startblokkering 300tdi
-
eddy
startblokkering 300tdi
Ik heb het vermoeden dat de startblokkering van mijn defender 300tdi bj.1999 niet uitgeschakeld wordt. De auto rijdend weggezet en bij de volgende startbeurt doet hij niks meer. De accu is vol, de batterij van de kontaktsleutel is goed, reservesleutel ook geprobeerd. Als ik de sleutel op kontakt zet gaan de dashboard lampjes branden, wanneer ik de sleutel doordraai hoor ik alleen een relais tikken en gebeurt er verder niks, relais ook al gewisseld zonder resultaat. Mijn vraag is nu: hoe kan ik controleren of de startblokkering werkt?
Gr. Eddy
Gr. Eddy
-
Marc-my-Words
Re: startblokkering 300tdi
Eddy,
Als het alarmsysteem gelijk is aan een 1999-er Td5, en de batterijtjes in de key-fob goed zijn, en de accu is ook goed vol *, dan zou het nog kunnen komen door een "miskenning" van de keyfob. Zet met beide key-fobs een paar keer achtereen het alarm erop en eraf. Als alles goed is is dit genoeg om de key-fob (weer) met het alarm-systeem te synchroniseren. Wellicht kan je dan wel gewoon starten.
* Weet je echt zeker dat de accu goed is, heb je de boordspanning gemeten tijdens het starten ? Als de spanning teveel inzakt start ie ook niet.
Accu kan goed zijn en de klemmen geoxideerd ('t is vochtig weer, dat kan net het verschil maken).
Marc
Als het alarmsysteem gelijk is aan een 1999-er Td5, en de batterijtjes in de key-fob goed zijn, en de accu is ook goed vol *, dan zou het nog kunnen komen door een "miskenning" van de keyfob. Zet met beide key-fobs een paar keer achtereen het alarm erop en eraf. Als alles goed is is dit genoeg om de key-fob (weer) met het alarm-systeem te synchroniseren. Wellicht kan je dan wel gewoon starten.
* Weet je echt zeker dat de accu goed is, heb je de boordspanning gemeten tijdens het starten ? Als de spanning teveel inzakt start ie ook niet.
Accu kan goed zijn en de klemmen geoxideerd ('t is vochtig weer, dat kan net het verschil maken).
Marc
-
paul be
als de startblokkering werkt geeft ie dat toch aan met een rood tekentje in het dasboard, linksonder waar de andere tekens/lampjes ook aangaan zoals met licht aanzetten
defender 110 300TDi
defender 110 300TDi
-
eddy
Een probleem met de startmotor sluit ik eigenlijk uit, heb geprobeerd om de auto aan te slepen.
-
eddy
Er zit een knipperlampje op het dahboard, deze brandt alleen als je ook het alarm inschakeld, die heb ik nooit gebruikt. Voor zover ik weet moet de startblokkering automatisch gedeactiveed worden door de sleutel.
-
Frans Bonnes
En ?
Probeer anders eens te starten met een draadje rechtstreeks van de accu naar het startrelais.
Wel auto op handrem en uit de versnelling.
fb
Probeer anders eens te starten met een draadje rechtstreeks van de accu naar het startrelais.
Wel auto op handrem en uit de versnelling.
fb
-
Marc-my-Words
Aha, dat kan (met nadruk op kan) de bron van het probleem zijn.
Ik had in het verleden met de 1999-er Td5 ook wel de (slechte) gewoonte het alarm er niet op te zetten.
Als je dat dan langere tijd had gedaan .... dan wilde soms ineens de key-fob niet meer herkend worden, en dan heb je dus een volledige start-procedure (voorgloeien etc) en als je echt starten wilt ineens geen reactie.
Daarom dus mijn suggestie om de key-fobs weer te synchroniseren.
Marc
Ik had in het verleden met de 1999-er Td5 ook wel de (slechte) gewoonte het alarm er niet op te zetten.
Als je dat dan langere tijd had gedaan .... dan wilde soms ineens de key-fob niet meer herkend worden, en dan heb je dus een volledige start-procedure (voorgloeien etc) en als je echt starten wilt ineens geen reactie.
Daarom dus mijn suggestie om de key-fobs weer te synchroniseren.
Marc
-
CrazymudHans
Is het niet zo dat de startblokkering alleen de dieseltoevoer afsluit?
Dus dan zou de startmotor gewoon moeten gaan draaien, maar de motor niet aanslaan.
Groet,
Hans
Dus dan zou de startmotor gewoon moeten gaan draaien, maar de motor niet aanslaan.
