Pagina 1 van 1

Turbo met speling

Geplaatst: wo 03 aug 2011, 01:44
door CrazymudWouter
Hallo allemaal,

Ik heb hier een turbo met behoorlijke speling op het vinnetje (hoe heet dit eigenlijk).
Nu lees ik op internet iets over een eventueel kapotte seal. Klinkt dit jullie bekend in de oren?

Valt er iets aan die speling te doen of word het dan tijd voor een andere turbo of revisie?

Groeten Wouter

Re: Turbo met speling

Geplaatst: wo 03 aug 2011, 11:43
door Puffino
dit is een keramisch lager als ik me niet vergis, laten reviseren is wel het minste dat je kunt doen.

In elk geval zit er geen seal in, het wordt daar VEEEEEEL te heet voor.

Volgens mij heet dat een turbo-rotor. In het Engels in elk geval. In het Nederlands? Geen idee.

Deze speling kan trouwens inderdaad zeker kwaad, er komt motorolie door IN de turbo, die het vrolijk en met alle plezier in de luchtinlaat blaast, en zo netjes laat verbranden in de motor. Je merkt er niks van... TOT.... er teveel olie doorheen gaat en OF je motorolie op raakt OF je motor er op kan lopen, zelfs. Maar dan ga je wel heeeeeel ver.

Sander Lelieveld


Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V

Snorkel.Runde.NL

Re: Turbo met speling

Geplaatst: wo 03 aug 2011, 12:09
door Wiel
Wat voor speling heb je? Radiale of axiale speling? Het vinnetje aan de inlaatzijde word het Compressor wiel genoemd en aan de uitlaatzijde het Turbine wiel.
Het is normaal dat het compressor wiel Radiale speling heeft, maar natuurlijk niet te veel...
De as tussen het Compressor wiel en de Turbine wiel word gelagerd door de oliedruk van de motor, daarom voel je iets van radiale speling op het Vinnetje als de motor uit staat... Axiale speling is een ander verhaal, deze mag maar heel klein zijn....

Re: Turbo met speling

Geplaatst: wo 03 aug 2011, 15:26
door CamperChris
Als er te veel speling op de as komt, kan de olie die normaal de as smeert, inderdaad in de inlaat geblazen worden. Doordat de olietoevoer onder druk staat (door je opvoerpomp), blijft hij voeden. de motor gaat steeds harder lopen en pompt nóg meer olie naar de turbo. gebeurt wel vaker, dan krijg je dit:
<object width="425" height="349"><param name="movie" value="?version=3&hl=nl_NL"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="?version=3&hl=nl_NL" type="application/x-shockwave-flash" width="425" height="349" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true"></embed></object>
youtube

gr, CamperChris

2012-08-19%2010.05.47.jpg --> mod_embed_images_loadimage('76d01e2f12ceaaa821711c5b8428fa95', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-fvS5z0esvXA%2FUDXoBCAiTeI%2FAAAAAAAAD_8%2F9IQ07892Py8%2Fs128%2F2012-08-19%252010.05.47.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-fvS5z0esvXA/UDXoBCAiTeI/AAAAAAAAD_8/9IQ07892Py8/s128/2012-08-19%2010.05.47.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-fvS5z0esvXA%2FUDXoBCAiTeI%2FAAAAAAAAD_8%2F9IQ07892Py8%2Fs128%2F2012-08-19%252010.05.47.jpg', '', 14382861, 600, 600, 'Loading image ...', false); 2012-08-18%2007.43.09.jpg --> mod_embed_images_loadimage('fea2ebee5abac30c779daeac4e4ce35a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-twsbQrrTwCE%2FUDXlCz2Sp0I%2FAAAAAAAAD-Y%2F_04A-2aeab8%2Fs128%2F2012-08-18%252007.43.09.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-twsbQrrTwCE/UDXlCz2Sp0I/AAAAAAAAD-Y/_04A-2aeab8/s128/2012-08-18%2007.43.09.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-twsbQrrTwCE%2FUDXlCz2Sp0I%2FAAAAAAAAD-Y%2F_04A-2aeab8%2Fs128%2F2012-08-18%252007.43.09.jpg', '', 14382861, 600, 600, 'Loading image ...', false);
<u>www.opwielen.nl</u> picasa webalbum Chrisopwielen</u>

Re: Turbo met speling

Geplaatst: do 04 aug 2011, 11:37
door Arnoud
Hoe merk je speling op?

Kan het dan zijn dat je bij hogere toerentallen (in elke versnelling natuurlijk) een "ronkend/grommend" geluid hoort, dat anders is dan de NORMALE geluiden die een LandRover diesel produceert??

Re: Turbo met speling

Geplaatst: do 04 aug 2011, 13:42
door Lucas van Lierop
'NORMALE' haha :-)

Groet
Lucas

Re: Turbo met speling

Geplaatst: do 04 aug 2011, 16:46
door hans 110
kijk eens hier staat redelijk wat informatie.

Re: Turbo met speling

Geplaatst: do 04 aug 2011, 20:10
door Fraggledefender
Wauw!!!

Dat lijkt me enorm schrikken. Ben gelijk benauwd dat ik ook een turbo heb :-/
Sel dat zoiets gebeurt, wat kun je daar dan aan doen?

Jan

Re: Turbo met speling

Geplaatst: do 04 aug 2011, 20:26
door CrazymudWouter
Het alsje heeft zowel Radiale als axiale speling.

