Pagina 1 van 1

LT95 aan een 3.5L efi RR

Geplaatst: za 06 aug 2011, 01:23
door Arjan vd Berg
Beste mensen,

Ik heb een LR 110 defender uit 1983 met een standaard 3.5L V8 + LT95+overdrive. Onlangs heb ik een goede 1987 Range Rover 3.5L V8 9.35:1 EFI motor gekocht. Deze wil ik reviseren, en van een gas (&benzine) injectie systeem + electronica voorzien. Als dit klaar is wil ik deze met mijn huidige motor uitwisselen. Zo kan ik in mijn huidige auto blijven rijden.
Ik kom er nu achter dat de RR V8 bedoeld is voor een LT77 bak. Aangezien mijn LT95+overdrive nog zeer goed is, wil ik dit behouden.
Hoe koppel ik de RR V8 aan de huidige LT95 ?

Alvast bedankt, Arjan

Re: LT95 aan een 3.5L efi RR

Geplaatst: za 06 aug 2011, 02:02
door G-men (Gargamel)
Geen enkel probleem; dat blok past 1:1.
Alleen de bellhouse en koppelingset is iets anders.
Motor verwijderen, vliegwiel en koppeling van de 110 overzetten op het rangerover blok en het spul weer monteren.

Als je alles los hebt, zou ik wel gelijk even het toplager, krukaskeering en het druklager vervangen. Koppelingsplaten en drukgroep is ook niet extreem duur.
Zelfs een 4.6 past probleemloos voor de LT95...... Been there, done that.

Re: LT95 aan een 3.5L efi RR

Geplaatst: ma 29 aug 2011, 23:44
door Roel
Hee Arjan

Hoe bevalt die overdrive en welk type heb je? Heb zelf hetzelfde type en bouwjaar, alleen zonder OD. Ben nog redelijk nieuw in de larodarij en me nu aan t orienteren of ik iets kan doen aan die korte versnellingen van de 4 bak. Ik heb al begrepen dat door het aanpassen van de reductie in de t-case er een 25% toerenwinst te halen is. Weet alleen niet of de stappen niet te groot worden voor die 85 pk

groet

Roel

Re: LT95 aan een 3.5L efi RR

Geplaatst: di 30 aug 2011, 01:38
door Remko Stage1
Die overdrive heb ik ook. Bij mijn weten is er maar één OD voor de LT95: een Fairey voor de LT95 (LR 109V8,110V8, RRC)

@Roel:
85pk? Mijn stage1 had orgineel 93pk, een 110V8 is toch 125of135pk?

Het voordeel van een overdrive is dat het in/uitschakelbaar is. Als je de tandwiel overbrenging in de tussenbak aanpast is dat altijd(ingeschakeld) op alle versnellingen.

Net voor de zomer heb ik de overdrive laten inbouwen en 3weken vakantie kunnen uitproberen. Ik zou niet graag ALTIJD met ingeschakelde OD rijden. De toerenreductie kost je behoorlijk trekkracht als de snelheid terug loopt (denk ook heuvelachtig gebied). De OD gebruikte ik alleen boven de 70km/u op de vlakke weg. Als het heuvelachtig werd: gewoon in 4. In 4 doet ie 40 tot 140 km/u met altijd genoeg trekkracht (heb een RRC 3,5 in m'n Stage1).

Persoonlijk vind ik alleen de 1 en 2 erg kort. Maar wegrijden in 2 is ook een optie, scheelt weer een keer schakelen....

Groeten, Remko

Re: LT95 aan een 3.5L efi RR

Geplaatst: di 30 aug 2011, 12:14
door Roel
oeps voutje: 85Kw (113PK) volgens de specs

Om "langere"1e en 2e versnellingen ( en de rest ook natuurlijk) te krijgen is mij geadviseerd de eindoverbrenging van de tussenbak te veranderen. Is er iemand die hiermee ervaring heeft?

Is zo'n Fairley nog ergens uit te halen? Ondanks zijn "beperkingen" lijkt het me toch wel lekker om tijdens het cruisen "een tandje terug" te kunnen schakelen.

Groet

Roel (0475)
'83 One-Ten V8 LHD

Re: LT95 aan een 3.5L efi RR

Geplaatst: di 30 aug 2011, 12:25
door Frans Bonnes
Met een overdrive krijg je juist kortere versnellingen.
Er zit een extra versnelling tussen,

En de meeste overdrive's mag / kun je niet in 1 en 2 gebruiken.
Tenminste dat wordt zeer sterk afgeraden, wil je de overdrive heel houden. .

fb

interssant stuk over de V-bakken

Geplaatst: di 30 aug 2011, 15:12
door Arno
Zal maar zuinig zijn op je LT95 met OD.. nieuwe OD kost een 1200 pond, een goede gebruikte al snel een 250 pond.

Leuk stuk over V-bakken
[www.expeditionlandrover.info]

Re: LT95 aan een 3.5L efi RR

Geplaatst: vr 16 sep 2011, 14:23
door Sean
@Roel "Is zo'n Fairley nog ergens uit te halen?"

Elephant-offroad had op de DLRS een krat staan met meerdere van diverse kwaliteiten. Was niet verkocht volgens mij, dus misschien zit er wat tussen. Grtz.

Re: LT95 aan een 3.5L efi RR

Geplaatst: za 17 sep 2011, 06:15
door Rickske
helaas, dat krat staat in mijn schuur

Rickske
14444.jpg --> mod_embed_images_loadimage('a5046a5dae36068602507e900498fd77', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/smoelenboek/fotos/landrover/14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', '', 14570750, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Uiteraard kan ik strax in 2014 niet voor beiden de belasting ophoesten..
1978 Series3 109 Stawag 2,25Diesel 5brg "Burro"
1979 Range Rover Classic 3,5L V8 LPG "Amarillo"