Pagina 1 van 1
koppeling kapot
Geplaatst: zo 14 aug 2011, 00:31
door sander van osch
Beste prikkers,
ik zou vandaag 16 kinderen naar hun kamp brengen met mijn 109 series 2a uit 1972. maar net toen ik weg wilde rijden bleef de koppeling hangen nadat ik deze nogmaals intrapte was de koppelingsdruk weggevallen en kon ik de auto niet meer ontkoppelen. Weet iemand wat er aan de hand kan zijn? Kan ik dit eenvoudig herstellen of is dit heel veel werk? Ik had eigenlijk belooft dat ze de auto de hele week konden lenen. Donderdag is het dropping en dan zou het mooi zijn als ze hem kunnen gebruiken
.
Het is een ex defensie voertuig 2.25 benzine.
Alvast bedankt voor de reacties
groet sander
Re: koppeling kapot
Geplaatst: zo 14 aug 2011, 00:48
door Rogier 88 SIII
ik vermoed dat de koppeling cilinder lek is, het beste is dan allebij vervangen (evt ook slang als die twijfel achtig is) is de hoofdtkoppeling cilinder of de slave aan de bak ook nat?
mtvgr: rogier
1232543966_6_KrdN.jpeg --> mod_embed_images_loadimage('2d5eda8e7711e6f7c3be2b455da60a2f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2F94.100.121.101%2F1232500001-1232550000%2F1232543901-1232544000%2F1232543966_6_KrdN.jpeg', 'http://94.100.121.101/1232500001-1232550000/1232543901-1232544000/1232543966_6_KrdN.jpeg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2F94.100.121.101%2F1232500001-1232550000%2F1232543901-1232544000%2F1232543966_6_KrdN.jpeg', '', 14424162, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: koppeling kapot
Geplaatst: zo 14 aug 2011, 00:56
door sander van osch
Zijn deze cilinders eenvoudig bereikbaar en waar zitten ze?
M vr gr
sander
Re: koppeling kapot
Geplaatst: zo 14 aug 2011, 01:18
door Rogier 88 SIII
de slave cilinder zit bij een 2a geloof ik aan de rechterkant op de scheiding motorblok / versnellingsbak. (als je de vloerplaat eruithaalt is er meer ruimte...
de hoofdcilinder zit op / in het koppelingspedaalblok onder het spatbord in het motorcompartiment.
mtvgr rogier
1232543966_6_KrdN.jpeg --> mod_embed_images_loadimage('59387fee55e8191cee3fe42ccde81e5a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2F94.100.121.101%2F1232500001-1232550000%2F1232543901-1232544000%2F1232543966_6_KrdN.jpeg', 'http://94.100.121.101/1232500001-1232550000/1232543901-1232544000/1232543966_6_KrdN.jpeg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2F94.100.121.101%2F1232500001-1232550000%2F1232543901-1232544000%2F1232543966_6_KrdN.jpeg', '', 14424240, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: koppeling kapot
Geplaatst: zo 14 aug 2011, 02:14
door richard78
Het vervangen is niet heel lastig als is het wel wat boutjes loshalen. Ik weet het niet zeker maar het kan zijn dat je de wing los moet halen om gemakkelijk bij de slave te komen. Je moet wel eerst alle vloeistof eruit halen. Dat kan bij de slave. Voor de slave moet je onder de auto kruipen. Op de slave zit de ontluchtingsnippel. Hier een slangetje op zetten (transparant benzine slang voor een scooter past) en deze in een potje laten eindigen. De ontluchtingsnippel een slag losdraaien. En dan de vloeistof in eht potje laten lopen. Pas op is agressief spul, dus wat je lekt goed schoonmaken. De slave kan je gemakkelijk los halen. Dan de nieuwe hoofd en slave cillinder monteren en dan de vloeistof erin en ontluchten. Hierbij komt de transparante slang weer vna pas omdat je de luchtbelletjes goed kan zien. slangetje op de ontluchtingsnippel en iemand de koppeling laten indrukken tot er druk is. Ingettrapt houden en de nippel losdraaien en weer vast. Dit doen tot er geen lucht meer uit komt. Het makkelijkst is als je de slave los laat hangen. Kijk wel uit want de piston in de slave zit los en kan eruit schieten, helemaal als er druk op komt. Houd de piston goed vast en laat iemand zachtjes op de koppeling trappen. Als de piston op het eind is nippel open en de piston terug drukken. Nippel dicht en weer pompen. dit herhalen tot de lucht eruit is. En dan slave mopnteren
De koppeling kan nog vreemd aanvoelen omdat deze zelf stellend is. Het duurt dus nog een tijdje voordat alles goed zit. Daarna kan je de moer bij de hoofdcillinder weer goed afstellen.
