Pagina 1 van 1

Probleem tankmeter

Geplaatst: za 27 aug 2011, 19:21
door Maurice Bastings
Ik heb een probleem met mijn tankmeter. Die blijft vol aangeven.
Omdat ik dacht dat het probleem bij de vlotter lag, nieuwe gemonteerd maar probleem blijft.

Het gaat om een Defender 110. Van de vlotter gaat een massadraad naar het chassis. Een draad naar het "bijna-tank-leeg-lampje"
in het dashbord en verder een draad naar de tankmeter (signaaldraad).
Als ik op de tankmeter de massadraad en de plus aansluit, gebeurt er niets. Sluit ik de signaaldraad aan, loopt de meter meteen naar helemaal vol. Ook als ik de meter in mijn handen heb en zeker weet dat de vlotter in zijn onderste positie staat. Ik heb al met een losse draad de verbinding van de signaaldraad van de vlotter naar de meter gemaakt. Probleem blijft!!

Rara....... wat kan dat zijn??

Maurice Bastings

Defender 110 met 200 Tdi
Defender 127 met 3.5 Tdi
Range Rover Classic V8 EFI

[mauricebastings.jouwweb.nl]

Re: Probleem tankmeter

Geplaatst: za 27 aug 2011, 19:56
door Roy Bruurs
Massa ook al gecontroleerd? Komt me heel bekend voor het probleem maar ben tot nu toe nog te lui om een nieuwe massa aan te leggen zolang het lampje brand als hij bijna leeg is vind ik het goed

Re: Probleem tankmeter

Geplaatst: za 27 aug 2011, 20:09
door Maurice Bastings
Ik heb ook al een extra massakabel direct van de accu op de vlotter en op de meter aangesloten. Helpt niet!!

Maurice Bastings

Defender 110 met 200 Tdi
Defender 127 met 3.5 Tdi
Range Rover Classic V8 EFI

[mauricebastings.jouwweb.nl]

Re: Probleem tankmeter

Geplaatst: za 27 aug 2011, 20:46
door Roy Bruurs
Ik had de tankvlotter ook al vervangen had hier een tank liggen waarvan ik zeker wist dat die vlotter het goed deed, maar had geen effect op de meter in mijn huidige defender. Helaas heb ik destijds de meter niet uit het dashboard gehaald dus kon ze niet wisselen maar had bij mij ook al het vermoeden dat massa niet de oplossing was, dus denk dat de meter kapot is.

Re: Probleem tankmeter

Geplaatst: za 27 aug 2011, 20:54
door Anton (Rumble)
ik heb het zelfde probleem bij mijn 110. ik heb het nog niet echt kunnen vinden, maar ook niet echt geprobeerd. lampje voor als tank leeg is brand wel op tijd. (gelukkig)

Re: Probleem tankmeter

Geplaatst: za 27 aug 2011, 20:59
door Roy Bruurs
denk dan toch dat de meter kapot is, zou daar iets aan te reviseren zijn?

Re: Probleem tankmeter

Geplaatst: za 27 aug 2011, 22:41
door Marc vd K
Ik heb ook problemen gehad met mijn meter. Na veel gestoei en gezoek heb ik een draad getrokken van meter naar vlotter en een nieuw contact punt gemaakt op het chassis voor de massa. Ook heb ik een nieuw extra massa punt gemaakt voor mijn dashboard (met een iets dikkere draad) op mijn schut board. Hierna werkte alles perfect. Na het aanbrengen van het nieuwe massa punt bij mijn dashboard gaf mijn brandstofmeter ook 2mm verschil aan. (en nu lijkt alles perfect te zijn)

mijn%20laros.jpg --> mod_embed_images_loadimage('efc9e2b129cfb943b5ebabf1b3860a8d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fpswqnq.bay.livefilestore.com%2Fy1pQFBtSA0Qae9dz66g45WrV5XRZL6lhjwa0gJjT4R1iwTK55SbDgfri85GDsgl6csv8ypoFO3eVZyZBo1uMeKaAEeeS9-KW3O_%2Fmijn%2520laros.jpg%3Fpsid%3D1', 'http://pswqnq.bay.livefilestore.com/y1pQFBtSA0Qae9dz66g45WrV5XRZL6lhjwa0gJjT4R1iwTK55SbDgfri85GDsgl6csv8ypoFO3eVZyZBo1uMeKaAEeeS9-KW3O_/mijn%20laros.jpg?psid=1', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fpswqnq.bay.livefilestore.com%2Fy1pQFBtSA0Qae9dz66g45WrV5XRZL6lhjwa0gJjT4R1iwTK55SbDgfri85GDsgl6csv8ypoFO3eVZyZBo1uMeKaAEeeS9-KW3O_%2Fmijn%2520laros.jpg%3Fpsid%3D1', '', 14485633, 600, 600, 'Loading image ...', false);
[www.scoutinglaros.nl]

Re: Probleem tankmeter

Geplaatst: zo 28 aug 2011, 10:56
door Maurice Bastings
Als de meter kapot is, zou die dan helemaal uitslaan??!!!
Zou eerder denken dat hij dan niet zou uitslaan maar dat kan een gedachte-fout zijn.

