Pagina 1 van 1
overlopen carburateur
Geplaatst: ma 08 aug 2011, 18:12
door Hans 109V8
Techneuten,
vraagje over mijn benzine pomp, of vlotterkamers.
ff uitleggen
als ik het contact aan zet hoor je de benzine pomp langzaam tikken (109V8 heeft een elektrische benzinepomp)
als ik vervolgens benzine selecteer (van gas naar benz. om te starten bv) dan gaat die pomp een stuk sneller, dat is goed/nomaal.
Maar hij blijft zo snel gaan.....zitten net nieuwe carb.'s op en heb zoiets van...op een gegeven moment moet toch dat tikken toch langzamer gaan?
Als ik hem op gas zet gaat hij wel weer langzaamer lopen....dus denk je dat de pomp goed is, ja toch?
Vraag is ook, waar blijft de benzine als de vloterkamers niet goed werkt, ik zie geen overstort, loopt ook nergens benzine uit....
Zit soms de overstort inwendig?
Ben benieuwt
Groet
Hans
Re: overlopen carburateur
Geplaatst: ma 08 aug 2011, 18:36
door Huib
waarschijnlijk heb je een retour leiding dus als je systeem op benzine staat pompt de pomp de brandstof rond, staat hij op gas dan is het brandstof systeem afgesloten.
Re: overlopen carburateur
Geplaatst: ma 08 aug 2011, 19:01
door G-men
Er zit een kunststof retourleiding aan de carbs. Daardoor loopt er continu benzine en heb je constante druk.
Als je op LPG schakeld, gaat de afssluiter in de benzine toevoerslang dicht; waardoor de pomp niet meer kan rondpompen en door de hogere tegendruk langszamer gaat lopen.
Op zich is dit niet schadelijk; maar het is beter om de benzinepomp als hij niet gebruikt wordt uit te schakelen.
Het is nl een pliunjerpomp en die hebben contacten die na verloop van tijd inslijten.
Makkelijkste is een relais te gebruiken met verbreekcontact. en de spoel ervan parrallel op het ventiel van de gastank te zetten.
Als je op benzine rijd, dan is het ventiel van de LPG tank spanningsloos en is het verbreekcontact gesloten. De benzinepomp zal dan gewoon werken. Schael je naar LPG, dan wordt het LPG ventiel bekrachtigd, waardoor de pomp zal stoppen..
Als je het contact aanzet zal de pomp elke keer eventjes draaien, omdat hety even duurt voor het LPG ventiel wordt vrijgegeven. Dit zorgt ervoor dat de pomp gangbaar blijft. Bijkomend voordeel is dat je niet continu druk hebt op de benzineleiding.
Gerrit
Re: overlopen carburateur
Geplaatst: ma 08 aug 2011, 21:20
door Michiel 109 V8
De overstort zit onder je rechter spatbord. Naast de dashpots van de carbs gaan er twee slangetjes die in de wielkast uitkomen. Althans, bij mij.
Re: overlopen carburateur
Geplaatst: di 09 aug 2011, 00:56
door Hans 109V8
oke, daar loopt niets uit! Dus dan zullen de vlotters hun werk goed doen, thankx!!
Dat van retourleiding wist ik niet, zal eens kijken hoe dat precies zit, altijd leuk om te weten
Thankx all!!!
Hans
Re: overlopen carburateur
Geplaatst: di 09 aug 2011, 01:35
door Mud Machine
G-men Schreef:
-------------------------------------------------------
> > Als je het contact aanzet zal de pomp elke keer
> eventjes draaien, omdat hety even duurt voor het
> LPG ventiel wordt vrijgegeven. Dit zorgt ervoor
> dat de pomp gangbaar blijft. Bijkomend voordeel is
> dat je niet continu druk hebt op de
> benzineleiding.
>
> Gerrit
Eerste stuk van je verhaal klopt deels maar bovenstaande klopt niet. Bij contact aan bij gekozen LPG worden de afsluiters voor LPG direct bekrachtigd (anders kan je ook niet op LPG starten). Als er geen motorloop signaal aanwezig is (bv van bobine) zal het relais dat de afsluiters bedient na korte tijd weer afvallen. Dat is een veiligheids eigenschap die er bv bij een ongeluk voor zorgt dat als je motor afslaat dan de afsluiters van LPG dichtgaan. Zo hoort het althans bij een veilige installatie te zitten.
De benzineafsluiter hoort eigenlijk in de aanvoer naar de carbs te zitten met een bypass naar de retour als hij dicht staat. Dan pomp de pomp gewoon rond. Stilleggen van de pomp kan ook maar dan heb je de kans dat hij het na een tijdje niet meer doet. Beste is om hem af en toe te laten draaien. Mooiste is met een tijdrelais dat bv na iedere start x min de pomp laat lopen. Dan slijt hij niet onnodig en wordt hij toch regelmatig gebruikt.Dergelijke relais worden vaak toegepast in auto's om na contact af nog iets te laten werke (bv coolfan of pompje).
Maar waarom zet je bij het starten de schakelaar van LPG naar benz? Je kunt toch gewoon op LPG starten.