Is er geen medeprikker in de buurt die je ene handje kan helpen?
Richard78
Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!
handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('a4cb70464685fa2116a515a9e5997c7e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 14424356, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: koppeling kapot
Geplaatst: ma 15 aug 2011, 23:48
door Sander van Osch
Prikkers,
Ik heb de wing en de vloerpanelen inmiddels los gehaald. Als ik het koppelings pedaal beweeg geweegt de cilinder bij het pedaal wel de cilinder op de bak niet. Ik denk dat ik dan ook wel de conclusie mag trekken dat de niet bewegende cilinder kapot is. Klopt dit??
Ik ga een nieuwe bestellen. ik zag ook dat iemand adviseerde beide tegelijkertijd te vervangen. waarom is dit??
Ik hoor het wel. alvast bedankt.
M vr gr
Sander
Re: koppeling kapot
Geplaatst: ma 15 aug 2011, 23:58
door Grumpy Old Sil
Omdat ze beiden altijd dezelfde beweging maken en gelijkmatig slijten. Tevens voorkom je hiermee dat je over een aantal weken alsnog de andere kunt gaan vervangen. Zou het gewoon doen.
Succes.
Wim/Sil
handtekeningserie88.jpg --> mod_embed_images_loadimage('1c2e29a0ca70bc69aa75946114c5c6a0', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.dewisser.nl%2Fimages%2Fhandtekeningserie88.jpg', 'http://www.dewisser.nl/images/handtekeningserie88.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.dewisser.nl%2Fimages%2Fhandtekeningserie88.jpg', '', 14432587, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Restauratie Land Rover Serie III
Re: koppeling kapot
Geplaatst: ma 15 aug 2011, 23:59
door Roelie
Nu kan net zo goed de cilinder op pedaal stuk zijn, als deze geen druk opbouwd kan de onderste ook niet werken.
Daarom is beter om beide te vervangen.
Roelie
395.jpg --> mod_embed_images_loadimage('ec1539e5fb4ffd01eb18ed7c592da442', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fleutjerovertje.nl%2F395.jpg', 'http://leutjerovertje.nl/395.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fleutjerovertje.nl%2F395.jpg', '', 14432592, 600, 600, 'Loading image ...', false);
klik hier voor foto's restauratie Leutje Rovertje
Laatste update 22 juli 2012
Re: koppeling kapot
Geplaatst: di 16 aug 2011, 00:25
door Rogier 88 SIII
en als je dan toch bezig bent neem het slangetje (even de leiding volgen van cilinder naar hoofd cilinder) dan ook mee, deze willen ook nog wel eens stuk gaan en kost iets van 2 of 3 euro.
daarvoor wil je niet alles nog een keer los willen halen.