Maurice Bastings

Defender 110 met 200 Tdi
Defender 127 met 3.5 Tdi
Range Rover Classic V8 EFI

[mauricebastings.jouwweb.nl]

Re: Probleem tankmeter

Geplaatst: zo 28 aug 2011, 12:40
door Exfietser
Als het een gewone draaisoelmeter is en bij een 110 weet ik het niet. Bij de 12 volt uitvoering zal de meter niet uitslaan als die stuk is. Bij de 24 volt hoeft dat niet zo te zijn. Daar zijn het z.g. kruispoelmeters en zitten ook een paar compenstieweerstandjes in. Als er iets loos is met die weerstandjes zou die ook maximaal kunnen uitslaan.

Waarschijnlijk heb jij een gewone draaispoelmeter in een 12 volt landrover. Als de meter vol uitslaat werkt je metertje. In zo'n metertje zit ook verder niets anders dan het elementje dat de wijzer beweegt. Dat kan alleen mechanisch stuk zijn en dan beweegt er niets meer of de meter blijft hangen. Je moet er op kloppen enzo. Of het spoeltje is doorgebrand en dan beweegt er niets meer. In beide gevallen geld vervangen.

Dit is het schema zoals het in de series zit. Ik verwacht dat het de 110 niet veel anders is:
GroteFoto-QZCKV4LT.jpg --> mod_embed_images_loadimage('e78ab4789c14aa0e8717dfe2760b23ac', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGroteFoto-QZCKV4LT.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-QZCKV4LT.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGroteFoto-QZCKV4LT.jpg', '', 14486888, 600, 600, 'Loading image ...', false);

28 is je lampje.
35 is je meetinstrument.
39 is je tankvotter
29 is 10 volt spanningsregulator. (Dat zit denk ik niet of anders in de 110.)
36 en 40 voor de olietemperatuur.

De voeding komt van 29 af en gaat met draad(LG) direct naar je meetinstrument. Van het meetinstrument gaat er een draad ( GB ) naar de vlotter. De meter slaat vol uit als draad GB ergens tegen de massa aankomt. Dat kan dus ook de aansluiting achterop je meter zijn. Als die op een of andere manier de massa raakt slaat de meter volledig uit. Als je wilt testen wat er nu fout gaat kun je het volgende doen. Haal de draad die naar vlotter gaat van de meter los en haal de vlotter uit je tank. Neem een nieuwe draad en maak die aan je meter en de andere kant aan je losgehaalde vlotter. Maak een nieuwe draad aan het metaal van je losliggende vlotter. Bijvoorbeeld met een boutje aan de flens waarmee de vlotter in de tank vast moet zitten. Maak de andere kant van die draad ergens aan de massa vast. (Bijvoorbeeld min van de accu.)

Als het goed is moet je nu als je de vlotter heen weer beweegt, de naald van de meter ook op en neer kunnen bewegen. Als dit zo is zit het probleem in het draadje van je meter naar de vlotter. Let ook even op dat je lampje goed is aangesloten en dat er geen draden verwisseld zijn met die je nivo regelaar

Er is nog een fout mogelijk. Maar dat is voor de series. Hoe het in een 110 zit weet ik niet. Maar ik kan me voorstellen dat het niet veel anders is. En dat is de spanningsregelaar. Die kan stuk zijn. Alleen geeft de meter dan een te hoge waarde aan en niet de hele tijd maximaal.

Voor dit soort testjes gebruik ik trouwens dit soort meetsnoertjes (4Euro bij de conrad) :
735493_GB_00_FB.EPS.jpg --> mod_embed_images_loadimage('4e6b8c8ee0ef2c5663730020fd63911b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fmedia.conrad.com%2Fxl%2F7000_7999%2F7300%2F7350%2F7354%2F735493_GB_00_FB.EPS.jpg', 'http://media.conrad.com/xl/7000_7999/7300/7350/7354/735493_GB_00_FB.EPS.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fmedia.conrad.com%2Fxl%2F7000_7999%2F7300%2F7350%2F7354%2F735493_GB_00_FB.EPS.jpg', '', 14486888, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Succes,

Arnold.

