Temparatuursensor V8
Geplaatst: za 06 aug 2011, 11:04
Land Rover 110 3.5 V8 1983
Gisteren op weg naar Maka watertemperatuurmeter in het rood. Even gestopt om de nieuwe v-snaar, die ik de vorig nog snel gemonteerd had, te controleren. Deze klapperde inderdaad een beetje en dus gespannen. Motor stationair laten lopen met de elektrische fan aan, maar de temperatuur zakte niet. Een stuk verder gereden en weer gestopt. Radiator deed zijn werk prima, maar meter bleef in het rood. Ik twijfelde alleen aan de temperatuur van de slang van het blok naar de radiator. Deze leek mij niet zo warm als anders. Daarom voor de zekerheid de thermostaat verwijderd om goede doorstroming te krijgen. Daarna 150 km door de Ardennen naar Maka. Alle tekenen wezen op normale werking. Olietemperatuurmeter gaf normale temperaturen aan. Zakte ook netjes bij lange afdalingen waar minder motorvermogen gevraagd wordt. De elektrische fan schakelt netjes in waar je dat verwacht, aan het eind van lange hellingen en schakelt ook weer uit bij de volgende afdaling.
Kortom, ik verdenk de temperatuursensor. Bedrading gecontroleerd. 12V voeding op meter. 5V naar sensor. Dit is hetzelfde als de olietemperatuurmeter en die werkt prima.
Weet iemand weerstandswaarden van deze sensor? Dan zou ik nog een iets duidelijke beeld krijgen van de situatie, want het is de bedoeling dat we doorrijden richting Ardeche en het is toch een raar idee om steeds die meter in het rood te zien staan.
Toch idioot, dat deze dingen gebeuren op je eerste vakantiedag na 50000 km dagelijks gebruik.
groeten
Wim Janssen
Gisteren op weg naar Maka watertemperatuurmeter in het rood. Even gestopt om de nieuwe v-snaar, die ik de vorig nog snel gemonteerd had, te controleren. Deze klapperde inderdaad een beetje en dus gespannen. Motor stationair laten lopen met de elektrische fan aan, maar de temperatuur zakte niet. Een stuk verder gereden en weer gestopt. Radiator deed zijn werk prima, maar meter bleef in het rood. Ik twijfelde alleen aan de temperatuur van de slang van het blok naar de radiator. Deze leek mij niet zo warm als anders. Daarom voor de zekerheid de thermostaat verwijderd om goede doorstroming te krijgen. Daarna 150 km door de Ardennen naar Maka. Alle tekenen wezen op normale werking. Olietemperatuurmeter gaf normale temperaturen aan. Zakte ook netjes bij lange afdalingen waar minder motorvermogen gevraagd wordt. De elektrische fan schakelt netjes in waar je dat verwacht, aan het eind van lange hellingen en schakelt ook weer uit bij de volgende afdaling.
Kortom, ik verdenk de temperatuursensor. Bedrading gecontroleerd. 12V voeding op meter. 5V naar sensor. Dit is hetzelfde als de olietemperatuurmeter en die werkt prima.
Weet iemand weerstandswaarden van deze sensor? Dan zou ik nog een iets duidelijke beeld krijgen van de situatie, want het is de bedoeling dat we doorrijden richting Ardeche en het is toch een raar idee om steeds die meter in het rood te zien staan.
Toch idioot, dat deze dingen gebeuren op je eerste vakantiedag na 50000 km dagelijks gebruik.
groeten
Wim Janssen