Pagina 1 van 1
Verzinken = ontroest met zuur = zuur achterblijven in felsnaden
Geplaatst: za 30 jul 2011, 13:07
door Lucas van Lierop
Ik kom beetje bij beetje steeds dichterbij het verzinken van iig mijn chassis en liefst ook mijn carroserie. Dat het kan weet ik, zie voorbeelden on foto's hieronder.
Ter info mijn chassis en carosserie en chassis zijn al thermisch ontlakt dus ik ben nu als een haas aan het lassen omdat het metaal nu kaal en roestig is. Ik haat roest en geef graag een paar 1000e uit om dit eenmalig goed op te lossen.
Mijn vraag is hoe serieus is het verhaal dat er in allerlei felsnaden etc zuur achterblijft na het verzinken en vooral wie heeft hier praktijk ervaring mee. Dat wil zeggen heb je wel eens een constructie met op elkaar ge(punt/prop)last materiaal laten verzinken en was het inderdaad zo dat er zuur bleef zitten in de naden waardoor deze na verloop van tijd begonnen te roesten?
Er wordt gezegd waar zuur kan komen kan ook neutralisatievloeistof/flux/zink komen, maar is dat nu wel of niet het geval. Het zou ook zomaar (hier ontbreekt het aan kennis) dat als dat zuur er eenmaal zit het niet zo makkelijk meer vervangen wordt door iets anders.
Nu heb ik echt uuuurenlang allerlei websites en fora (citroen/mini/ford/matra etc. etc.) doorgespit. Er wordt door jan en alleman vanalles geroepen en ik denk vooral nagepraat terwijl bijna niemand echt zijn carrosserie heeft laten verzinken dus het meeste wat er gezegd wordt is speculatief gel#l. Ik neem aan dat andere automerkbezitters deze post ook gaan vinden via google net zoals ik op hun (nuttige) fora terecht kwam dus hopelijk hebben ze er wat aan.
Hoe goed bedoeld en behulpzaam ook, waar ik niet naar zoek zijn antwoorden als: "Waarom doe je niet gewoon...", "Ik denk dat...", "Volgens mij...", "Het kan niet want het trekt krom", "Je kan ook scoperen (niet in holle ruimtes dus)" etc., "Mijn oma gebruikt altijd Owatrol en daar houdt ik mij aan" etc. Dat vind je namelijk op werkelijk ieder forum terwijl het niet de vraag is. (Ik bedoel dit NIET onaardig

)
Alvast heel erg bedankt iedereen die hier iets gefundeerds over weet te melden (als die er zijn en niet op vakantie zijn)
Groet
Lucas
zie:
De Citroens van Duckservice:
verzkts4.jpg --> mod_embed_images_loadimage('ec57b826b5890c37c4f1463669b7e99a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.duckservice.nl%2Fjpg%2Fkoets%2Fverzkts4.jpg', 'http://www.duckservice.nl/jpg/koets/verzkts4.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.duckservice.nl%2Fjpg%2Fkoets%2Fverzkts4.jpg', '', 14367657, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Een mini:
26022009056.jpg --> mod_embed_images_loadimage('6b3793fbde9eadd2264182d6d600a9a2', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fimg.photobucket.com%2Falbums%2Fv90%2Fsambal%2Frommel%2F26022009056.jpg', 'http://img.photobucket.com/albums/v90/sambal/rommel/26022009056.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fimg.photobucket.com%2Falbums%2Fv90%2Fsambal%2Frommel%2F26022009056.jpg', '', 14367657, 600, 600, 'Loading image ...', false);
De bekende RRC van Andrew
De%20body%20is%20%28thermisch%29%20verzonken%20017.jpg --> mod_embed_images_loadimage('1e7af4c03a2bb42618c493ae3fd97dd3', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.colvilleslandrovers.nl%2Fimages%2Fphoto%2FDe%2520body%2520is%2520%2528thermisch%2529%2520verzonken%2520017.jpg', 'http://www.colvilleslandrovers.nl/images/photo/De%20body%20is%20%28thermisch%29%20verzonken%20017.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.colvilleslandrovers.nl%2Fimages%2Fphoto%2FDe%2520body%2520is%2520%2528thermisch%2529%2520verzonken%2520017.jpg', '', 14367657, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Verzinken = ontroest met zuur = zuur achterblijven in felsna
Geplaatst: za 30 jul 2011, 13:49
door Exfietser
Heel eerlijk gezegt. Ik heb geen idee. Ik denk dat de enige mensen die je dat vertellen kunnen de professionele verzinkers zelf zijn. Hoeveel auto's verzinkt iemand nu als partikulier in zijn leven? AIs iemand dat een of twee keer gedaan heeft kun je die persoon lastig als ervarings deskundige voor dit soort kwesties zien.