Re: Probleem tankmeter

Geplaatst: zo 28 aug 2011, 14:30
door Roy Bruurs
hmm massa van het dashboard zou dus nog verdacht kunnen zijn aangezien er in dit verhaal al een nieuwe draad van vlotter naar meter ligt en van meter naar accu (massa) ligt

Re: Probleem tankmeter

Geplaatst: zo 28 aug 2011, 15:06
door Roelie
Als het zo zit als Arnold schrijft dan moet de meter geen massa hebben maar alleen de vlotter. Misschien zit er een sluiting in de aansluiting van de vlotter, dus de draad van meter naar vlotter als deze aan massa ligt heb je ook volle uitslag.
Als spanningsregelaar stuk is zal temp meter toch ook fout moeten aangeven.

Roelie


395.jpg --> mod_embed_images_loadimage('f977d0b6ba1636358b3d3f92bcd32589', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fleutjerovertje.nl%2F395.jpg', 'http://leutjerovertje.nl/395.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fleutjerovertje.nl%2F395.jpg', '', 14487438, 600, 600, 'Loading image ...', false);

klik hier voor foto's restauratie Leutje Rovertje
Laatste update 22 juli 2012

Re: Probleem tankmeter

Geplaatst: di 30 aug 2011, 01:38
door Franc
Maurice,

Om de vlotter uit te sluiten even de weerstand meten. Het is een eenvoudige variabele weerstand. Als deze sluiting maakt intern zal de meter altijd vol aangeven.
Als je bij verschillende posities een netjes wijzigende weerstand meet kun je die zeer waarschijnlijk uitsluiten.

Groeten,
Franc.

Defender 90 '85 RHD, groen met nu een gegalvaniseerd chassis
Range Rover Classic 3.5 V8 '85 LHD, groen

Re: Probleem tankmeter

Geplaatst: di 30 aug 2011, 17:39
door Roy Bruurs
lijkt me sterk dat dit bij 2 vlotters het zelfde is

Probleem tankmeter

Geplaatst: za 24 aug 2013, 17:45
door RobSLaro
Goed openen van een oude topic: deze lijkt het meest aan te sluiten bij mijn probleem.

Basis gegevens: lr 90 2.5na 1985.
Ik heb de tankmeter vervangen en al verschillenden dingen geprobeerd tot aan een eigen kabelboompje voor naar de vlotter.
Aardingen doorgelust, opnieuw gemaakt etc.
De nieuwe en de oude vlotter heb ik door gemeten en deze hebben de zelfde weerstand waarden (ca 320 ohm als hij leeg is).

Zoals je bij een normale (volt) meter zou verwachten is hoe hoger de weerstand hoe minder spanning er op de meter zal staan en zal deze minder ver uitslaan.
Nu is (volgens schema) en in de praktijk de geschakelde voeding van de temperatuur meter en de tankmeter op de zelfde manier aangesloten cq doorgelust. De temperatuur meter lijkt normaal te functioneren.
Achter op de meters zijn de plus en de aarde (massa) doorgelust, tevens loopt de zwarte massa draad van de vlotter naar dit zelfde punt achterop de meters.

Weet iemand wat de interne weerstand zou moeten zijn van de tankmeter?
Ik heb 12,4 volt met alleen het contact aan, als ik de vlotter naar leeg draag blijft de meter op meer dan 3/4 staan en bij vol staat deze echt helemaal rechts in de hoek. (Contact uit gewoon links in de hoek). Zou het nu echt aan de meter liggen, kan me eigelijk niet voor stellen.
Ter info: achterop de meter staat dat het een 12volt uitvoering is.

tankmeter.jpg --> mod_embed_images_loadimage('31e2b1d37d827ad4aa64d37e4133b3a6', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.0042.nl%2Ffun%2Ftankmeter.jpg', 'http://www.0042.nl/fun/tankmeter.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.0042.nl%2Ffun%2Ftankmeter.jpg', '', 16726316, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Wie heeft er nog tips om dingen uit te sluiten?

Re: Probleem tankmeter

Geplaatst: za 24 aug 2013, 18:29
door jamaar
12 volt landrover meters werken op 10 volt
er zit een spanningsregelaar achter op de klokken, metalen doosje

voorjamaar-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('a50447edf4f4614dbd166eacbcc8a21d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', 'http://i1207.photobucket.com/albums/bb477/sjeroens/voorjamaar-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', '', 16726388, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: Probleem tankmeter

Geplaatst: za 24 aug 2013, 22:28
door RobSLaro
Is er een vervangend nummer voor de tankmeter?
prc3107
acf 2211/00 12 v staat er op.

