Pagina 1 van 1

Discovery uit 2000, waar op letten ?

Geplaatst: wo 10 aug 2011, 20:35
door Apke
Hoi Landrover vrienden,

Op dit moment krijg ik (zelfs van mijn vrouw) verschillende advertenties door van Discovery's van rond het jaar 2000.
Qua prijs ziet het er allemaal goed uit, maar wat zijn de typische (zwakke) punten waarop gelet moet worden?

De keuze tussen benzine en diesel is nog niet gemaakt, maar mijn voorkeur gaat naar een diesel. De wegenbelasting is wel wat hoog bij een Diesel, maar de benzine prijzen en het verbruik van de benzine uitvoering is ook niet alles.

Alvast bedankt,

Apke
Beheerder PrikkersWinkel

larrie-nu.jpg --> mod_embed_images_loadimage('74533df5208c5bd554250203d9bccd68', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', 'http://www.matteman.nl/images/larrie-nu.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', '', 14411232, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Larrie - Serie III 109 Stawag (in onderhoud)
Duck - Disco 2 TD5 (voorlopige naam)

Re: Discovery uit 2000, waar op letten ?

Geplaatst: wo 10 aug 2011, 21:08
door Benno
roest, roest en roest en natuurlijk de electronica.
Bij de v8 slijtage aan het blok (tikken als hij warm wordt is zeker een slecht teken), bij de TD5 het beroemde borgboutje van de oliepomp, olie in de ECU, achterstallig onderhoud.

In het algemeen, onderhoudshistorie !! is er gbelangrijk bij deze auto's. Ik heb al een aantal TD5 gezien met veel meer roest dan mijn 82ér RRC.

succes,

Benno

Re: Discovery uit 2000, waar op letten ?

Geplaatst: wo 10 aug 2011, 21:30
door Rangie110 'Last Dime'
ben benieuwd, ik volg dit draadje ook even, ben heel voorzichtig ook aan het kijken naar een Disco TD5 :-)
Had alleen gehoopt dat ze iets minder roestgevoellig waren als mijn vorige disco's (type 1 200TDI)

wat ik dan nog kan toevoegen is de luchtvering, deze geeft nog wel eens storing, heel simpel in de hoogste stand zetten en afsoppen.
En wat de verdere electronica betreft, alle knopjes proberen!
verder heeft de Disco van 99 t/m 2003 geen midden difflock, dit is in 2004 weer opnieuw geintroduceerd

Gr Rangie110
Land Rover One-Ten stawag 300TDI automaat 1983 'Last dime'
Suzuki DL650 V-Strom ABS 2007
Citroën C4 HDI 16v 2007

"per aspera ad astra"

Re: Discovery uit 2000, waar op letten ?

Geplaatst: wo 10 aug 2011, 22:10
door Alex aka Grizzly
Ik heb er 1 uit 2000 en ben er tevreden over de enige minpunten bij de mijne bij aanschaf (maar daar was de prijs ook naar) waren
- loslatende hemel
- beetje roest op de stijlen van de deuren
- deuk in de achterdeur
- haperende cv

Rijd als een zonnetje en ik ben er erg tevreden over.
En de aanpassingen schieten ook alweer lekker op
- ARB lierbumper
- lier
- verhogingsset
- rocksliders
- selfmade dubbele bodem
- extra accu
- roofrack
- trapje op de achterdeur
- verstralers in de bumper
- verstralers op het dak ( moeten nog aangesloten worden)

mvg

Alex / Grizzly

Landrover Defender 110

[www.lr-discovery.nl]

Re: Discovery uit 2000, waar op letten ?

Geplaatst: wo 10 aug 2011, 23:09
door bareld
Discovery TD5. Echt een fantastische auto met een geweldige motor.

Best neem je even iemand mee als je dichterbij een beslissing komt.
Roest kun je zelf nog wel zien. (Is het echt zo erg bij een DII?) maar een Disco heeft nogal wat eigenaardigheden waar een aantal al van genoemd zijn. Onderhoud is wel belangrijk maar niet zaligmakend.

Een paar dingen zijn al genoemd maar er zijn meer.

Brandstofpomp
Brandstofdrukregelaar
Brandstofkoeler
Pompverstuivers lekkage onder en/of boven
Koppakking lek (225000 km)
Gescheurde kop
Scheur in brandsofrail (Eerste bouwjaren)
Turboslijtage
Roestige ACE leiding
Lekke dakramen
Speling op wielnaven
Foutmeldingen ABS sensoren
Automaar gearselector storingen
Handbak Dual mass vliegwiel
Kruisjes aandrijfassen
Trillingen bij 2300 toeren
Harmonic damper krukaspoelie
Kromtrekken uitlaatspruitstuk (tapeinden breken af)

en dus ook;
Olielekkage stekker verstuiverkabelboom,
Borgboutje oliepomp
Luchtvering balgen lek


Zo even uit mijn hoofd maar ik vergeet vast nog wel wat.
Aan de andere kant. Alles is goed te repareren en Het plezier van de auto maakt heel veel goed.