mtvgr: rogier
1232543966_6_KrdN.jpeg --> mod_embed_images_loadimage('3957433c5a97590fe0b0c720280fa2df', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2F94.100.121.101%2F1232500001-1232550000%2F1232543901-1232544000%2F1232543966_6_KrdN.jpeg', 'http://94.100.121.101/1232500001-1232550000/1232543901-1232544000/1232543966_6_KrdN.jpeg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2F94.100.121.101%2F1232500001-1232550000%2F1232543901-1232544000%2F1232543966_6_KrdN.jpeg', '', 14432738, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: koppeling kapot
Geplaatst: wo 24 aug 2011, 22:19
door Sander van Osch
Beste Richard,
Ik heb ongeveer 7000 verroeste boutjes los gehaald en kan nu goed bij de master en slave cilinder. ben nu aan het proberen de olie af te laten. Ik heb gedaan zoals je hierboven beschrijft, alleen lijkt het of ik met mijn oude cilinders niet eens genoeg druk kan opbouwen om het reservoir leeg te pompen. Er liep in het begin een beetje uit maar daarna niets meer. Zijn er ook andere mogelijkheden om de koppelings vloeistof eraf te halen?
Groet Sander
Re: koppeling kapot
Geplaatst: wo 24 aug 2011, 22:40
door Roy Bruurs
Allebei vervangen zoals gezegd echt kan het zijn dat niet alles op voorraad ligt bij de leverancier hier in nederland eventueel wat rondbellen kan lonen. Vervangen is niet echt moeilijk maar stel je pedaal daarna wel goed af zodat alles weer klopt en je niet halverwege met een ingetrapte koppeling staat omdat de vloeistof niet terug kan stromen wegens verkeerde afstelling.
op de bak kun je de slave gewoon loshalen en het asje wat eruit komt moet je laten zitten.
Als hij niet doorstroomt kan het ;
A: zijn dat je mastercilinder extern lek is of intern lek (extern ligt er vaak een plasje vloeistof onder het koppelingspedaal)
B: flexibele slang verstopt zit waardoor je niet door kunt spoelen.
C: De slave cilinder op de bak intern zo erg kapot is dat hij de ontluchtingnipple blokkeerd
Moeilijk is het niet ik heb net voor mijn vakantie de cilinders vervangen alleen heb ik het nog is netjes af moeten stellen toen ik in frankrijk was op mijn eindlocatie.
Ik weet niet waar je woont maar als je er niet uitkomt kun je mij altijd bellen mocht het dichtgenoeg bij mij zijn kan ik even komen helpen.
Bel me even op 0zesvijfvijf8drie0drie6nul
ab4l87.jpg --> mod_embed_images_loadimage('d18aaddb24bce65802e5232c0c597b2e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', 'http://i53.tinypic.com/ab4l87.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', '', 14473315, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Dagelijkste auto Land Rover Freelander 1 2001 1.8i
Hobby auto Land Rover Ninety 1984 200Tdi
(Totall los) Land Rover Ninety RHD 1984 2,5N/A
Verkocht Land Rover series III 109" RHD 2,25B
Re: koppeling kapot
Geplaatst: wo 24 aug 2011, 23:16
door Sander van Osch
Beste Roy,
bedankt voor je aanbod. Ik woon in zuid oost brabant tussen Venlo en Eindhoven. Ik weet niet of dit bij jou in de buurt is.
Ik denk dat het verwijderen van de koppelings vloeistof nog wel lukt. Ik ga nu gewoon de slang loshalen en bekijk of de olie er dan afkomt. Ik denk niet dat de ontluchtings nippel verstopt zit. Er loopt namelijk wel olie uit en als hij verstopt zou zitten zou ik het koppelings pedaal niet zonder tegen druk op en neer kunnen duwen. Ik denk dat de clinders dusdanig kapot zijn dat ze geen druk meer opbouwen.
Alvast bedankt, als ik je hulp nog nodig heb dan laat ik het wel weten.
m vr gr
Sander van Osch
Re: koppeling kapot
Geplaatst: wo 24 aug 2011, 23:26
door Roy Bruurs
Sander van Osch Schreef:
-------------------------------------------------------
> Beste Roy,
>
> bedankt voor je aanbod. Ik woon in zuid oost
> brabant tussen Venlo en Eindhoven. Ik weet niet of
> dit bij jou in de buurt is.
