Pagina 1 van 1
Oliedrukmeter
Geplaatst: vr 29 jul 2011, 01:20
door Michiel 109 V8
Bonjour,
Er komt een nieuwe oliedrukmeter in m'n V8 alleen weet ik nog niet wat ik wil:
electrisch:
+ kan nooit lek gaan
- storingsgevoellig
mechanisch:
+ betrouwbaar
- kan lek gaan?
M'n voorkeur gaat naar een mechanische meter maar m'n grootste probleem is gelijk stel dat de toevoerslang knapt en de oliedruk wegvalt zonder dat je het in de gaten hebt dan wordt m'n carter leeggepompt op straat....... Of ben ik nu paranoia?
Is er een Prikker die dit probleem wel eens heeft gehad?
Greetz,
Michiel
Re: Oliedrukmeter
Geplaatst: vr 29 jul 2011, 01:31
door Wim Janssen
Michiel,
Ik heb ook een mechanische en heb me dat natuurlijk ook afgevraagd. Om te beginnen heb je te maken met een druk van 2 a 3 bar bij bedrijfstemperatuur. Dus de slang en koppelstukken worden al niet te zwaar belast, nauwelijks eigenlijk. Als je gewoon een goede olie- en temperatuurbestendige slang pakt, liefst nog met een metalen beschermmantel en een paar goede slangklemmen, dan kan er weinig mis gaan. Bovendien heb je nog je oliedruklamp en natuurlijk je meter zelf als controle op je oliedruk.
Grote voordeel is een snelle en correcte uitlezing. Ik heb zo'n industrieele uitvoering die je in elk bereik kunt kiezen.
11-01-17_02.jpg --> mod_embed_images_loadimage('e97a1b7b979056f0bd5067fd54d4a8bf', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh5.googleusercontent.com%2F-RiLqMBtKELI%2FTYp1QfoJcwI%2FAAAAAAAAAV8%2Fd5VSg30zrrg%2Fs640%2F11-01-17_02.jpg', 'https://lh5.googleusercontent.com/-RiLqMBtKELI/TYp1QfoJcwI/AAAAAAAAAV8/d5VSg30zrrg/s640/11-01-17_02.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh5.googleusercontent.com%2F-RiLqMBtKELI%2FTYp1QfoJcwI%2FAAAAAAAAAV8%2Fd5VSg30zrrg%2Fs640%2F11-01-17_02.jpg', '', 14361733, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
Re: Oliedrukmeter
Geplaatst: vr 29 jul 2011, 14:25
door WillemNoord
Hoi Wim,
Heb je ook een adres?
Groet
Willem
Re: Oliedrukmeter
Geplaatst: vr 29 jul 2011, 15:36
door Wim Janssen
Willem, ik heb wel een adres, maar of jij daar wat aan hebt, betwijfel ik. Ik heb de spullen bij biesheuvel Techniek gehaald op Thermiekstraat 5a 6361 HB Nuth en vanaf 15 augustus Business Park Stein 208 A 6181 MB Elsloo. Maar elke industrieel toeleverancier kan dit leveren.
groeten
Wim Janssen
Re: Oliedrukmeter
Geplaatst: vr 29 jul 2011, 18:30
door G-men
Mocht je alsnog voor een electrische gaan, dan zijn die in de UK te koop via Holden classics.
Daar hebben ze de originele smiths meters.
Heb daar destijds voor gekozen omdat de sensor bij mijn 110 al in de oliepomp zat. (stuk goedkoper)
Werkt prima; misschien iets minder nauwkeurig afleesbaar; maar of er nu 2 of 2.1 Bar vind ik persoonlijk niet zo heel belangrijk.
Plotselinge veranderingen vind ik belangrijker.
Gerrit
Re: Oliedrukmeter
Geplaatst: za 30 jul 2011, 02:25
door Stage-2
In arrenmoede ben ik maar opgehouden me zorgen te maken over de oliedruk. Meestal geven die meters iets aan waarmee ik weinig kan. En laten we wel wezen, de meeste auto's hebben geen oliedrukmeter
Zo zit de druksensor op mijn Nissan blok op de olieleiding van de vacuumpomp. Bij stationair toerental krijg je een duidelijke aanwijzing van ruim 40 psi (2,75-3,00 bar). Bij 3000 rpm wiebelt de wijzer meestal rond nul. De eerste maand liet ik dan het gas los, maar na 10000km maal ik er niet meer om. Het gaat blijkbaar goed, ook als de meter anders zegt.