Groet,
Hans
-
Wim
CrazymudHans Schreef:
-------------------------------------------------------
> Is het niet zo dat de startblokkering alleen de
> dieseltoevoer afsluit?
> Dus dan zou de startmotor gewoon moeten gaan
> draaien, maar de motor niet aanslaan.
>
> Groet,
> Hans
Nee, de startblokkering zorgt voor de bekrachtiging van de startmotor en de brandstofpomp.
Dus als die weigert, is het net of je startslot defect is (al eens halve auto voor gesloopt . . .).
Dat van dat synchroniseren van de key-fobs is voor mij ook nieuw. Ik dat dacht dat alleen via de dealer computer kon.
Mvg
Wim
-------------------------------------------------------
> Is het niet zo dat de startblokkering alleen de
> dieseltoevoer afsluit?
> Dus dan zou de startmotor gewoon moeten gaan
> draaien, maar de motor niet aanslaan.
>
> Groet,
> Hans
Nee, de startblokkering zorgt voor de bekrachtiging van de startmotor en de brandstofpomp.
Dus als die weigert, is het net of je startslot defect is (al eens halve auto voor gesloopt . . .).
Dat van dat synchroniseren van de key-fobs is voor mij ook nieuw. Ik dat dacht dat alleen via de dealer computer kon.
Mvg
Wim
-
Bart van Dessel
Je hebt in 10 minuten je auto weer aan het lopen, in geval van nood dan tenminste. Aan het contactslot zit een rood/witte draad, die is voor je startmotor, als je daar 12V op zet dan gaat je startmotor draaien. De afsluiter van de inspuitpomp kun je dmv een draadje van contact+ simpel aansluiten. Dit is een noodoplossing. Ik persoonlijk zou de startblokkering verwijderen dmv AMR4956.
Gr, Bart
Gr, Bart
-
eddy
Hallo Bart, eigenlijk simpel om de startblokkering te omzeilen. De auto start weer, de startblokkering ga ik eruit halen.
Gr. Eddy
Gr. Eddy
-
eddy
Re: startblokkering 300tdi. MOTOR LOOPT WEER
iedereen hartelijk dank voor de reactie's. de motor loopt weer.
-
Frans Bonnes
En wat gebeurt er nu als je het draadje op van de accu naar de brandstofpomp los haalt?
fb
fb
-
eddy
Als ik het draadje eraf haal stopt de motor.
-
Bart van Dessel
Wist Frans ook wel Je kunt dit draadje ook via je contactslot laten lopen, ik ken er die zo al jaaaaren rond rijden, zekering d'r tussen en klaar.
gr, Bart
gr, Bart
-
Frans Bonnes
Bart.
Ja en nee,
kan zijn dat als de motor eenmaal loopt er spanning op de pomp komt te staan.
Door bijvoorbeeld slechte kontakten in het electrische gedeelte van het contaktslot.
De startblokkering als het ware overbrugt wordt.
fb
Ja en nee,
kan zijn dat als de motor eenmaal loopt er spanning op de pomp komt te staan.
Door bijvoorbeeld slechte kontakten in het electrische gedeelte van het contaktslot.
De startblokkering als het ware overbrugt wordt.
fb
-
eric leroi
ik zit met exact hetzelfde probleem. moet je de key fobs tegelijk gebruiken om ze te synchroniseren?
-
Arthur Verhalle
Blij te vernemen dat je wel weer kunt starten, maar dit probleem zit meestal "gewoon" in de contacten van je contactslot. Omzeilen is een optie, maar zo kan je op een gegeven moment ook een V8-benzineblok in je laadbak monteren als je dieselmotor problemen geeft.
Vervang de contacten maar eens, en de problemen zouden wel eens weg kunnen zijn.
Jaren geleden dacht de dealer dat dit probleem bij mij in het motormanagement-systeem zat en begon dat dan maar te vervangen.....duizenden euro's en enige weken verder was de klacht nog steeds identiek. Conclusie: kapot contactslot van een paar tientjes!
Zelfde symptomen als die je schetste: klik te horen, hele dashboard brandt.
Arthur
Vervang de contacten maar eens, en de problemen zouden wel eens weg kunnen zijn.
Jaren geleden dacht de dealer dat dit probleem bij mij in het motormanagement-systeem zat en begon dat dan maar te vervangen.....duizenden euro's en enige weken verder was de klacht nog steeds identiek. Conclusie: kapot contactslot van een paar tientjes!
Zelfde symptomen als die je schetste: klik te horen, hele dashboard brandt.
Arthur