Pagina 1 van 1

MSD Blaster Bobine

Geplaatst: wo 10 aug 2011, 10:46
door Michiel 109 V8
Bonjour,

Ik ben een aantal zaken bij een ebay zaak uit engeland aan het bestellen (oliedrukmeter etc) en nou hebben zij ipv de Flamethrower bobines het merk MSD. Is iemand van jullie bekend met dit merk?

Ik zag in de specificaties dat de weerstand 0.7 Ohm is waardoor ik de module van m'n ontsteking frituur. Zij hebben ook een model waarbij een 0.8 Ohm weerstand geleverd wordt. Is het dan de bedoeling het spul net als origineel aan te sluiten en zo een weerstand van 1.5 Ohm te krijgen?

Of is dit een beetje knoeien en moet er gewoon een flamethrower in die gelijk de goede weerstand heeft?

Merci,

Michiel


Re: MSD Blaster Bobine

Geplaatst: wo 10 aug 2011, 11:05
door G-men
Als je de standaard Lucas module hebt die naast de verdeler zit, dan gaat ook 0,8 ohm niet werken.
Ik neem aan dat MSD 12v bobines leveren; en als je die zoals bestaand aansluit (achter voorschakelweerstand) dan heb je heel weinig vonk over. Hij is n.l. ontworpen voor 12 en niet voor de 9v die er dan op staat.

Persoonlijk zou ik een Flamethrower 1 bestellen. die heeft een ingebouwde voorschakelweerstand en is geschikt voor de standaard Lucas modules. Kun je de bestaande voorschakelweerstand verwijderen..

Gerrit

Re: MSD Blaster Bobine

Geplaatst: wo 10 aug 2011, 11:06
door G-men
Let er trouwens wel op dat de Flamethrower 2 en 3 bobines ook een te lage weerstand heben !!!!
Dus ff opletten wat je besteld !

Re: MSD Blaster Bobine

Geplaatst: wo 10 aug 2011, 14:12
door Michiel 109 V8
Ok, Flamethrower it will be.

Gerrit heb jij ook je electrode afstanden van je bougies aangepast voor een grotere vonk?

Grtz,

Michiel

Re: MSD Blaster Bobine

Geplaatst: wo 10 aug 2011, 15:32
door G-men
Dit is de 1,5 Ohm versie. [www.pertronix.com]
Die kan op alle electronische ontstekingen.

Ik heb de bougies niet aangepast; gewoon de standaard fabrieksspecificaties aangehouden. Werkt prima, door de electrodeafstand te vergroten krijg je wel een iets grotere vonk, maar ook een minder hete. (stroom is wat lager)

En juist die extra hitte is een stuk beter voor het ontsteken van LPG (en benzine), vooral als het spul koud is.

Gerrit

Re: MSD Blaster Bobine

Geplaatst: wo 10 aug 2011, 22:15
door RoLandrover
MSD is een leading merk wat betreft ontstkings onderdelen echter vooral bekend bij amerikaanse autosleutelaars.

Die bobine met de extra 0.8ohm weerstand is m.i. een prima keuze.

grtn

RoLandRover

Re: MSD Blaster Bobine

Geplaatst: do 11 aug 2011, 11:22
door G-men
De standaard Lucas ontstekingsmodules zoals in de meetste landrovers gevbruikt, kunnen de stroom (15 Ampere) die deze bobines vragen niet voor langere tijd verwerken; ze worden te warm en gaan na korte tijd stuk.
Datzelfde geld voor sommige after market electronische ontstekingsmodules zoals de Ignitor (1) van Pertronix en sommige Luminition modules. Ook deze gaan na korte tijd kapot. Ze zijn gemaakt om te werken met de standaard bobine, die ongeveer 10 Ampere stroom vraagt.
Vandaar dat deze bobine in dit geval niet toepasbaar is, tenzij er gelijk een andere (high performance) ontstekingsmodule geplaatst wordt.

De kwaliteit van MSD bobines is idd gewoon prima te noemen.

RoLandrover Schreef:
-------------------------------------------------------
> MSD is een leading merk wat betreft ontstkings
> onderdelen echter vooral bekend bij amerikaanse
> autosleutelaars.
>
> Die bobine met de extra 0.8ohm weerstand is m.i.
> een prima keuze.
>
> grtn
>
> RoLandRover

Re: MSD Blaster Bobine

Geplaatst: do 11 aug 2011, 16:40
door Michiel 109 V8
Geldt die extra weerstand dan niet als voorschakel weerstand die standaard al in de flamethrower zit? Want wat doet die ingebouwde weerstand in de flamethrower dan, brengt die de spanning ook niet terug tot 9 Volt?

Re: MSD Blaster Bobine

Geplaatst: do 11 aug 2011, 17:29
door G-men
Klopt, de spanning wordt intern aangepast om hem qua stroomsterkte compatible te houden met bobines.
Simpelweg omdat anders de stroom door de ontsteking te groot wordt; dat betekend dus dat ze intern idd een weerstand gemaakt hebben, Je moet echter niet denken aan een ohmse weerstand zoals die origineel in de Laro wordt ingebouwd.

Een 9V bobine gemaakt wordt om op 9 volt te werken. De externe weerstand zoalsg gebruikt in de landrover verspild de te hoge spanning en zet dus 25% van de toegevoerde energie om in warmte.
Als we uitgaan van dezelfde stotale weerstand als een 12v bobine (8A) kom je op dus op : 9Vvx8A = 72 Watt ingangsvermogen.