Als iemand er nu 500 of 1000 o.i.d gedaan heeft, dan kan die persoon zeggen hoe belangrijk de zuurbehandeling is en hoe goed het reinigen daarna gaat. En of er bij dat reinigen nog verschillen in kwaliteit zijn. Vandaar dat ik denk dat alleen een verzinker zelf zinnig licht op deze kwestie kan laten schijnen. Helaas zullen die personen dan weer commercieel denken en mischien zeggen dat het geen probleem is. En mischien is het inderdaad geen probleem.
Ik vind het inderdaad ook lastig om goede gefundeerde argumenten te vinden voor dit soort kwesties. En inderdaad zijn er (op het internet) teveel mensen die elkaar napraten hoe goed bedoelt ook. Ik ben heel benieuwd of hier iets uit komt. Mischien reageert er wel een verzinker?
Arnold. (Die ook nog moet verzinken.)
Re: Verzinken = ontroest met zuur = zuur achterblijven in felsna
Geplaatst: za 30 jul 2011, 13:58
door Edward
Ik vind het wel heel kort door de bocht om het advies van de verzinker zelf af te doen als commerciel en onbetrouwbaar. Ik kom al 20 jaar bij verzinkerijen en ben nog nooit belazerd of verkeerd geadviseerd. Bij een goed advies hoort ook een goede argumentatie en die krijg je ook. Zou zeker eens met de verzinker in je buurt gaan praten.
Ik kan ook alleen maar zeggen dat die paar auto's die wij hebben laten doen er heel goed uitzagen en dat de eerste van 20 jaar geleden er nog helemaal fris en goed bij staat. Maar zoals Arnold aangeeft heb je daar ook nie veel aan.
Re: Verzinken = ontroest met zuur = zuur achterblijven in felsna
Geplaatst: za 30 jul 2011, 14:22
door Exfietser
Ik zeg niet dat verzinkers onbetrouwbaar zijn. Maar zelfs als ze eerlijk zijn kunnen die mensen bevooroordeelt zijn. Ook die mensen spreken gewoon uit ervaring die heel goed kan zijn overigens. Maar het blijven menselijke opinies en meningen. Die kunnen heel goed en eerlijk zijn. Een serieus metalurgies onderzoek is het echter niet. Maar ik kan me niet voorstellen dat het nooit is uitgezocht. Mischien is er voor bepaalde bedrijfstakken uit veiligheid wel een verplicht kwaliteitsonderzoek nodig. In de vliegtuigindustrie en offshore industrie hangt ook aan elk onderdeel een verplicht kwaliteits certifikaat met begin en eind datum. Ik denk dat Lucas zo'n soort rapport of test zou willen hebben.
Arnold.
Re: Verzinken = ontroest met zuur = zuur achterblijven in felsna
Geplaatst: za 30 jul 2011, 14:51
door Lucas van Lierop
@Arnold:
Bedankt voor je antwoord, wat je zegt is waar, hoe vaak verzinkt iemand nu een carrosserie, je moet dan een behoorlijk aantal hebben om tot een betrouwbaar getal te komen. Ik gooi het dan ook maar op constructies van plaatwerk met overlap/naden in het algemeen. Daar zou misschien meer over bekend moeten zijn.
