Voorstellen en meteen een vraag haha

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
nivafever

Voorstellen en meteen een vraag haha

Bericht door nivafever »

Hallo allemaal,

Ik ben Martijn en heb sinds kort een Range Rover P38 4.0
Inmiddels sinds enkele jaren het 4x4 virus te pakken en ik mag inmiddels over alle merken zeuren want ik heb er al vele gehad

Begonnen met een Landrover Discovery 1 3.5 V8
Toen een Lada Niva (2x)
3x een jeep cherokee

Nu in bezit:
1x Jeep YJ 4.0 4" gelift 33x12.50x15 mud banden
1x Jeep XJ 4.0 niks gelift maar geen kenteken en 33x12.50x15 mud banden vastgelaste diffs etc etc
1x Range Rover P38 4.0 (voor lekker rijden beetje greenlanen en trekauto!)
1x Volvo 480 2.0 (full options) van de vrouw
1x Buggy met een suzuki alto 800cc motorblok met wegtoelating

Nu de vraag:
Mijn P38 doet de temperatuur raar van.
Hij loopt snel op (zoals het hoort) echter slaat het metertje steeds verder uit, tot bijna aan het rode.
Doe ik mijn lampen uit zakt het metertje bijna 1 streepje (oftewel als ik de lampen uit doe is per direct de koelvloeistof koeler mmm denk het niet)
Metertje reageert op bochten en op gasgeven/afremmen.

Ik heb niet het gevoel dat de motor te warm wordt, maar durf geen risico te nemen met dit blok.
Morgen vervang ik de thermostaat even puur voor de zekerheid.

Iemand eerder dit bij de hand gehad of is dit een bekend probleem bij de p38?

Mijn gevoel zegt dat of de temperatuursensor de geest heeft gegeven of dat het metertje in het dashboard niet klopt, maar ja, ik heb geen thermometer om dit te meten.

Groeten,
Martijn
Marc-my-Words

Re: Voorstellen en meteen een vraag haha

Bericht door Marc-my-Words »

Mijn gevoel zegt dat de temperatuurmeter reageert op de boordspanning (of met andere woorden: het is een soort boordspanningsmeter geworden).
VeeTee

Bericht door VeeTee »

Mijn gevoel zegt dat er wellicht ergens een te hoge overgangsweerstand naar massa zit en daardoor bij kleine spanningsfluctuauties (lampen aan) het metertje heftiger reageert. Check de massa verbindingen eens?

Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4
R Lemmens

Bericht door R Lemmens »

Ah, een dapper persoon die zich aan een P38 durft te wagen.

De P38 zit vol met electronica, dat hoeft niet erg te zijn, maar wees erop verdacht dat dit beestje wel eens vreemde dingen tegen je kan gaan zeggen.
Airbaglampjes die gaan branden, koeltemp die gekke dingen doet.

In 9 van de 10 gevallen gaat het om massa problemen die de auto heeft, waardoor hij niet helemaal weet wat hij met z'n signalen moet doen.
De tellerbak wordt electronisch aangestuurd vanuit een bergje ECU's die onder je linker en rechter stoel zitten.

Tips die ik zou doen (en niet veel kosten)
Kijken of de accu nog goed is
Check de laadspanning van de dynamo als de auto loopt, het lijkt alsof deze niet meer helemaal lekker is.
Leg een extra massakabel aan van de behuizing van de dynamo direct naar het chassis. Vraag me niet waarom, maar het hielp bij mij (en vele andere P38 rijders) tegen de meest vreemde electronische storingen.

Als het goed is zou je dan een tijd rust moeten hebben.
Haal trouwens niet zomaar de accu los. Laat ALTIJD in zo'n geval de deur open...anders kan hij, na aankoppelen, per ongeluk in lock springen als je de synchronisatiecodes voor de sleutels niet meer hebt...of je portierslot (zwak punt) niet meer reageert op het invoeren van de codes.

Groeten, Ruud
G-men (Gargamel)

Bericht door G-men (Gargamel) »

Leg eens een extra draad vanaf de massa van de meter naar het chassis.
Zeer waarschijnlijk is het een overgangsweerstand in de massa van het dashboard.
Als je je lichten en dus de dashboardverlichting aan hebt, loopt er meer stroom naar massa. De minaansluiting gaat dan als het ware iets zweven t.o.v. de massa. Als je je (dashboard)verlichting uit doet, neemt de stroom af, waardoor hij weer beter gaat aangeven. Paar minuten werk, en je ziet het zo.

Gerrit
nivafever

Bericht door nivafever »

En inderdaad een massaprobleem.
Eerst even geprobeerd met wat kabel wat ik had liggen. Scheelde iets maar niet heel veel.

Dus nieuwe massakabels gehaald.
Extra van de - van de accu naar het chassis en vanaf de dynamo naar het chassis.

Keurig het metaal blank geschuurd van te voren en goede aansluitingen gebruikt.

Resultaat:
Metertje werkt super!!!!!

Bedankt voor de tip@!
Plaats reactie