiteraard ook schoonmaken)


Edit: Ohw zie net dat je dat al had gedaan idd.. Hmm.. Dan weet ik het zo eigenlijk ook niet meer qua makkelijke oplossingen..

Rickske
14444.jpg --> mod_embed_images_loadimage('df41f6c2f6130238ad8ed7b4b796a39e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/smoelenboek/fotos/landrover/14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', '', 14553820, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Uiteraard kan ik strax in 2014 niet voor beiden de belasting ophoesten..
1978 Series3 109 Stawag 2,25Diesel 5brg "Burro"
1979 Range Rover Classic 3,5L V8 LPG "Amarillo"



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13/09/2011 09:59 door Rickske.

Re: vraamde carterdruk 2,5 na

Geplaatst: di 13 sep 2011, 19:47
door paulus-109
heb vandaag even met een klant (revisiebedrijf) gekeken.
de damp die er uit de vulopening komt is zo goed als zeker vemengd met uitlaatgassen, deze toont een beetje grijs namelijk. conclusie is dus kop er af, maar eerst ga ik een andere kop scoren en helemaal netjes maken.
niet dat er iets mee is maar het kost je de kop niet en dan kan het op een dag weer dicht als er iets mocht zijn met de oude kop . wil wel blijven rijden natuurlijk.

paul

Re: vraamde carterdruk 2,5 na

Geplaatst: wo 14 sep 2011, 10:45
door Rickske
aha. Mocht het alleen een doorgeslagen koppakking zijn ben je met alleen een verse pakking natuurlijk goedkoper uit.. Gezien je zegt dat je geen vermogen mist..

Maar, een kop op voorraad is geen slecht idee denk ik! Wat dacht je van een heel blok op voorraad? Hoef je m er alleen in en uit te halen. Dagje werk en dan de andere reviseren!

Rickske
14444.jpg --> mod_embed_images_loadimage('5e47845b4afab114caa1486088e0f0a6', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/smoelenboek/fotos/landrover/14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', '', 14557924, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Uiteraard kan ik strax in 2014 niet voor beiden de belasting ophoesten..
1978 Series3 109 Stawag 2,25Diesel 5brg "Burro"
1979 Range Rover Classic 3,5L V8 LPG "Amarillo"

Re: vraamde carterdruk 2,5 na

Geplaatst: wo 14 sep 2011, 20:22
door paulus-109
een motor op de plank gaat me te ver maar een kop is altijd handig.
wil gewoon op een dag de boel weer dicht hebben vandaar.
ben benieuwd of het aan de pakking ligt...................

paul

Re: vraamde carterdruk 2,5 na

Geplaatst: za 17 sep 2011, 14:30
door Rickske
Kan natuurlijk ook zomaar iets langs je zuigerveren lekken.. Zoek maar eens op Blow-by

Rickske
14444.jpg --> mod_embed_images_loadimage('ed57b848b077a29329af268054115c04', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/smoelenboek/fotos/landrover/14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', '', 14571613, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Uiteraard kan ik strax in 2014 niet voor beiden de belasting ophoesten..
1978 Series3 109 Stawag 2,25Diesel 5brg "Burro"
1979 Range Rover Classic 3,5L V8 LPG "Amarillo"

Re: vraamde carterdruk 2,5 na

Geplaatst: za 17 sep 2011, 14:41
door paulus-109
en dat kan ik dus niet geloven..........heb de carterpan er onder uit gehad voor onze vakantie en kwam tegen, duidelijke hoonsporen, 1e overmaat lagerschaaltjes en een nieuwe oliepomp, inclusief een stalen label met revisiedatum. heb het bedrijf gebeld waar er een stikker van op de olie dop zat en die vertelde me dat de motor met het motornummer van mij in 11-2009 gereviseerd is bij hun. kreeg ook het nummer van de toenmalige opdrachtgever en heb hem ook gesproken. zoals we het nu op een rijtje hebben is er nu een 10.000 km gereden met de motor.

wellicht is de kop nooit nagetrokken geweest, volgende week weet ik meer..........

paul

Re: vraamde carterdruk 2,5 na

Geplaatst: za 17 sep 2011, 14:58
door Rickske
Houd ons op de hoogte!

Rickske
14444.jpg --> mod_embed_images_loadimage('03b8c136771801773a9f46d0d9d2be0b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/smoelenboek/fotos/landrover/14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', '', 14571730, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Uiteraard kan ik strax in 2014 niet voor beiden de belasting ophoesten..
1978 Series3 109 Stawag 2,25Diesel 5brg "Burro"
1979 Range Rover Classic 3,5L V8 LPG "Amarillo"