Wiellagers P38 vervangen - Update
Geplaatst: wo 03 aug 2011, 16:14
Hoi, komend weekend ga ik een poging doen om de wiellagers van de RangeRover p38 te vervangen.
Dit was een APK afkeur punt. Met bijna 200K op de klok, mag het ook wel.
Eigenlijk wordt er voorgeschreven om de gehele naaf te vervangen, maar dan ben ik zo'n € 350,- per wiel kwijt.
Alleen het lager vervangen moet te doen zijn, en de kosten zijn dan ca € 100,- per wiel.
En koffie en koeken voor Bart Kuil, want die gaat mij helpen.
Nu vraag ik mij af of iemand ook ervaring heeft met deze klus. Op internet lees je de wildste verhalen, maar het is natuurlijk niet interesant om het op het web te zetten als alles redelijk normaal verlopen is.
Dus als er nog goede tips zijn van ervarings deskundigen dan hoor ik het graag.
Richard
7-8-2011
Gisteren met Bart Kuil aan de slag geweest. Alles was goed gangbaar dus de Hub's lagen al snel naast de auto.
Maar hoe steun je die vreemde dingen goed af in je pers, stukken C profiel gehaald die voldoende ruimte boden om de Hub er tussen te plaatsen.
Die hub is een redelijk gesloten eenheid. Voor dat wat wij konden zien, leek het ons het beste om eerst de buitenste schaal uit de hub te persen. Bij zo'n 20T nog geen krimp. Toen geprobeerd om de asstomp uit de binnenring te persen, bij zo'n 17T een luide knal en wij hebben twee delen!
Het lager was in tweeen. Nu konden we zien waarom de buiten ring zo vast zat, deze zat opgesloten door een stalen ring. Eerst het lager weer van de ring persen en toen met veel geduld en WD40 de ring los gekregen en verwijderd. Daarna was het eenvoudig om de buitenring uit de hub te persen.
Om de binnenring van de asstomp te krijgen hadden we wederom weer veel geduld nodig. De armen van de pullietrekker kregen niet goed grip, ook niet na wat slijpwerk. De schaal maar op veel plaatsen voorzichtig ingeslepen (o.a. met een Dremel) en met een beitel er stukken uit gehakt.
Alles goed schoon gemaakt en weer in elkaar gezet. Dit was redelijk eenvoudig, de volgorde wel goed in de gaten houden en de lagerdelen goed ondersteunen bij het in persen.
Met al het experimenteer werk erbij hebben we zeker 10u nodig gehad voor 2 stuks (incl. koffie enz.) Ik denk dat 3u per hub haalbaar moet zijn. Forse klus, maar wel leuk werk. De eeste belangrijke stap is lomp maar nodig, het lager in tweeën breken.
De achteras is nu klaar, nu de vooras nog.
3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07/08/2011 09:19 door Ploertje.
Dit was een APK afkeur punt. Met bijna 200K op de klok, mag het ook wel.
Eigenlijk wordt er voorgeschreven om de gehele naaf te vervangen, maar dan ben ik zo'n € 350,- per wiel kwijt.
Alleen het lager vervangen moet te doen zijn, en de kosten zijn dan ca € 100,- per wiel.
En koffie en koeken voor Bart Kuil, want die gaat mij helpen.
Nu vraag ik mij af of iemand ook ervaring heeft met deze klus. Op internet lees je de wildste verhalen, maar het is natuurlijk niet interesant om het op het web te zetten als alles redelijk normaal verlopen is.
Dus als er nog goede tips zijn van ervarings deskundigen dan hoor ik het graag.
Richard
7-8-2011
Gisteren met Bart Kuil aan de slag geweest. Alles was goed gangbaar dus de Hub's lagen al snel naast de auto.
Maar hoe steun je die vreemde dingen goed af in je pers, stukken C profiel gehaald die voldoende ruimte boden om de Hub er tussen te plaatsen.
Die hub is een redelijk gesloten eenheid. Voor dat wat wij konden zien, leek het ons het beste om eerst de buitenste schaal uit de hub te persen. Bij zo'n 20T nog geen krimp. Toen geprobeerd om de asstomp uit de binnenring te persen, bij zo'n 17T een luide knal en wij hebben twee delen!
Het lager was in tweeen. Nu konden we zien waarom de buiten ring zo vast zat, deze zat opgesloten door een stalen ring. Eerst het lager weer van de ring persen en toen met veel geduld en WD40 de ring los gekregen en verwijderd. Daarna was het eenvoudig om de buitenring uit de hub te persen.
Om de binnenring van de asstomp te krijgen hadden we wederom weer veel geduld nodig. De armen van de pullietrekker kregen niet goed grip, ook niet na wat slijpwerk. De schaal maar op veel plaatsen voorzichtig ingeslepen (o.a. met een Dremel) en met een beitel er stukken uit gehakt.
Alles goed schoon gemaakt en weer in elkaar gezet. Dit was redelijk eenvoudig, de volgorde wel goed in de gaten houden en de lagerdelen goed ondersteunen bij het in persen.
Met al het experimenteer werk erbij hebben we zeker 10u nodig gehad voor 2 stuks (incl. koffie enz.) Ik denk dat 3u per hub haalbaar moet zijn. Forse klus, maar wel leuk werk. De eeste belangrijke stap is lomp maar nodig, het lager in tweeën breken.
De achteras is nu klaar, nu de vooras nog.
3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07/08/2011 09:19 door Ploertje.