>
> Ik denk dat het verwijderen van de koppelings
> vloeistof nog wel lukt. Ik ga nu gewoon de slang
> loshalen en bekijk of de olie er dan afkomt. Ik
> denk niet dat de ontluchtings nippel verstopt zit.
> Er loopt namelijk wel olie uit en als hij verstopt
> zou zitten zou ik het koppelings pedaal niet
> zonder tegen druk op en neer kunnen duwen. Ik denk
> dat de clinders dusdanig kapot zijn dat ze geen
> druk meer opbouwen.
>
> Alvast bedankt, als ik je hulp nog nodig heb dan
> laat ik het wel weten.
>
> m vr gr
>
> Sander van Osch
Ik woon tussen Tilburg en Eindhoven dus redelijk in de buurt
Re: koppeling kapot
Geplaatst: wo 31 aug 2011, 21:35
door Sander van osch
Heren,
ik heb weer eeen woensdag avond tijd en ben bezig mijn koppeling te maken. Nu heb ik een vraagje. als ik mijn leidingen losdraai komt er nergens olie uit. zelf niet als ik de leiding losmaak onder aan het reservoir. Mijn remsysteem zit gescheiden van het koppelings systeem (de remleiding is afgedopt). Het reservoir van het koppelingssysteem is een oud reservoir dat tegen de remcilinder is geschroeft. als ik de deksel loshaal en het filtertje verwijder zie ik 2 "compartimenten" de buitenste staat vol met olie. het binnenste is leeg. Is dit allemaal normaal want ik snap er geen hoela hoela meer van en Voordat ik de cilinders ga verwijderen wil ik eigenlijk eerst zeker weten dat ik niet gewoon een lekkage heb gehad.
Groet Sander
Re: koppeling kapot
Geplaatst: wo 31 aug 2011, 21:47
door Roy Bruurs
klinkt als geknutseld door de vorige eigenaar. Origineel heb jij een cilinder met daarop een heel klein reservoirtje en aan de voorzijde daarvan schuin een aansluiting voor de leiding
Re: koppeling kapot
Geplaatst: wo 31 aug 2011, 22:01
door Symon
bij serie 2a hebben de rem en koppelingssysteem 1 potje, binnense deel misschien voor koppelen en is leeg dus verklaard veel.
Voor het remmen hebben ze waarschijnlijk een serie 3 cillinder gebruikt met eigen potje en daarom het oude systeem afgedopt
Groeten symon
Re: koppeling kapot
Geplaatst: wo 31 aug 2011, 22:38
door Sander van osch
Ik heb het middelste deel nu bijgevuld en daarna proberen te ontluchten. ik krijg nu wel olie in de transparante slang al is dit maar heel weinig per slag en krijg ik de olie bij een bepaald niveau niet meer hoger. Ik denk dus dat toch de cilinders het hebben begeven. de volgende vrij avond schoef ik alles wat met de koppeling te maken heeft eraf en vervang ik dit.
Bedankt en groet Sander
Re: koppeling kapot
Geplaatst: zo 23 okt 2011, 12:51
door Sander van Osch
Beste Prikkers,
Na enekele weken geen tijd te hebben gehad om aan de land rover te sleutelen heb ik de draad afgelopen zaterdag weer opgepakt. De master en slave cilinder zijn eruit (die bouten van de slave cilinder zijn trouwens lekker bereikbaar!!!???? ). Ik heb helaas het leiding werk van de master cilinder af moeten zagen omdat ik de koperen aansluit moertjes met geen mogelijkheid los kon krijgen. Ik heb bij het vastmaken waarschijnlijk hulp nodig van iemand die deze leidingen weer vast kan zetten, maar dat is voor later zorg.