Wel heb ik het idee dat Land Rover rijders meer dan bij andere merken nog wel eens een technische achtergrond hebben i.v.m. werk in de industrie en dergelijke. Naast pure kennis van verzinken zijn er misschien ook mensen die wat meer dan gemiddeld weten van cappilaire werking van vloeistoffen en bijvoorbeeld het gedrag van zo'n vloeistof bij hoge temperatuur (verdampt het niet gewoon?)
Van jou weet ik in ieder geval dat je me in het verleden al eens de nodige gefundeerde antwoorden op lastige vragen hebt weten te geven of ieder op het spoor van bepaalde zaken hebt gezet waarvoor dank.
@Edward:
Dank voor je antwoord, ook jij hebt onlangs al op watvan mijn verzinken gerelateerde vragen gereageerd dus ook praktijkervaring en dat zijn de beste reacties. Wat betreft vragen aan de verzinkers zelf dat ga ik ook zeker doen. Ik heb ook al een aantal maal contact gehad met een paar bedrijven maar nog niet over deze kwestie. Mijn ervaring is helaas dat de antwoorden vooralsnog niet even consequent zijn en dat niet iedereen uberhaupt even enthousiast is over 2e hands chassis e.d.
Ook het fenomeen thermisch reinigen is helaas nog onbekend bij velen, leg dan maar eens uit dat je verf etc er echt af is om maar eens wat te noemen.
Een van de verzinkerijen waar ik mee gesproken heb was nogal druk en vertelde dat ik maar langs moest komen en dan zouden ze wel eens kijken. Dat is nou niet direct een fijn optie aangezien je dan meer transportkosten moet maken dan dat ze het komen halen en dat het bovendien totaal onzeker is of ze het uberhaupt wel gaan doen.
Al met al is het dus niet zo dat ik de verzinkerijen niet vertrouw maar ik me wel begin te realiseren dat sommige zaken voor hen ook geen dagelijkse kost zijn en dat ze er ook niet altijd direct een antwoord op hebben.
Het zou inderdaad heel interessant zijn als er ook een verzinker reageerde maar ik weet niet of die hier op het forum zitten. Ik zit te denken om even contact op te nemen met Zink Info Benelux (voorheen stichting doelmatig verzinken) hopelijk kunnen zij als overkoepelend geheel wat meer hierover zeggen.
Groet
Lucas
Re: Verzinken = ontroest met zuur = zuur achterblijven in felsna
Geplaatst: za 30 jul 2011, 21:02
door Andrew Colville
Ik heb van mijn vezinkerij niks gehoord over zuur vanwegen het zink! wel kromterkken en EIGEN RISICO heel vaak Maar dat was ook logies
Na het ontlakken moet je wel heel voorzichtig zijn als dit met zuur is gebeurd maar dan geld het "pas op met zuur" eigenlijk meer voor carrosserietjes waar men daar na een 2k primer op wil en dan een lak laag,( en geen zink ) een beetje rest zuur tast dit namelijk weer aan.
Wel mooie foto's gevonden, sommigen ( Buiten de laatste ) komen me bekend voor van mijn zoektocht destijds. vooral die mini vindt ik interessant, ( ik had het er gisteren nog over met een mini eigenaar.) wel jammer dat deze nu wat nieuw plaatwerk nodig heeft of een goede metaalbewerker interessant
Ik heb persoonlijk geen last van zuur uit het zink of zelfs van het loogen van de carrosserie, Ik denk dat je er zelf ook wienig tot geen last van zult krijgen vooral omdat je de boet schoon hebt laten branden.
