Pagina 1 van 1
ongelijke slijtage light weight
Geplaatst: zo 28 aug 2011, 16:32
door Marc vd K
Mijn light weight heeft ongelijke slijtage aan vooral het rechter voorwiel. De band slijt veel harder aan de buiten kant tot ongeveer het midden van de band.
Is het mogelijk om de as te stellen zodat het wiel weer uit gelijnd staat? (ik denk namelijk niet dat dit door de spoor stang komt) Volgens mij staat dit in echelon 3 van het defensie handboek lw (welke ik niet heb)
mijn%20laros.jpg --> mod_embed_images_loadimage('1bea9e3b868da98cfaef6361184a3e41', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fpswqnq.bay.livefilestore.com%2Fy1pQFBtSA0Qae9dz66g45WrV5XRZL6lhjwa0gJjT4R1iwTK55SbDgfri85GDsgl6csv8ypoFO3eVZyZBo1uMeKaAEeeS9-KW3O_%2Fmijn%2520laros.jpg%3Fpsid%3D1', 'http://pswqnq.bay.livefilestore.com/y1pQFBtSA0Qae9dz66g45WrV5XRZL6lhjwa0gJjT4R1iwTK55SbDgfri85GDsgl6csv8ypoFO3eVZyZBo1uMeKaAEeeS9-KW3O_/mijn%20laros.jpg?psid=1', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fpswqnq.bay.livefilestore.com%2Fy1pQFBtSA0Qae9dz66g45WrV5XRZL6lhjwa0gJjT4R1iwTK55SbDgfri85GDsgl6csv8ypoFO3eVZyZBo1uMeKaAEeeS9-KW3O_%2Fmijn%2520laros.jpg%3Fpsid%3D1', '', 14487740, 600, 600, 'Loading image ...', false);
[www.scoutinglaros.nl]
Re: ongelijke slijtage light weight
Geplaatst: zo 28 aug 2011, 16:43
door Hans 109
Misschien hier ergens?
[pe1hlv.nl]
mvg Hans
Re: ongelijke slijtage light weight
Geplaatst: zo 28 aug 2011, 23:25
door vossehoff
Zo op het verhaal zou je idd zeggen dat er iets met je uitlijning niet goed zit.
Andere optie is met de 4x4 aan op de weg rijden. Afhankelijk of je dan vaker een bocht links of rechtsom neemt krijg je ook duidelijk verschil in slijtage (en ik weet uit ervaring dat dat soms heel hard kan gaan, per ongeluk 50km in de 4x4 op asfalt was bij mij 10mm slijtage op links en 5mm op rechts).
gr Niels
Re: ongelijke slijtage light weight
Geplaatst: zo 28 aug 2011, 23:35
door Bram109
Misschien een lage bandenspanning?
Als de bandenspanning te laag is treedt er ook meer slijtage op aan de buitenkanten van de band.
Zie plaatje: slijtage-beide-schouders-band.JPG --> mod_embed_images_loadimage('162a1aafd1d3feffca86ae657f68e747', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.alles-over-banden.nl%2Fuploads%2FImage%2Fslijtage-beide-schouders-band.JPG', 'http://www.alles-over-banden.nl/uploads/Image/slijtage-beide-schouders-band.JPG', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.alles-over-banden.nl%2Fuploads%2FImage%2Fslijtage-beide-schouders-band.JPG', '', 14489767, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Bram.
Re: ongelijke slijtage light weight
Geplaatst: zo 28 aug 2011, 23:43
door Marc vd K
Dit klinkt bekend bij mij is het ook aan de ene kant erg veel gesleten en de andere kant maar een klein beetje. Ik kan me alleen niet herinneren dat ik meer dan 10km alles bij elkaar met ingeschakeld op de harde weg gereden heb. Bandenspanning is altijd goed... en het is heel duidelijk alleen slijtage aan de buitenkant.
Re: ongelijke slijtage light weight
Geplaatst: zo 28 aug 2011, 23:50
door Frans Bonnes
Zou gewoon eens langs een bandenboer rijden en de boel uit laten lijnen.
Wat je eerst zelf zou kunnen controleren is de speling op de wiellagers en de fusees.
fb
Re: ongelijke slijtage light weight
Geplaatst: ma 29 aug 2011, 00:25
door vossehoff
Dat de buitenkant iets meer slijt klopt volgens mij wel. Zonder stuur bekrachtiging worden de voorwielen vaak een beetje in een V-vorm gezet (kun je vaak goed zien bij oude trekkers), dat stuurt aanzienlijk lichter.
gr Niels
Re: ongelijke slijtage light weight
Geplaatst: ma 29 aug 2011, 00:28
door Marc vd K
Hey Niels,
De slijtage is heel plots gekomen en erg veel ik denk 20mm op rechts en 5mm op links en ja de banden lijken in een V te staan... is dit te stellen op het swiffel huis?