Bij overschakelen naar benzine na contact aan wordt de toevoer naar de lege carbs vrijgegeven en is de belasting op de pomp minder. Die zal dus sneller gaan lopen (sneller tikken). Zodra de carbs volzijn zal het tikken wat minder worden (hogere belasting). Het teveel gaat via de retour terug naar de tank.
Re: overlopen carburateur
Geplaatst: di 09 aug 2011, 10:58
door G-men
De eertse vrijgave van de LPG tank duurt niet veel meer als 1-3 seconden. daarna valt hij weer af en gaat de benzinepomp pomp lopen.
In de praktijk komt met regelmaat voor dat je even het contact aan hebt en de motor niet loopt. Op die momenten zal de pomp dus lopen.
Dat de LPG afgesloten wordt als de motor niet loopt lijkt me logisch... anders krijg je op zijn zachts gezegd een explosief geheel onder de motorkap.
Vandaar dat ik het niet vermeld heb.
Gerrit
Mud Machine Schreef:
-------------------------------------------------------
> G-men Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > > Als je het contact aanzet zal de pomp elke
> keer
> > eventjes draaien, omdat hety even duurt voor
> het
> > LPG ventiel wordt vrijgegeven. Dit zorgt ervoor
> > dat de pomp gangbaar blijft. Bijkomend voordeel
> is
> > dat je niet continu druk hebt op de
> > benzineleiding.
> >
> > Gerrit
>
>
> Eerste stuk van je verhaal klopt deels maar
> bovenstaande klopt niet. Bij contact aan bij
> gekozen LPG worden de afsluiters voor LPG direct
> bekrachtigd (anders kan je ook niet op LPG
> starten). Als er geen motorloop signaal aanwezig
> is (bv van bobine) zal het relais dat de
> afsluiters bedient na korte tijd weer afvallen.
> Dat is een veiligheids eigenschap die er bv bij
> een ongeluk voor zorgt dat als je motor afslaat
> dan de afsluiters van LPG dichtgaan. Zo hoort het
> althans bij een veilige installatie te zitten.
>
> De benzineafsluiter hoort eigenlijk in de aanvoer
> naar de carbs te zitten met een bypass naar de
> retour als hij dicht staat. Dan pomp de pomp
> gewoon rond. Stilleggen van de pomp kan ook maar
> dan heb je de kans dat hij het na een tijdje niet
> meer doet. Beste is om hem af en toe te laten
> draaien. Mooiste is met een tijdrelais dat bv na
> iedere start x min de pomp laat lopen. Dan slijt
> hij niet onnodig en wordt hij toch regelmatig
> gebruikt.Dergelijke relais worden vaak toegepast
> in auto's om na contact af nog iets te laten werke
> (bv coolfan of pompje).
>
> Maar waarom zet je bij het starten de schakelaar
> van LPG naar benz? Je kunt toch gewoon op LPG
> starten.
> Bij overschakelen naar benzine na contact aan
> wordt de toevoer naar de lege carbs vrijgegeven en
> is de belasting op de pomp minder. Die zal dus
> sneller gaan lopen (sneller tikken). Zodra de
> carbs volzijn zal het tikken wat minder worden
> (hogere belasting). Het teveel gaat via de retour
> terug naar de tank.
Re: overlopen carburateur
Geplaatst: di 09 aug 2011, 11:19
door Hans 109V8
Das een goeie.....starten op LPG doet hij niet (meer),
om 1-of-andere reden moet ik hem op benzine starten, zelfs als hij warm is en afslaat......
gebeurt gelukkig niet vaak maar als het gebeurd is het zeer vervelend, sta je daar voor groen licht.....eerst benz. ff pompen, starten, op lpg en we kunnen weer
Dus kan starten wat ik wil maar aanslaan ho-maar, eerst op benzine, dan LPG
HELAAS.....
Re: overlopen carburateur
Geplaatst: wo 10 aug 2011, 22:32
door Hans 109V8
Probleem opgelost,
inderdaad het vast/dicht solderen van de gasklep deed de truk!!!
Bij het gas loslaten gaat hij lekker vlot terug naar statinear toerental.
Alleen waar ik bang voor was, klopr, 1 vlotterkamer loopt over, zal daar een nieuw draadje over starten.
Thankx all
Hans
Re: overlopen carburateur
Geplaatst: wo 10 aug 2011, 23:02
door Mud Machine
@ G-men. Openen van de gasafsluiter is direct als je contact aanzet (bij gas gekozen). Daar zit geen wachttijd tussen.
@Hans. Laat je installatie eens goed nakijken bij een LPG inbouwstation. Er klopt duidelijk iets niet met je installatie. Je moet gewoon op LPG kunnen starten.
Re: overlopen carburateur
Geplaatst: za 13 aug 2011, 17:06
door Hans 109V8
Zo,
ook weer gedaan.
Plaatjes op gasklep gesoldeerd (veer en moertje er af),
1 carb. liep over, oorzaak los zittend afsluit mechanischme
Motor loopt nu weer perfect op benzine en LPG!!!!
Alleen nog starten op LPG, alle draadjes zitten goed vast, alles door gemeten, dus van de week maar ff naar de LPG-boer.
Bedankt voor al jullie hulp!!!!
Hans