Als je de meter negeert en onmiddellijk stopt als het oliedruklampje gaat branden, ben je waarschijnlijk nog op tijd. En het oliepeil, vast te stellen tijdens het ochtendritueel, vind ik minstens zo veelzeggend.
cheerz, Mo
1984 Land Rover 110 (powered by Nissan FD35T) VERKOCHT
1976 Magirus-Deutz 170D12
[birgidenmaurice.shareyourstory.nl]
181415.jpg --> mod_embed_images_loadimage('d87f32e12cbc532b90137d4babd0dd44', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Fs3-eu-west-1.amazonaws.com%2Fimage.shareyourstory.nl%2F181415.jpg', 'https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/image.shareyourstory.nl/181415.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Fs3-eu-west-1.amazonaws.com%2Fimage.shareyourstory.nl%2F181415.jpg', '', 14367013, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Foto-4MBHFJWP.jpg --> mod_embed_images_loadimage('838af05b44955c3f7e85a00949861a41', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4MBHFJWP.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-4MBHFJWP.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4MBHFJWP.jpg', '', 14367013, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Oliedrukmeter
Geplaatst: za 30 jul 2011, 02:29
door Roelie
Bij Holden hebben ze ook de mechanische van Smith
Roelie
395.jpg --> mod_embed_images_loadimage('25a9705bdaf88518c5a264d8e1ac1d9a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fleutjerovertje.nl%2F395.jpg', 'http://leutjerovertje.nl/395.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fleutjerovertje.nl%2F395.jpg', '', 14367020, 600, 600, 'Loading image ...', false);
klik hier voor foto's restauratie Leutje Rovertje
Laatste update 22 juli 2012
Re: Oliedrukmeter
Geplaatst: za 30 jul 2011, 11:22
door Michiel 109 V8
Bij modernere motoren is de oliedruk veel hoger dan bij een oud v8-tje. Stationair rond de bar en bij een normaal bedrijfstoerental rond de tweeëneenhalf. Er is dus weinig reserve voor als alles ingesleten is en meer olie vraagt. De drukmeter is voor mij dan ook meer om een goed idee te krijgen van de toestand van de moter/ lagers (en de oliedruk eventueel aan te passen).
Greetz,
Michiel
Re: Oliedrukmeter
Geplaatst: za 30 jul 2011, 11:37
door G-men (Gargamel)
Als je die 2.5 bar al haalt. 30psi is de minimale fabriekswaarde bij 2000 toeren, en dan zit je dus ergens op net 2 bar.
Stationair is 10-12 psi (±0,8 bar) een heel normale waarde. Chris van RPI heeft al een keer laten vallen dat alles wat boven de 5psi (stationair) uitkomt meegenomen is. Dat is de minimale druk nodig voor de hydraulische klepstoters. Verder is de hoeveelheid belangrijker als de druk.....
Belangrijker is m.i. dan ook plotselingen veranderingen in druk als de absolute waarde; en daar is een electrische ook prima bruikbaar voor.
Ook al omdat de oliedrukschakelaar pas bij drukken lager als 0,4 bar schakelt; en hij is van Lucas..... heb er al 2 vervangen omdat ze kapot gingen.
Gerrit
Re: Oliedrukmeter
Geplaatst: za 30 jul 2011, 12:41
door WillemNoord
oke,
Dank je voor de info
Re: Oliedrukmeter
Geplaatst: za 30 jul 2011, 13:40
door Michiel 109 V8
G-men (Gargamel) Schreef:
-------------------------------------------------------
> Verder is de hoeveelheid belangrijker
> als de druk.....
Helemaal mee eens
> Belangrijker is m.i. dan ook plotselingen
> veranderingen in druk als de absolute waarde; en
> daar is een electrische ook prima bruikbaar voor.
Yep, ik heb alleen de verkeerde electrische (0-100 Psi) er in zitten en een originele 0-60 Psi kost iets van £90 en dan de meter er nog bij voor £45... Dus nee dank u
> Ook al omdat de oliedrukschakelaar pas bij drukken
> lager als 0,4 bar schakelt; en hij is van
> Lucas..... heb er al 2 vervangen omdat ze kapot
> gingen.
Ik heb de mijne vorig jaar dus preventief vervangen