Pagina 1 van 1
EGR compleet weg?
Geplaatst: ma 01 aug 2011, 23:02
door michel wagemans
Beste prikkers,
Ik ben druk bezig om in mijn 85' 110 een 96' disco 300tdi motor, bak en tussenbak te leggen.
Vandaag heb ik de motor uit de disco gehaald en verbaasde me over de hoeveelheid aan kabels die er aan zitten, ik wil gaag de electronica tot een minimum beperken en dus ben ik van plan om de egr af te doppen.
Nou vraag ik me af of ik dan alles van de egr weg kan laten, regelkastje, sensor op de dieselpomp, enz enz..
Wie heeft zoon ombouw al eens gedaan en kan me vertellen of dat gaat of niet.
En wat kan ik nog meer weglaten van kabels/sensoren? Aan het termostaathuis zitten ook een paar kabels die ik niet echt thuis kan brengen.
Alvast bedankt!
Groet,
Michel
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01/08/2011 22:51 door michel wagemans.
Re: EGR compleet weg?
Geplaatst: di 02 aug 2011, 09:41
door Marc van Aperen
Hoi,
Heb zelf een 300 Tdi uit een RR-classic, EGR afgedopt en alleen de basis kabelboom aangesloten.
Dynamo, brandstofklep, water temperatuur meting, etc.
Werkt zonder problemen.
Groeten,
Marc
Re: EGR compleet weg?
Geplaatst: di 02 aug 2011, 11:44
door Bart van Dessel
dito, heb ook de EGR regeling op de inpuitpomp verwijderd, allemaal geen probleem, verwacht geen (grote) vermogenstoename maar je inlaatgedeelte blijft nu wel mooi schoon.
Gr, Bart
Re: EGR compleet weg?
Geplaatst: di 02 aug 2011, 12:51
door michel wagemans
Beste Marc en Bart,
Dank voor de reacties, ik ga dan ook alles verwijderen hoe minder electro hoe beter.
Nou vroeg ik me af hoe jullie het met de uitlaat hebben gedaan? Die orginele van de 2.5 n/a gebruikt? Of die van de disco? En hebben jullie de kat laten zitten of juist weggelaten?
Groet,
Michel
Re: EGR compleet weg?
Geplaatst: di 02 aug 2011, 12:54
door Bart van Dessel
Ik rij alleen Disco's en RRC, zonder kat redelijk sterk getuned.
gr, Bart
Re: EGR compleet weg?
Geplaatst: di 02 aug 2011, 13:00
door Lucas van Lierop
@Bart: hoe doe je dat met RDW zonder kat?
En in het algemeen (zal Bart niet deren

) maar ben je dan een milieucrimineel afgezien van het feit dat je dat je toch al een 'vieze diesel' rijdt? Ik heb nl geen idee hoe effectief zoiets is (na 15 jaar)
Groet
Lucas
Re: EGR compleet weg?
Geplaatst: di 02 aug 2011, 14:27
door Bart van Dessel
Ik heb op m'n kenteken geen vermelding van milieuklasse staan, geen vermelding van katalisator, staat gewoon "Discovery tdi".
groetjes, Bart
Re: EGR compleet weg?
Geplaatst: di 02 aug 2011, 16:36
door Lucas van Lierop
@Bart: Ah ok, eens zien hoe dat bij mij eigenlijk staat.
Groet
Lucas
Re: EGR compleet weg?
Geplaatst: di 02 aug 2011, 21:32
door Exfietser
Meet de binnen diameter van de 2,5 en de 300tdi uitlaat eens na. Ik weet het niet maar ik vermoed dat die van de 300tdi groter is. En dat is natuurlijk niet zomaar voor de lol. Het is beide een 2,5 liter motor. Alleen heeft de ene iets van ik geloof 68 pk en de andere 115pk. Die 115pk krijgt hij doordat er met de turbo meer lucht ongeblazen wordt. Samen met meer brandstof geeft dat behalve meer pk's ook meer uitlaatgassen. Uitlaatgassen die zo snel mogelijk weg moeten.
Een te dunne uitlaat remt dat af en veroorzaakt waarschijnlijk een hetere motor en dus problemen op de brennerpas naar italie of met een dikke aanhanger.
Ik weet het niet maar ik zou de uitlaat zo maken zodat hij zoveel mogelijk lijkt op de orginele uitlaat die erbij hoort. Landrover heeft destijds heus wel nagedacht over de afmetingen van het uitlaat systeem. Omdat je de motor in een andere wagen zet gaat dat natuurlijk nooit helemaal lukken. Maar de binnendiameter kun je wel de juiste maken. Desnoods laat je er een maken.
Arnold.