Nieuwprijs RRC 1982
-
Rag Rover
Nieuwprijs RRC 1982
Lotgenoten,
Omdat er weer eens wat regels veranderd zijn ten aanzien van de fiscale bijtelling heb ik de originele cataoguswaarde van mijn RRC nodig.
Het betreft een 3.5 V8 automaat 4 deurs.
Bij voorbaat dank, met vriendelijke groet,
Mark
Omdat er weer eens wat regels veranderd zijn ten aanzien van de fiscale bijtelling heb ik de originele cataoguswaarde van mijn RRC nodig.
Het betreft een 3.5 V8 automaat 4 deurs.
Bij voorbaat dank, met vriendelijke groet,
Mark
-
Mrah
Re: Nieuwprijs RRC 1982
Je hebt ook nog zoiets als www.autoweek.nl ,kun je specs opvragen.
-
Bart van Dessel
Re: Nieuwprijs RRC 1982
Hoezo wat is er veranderd dan? Ik rij een fiscaal aantrekkelijke Discovery 300 tdi van 1994 waar de boekhouder alleen de dagwaarde van wil weten.
groetjes, bart
groetjes, bart
-
Rag Rover
Re: Nieuwprijs RRC 1982
@Bart van Dessel:
In de nieuwsbrief van mijn boekhouder stond het volgende:
Btw-correctie auto van de zaak bedraagt nu 2,7%
De btw-heffing over het privégebruik van de
auto van de zaak is sinds 1 juli 2011 niet meer
gekoppeld aan de hoogte van de bijtelling en
onttrekking in de loon- en inkomstenbelasting.
In plaats daarvan geldt een nieuwe forfaitaire
correctie van 2,7% van de cataloguswaarde.
Ondernemers en werkgevers kunnen voor de auto van
de zaak alle btw op de gemaakte autokosten in aftrek
brengen. In het laatste tijdvak van het kalenderjaar moet
de btw voor het privégebruik van de auto worden gecorrigeerd.
Over privégebruik is immers geen btw-aftrek
mogelijk.
Forfait
Voorheen moest 12% btw worden betaald (de btw-correctie)
over het bedrag dat voor de inkomstenbelasting (of
loonbelasting) in aanmerking was genomen als onttrekking
of bijtelling. De hoogte daarvan (0%, 14%, 20% of
25%) was afhankelijk van de CO2-uitstoot van de auto. Dit
gold dus ook voor de btw-correctie. Sinds 1 juli jongstleden
is dit systeem voor de btw-correctie gewijzigd. De verschuldigde
btw is nu gebaseerd op het werkelijke privégebruik
of naar keuze 2,7% van de catalogusprijs (inclusief btw en
bpm). Dit percentage wordt naar tijdsgelang berekend, dat
wil zeggen op basis van het aantal dagen dat de auto ook
voor privédoeleinden ter beschikking staat.
Discriminerend
In een uitspraak van 1 juni jongstleden besliste Rechtbank
Haarlem dat het onderscheid tussen (zeer) zuinige en
andere auto’s voor de btw-heffing over het privégebruik
niet relevant is en zelfs discriminerend. De rechtbank zag
alle auto’s als gelijke gevallen. Naar aanleiding van deze
uitspraak veranderde de staatssecretaris van Financiën
de btw-regels. Dit heeft overigens geen gevolgen voor de
loonheffingen. Onlangs nog oordeelde de Hoge Raad dat
de CO2-differentiatie in de loonbelasting niet discriminerend
is. Overigens heeft de staatssecretaris aangekondigd
dat de voorwaarden voor belastingvoordelen voor zuinige
auto’s vanaf 2012 worden verscherpt.
In de nieuwsbrief van mijn boekhouder stond het volgende:
Btw-correctie auto van de zaak bedraagt nu 2,7%
De btw-heffing over het privégebruik van de
auto van de zaak is sinds 1 juli 2011 niet meer
gekoppeld aan de hoogte van de bijtelling en
onttrekking in de loon- en inkomstenbelasting.
In plaats daarvan geldt een nieuwe forfaitaire
correctie van 2,7% van de cataloguswaarde.
Ondernemers en werkgevers kunnen voor de auto van
de zaak alle btw op de gemaakte autokosten in aftrek
brengen. In het laatste tijdvak van het kalenderjaar moet
de btw voor het privégebruik van de auto worden gecorrigeerd.
Over privégebruik is immers geen btw-aftrek
mogelijk.
Forfait
Voorheen moest 12% btw worden betaald (de btw-correctie)
over het bedrag dat voor de inkomstenbelasting (of
loonbelasting) in aanmerking was genomen als onttrekking
of bijtelling. De hoogte daarvan (0%, 14%, 20% of
25%) was afhankelijk van de CO2-uitstoot van de auto. Dit
gold dus ook voor de btw-correctie. Sinds 1 juli jongstleden
is dit systeem voor de btw-correctie gewijzigd. De verschuldigde
btw is nu gebaseerd op het werkelijke privégebruik
of naar keuze 2,7% van de catalogusprijs (inclusief btw en
bpm). Dit percentage wordt naar tijdsgelang berekend, dat
wil zeggen op basis van het aantal dagen dat de auto ook
voor privédoeleinden ter beschikking staat.
Discriminerend
In een uitspraak van 1 juni jongstleden besliste Rechtbank
Haarlem dat het onderscheid tussen (zeer) zuinige en
andere auto’s voor de btw-heffing over het privégebruik
niet relevant is en zelfs discriminerend. De rechtbank zag
alle auto’s als gelijke gevallen. Naar aanleiding van deze
uitspraak veranderde de staatssecretaris van Financiën
de btw-regels. Dit heeft overigens geen gevolgen voor de
loonheffingen. Onlangs nog oordeelde de Hoge Raad dat
de CO2-differentiatie in de loonbelasting niet discriminerend
is. Overigens heeft de staatssecretaris aangekondigd
dat de voorwaarden voor belastingvoordelen voor zuinige
auto’s vanaf 2012 worden verscherpt.
-
RRonald
Re: Nieuwprijs RRC 1982
Het lijkt mij dat de regels zoals beschreven door jouw boekhouder gelden voor auto's jonger dan 15 jaar. Voor jouw auto (uit 1982) geldt een bijtelling van 35% over de economische waarde en die is dankzij de crisis ongeveer 50 euro (uitgaande van kiloprijs sloop metalen)
De nieuwprijs van jouw Range Rover is trouwens om en nabij 65000 gulden. Ter vergelijking: de instap benzine Range Rover MY2012 kost 400.000 gulden.
De nieuwprijs van jouw Range Rover is trouwens om en nabij 65000 gulden. Ter vergelijking: de instap benzine Range Rover MY2012 kost 400.000 gulden.
-
Bart van Dessel
Re: Nieuwprijs RRC 1982
Inderdaad, regel van 15 jr en ouder is nog hetzelfde, gunstig dus en heeft alleen betrekking over de dagwaarde. Voor belasting bijna nihiel dus. Moet een beetje boekhouder wel weten.
Gr, bart
Gr, bart
-
Leendert
Re: Nieuwprijs RRC 1982
Uit een Auto Visie Jaarboek van 1984, Range Rover 4 deurs automaat Fl.73500 incl. BTW (gulden).
Heb je hier iets aan?
Heb je hier iets aan?