Pagina 1 van 1
rembekrachtiging serie 3 1982
Geplaatst: wo 03 aug 2011, 13:04
door peter paalvast
Ik ben in onderhandeling in Frankrijk over een Land Rover serie 3 uit 1982. De auto ziet er goed uit, alleen werkt de rembekrachtiging niet. Ik vind dit toch behoorlijk gevaarlijk en zou dit verholpen willen zien. Is dit een kostbare reparatie? Is het relatief eenvoudig zelf te doen?
Re: rembekrachtiging serie 3 1982
Geplaatst: wo 03 aug 2011, 13:30
door Wim Janssen
Peter,
Rembekrachtiging is relatief eenvoudig. Het bestaat uit de rembekrachtiger zelf, de bekende ronde zwarte door die aan je rempedaal bevestigd zit en een vacuum bron.
De rembekrachtiger is eigenlijk niet veel meer dan een ronde doos met een groot membraan in dat gekoppeld is aan je rempedaal. Dat membraan wordt vacuum gezogen en helpt je hiermee meer pedaaldruk te geen dan jij alleen met je voet doet. Theoretisch moet je zonder rembekrachtiger even hard kunnen remmen, alleen moet je dan belachelijk hard op het pedaal duwen.
Defecten die kunnen ontstaan zijn lekkende membranen waardoor je geen vacuumondersteuning meer hebt. Ik heb wel eens gelezen dat ze te reviseren zijn, maar vervanging is de gemakkelijke en waarschijnlijk betere oplossing. 2e hands is hier een optie.
Het vacuum is een ander verhaal. Bij een benzinemotor is het eenvoudig, want daar haal je je vacuum simpel met een slangetje van je inlaatspruitstuk achter de gasklep. Bij een diesel (alleen 2.25) haal je het vacuum in de originele setup ook van je inlaatspruitstuk, maar omdat een diesel geen gasklep heeft, hebben ze hier een beetje krakkemikkige vacuumklep ingezet die gekoppeld is aan je gaspedaal. Omdat dit vaak niet naar behoren werkt, zijn er al veel dieselmotoren hiervoor omgebouwd naar een aparte vacuumpomp. Dit kan een snaar aangedreven Pierburgpompje zijn of een simpele elektrische pomp.
Defecten die hier kunnen ontstaan zijn een slecht afgestelde vacuumklep of een defecte vacuumpomp.
Dus kortgezegd, ja, het is relatief eenvoudig zelf te doen.
groeten
Wim Janssen
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03/08/2011 11:31 door Wim Janssen.
Re: rembekrachtiging serie 3 1982
Geplaatst: wo 03 aug 2011, 13:36
door Hendrik "Blue-Box"
Reparatie kan zeer simpel zijn, slangetje, klepje, rubbertje, klemmetje, afstelling (bij een diesel).
Maar het kan ook de unit van de rembekrachtiger zelf zijn.
De prijs van de Unit is wel te overzien maar bij het monteren moet de hoofdremcilinder en mogelijk ook de leidingen verwijderd worden wat de arbeidskosten op kan drijven.
Kortom op afstand is daar weinig van te zeggen, eerst moet een diagnose gesteld worden.
Zelf doen is prima te overzien, uitbesteden op afstand kan een behoorlijke rekening opleveren.
Als de auto bij mij in de buurt staat (Dordogne)..........
Met groet,
Hendrik “Blue-Box”
veel foto's van onze nieuwe plek in Frankrijk: www.swane.fr
En natuurlijk de Land Rover foto's
mini5.jpg --> mod_embed_images_loadimage('9038d5d91b55e436c5644e7a0b0af711', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.nl%2FHendrik%2Ffoto%2Fbluebox%2Fmini5.jpg', 'http://www.swane.nl/Hendrik/foto/bluebox/mini5.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.nl%2FHendrik%2Ffoto%2Fbluebox%2Fmini5.jpg', '', 14382403, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: rembekrachtiging serie 3 1982
Geplaatst: wo 10 aug 2011, 17:52
door peter paalvast
Beide heren bedankt voor de informatie.
Peter Paalvast
Re: rembekrachtiging serie 3 1982
Geplaatst: wo 10 aug 2011, 18:25
door peter paalvast
Hendrik,
Wij zitten in de Vogezen. Dat is een eind (700 km) bij jullie vandaan. Ben onder de indruk van de verrichtingen (en het beschikbare materieel!).
Ga volgende week nogmaals de Land Rover testen. Ik heb in het verleden veel gesleuteld dus zie ik er niet zo tegenop. We hebben veel ruimte maar alle ingangen naar de stallen zijn te smal! Wel kan hij boven in het hoofdgebouw maar daar vertrouw ik de vloer nou net weer niet.
Als de rembekrachtiging niet werkt, komt de auto dan wel door de CT in Frankrijk?
Vriendelijke groet,
Peter Paalvast