Is dus een volt meter met een interne weerstand ( shunt ?) van 260 ohm.
Geen spanning regelaar.
Wat dus inhoud voor mensen die met voltmeters werken dat volgens mijn de volgende spanningen het volgende betekenen.
6 volt is vol
12 volt is leeg.
De meter en de vlotter zijn 2 weerstanden in serie waar het spoeltje van de meter er dus over één interne weerstand meet.

Bedankt, Rob

Re: Probleem tankmeter

Geplaatst: zo 25 aug 2013, 11:41
door jamaar
weet dat het soms moeilijk is, maar nogmaals de 12 volt meters van landrover werken op 10 volt!!!!!!
zie klik hier 29 is de spanningsregelaar naar 10 volt
als je even zoekt in het archief vind je ook alternatieven voor dit apparaatje

voorjamaar-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('eca97c8215c9f8f8600848157165b553', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', 'http://i1207.photobucket.com/albums/bb477/sjeroens/voorjamaar-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', '', 16727269, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: Probleem tankmeter

Geplaatst: zo 25 aug 2013, 12:38
door RobSLaro
Jamaar, ik snap wat je zegt maar volgens mij is dat niet het juiste schema.

Tevens heb ik het kokje (de meter) helemaal uit elkaar gehaald.
De vlotter en de meter op tafel gelegd en er een regelbare voeding op gezet.
Zoals je in mijn schema kan zien zit er achter op de meters ook een massa draad, dit is gewoon een slechte (luie manier) om je aansluitpunten voor aarden te maken en heeft de meter die zelf helemaal niet nodig.
Wel zit op dit zelfde punt (in de auto) de massa van de vlotter hier op.
De meter is een meter met niks meer en niks minder. Ik kan er niks anders in en aan ontdekken.

Maar goed ik heb alles eruit gehaald, een regelbare voeding erop. Voltmeter er op alle manieren aan gehangen. De meter blijft eigenwijs.
Vlotter omhoog -> meter geef extra vol aan ----------- Vlotter naar beneden -> meter geeft meer dan 3/4 aan
Voeding op 10Volt gezet dan zit er iets verschil in?!?!?!

Als ik het goed begrijp moet de meter als er 6 volt op staat deze leeg aan geven en bij 12 (13,6) volt vol. of zie ik dit nu verkeerd

Jammer dat soms dingen niet gewoon echt stuk zijn.
Dit schema hoort er bij volgens mij (Klik om te vergroten)
www.0042.nl --> mod_embed_images_loadimage('12e1e75f81ed7d46a13fdc9f09f65253', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.0042.nl%2Ffun%2FEschemaKlein.jpg', 'http://www.0042.nl/fun/EschemaKlein.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.0042.nl%2Ffun%2FEschemaKlein.jpg', 'http://www.0042.nl/fun/Eschema.jpg', 16727358, 600, 600, 'Loading image ...', false);
67 en 77 gaat het om.

Iemand een meter liggen?? Welk partnummer heeft het nu? Op het oude nummer kan ik niet echt wat vinden ?

Re: Probleem tankmeter

Geplaatst: zo 25 aug 2013, 12:43
door RobSLaro
Jamaar, ik snap wat je zegt maar volgens mij is dat niet het juiste schema.

Tevens heb ik het kokje (de meter) helemaal uit elkaar gehaald.
De vlotter en de meter op tafel gelegd en er een regelbare voeding op gezet.
Zoals je in mijn schema kan zien zit er achter op de meters ook een massa draad, dit is gewoon een slechte (luie manier) om je aansluitpunten voor aarden te maken en heeft de meter die zelf helemaal niet nodig.
Wel zit op dit zelfde punt (in de auto) de massa van de vlotter hier op.
De meter is een meter met niks meer en niks minder. Ik kan er niks anders in en aan ontdekken.

Maar goed ik heb alles eruit gehaald, een regelbare voeding erop. Voltmeter er op alle manieren aan gehangen. De meter blijft eigenwijs.
Vlotter omhoog -> meter geef extra vol aan ----------- Vlotter naar beneden -> meter geeft meer dan 3/4 aan
Voeding op 10Volt gezet dan zit er iets verschil in?!?!?!