Een 12v bobine is echt ontworpen voor gebruik op 12V; deze heeft meer primaire wikkelingen (=weerstand) als een 9V model
Hierdoor is het magnetisch veld ook (25%) sterker waardoor hij een hogere spanning geeft.
Als er al een weerstand ingebouwd is, zal deze een veel lagere waarde hebben als de losse voorschakelweerstand. Het geheel blijft echter 1,5 ohm (= 12/1.5 = 8Ampere).
Alle energie (12x8=96W) .kan worden omgezet in een hogere ontstekings spanning.
Vandaar dat ze ongeveer 40kV halen waar een normale 9V bobine met contactpuntjes rond de 25-30kV zit.

Voor nog hogere spanningen moet je er gewoon meer vermogen inpompen; => lagere weerstand, hogere stroom.
Een 0,8 ohm bobine trekt al snel 12/0.8 = 15 Ampere. (12x15 = 180 Watt)
Ellende is dan wel dat de bobine veel warmer gaat worden; en ik denk ook niet of het contactslot het zo fijn vind. Alle stroom gaat daar namelijk doorheen.

Gerrit

Michiel 109 V8 Schreef:
-------------------------------------------------------
> Geldt die extra weerstand dan niet als voorschakel
> weerstand die standaard al in de flamethrower zit?
> Want wat doet die ingebouwde weerstand in de
> flamethrower dan, brengt die de spanning ook niet
> terug tot 9 Volt?

Re: MSD Blaster Bobine

Geplaatst: do 11 aug 2011, 23:14
door Michiel 109 V8
Thx Gerrit,

Met een beetje natuurkunde wordt het allemaal een stuk duidelijker! Dus toch een flamethrower!

Ze hebben trouwens een olie gevulde en één gevuld met epoxy voor de offroad. Maarre, met die hitte hier lijkt me een oliegevulde toch beter. Zo hard stuiter ik die dirtroads toch niet op of af.

Greetz,

Michiel

Re: MSD Blaster Bobine

Geplaatst: vr 12 aug 2011, 11:40
door G-men
Een oliegevulde koelt idd beter. Nadeel is echter dat ze bij montage ondersteboven (zoals in de LR) Bij extreem gebruik weleens willen gaan lekken. En dan koelen ze mindeer en gaan kapot.

Bij normaal gebruik en en goede kwaliteit bobine zou ik me er niet teveel zorgen over maken. bij mij zit hij er al 5 jaar in zonder enig probleem.

Re: MSD Blaster Bobine

Geplaatst: vr 12 aug 2011, 16:40
door Michiel 109 V8
Leg dat eens uit, de bobine ondersteboven...??? Ik heb 'm gewoon met alle aansluitingen naar de bovenkant. Die ik iets verkeerd?

Grtz,

Michiel

Re: MSD Blaster Bobine

Geplaatst: vr 12 aug 2011, 20:13
door G-men (Gargamel)
Bij de 110 zit hij vaak met de aansluitingen naar benden gemonteer. Dan lopen de kabels wat makkelijker.

Re: MSD Blaster Bobine

Geplaatst: zo 14 aug 2011, 10:13
door GeraRRCd
Ik had een MSD in mijn V8 RRC ('88) en die is horizontaal gemonteerd. Ging na 12000 km kapot (olie lekken) uiteraard in het zeer warme Italie afgelopen maand. Nu zit er een Magneto Marelli in.
In tegenstelling tot wat eerder in dit draadje wordt aangegeven heeft Iwema die de MSD heeft gemonteerd nadat mijn Lucas niet meer goed was juist aangegeven dat de electrode afstand van de bougies juist te verkleinen: Bougies: NGK BP6ES – 0,6 mm afstellen – vervangen na 15.000 km.
De kleinere electrodeafstand zorgt ervoor dat de spanning kleiner wordt (10.000 Volt ipv 18.000 Volt bij de standaard-afstandwaarde) wat ik ook netjes kon terugzien op zijn meetapparatuur. Hierdoor zou de levensduur juist toenemen omdat de bobine minder belast zou worden. Ik denk ook dat een lager voltage zou ook voorkomen dat de vonk minder snel kan overslaan naar een andere bougiekabel.

Nou ja, in de praktijk bleek in ieder geval dat de levensduur niet bepaald toe is genomen.

groet,

Gerard

range%20liggend.jpg --> mod_embed_images_loadimage('462cb1f6113dffc0c973ecc093ab7577', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fdl.dropbox.com%2Fu%2F19667019%2Frange%2520liggend.jpg', 'http://dl.dropbox.com/u/19667019/range%20liggend.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fdl.dropbox.com%2Fu%2F19667019%2Frange%2520liggend.jpg', '', 14424550, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: MSD Blaster Bobine

Geplaatst: zo 14 aug 2011, 16:18
door Michiel 109 V8
Merci voor je ervaring Gerard. Zoals gezegd, het wordt een flamethrower.

Greetz,

Michiel

Re: MSD Blaster Bobine

Geplaatst: zo 06 nov 2011, 21:47
door Michiel 109 V8
Ola Prikkers,

Weinig aan de V8 gedaan de laatste tijd maar vanmiddag de flamethrower gemonteerd. Lopen als een tierelier maar ja, dat deed die met de oude 9 volts bobine ook.... (En daar toch nog 500 km zonder problemen mee gereden... ). Nu maar hopen dat de fuel economy er iets op vooruit gaat...

Nu echt eens een keer de verlichting schakelen via een relais want afgelopen week is de schakelaar doorgebrand (omdat ik er 65 Watt lampen in heb zitten dus eigen schuld... ) en die was beyond repair (ik had 'm al een keer gerepareerd).

Greetz,

Michiel