Pagina 1 van 1

schakelen met warme motor

Geplaatst: za 20 aug 2011, 17:14
door dr-trombone
hi,
ik rij een defender 90 200tdi uit 86. alles gaat goed, behalve als ik een half uur gereden heb, kraakt ie als ik schakel van de 2 naar de 3 en 4 naar de 3. zelfs als ik héél voorzichtig schakel en langzaam rij .verklaring : als de (ATF) bakolie warm is, is die dunner ?
wat kan ik hier aan doen ?
groeten

Re: schakelen met warme motor

Geplaatst: za 20 aug 2011, 17:17
door Frans Bonnes
Vraagje: Wat heeft kraken nu met de versnellingsbakolie te maken?

fb

Re: schakelen met warme motor

Geplaatst: za 20 aug 2011, 17:20
door Anton (Rumble)
volgens mij is dat ook de vraag: kan het kraken met de olie te maken hebben.

Frans: waarom kan het niet met elkaar te maken hebben?

Re: schakelen met warme motor

Geplaatst: za 20 aug 2011, 17:37
door Frans Bonnes
Kraken van een V-bak wordt veroorzaakt door;
a: Slechte koppeling.
b: versleten synchromesh ringen.
c: onjuist afgestelde schakelvorken

Ik verdenk in dit gevak zelf b, omdat hij er niet altijd en in alle versnellingen last van heeft.

Slijtage van de ringen kan natuurlijk wel veroorzaakt zijn door niet de juiste olie in de V-bak.
Ik weet niet welke bak hij heeft en dus ook niet wat voor olie hij hoort te gebruiken.

fb

Re: schakelen met warme motor

Geplaatst: za 20 aug 2011, 19:10
door dr-trombone
ik heb een LT77 en hij schakelt niet goed als die warm is. daarom dat ik dacht dat als ie koud is, de olie dikker is en daarom beter schakelt en andersom.

Re: schakelen met warme motor

Geplaatst: za 20 aug 2011, 19:31
door Anton (Rumble)
mijn ervaring is dat schakelen juist lastiger is als de olie nog koud is. Dus vraag ik me af: zit er wel (genoeg) olie in de bak?

Re: schakelen met warme motor

Geplaatst: za 20 aug 2011, 19:47
door dr-trombone
2,7 ltr atf bakolie

Re: schakelen met warme motor

Geplaatst: zo 21 aug 2011, 17:40
door Puffino
Kortom: we nemen aan dat je de juiste hoeveelheid van het juiste type schone olie hebt, en desondanks kraakt ie bij warmgereden in bepaalde versnellingsovergangen.

Dan neem ik aan dat de verdenking die Frans uitte over synchromeshes terecht is.

Sander Lelieveld


Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V

Snorkel.Runde.NL

Re: schakelen met warme motor

Geplaatst: zo 21 aug 2011, 19:22
door jacob
Warme kopplings vloeistof met een belletje lucht doet ook rare dingen.
terwijl je met koude vloeistuf daar veel minder last hebt van slecht ontkppelen.

Het was bij nij niet veel meer net genoeg om niet soeple meer te schakelen.

ik kreeg deze tipe enkelenwelken geleden.

en bij mij was dit het probleem.

groetjes jacob

Re: schakelen met warme motor

Geplaatst: zo 21 aug 2011, 19:36
door Puffino
dat heb je dan bij ALLE versnellingen. Neem ik aan?

Re: schakelen met warme motor

Geplaatst: zo 21 aug 2011, 21:26
door jacob
nee

eigenlijk alleen bij 3/4 3n achteruit die zijn denk ik gevoeliger

mvg jacob

Re: schakelen met warme motor

Geplaatst: ma 22 aug 2011, 21:32
door dr-trombone
bedankt voor alle reakties en het meedenken, ik laat deze week eea kontroleren bij mijn onderhoudsmonteur.
hopen maar dat alles goed is als ik 8 sept naar italie rij met daktent !
groeten