Groetjes Andrew
Re: Verzinken = ontroest met zuur = zuur achterblijven in felsna
Geplaatst: ma 01 aug 2011, 17:03
door Lucas van Lierop
@Andrew:
Bedankt voor je reactie, inderdaad kromtrekken wordt mij ook altijd gemeld, begrijp wel dat ze dat zeggen. Waarschijnlijk gaan ze er ook van uit dat het zichtwerk is, gelukkig zie je bijna niks van het verzinkte deel dus beetje golven is niet zo erg.
Ik heb inmiddels even gemaild naar zinkinfo benelux, hopelijk krijg ik snel antwoord, ik zal dat dan hier ook even melden (en uiteraard de afloop over een aantal maanden)
Groet
Lucas
Re: Verzinken = ontroest met zuur = zuur achterblijven in felsna
Geplaatst: ma 01 aug 2011, 18:08
door Lucas van Lierop
Supersnel antwoord gehad vandaag, zinkinfo benelux stelt het volgende:
"Bij overlappen, zoals felsnaden kunne nauwe spleten aanwezig zijn die zich als capillaire naden gedragen waardoor voorbehandelingvloeistoffen, zoals zoutzuur in deze naden worden opgezogen. Tijdens het dompelen in het zinkbad (temp 450 °C) verdampt en verbranden deze vloeistoffen en hebben deze verder geen invloed op eventuele corrosie. Echter doordat het staaloppervlak in de felsnaden niet schoon is, ontstaat er geen zinklaag. Na het thermisch verzinken kan er in de felsnaden water terechtkomen dat door het onbeschermde staal bruin verkleurd en als roestwater eruit komt en roestvlekken veroorzaakt. In de praktijk leidt dit niet tot problemen omdat deze verkleuring eenvoudig is weg te schuren en de naden door de natuurlijke verwering van de deels aanwezige zinklaag dichtgedrukt worden. Ook kan men als deze onderdelen voorzien worden van een aanvullende verfsysteem de naden met kit afdichten."
Hieruit zou je dus kunnen concluderen dat je beter het zuur nog kunt 'verbranden' in een zinkbad dan na een zuur ontlakkingsbad direct een (KTL) lak en kit er op.
Groet
Lucas
Re: Verzinken = ontroest met zuur = zuur achterblijven in felsna
Geplaatst: di 02 aug 2011, 00:24
door Mrah
Wat ik kan melden over het verzinken van een chassis is wat met mijn chassis is gebeurd:
Ik heb mijn RRC chassis laten verzinken door een bedrijf in Dieren. Ik ben best wel tevreden maar ik denk dat het verzinkproces iets te snel is gebeurd. M.a.w. het onderdompelen in het zinkbad is heel vlug gebeurd. Ik moet namelijk alle bevestigingspunten waar de koets op het chassis bevestigd zit doorboren of zodanig verhitten dat de overtollige zink alsnog uit de gaten loopt.
Ik weet alleen niet of ze het verzinken zo vlug hebben uitgevoerd om kromtrekken te voorkomen of dat het slordig is gebeurd. Heb het nagevraagd maar ze zeiden dat het goed gelukt was maar als ik een verzinkt hek oid zie ik, daar geen druppels gestold zink aan hangen e.d.
Ik denk dat je als je goed verzinkt spul wilt hebben dat je moet vragen of ze het lekker lang in het zinkbad laten hangen. Dan wordt de benodigde temperatuur berijkt. Krom trekken is dan natuurlijk niet denkbeeldig...
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Re: Verzinken = ontroest met zuur = zuur achterblijven in felsna
Geplaatst: di 02 aug 2011, 02:45
door Andrew Colville
Dat idee had ik ook al, en natuurlijk ga je na het verzinken alle naden goed afkitten, ook zou ik nog extra RX5 of RX10 in de kokers spuiten, mocht daar een lucht bel hebben gezeten ( geen zink gekomen) dan heb je toch een extra abehandeling er in zitten.