Als ik het goed begrijp moet de meter als er 6 volt op staat deze leeg aan geven en bij 12 (13,6) volt vol. of zie ik dit nu verkeerd drinking smiley

Jammer dat soms dingen niet gewoon echt stuk zijn.
Dit schema hoort er bij volgens mij (Klik om te vergroten)
www.0042.nl --> mod_embed_images_loadimage('d311ec619893297a71e4d95d6eb3b444', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.0042.nl%2Ffun%2FEschemaKlein.jpg', 'http://www.0042.nl/fun/EschemaKlein.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.0042.nl%2Ffun%2FEschemaKlein.jpg', 'http://www.0042.nl/fun/Eschema.jpg', 16727374, 600, 600, 'Loading image ...', false);

67 en 77 gaat het om.

Iemand een meter liggen?? Welk partnummer heeft het nu? Op het oude nummer kan ik niet echt wat vinden ?

Re: Probleem tankmeter

Geplaatst: zo 25 aug 2013, 13:55
door Ben leert elke dag van zijn Laro's
Als ik dit lees is het presies hetzelfde probleem wat ik had.
Ik heb toen de massadraad van de meter eens goed op het huis van de meter aangesloten en het probleem was weg.

Re: Probleem tankmeter

Geplaatst: zo 25 aug 2013, 16:11
door RobSLaro
Bedankt voor het meedenken,
de meter heeft geen massa nodig, intern hebben de spoeltjes of de shunt geen contact met massa.
Ook zit er geen 10volt blokje ( regelaar) op en kan ik deze niet vinden in het schema.
Het aarde probleem zou alleen aan de vlotter kant kunnen zitten. .

Als ik alles op de werkbank heb en er 10volt op zet blijft het probleem het zelfde.

Heeft iemand een meter liggen en is het mogelijk er 6 volt op zetten?
Volgens mij zou de meter dan leeg moeten aangeven, of ben ik nu helemaal de weg kwijt

Iemand een meter liggen?? Welk partnummer heeft het nu? Op het oude nummer kan ik niet echt wat vinden ?

Thanks Rob

Re: Probleem tankmeter

Geplaatst: zo 25 aug 2013, 16:29
door defendertje90
De PRC7313 zou tot chassis nr WA15........ gebruikt zijn dus die moet je hebben

Re: Probleem tankmeter

Geplaatst: zo 25 aug 2013, 16:50
door RobSLaro
Thanks Defendertje90.

Zal ik even google's ......
Dat is een mooi resultaat, stukken beterderder !
http://lmgtfy.com/?q=PRC7313

Niemand zo'n http://lmgtfy.com/?q=PRC7313 liggen om te testen / overnamen ?

Re: Probleem tankmeter

Geplaatst: zo 25 aug 2013, 17:04
door defendertje90
Zet je berichten is even onder elkaar zit nu geen logische volgorde in om te lezen

Op reageren klikken onder het bericht waar je op wilt reageren dan komt hij er mooi onder te staan

Helaas heb ik die niet liggen. Zit zelf met hetzelfde probleem, vlotter vervangen (had ik nog een goede liggen) en nog steeds geen resultaat. Heb er verder niet meer naar gezocht het tanklampje werk gewoon dus weet wanneer ik moet gaan tanken.
Volg dit draadje dus nog even daarna ga ik ook is puzzelen hier

Re: Probleem tankmeter

Geplaatst: zo 25 aug 2013, 17:18
door RobSLaro
Ik begrijp ook niet waarom het zo gepost is: heb me er ook over verwonderd.
Zal wel aan de prik liggen. Ik maak geen fuoten
Ik heb um der maar weer ingesleuteld, mijn lampje doet het ook (nog) en rustig kijken voor een andere meter.
Loopt geen bloed uit.

????? Zet hij um er weer tussen. ???????



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25/08/2013 15:19 door RobSLaro.

Re: Probleem tankmeter

Geplaatst: zo 25 aug 2013, 17:24
door defendertje90
jep op de verkeerde reageren geklikt vermoed ik

en een forum kan niet denken dat moet jij voor hem doen

Re: Probleem tankmeter

Geplaatst: zo 25 aug 2013, 20:58
door Eric&Betty Boop
jamaar Schreef:
-------------------------------------------------------
> maar nogmaals de 12 volt meters van landrover werken op 10 volt!!!!!!

En Jamaar. Speciaal voor jou dan nog een keer want dit is al heel vaak langs gekomen.

Dit geld alleen bij de 12V serie landrovers De meters van een 90/110 werken gewoon op 12V. Dus geen 10V spanningsregelaar in die auto's.