Radiaal is dus normaal maar de axiale speling is ook ongeveer 1 mm. Lijkt mij teveel. Ik heb nog niet met de motor gereden dus weet niet of er andere geluiden zijn dan de normale land rover herrie.

Is er trouwens al eens iemand bezig geweest met het zelf reviseren van een turbo of is dit niet te doen? Aan wat voor kosten moet ik denken om een turbo te laten reviseren?

Groeten Wouter

Re: Turbo met speling

Geplaatst: do 04 aug 2011, 20:27
door CrazymudWouter
Daar zat ik inderdaad ook al aan te denken. Maar de enige oplossing die ik kon bedenken is als de sodemieter de olietoevoer losdraaien.....
\

Re: Turbo met speling

Geplaatst: do 04 aug 2011, 20:30
door Roy Bruurs
doek voor de luchtinlaat van de filter doen

Re: Turbo met speling

Geplaatst: do 04 aug 2011, 20:57
door bareld
Roy B Schreef:
-------------------------------------------------------
> doek voor de luchtinlaat van de filter doen


En als je geen doek hebt gewoon je jas of trui in de luchtinlaat proppen. Niet twijfelen maar smoren dat ding. Een motor is veel duurder dan een nieuwe jas.

Re: Turbo met speling

Geplaatst: vr 05 aug 2011, 12:37
door Puffino
En wat is er tegen om hem in zijn vijf met de rem er op KEIHARD de koppeling op te laten knallen?

Sander Lelieveld


Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V

Snorkel.Runde.NL

Re: Turbo met speling

Geplaatst: vr 05 aug 2011, 12:48
door Geert LW79
Denk dat er niet veel van je koppeling overblijft als je hem met een tourental van 5 à 6000 rpm erop knalt met eventueel nog schade voor de rest van je aandrijflijn.
Luchttoevoer blokeren is het beste, brandstof afkoppelen heeft ook geen zin, hij loopt immers op de smeerolie.
Denk dat je na zo'n geintje het beste je kop wel even kan lichten. Bij (te) hoge tourentallen kan je '"zwevende" kleppen krijgen waardoor de kleppen de zuigers kunnen raken met alle gevolgen van dien.

Geert

Re: Turbo met speling

Geplaatst: za 06 aug 2011, 11:54
door bareld
Een schakelbak kun je op die manier nog wel smoren. Bij een automaat (Disco) wordt het allemaal wat lastiger

Re: Turbo met speling

Geplaatst: za 06 aug 2011, 21:27
door RoLandrover
Je hebt dan wel meer schade aan het blok lijkt me als alleen de klepjes,..

hij stopt immers pas als de olie op is,.... en dan zolang ,met dat toerental en hitte die niet af te voeren is,

kan zo bij het oud ijzer denk ik.

grtn

RoLandRover

Re: Turbo met speling

Geplaatst: za 06 aug 2011, 21:55
door Geert LW79
Als je de luchttoevoer afsluit stopt hij echt wel, ook smeerolie wil niet ontbranden zonder zuurstof/compressie.
Als hij pas stopt als de smeerolie op is dan heb je inderdaad alleen nog oud ijzer.

Geert

Re: Turbo met speling

Geplaatst: zo 07 aug 2011, 14:14
door CrazymudWouter
Nu weten we hoe het blok gesmoord moet worden als hij op hol slaat maar ik hoop het niet zo ver te laten komen!

Is er al eens iemand bezig geweest met het reviseren van een turbo of is dit niet zelf te doen zonder speciaal gereedschap of wat dan ook?

Re: Turbo met speling

Geplaatst: zo 07 aug 2011, 15:06
door bareld
Welke motor hebben we het over?

Re: Turbo met speling

Geplaatst: zo 07 aug 2011, 17:14
door CrazymudHans
Dan hebben we het over de 200TDI.
Zijn daar onderdelen voor te krijgen en is het te doen om te reviseren?

4r11nkipm9p7d6u1zt4e.jpg --> mod_embed_images_loadimage('f43bc98a372a62d528b2ed15f0ccc361', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.4x4fotos.nl%2Fupload%2Ffiles%2F4r11nkipm9p7d6u1zt4e.jpg', 'http://www.4x4fotos.nl/upload/files/4r11nkipm9p7d6u1zt4e.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.4x4fotos.nl%2Fupload%2Ffiles%2F4r11nkipm9p7d6u1zt4e.jpg', '', 14398241, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: Turbo met speling

Geplaatst: wo 10 aug 2011, 01:32
door CrazymudWouter
Is er echt niemand hier al eens met het reviseren van een turbo bezig geweest?

Alvast bedankt!!

Groeten Wouter

Re: Turbo met speling

Geplaatst: wo 10 aug 2011, 10:26
door Lucas van Lierop
Ik heb altijd begrepen dat Turbo revisie niet iets voor de doe het zelver is, dit in tegenstelling tot een blok etc. Waarom kan ik je helaas niet zeggen want ik weet er (helaas!) ook niet genoeg vanaf. Ik weet wel dat ik met mijn Turbo binnenkort ook op pad moet want die is ook wat lossig.

Groet
Luicas

Re: Turbo met speling

Geplaatst: wo 10 aug 2011, 11:28
door roald
voelbare radiaal speling is normaal kleinbeetje dan,. axiaal hoor je niks of bijna niks te kunnen voelen
zoals eerder vermeld het is een oliedruk lager dus zonder oliedruk wel degelijk speling radiaal.
lagers zitten geperst. gewoon bij " turbo hoet" of ander soortgelijk bedrijf een ruil turbo halen