Wel zat gaten boren, en alles met draad zal na getapt moeten ook gaten in busjes oid moeten na het verzinken weer uit geboord.
Vraag bij de verzinkerij ook na de speciale schrofdraad vet, bij mij zeiden ze na het verzinken "wel jammer van het chassisnummer , die hadden we even moeten insmeeren " werkt ook op schroefdraad schijnbaar.
Groetjes Andrew
Re: Verzinken = ontroest met zuur = zuur achterblijven in felsna
Geplaatst: di 02 aug 2011, 06:58
door Exfietser
Lucas,
Dat klinkt als een plausible verhaal zouden ze bij mythbusters zeggen. Vermoedelijk is het dus inderdaad geen probleem. Thanks voor de info Lucas.
Arnold.
Re: Verzinken = ontroest met zuur = zuur achterblijven in felsna
Geplaatst: wo 03 aug 2011, 11:52
door Puffino
Sorry hoor maar op die temperaturen met zulk dun staal, dat gaat hard hoor.... De thermische geleiding van staal is groot genoeg, wordt snel warm. HEEL snel.
Die paar millimeter is zoooo opgewarmd.
Sander Lelieveld
Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V
Snorkel.Runde.NL
Re: Verzinken = ontroest met zuur = zuur achterblijven in felsna
Geplaatst: wo 03 aug 2011, 12:22
door Eric_1
Hoi Lucas
Je vermeld niet over welke delen je het hebt? een chassis of een RRC koets of een schutbord maakt nogal verschil in de manier waarin ze geconstrueerd zijn. Bij een koets of schotbord heb je namelijk meer hoeken; dubbele naden etc waar inderdaad zuur tussen kan zitten. Zeker als die iets open geroest zijn. Bij een gschone naad loopt het wel netjes met zink vol, heb je echter iets wat een beetje openstaat (door roest ertussen bijvoorbeeld) dan blijft er zuur tussen en dan roest het inderdaad nog sneller.
Wij hebben zelf vooral ervaring met Series 1 chassis. Hier zitten weinig dubbele naden en hoeken aan. We hebben er de afgelopen 18 jaar zeker een stuk of 20 gedaan en nergens problemen mee. Ook na die jaren nog niet. Ook door de jaren heen diverse 90/110 chassis gedaan. Hier zie je eerder eens een naad die wat gaat roesten omdat er zuur tussen gezeten heeft.
Schutborden van de Series 1 hebben we ook wel gedaan maar dat doen we nu niet meer. Is en dunnere plaat dus het gaat veel meer vervormen en meer dubbele stukken in. Als je een heel goed schutbord hebt waar dus weinig roest tussen naden zit gaat dit ook goed bij een exemplaar waar meer roest aan zat zie je eerder dat een naad dik gaat worden omdat er dus zuur tussen zat.
Groeten
Eric
I
Re: Verzinken = ontroest met zuur = zuur achterblijven in felsna
Geplaatst: do 04 aug 2011, 00:24
door Mrah
Ik heb niet gezegd dat dit ook echt zo is maar ik kan geen enkele andere manier verzinnen waarom mijn chassis er op sommige plekken als een druipkaars uit ziet...geen probleem hoor, met de dakbrander is het zo weg.
Re: Verzinken = ontroest met zuur = zuur achterblijven in felsna
Geplaatst: do 04 aug 2011, 00:27
door Mrah
Hij haat roest en wil dus het liefs alles verzinken had ik begrepen...
Re: Verzinken = ontroest met zuur = zuur achterblijven in felsna
Geplaatst: do 04 aug 2011, 00:59
door Andrew Colville
Het komt vaaker voor dat je druppels ( zink pegels) hebt, de meeste verzinkerijen behandelen het object na het verzinken en verwijderen deze druppels ook kijken ze of de zink wel overal geweest is en ook goed gehecht heeft.