Wat ik mij afvraag kan ik eenvoudig een 2A master cilinder vervangen door een master silinder van een series 3?? hoef ik dan alleen een opening te zagen in mijn wing voor het reservoir?? Als dat namelijk zo is hoef ik mijn huidige reservoir, inclusief leidingwerk, niet meer terug te monteren.
alvast bedankt,
met vreindelijke groet,
Sander van Osch
PS. Is er iemand in de buurt van Deurne (N die koppelings leiding werk kan maken??
Re: koppeling kapot
Geplaatst: zo 23 okt 2011, 14:10
door bowy
Sander je kunt idd rustig een series 3 master gebruiken en de leind naar je te reservoir afdoppen. Gat in je wing is niet perse noodzakelijk maar idd wel makkelijk met vullen. Gebruikelijke oplossing is de eerste 20 cm scharnierend te maken , klein piano scharnie aan de buitenzijde hoef je maar 1 snee van rechts naar links te maken.
Gr. Bowy
Re: koppeling kapot
Geplaatst: za 29 okt 2011, 13:02
door Sander van Osch
Beste Prikkers,
Kan je het koppelingshuis monteren met vloeibare pakking rond de gaten in het schutbord, of moet ik daar de officiele pakking voor gebruiken??
Daarnaast wil ik vragen of er iemand in de buurt van Liessel (gem Deurne tussen Venlo en Eindhoven) de speciale sleutel heeft voor het vastdraaien van de slave cilinder?? en of er iemand een koppelingsleiding kan trompen (of hoe heet het ook alweer) voor een nader overeen tekomen vergoeding zodat alles aangesloten kan worden.
Ik hoor het wel
alvast bedankt,
Groet Sander
Re: koppeling kapot
Geplaatst: za 29 okt 2011, 14:15
door Bart van Dessel
Ik zit in Meijel, heb wel wat tooltjes in huis. Ken je Bart Bionda?
groetjes, Bart
Re: koppeling kapot
Geplaatst: zo 30 okt 2011, 12:23
door Sander van Osch
Beste Prikkers,
ik heb een nieuwe koppelingsslang besteld (RTC3386) Ik dacht deze uit te wisselen met de oude slang. Na het losdraaien van het een en ander kom ik tot de conclusie dat de schroefdraad van de oude en de nieuwe slang niet overeenkomen. De oude slang zit met een moer gemonteerd op een beugel en deze gaat de hoofdleiding van het koppelingsgestel in de andere zit met een bout met een gaatje op de slave cilinder gemonteerd zie ook linksboven op de foto. Mijn auto is een landrover ex defensie 109 series 2a 2.25 benzine (vroeger een ambulance geweest) hebben jullie enig idee hoe het kan dat de schroefdraad afwijkt??
imageshack.us --> mod_embed_images_loadimage('442456bd38f4bdb7164e064bdf95fdf8', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fimg805.imageshack.us%2Fimg805%2F1692%2F29102011028.jpg', 'http://img805.imageshack.us/img805/1692/29102011028.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fimg805.imageshack.us%2Fimg805%2F1692%2F29102011028.jpg', 'http://imageshack.us/photo/my-images/805/29102011028.jpg/', 14746141, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Groet Sander
Re: koppeling kapot
Geplaatst: ma 31 okt 2011, 07:50
door sander van osch
Beste Prikkers,
Heeft iemand een antwoordt op de boven staande vraag??
Groet Sander
Re: koppeling kapot
Geplaatst: ma 31 okt 2011, 09:49
door Bart van Dessel
Ik denk dat je beter de vraag kunt stellen bij een leverancier zoals Budget Parts of Jansen, met een foto erbij. Dan sturen ze je de goeie slang op. Lijkt me de simpelste oplossing, er zal aan je auto dan wel een keer wat veranderd zijn. Geen enkele Land Rover blijft 100% origineel....
Groetjes, Bart
Koppeling weer gemaakt
Geplaatst: zo 06 nov 2011, 11:44
door sander van osch
Prikkers,
De koppeling is weer gemaakt. Alle oude rommel eruit en alles opnieuw gemaakt.
Bedankt voor jullie hulp.
Groet Sander