mijn%20laros.jpg --> mod_embed_images_loadimage('0be385abaad960804bf2e0d1cc9263f8', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fpswqnq.bay.livefilestore.com%2Fy1pQFBtSA0Qae9dz66g45WrV5XRZL6lhjwa0gJjT4R1iwTK55SbDgfri85GDsgl6csv8ypoFO3eVZyZBo1uMeKaAEeeS9-KW3O_%2Fmijn%2520laros.jpg%3Fpsid%3D1', 'http://pswqnq.bay.livefilestore.com/y1pQFBtSA0Qae9dz66g45WrV5XRZL6lhjwa0gJjT4R1iwTK55SbDgfri85GDsgl6csv8ypoFO3eVZyZBo1uMeKaAEeeS9-KW3O_/mijn%20laros.jpg?psid=1', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fpswqnq.bay.livefilestore.com%2Fy1pQFBtSA0Qae9dz66g45WrV5XRZL6lhjwa0gJjT4R1iwTK55SbDgfri85GDsgl6csv8ypoFO3eVZyZBo1uMeKaAEeeS9-KW3O_%2Fmijn%2520laros.jpg%3Fpsid%3D1', '', 14490043, 600, 600, 'Loading image ...', false);
[www.scoutinglaros.nl]
Re: ongelijke slijtage light weight
Geplaatst: ma 29 aug 2011, 00:32
door vossehoff
Mijn ervaring met plotselinge slijtage aan de voorbanden is eigenlijk alleen door 4x4 op de weg. En ik ben niet de enige hier ...
Even goed controleren of hij echt niet in zijn 4x4 staat en kijken of het verder blijft slijten (zo ja, dan is het duidelijk wat anders).
gr Niels
Re: ongelijke slijtage light weight
Geplaatst: ma 29 aug 2011, 20:17
door Rudolfo2
Inderdaad gewoon even investeren in een goede uitlijning van je auto. Vorig jaar nieuwe wolf velgen en michelin banden onder mijn 40 jr oude LW gemonteerd maar dan ook meteen opnieuw uitlijnen en uiteraard balanceren. Iedere keer geniet ik weer van het fijne sturen.
vr gr
Ruud
Re: ongelijke slijtage light weight
Geplaatst: do 01 sep 2011, 10:31
door TomS2
Identiek probleem aan mijn S2 uit 1960. Toespoor van 3 cm in plaats van 2-3 mm. Makkelijk te controleren middels een spoorstok. En als je spoorstangen los zijn ook makkelijk te verhelpen. Groet, Tom.
Re: ongelijke slijtage light weight
Geplaatst: do 01 sep 2011, 11:49
door Marc vd K
ok check ik ga het van het weekend is controleren!
Re: ongelijke slijtage light weight
Geplaatst: do 01 sep 2011, 15:13
door Exfietser
Je spoorstaaf is bij een landrover het enige ding dat je kunt instellen. Toen ik de mijne acht jaar terug kocht had hij exact hetzelfde probleem. Ik heb de spoorstang ook weer volgens het boek ingesteld Ik dacht dat dat inderdaad een mm of drie toe-in moest zijn (Kijk dit na) maar zeker weten doe ik het niet meer. Het is al weer een tijdje terug. Het maffe is dat als de spoorstang te lang is er maar een van de twee banden extreem slijt. Die andere niet. Ik heb nog altijd niet kunnen bedenken waarom dit is. Je zou zeggen dat bij een verkeerde lengte van de spoorstaaf beide banden evenveel verkeerd staan en dus even veel slijten. Maar dat is dus niet zo.
Het is toch ook niet zo dat ik alleen maar linker bochten rijd. Ik ga heen en kom ook altijd weer terug en dan rijd ik dezelfde bochten dus twee keer maar een verschillende kant op. Zou je zeggen.
Als er hier een geleerde is die hier licht op kan smijten? Ik ben benieuwd.
Als je as verschoven is, is dat denk ik vrij makkelijk te zien. In je verenpakket zit een boutje/klinknagel die in een holletje in het midden van de as valt. Dat boutje kan eigenlijk alleen maar breken (of afschuiven) en dat zou je duidelijk moeten kunnen zien. Zoiets kan alleen maar met geweld en dan heb je waarschijnlijk wel iets meer schade aan je veren pakket en aan de U-bouten(veerstroppen).
Verder kunnen je veerbussen stuk zijn maar dan heb je een buitengewoon bonkende en rammelende wagen. Dan weet je echt wel dat het niet is zoals het moet.
Andere instelling die nog hebt maar volgens mij niet, het niet sporen kan veroorzaken (Of je wielen moeten er bijna aflazeren) zijn de shimms in de fuse's. Daarme stel je de kracht in die nodig is om je de fuse's met het stuur te verdraaien. Als de wagen extreem ligt of zwaar stuurt en je stuurhuizen zijn ok zou daar iets mee kunnen zijn. Maar dan verhelp je alleen het zware sturen maar niet het sporen.
Bij luxe wagens kun je het caster en camber vaak ook instellen. Bij de de series landrovers is dat allemaal een vaste waarde.
Maakt het leven wel weer makkelijker.
Arnold.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01/09/2011 13:15 door Exfietser.