Deze na behandeling krijg je niet als je het aller goedkoopste tarief hebt gevraagd, dan is het er in er uit en afrekenen en meenemen die hap.
Vol gelopen gaten ( niet voor niets dat je grote gaten10-15 mm moet boren) dit kan diverse redenen hebben, maar is gelukkig snel weer uitgeboord en getapt indien nodig.
de meeste zinkbaden worden 24/7 warm gehouden, zo blijft het zink op temperatuur, bij storingen of onderhoud wordt de zinkbad pas afgekoeld. Dit is goedkoper dan eleke dag het hele bad weer opstoken. ( daar wil je de gas rekening of electra rekening niet van op je duurmat krijgen )
Te koud zink lijkt me sterk, maar het zou zomaar kunnen dat jouw chassis de eerste was in een net gerenoveerd/vervangen zinkbad, en dat daarme de zink nog niet geheel op temperatuur was.
Ook het snel weer buiten leggen om af te koelen kan voor grotere druppels zorgen om dat de zink sneller koelt dan dat het chassis uit lekt.
Groetjes Andrew
Re: Verzinken = ontroest met zuur = zuur achterblijven in felsna
Geplaatst: do 04 aug 2011, 01:10
door Lucas van Lierop
@Arnold:
Graag gedaan, kan ik ook eens ergens antwoord op geven of iig doorgeven.
@Mrah:
Of het heel netjes is vind ik nog niet zo erg, maar het moet wel overal zitten, dan maar wat boren/tappen, we zullen het zien.
@Sander:
Ja je zou zeggen van wel, van een beetje zagen/schuren/lassen wordt het over het algemeen vrij warm
@Eric:
Wat ik wil verzinken is een verlengd Disco chassis en carosserie die ik momenteel aan het bouwen ben. Veel naden en overlap dus maar iig wel een stevige constructie vergeleken met een los schutbord. Ik wil dit omdat ik zoals gezegd roest haat en omdat een dermate zeldzaam project wordt dat ik het niet aan roest wil kwijt raken. Als het zink niet helemaal in de naden komt is dat pech maar nu zit er ook niks dus daar straks maar zoveel mogelijk ander spul in zien te krijgen.
Groet
Lucas
Re: Verzinken = ontroest met zuur = zuur achterblijven in felsna
Geplaatst: do 04 aug 2011, 05:49
door serine
e er hangen altijd wel wat druppels aan...ook aan onze hekken..die worden er in de werkplaats bij ons weer afgestoken voor het naar de poedercoater gaat of gespoten word..
verder moeten er gewoon genoeg gaten in geboord worden inderdaad...dat is niet alleen omdat het zink er dan snel uit kan lopen...maar ook vanwegen de temperaturen die zich anders in het product zich kunnen ophopen en dat is link voor de medewerkers daar...
maar dat alles zal men je in een verzinkerij uitgebreid uit gaan leggen..wat Mrah stelt..dat de hekjes daar keurig vadaan komen..zonder druipers en zonder pitten is gewoon NIET waar..
*zegt de vrouw van een hekkenmaker ..die dagelijks dat soort spul van de verzinkerij ziet terug komen en daar bedenkelijk bij staat te kijken,omdat ze zich afvraagt of dat nou niet netter kan..(kennelijk kan dat niet netter)
Re: Verzinken = ontroest met zuur = zuur achterblijven in felsna
Geplaatst: do 04 aug 2011, 10:43
door Lucas van Lierop
@Andrew en Serine:
Ook nog bedankt voor de info. Als dat verder niet schadelijk (als het maar niet bros wordt) is dan hangen er wat mij betreft maar een paar druppels aan, daar zie je weinig van. In tegenstelling tot b.v. hekwerk is een groot deel straks toch bedekt met aluminum plaatwerk of vloerbedekking. Maar als het iets meer kost om het goed te doen dan moet dat maar.
Groet
Lucas