4 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10/08/2011 21:16 door bareld.

Re: Discovery uit 2000, waar op letten ?

Geplaatst: wo 10 aug 2011, 23:35
door Eleftheros
En vergeet niet de roestige remleidingen, zeker bij de uitvoering met ace. Menigeen al bij de steekproef op stukgelopen.
Maar dat euvel is momenteel ook bij de RangeRover sport van ouder dan vier jaar het geval. Boven de achteras IN het bevestigingsklemmetje; putroest.

Re: Discovery uit 2000, waar op letten ?

Geplaatst: wo 10 aug 2011, 23:35
door Apke
OK, roest, roest, roest ......

Zijn er specifieke plekken die vaak roeste en (extra) aandacht nodig hebben of is het gewoon een algemeen probleem.

Waar is de ECU geplaatst? (wel zo makkelijk om te weten als je er naar wil kijken)
Pfff, ik voel me net een leek (en dat met een S III die half uit elkaar licht en een Freelander).

Thanks

Apke
Beheerder PrikkersWinkel

larrie-nu.jpg --> mod_embed_images_loadimage('56e88a287a0c0ac6a8ff29d21a48ab3c', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', 'http://www.matteman.nl/images/larrie-nu.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', '', 14412182, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Larrie - Serie III 109 Stawag (in onderhoud)
Duck - Disco 2 TD5 (voorlopige naam)

Re: Discovery uit 2000, waar op letten ?

Geplaatst: do 11 aug 2011, 00:02
door Alex aka Grizzly
ECU onder de motorkap naast of achter de accu

Re: Discovery uit 2000, waar op letten ?

Geplaatst: do 11 aug 2011, 01:00
door harr0
Ha Apke, toch maar naar een Disco! :-) Als je een keer wilt proefrijden in de mijne hoor ik het wel...

Grtz Harro

in Lamazzo net onder Como, op weg terug naar huis vanaf Sicilie...
De Disco heeft het perfect gedaan (tot nu toe ;-) ) De Etna op geweest en nog een Italaan in z'n volkswagen losgetrokken die in het lavazand vast stond...

Re: Discovery uit 2000, waar op letten ?

Geplaatst: do 11 aug 2011, 04:31
door Andrew Colville
Er zijn allerlei genoemde punten om op te letten, maar welke auto is wel perfect en komt NOOIT iets aan.

Roest Roest Roest is in mijn ervaringen onzin, dat het chassis behoorlijk bruin kan kijken is zeker zo ( meer dan de classic of Disco 1), maar deze zal niet rot zijn ( uitgezonderd disco's die aan zee verblijven/ in zee zijn geweest)

de carrosserie is zeker velen malen beter behandeld dan de eerdere classics discoverys, bij een disco 2 na gemiddeld 10 jaar valt er niks te lassen. dat dat ook zo blijft is iets wat je zelf in de hand houd ( tectyl en regelmatig controle)

Roest is wel te vinden, maar dit is vrijwel altijd snel behandeld met een staal borstel en een nieuwe laag verf/tectyl naar keuze, Ik verwacht niet dat in 2020 we allemaal massaal aan het lassen zijn om onze laadvloer,dorpels,voetbakken,binnenschermen,achterbalken van de D2 weer voor een jaartje door de keuring te komen zoals de nu 15-20 jaar oude discoverys van het eerste type.

De truc is om voor jouw buget de beste discovery aan te schaffen, geen een zal perfect zijn zelfs nieuw bij een dealer zal er altijd wel iets aan zijn, houd een bedrag achter in je kosten beraming voor reparaties van gemiste dingen of die zich plots aandoen na aanschaf.

Ook een onderhouds history zegt niks over de auto, enkel dat iemand? misschien? ooit? iets zou hebben vervangen of gerepareerd?, maar volgens welke handleiding???? vervang gelijk na aanschaf alle olieen/filters,etc zelf of bij een garage/bedrijf/specialist waar jij vertrouwen hebt.

neem iemand mee als je een auto wilt bezichtigen als een verkopende partij hier moeite mee heeft dan wil ije die auto waarschijnlijk ook niet hebben , het liefst heeft je " assistent aankoper" een Nanocom ( deze verteld je in minuten hoe de staat van de diverse systemen is , men moet dan wel weten wat de gegevens op het scherm betekenen natuurlijk) en zoveel mogelijk kennis/verstand van de Discovery 2 ga uitgebreid proefrijden, en koop niet de eerste de beste of degene die het dichst bij is, kijk rond, ga rijden met mede prikkers die een proefrit aanbieden.

Groetjes Andrew

Rangerover classic & Ex Disco2 ( gesloopt voor aandrijflijn )