Pagina 1 van 1
een paar apkvragen
Geplaatst: za 27 aug 2011, 21:59
door Phillip
Ik heb even een paar vragen over de apk. Ik heb een 109 ambu uit 1981. Moeten hier gordels inzitten? Het is dus een ex militair voertuig. Er is bij geen enkele apk iets over gezegd maar bij wie ik nu zit is het een afkeurpunt.
Verder heb ik standaard laro stoelen. De leuningen gaan naar voren als ik rem. Ze leunen aan de achterkant tegen de camperinrichting. Horen die leuningen vast te zitten? Hier wordt nu ook voor het eerst iets van gezegd.
Dan nog de remleidingen. Ik moet ze volgens hun schoonmaken en tectyleren maar dat kan toch nooit een apk-punt zijn? Volgens mij kunnen ze niet roesten.
Groet Phillip
www.stage-one.nl
stage-one '81, (officiële kampeerauto)
series III, 109 ambulance '80 (om echt in te kamperen maar geen officiële kampeerauto)
Re: een paar apkvragen
Geplaatst: za 27 aug 2011, 22:02
door Roy Bruurs
Remleidingen kunnen wel degelijk rotten dus gewoon zuiver maken en in de tectyl zetten.
Is het een grijs of geel kenteken ivm de gordels?
En stoelen zitten voor zover ik weet nooit niet vast maar kan zijn dat ik net 2 keer degene heb gehad waarbij het niet goed was
Re: een paar apkvragen
Geplaatst: za 27 aug 2011, 22:24
door jamaar
stoel leuningen moeten vast zitten, is inderdaad een apk punt
normaal met een leertje en een draaiklem maar ik heb er gewoon een stukje touw aan geknoopt en dat mag ook
het hoeft niet vast vast, als ze maar niet naar voren klappen
over de gordels, dat is al vele malen langs geweest, doe even een zoek opdrachtje
rem leidingen kunnen roesten en als er putten in zitten niet tectyleren maar gewoon vervangen
Re: een paar apkvragen
Geplaatst: za 27 aug 2011, 22:26
door Anton (Rumble)
geel gordels, grijs geen gordel plicht (voor 81)
remleidingen mogen niet geoxideerd zijn of putjes vertonen. opschuren en tectileren.
stoelleuning moet vast zitten. (aan de zijkant kan je een extra schoef of bout draaien )
Re: een paar apkvragen
Geplaatst: za 27 aug 2011, 23:55
door Exfietser
Yep Allemaal APK punten. Remleidingen gewoon vervangen. Kosten niet veel. En het is wel een stukje veiligheid. Ik had mijn wagen net en ging voor het eerst naar de apk. De keurmeester ging even met een staalborstel langs de leiding en de vloeistof liep er gewoon uit. De leiding was door putcorrossie echt doorgeroest. Ik ben toen best geschrokken en was heel blij met apk keurmeester. Ik heb toen rigoureus alle leidingen vervangen. Ook een paar cilinders want de leiding ging niet meer los. De vorige eigenaar had niet veel aandacht aan de wagen gegeven. Dat is dus +/- 6 jaar geleden nu.
Ik ben de wagen nu helemaal opnieuw aan het opbouwen en ga de leidingen nu vervangen door cunifer exemplaren. Als je die juist monteerd (met kunstof beugeltjes zodat er geen contact met het staal is ) heb je nooit meer een doorroest probleem.
En inderdaad met grijs kenteken geen gordels en met geel kenteken wel. Ik heb ze wel. Ik heb te veel gebarsten voorruiten gezien waar de haren nog aan geplakt zitten en een plas bloed op de voorste zitplek.
Arnold.
Re: een paar apkvragen
Geplaatst: za 27 aug 2011, 23:57
door René de Geeter
Toch vreemd al die verschillen.......
In mijn 109 StaWag heb ik 6 stoelen/zitplaatsen. Als ik hard rem klappen 5 rugleuningen naar voren (mijn eigen natuurlijk niet ). Auto is nu 2x gekeurd sinds hij in mijn bezit is bij 2 verschillende keuringsstations. Nergens een opmerking gehad.
René
109 serie III StaWag
Re: een paar apkvragen
Geplaatst: zo 28 aug 2011, 00:27
door G-men (Gargamel)
Het heeft er een beetje mee te maken hoe de wagen destijds geleverd is.
Officieel is het zo dat de rugleuning van alle stoelen vergrendeld moeten zijn. Er zijn echter oudere auto's waarin dit origineel niet het geval is. Zolang dat aantoonbaar is moet men deze gewoon goedkeuren.
Bij mijn 110 uit 84 waren de voorstoelen wel vergrendeld, de drie (lage) 2nd row seats echter niet. Die zijn ook maar half hoog.
2x goedgekeurd zonder opmerking, derde keer afgekeurd hierop. Toen met een touw en hout de leuningen vastgezet.... waarna hij wel goedgekeurd werd.
Vervolgens nagevraagd bij RDW, en als het origineel zo is, voldoet de wagen aan de eisen van dat bouwjaar en mogen ze hem er niet op afkeuren. Laatste keer dus ook zonder opmerkingen goedgekeurd.
Vervang je ze echter door de modernere achterstoelen met hoge rugleuning... dan moet het wel werken.
Re: een paar apkvragen
Geplaatst: zo 28 aug 2011, 00:50
door Frans Bonnes
Het staat eigenlijk ook zo in de APK-eisen.
Alleen moet je even tussen de regels doorlezen.
3. De zitplaatsen en rugleuningen van personenauto's
moeten deugdelijk aan het voertuig zijn bevestigd.
De van fabriekswege aanwezige verstelinrichtingen
van de zitplaatsen en rugleuningen moeten goed
kunnen worden vergrendeld.
Dus als de rugleuning van fabriekswege niet vast gezet kan worden, hoeft dat voor de APK ook niet.
Overigens is het voor bedrijfsauto's (grijskenteken) hetzelfde
fb
Re: een paar apkvragen
Geplaatst: zo 28 aug 2011, 13:10
door Phillip
Vast bedankt voor alle reacties. Ik heb een grijs kenteken (voertuigsoort bedrijfsauto). De datum eerste afgifte Nederland is 16-07-199 en de datum eerste toelating is 30-06-1981. Welke datum wordt nu aangehouden voor de gordels? Ik hoop eerste afgifte. Overigens vind ik gordels best belangrijk maar het gaat me nu even om de apk.
De leuningen zal ik wel met een bandje vastzetten en de leidingen zal ik wel borstelen en tectyleren.
Groet Phillip
www.stage-one.nl
stage-one '81, (officiële kampeerauto)
series III, 109 ambulance '80 (om echt in te kamperen maar geen officiële kampeerauto)
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28/08/2011 11:10 door Phillip.
Re: een paar apkvragen
Geplaatst: zo 28 aug 2011, 13:35
door Frans Bonnes
Voor de gordels is datum eerste afgifte belangrijk.
Auto moet voldoen aan de eisen die golden toen de auto gemaakt werd, en niet aan de huidige eisen.
Dat zou namelijk inhouden dat je steeds de auto zo moeten verbouwen. de huidige eisen zijn namelijk strenger.
fb