Pagina 1 van 1
Brandstof pomp blijft ontluchten
Geplaatst: ma 08 aug 2011, 20:34
door Vincent
Hallo heb tijdens de vakantie een klein probleempje met de brandstof pomp gekregen. Hij blijft ontluchten.
Het gaat om een defender 110 td5, auto rijd nog goed, start goed. Maakt alleen een continu geluid van ontluchten.
Bij het voorgloeien maakt Hij dat geluid circa een minut en houd dan op. Dan doorstarten en begint hij weer te piepen en houd het niet op. Het begint wel aardig vervelend te worden.
Heb al wat gelezen op het ATM forum. Over evt brandplaatjes. Iemand hier met het zelfde probleem?
Re: Brandstof pomp blijft ontluchten
Geplaatst: ma 08 aug 2011, 23:45
door bareld
Als brandplaatjes lekken zou je auto ook problemen tijdens het rijden moeten geven. Afslaan en dan na ontluchten weer starten en weer een eindje rijden.
Het zou wel eens kunnen dat de pomp aan zijn eind zit.
Is er de laatste maand nog wat aan de auto gebeurt?
Re: Brandstof pomp blijft ontluchten
Geplaatst: di 09 aug 2011, 00:04
door Vincent
ABS pomp is laatst vervangen maar dat heeft niks met de brandstof pomp te maken.
Deze vakantie 8500 km gereden waarvan 6000 met een piepende pomp. Auto heeft nu 185 duizend gelopen waarschijnlijk is hij nu wel aan vervanging toe. Vervang morgen even het brandstof filter. Dat is de goedkoopste oplossing. Pomp schoonmaken moet nog even 600 km wachten. Daarna anders voor een nieuwe pomp kijken
Re: Brandstof pomp blijft ontluchten
Geplaatst: di 09 aug 2011, 01:41
door Mud Machine
Lekkages in het brandstofsysteem van een TD5 zijn een vaak voorkomend probleem. Of die de symptomen die jij beschrijft veroorzaken weet ik niet. Hoe weet je dat hij ontlucht? Of hoor je gewoon lucht in het systeem?
Zoek maar eens op TD5 fuel leakage.
Vaak is het de drukregelaar achter op het blok.
Re: Brandstof pomp blijft ontluchten
Geplaatst: di 09 aug 2011, 02:56
door Andrew Colville
Het kan zijn dat je druk regelaar gaar/lek is waardoor de pomp moet blijven draaien om 4 bar te halen/houden, (als de motor loopt dan draait deze continu! ) ook kan het best zijn dat je de pomp gewoon goed hoort om dat deze zoals eerder geschreven aan het einde van zijn leven zit, of het filter zit verstopt.
Als je vakantie bijna ten einde is lekker door tuffen naar huis, de kans dat iets het begeeft door nu even de filter/of iets anders te wisselen is groter dan de kans dat je strand onderweg met een jankende pomp.
Bij thuis komst een nieuwe pomp, filter en evt drukregelaar aanschaffen en monteren, dan zit je weer goed voor 200.000 km.
zolang je geel diesel lekt ( meestal rechterkant motor aan achterkant van het blok boven startmotor) of diesel in je olie hebt ( leke injectro O- ringen), of diesel lucht in je koelwater(lekke brandstof koeler) hebt is er niks aan de hand enkel tijd voor een nieuwe pomp en een beetje liefde.
Groetjes Andrew
Re: Brandstof pomp blijft ontluchten
Geplaatst: di 09 aug 2011, 13:10
door bareld
Als hij op contact staat stopt de pomp volgens TS als het systeem op druk is dus dat ziet er wel goed uit. Hij jankt alleen tijdens het rijden als hij toch al diesel staat te pompen.
Altijd goed, zoals Andrew zegt, bij een TD5 om je oliepeil in de gaten te houden. Niet zozeer om te zien of het daalt maar veel meer om te zien of het stijgt. Ik kan me overigens niet voorstellen dat er via de o-ringen lucht in het systeem komt maar hij kan er wel druk verliezen.
Ik zou het advies van Andrew volgen en de genoemde zaken controleren maar verder overal afblijven tot je thuis bent.
Re: Brandstof pomp blijft ontluchten
Geplaatst: di 09 aug 2011, 17:59
door Vincent
Allemaal bedankt voor de info, op vakantie bewust maar niet aangezeten zolang die maar blijft rijden. Nu was ik het onderzoek gestart om dat geluid maar weg te krijgen. Bestel even een nieuwe pomp want die hebben ook geen eeuwig leven. Verder lekt hij geen diesel onder de auto en motor. Motor olie ruikt ook naar olie.
Vincent
Re: Brandstof pomp blijft ontluchten
Geplaatst: za 20 aug 2011, 18:38
door vincent
om even het hoofstukje af te sluiten.
pomp vervangen en auto doet het weer.
met het starten eerst wat problemen gehad.(hij sloeg niet aan)
dus kreeg het advies doorstarten na 30 40 sec starten beetje gasgeven er bij en hij starten toen eidelijk.(ben ik blij met een setje goede accu's die er in heb liggen).
nogmaals dank voor de goed raad van velen.