Pagina 1 van 1

Nieuwe bladveren

Geplaatst: zo 24 jul 2011, 17:07
door Michiel 109 V8
Bonjour,

Ik loop al een tijd te tobben met m'n bladveren. De rocky mountains zijn te slap voor mij. Een tijd geleden ook al wat over gepost. Toylandrover haalde aan om er nog een extra blad onder te zetten maar eigenlijk wil ik er gewoon van af, dan maar iets minder comfort.

Nou heb je natuurlijkl de originele, allmakes en bij paddocks hebben ze een heavy duty set (merkloos). Wat zijn jullie ervaringen?

In het prikarchief staan de meest mooie aanvullingen om de veren soepel te houden, totaan ptfe folie tussen elke veer aan toe. Maar als ik af en toe eens flink over de keien'paden' stuiter is toch ook alle roest verdwenen en veert 't weer soepel? En verder kennen ze hier alleen vlak asfalt op de peage!!

En kan ik de schokbrekers voor paraboolveren blijven gebruiken die er nu onder zitten? Ze hebben een langere uitslag maar de demping is hetzefde over het hele traject?

Greetz,

Michiel


Re: Nieuwe bladveren

Geplaatst: zo 24 jul 2011, 19:44
door Marc-my-Words
Ik snap het niet wat dat toch is met die parabolen.
Onder spoorwagons worden ze ook gebruikt en gelden parabolen als de duidelijk betere.
Veelal wordt er zelfs gebruik gemaakt van een constructie waarbij een blad in onbeladen toestand vrij komt zodat er dan een "zachtere" vering is.

En verder ... onder de "Hannibal" (dus de Santana/Iveco) zitten ook parabolen en daarover hoor je alleen maar dat ze bijna even goed zijn als schroefveren.

Marc

PS Goede schone bladveren veren ook goed, het probleem is dat de stroefheid onderling zodra ze niet meer helemaal nieuw zijn steeds anders is, en dus zelden optimaal. Bij parabolen is deze onzekere factor uitgeschakeld. Als de veren te slap zijn ... tja dan mist er gewoon veerkracht, dus wellicht een blad te weinig.

Re: Nieuwe bladveren

Geplaatst: zo 24 jul 2011, 21:18
door Exfietser
Ik heb de indruk dat het altijd de aftermarkt veren zijn die problemen geven. Onder een 101 zitten ook parabolen. Daar hoor ik alleen maar positieve dingen over. En van de orginele bladveren onder de series landrovers hoor ik ook van overlanders dat die zonder problemen zwaar belast op zeer zwaar terrein zonder problemen enorme reizen kunnen maken. Alleen als ze na 30 jaar nederlands klimaat alleen op asfalt gereden te hebben vol met roest zitten en doorgezakt zijn doen ze het niet zo goed meer.

Ik zou gewoon de orginele oem veren te pakken proberen te krijgen. Als het kan de heavy duty versie. En die zou ik er onder zetten. Ik ga dat trouwens ook doen voor mijn 109.

Arnold.

Re: Nieuwe bladveren

Geplaatst: zo 24 jul 2011, 21:34
door Hans 109V8
Ga dit draadje volgen, mijn veren zijn al behoorlijk versleten.
Maar een vraag, je dempers, werken die nog wel goed?

groet
Hans

Re: Nieuwe bladveren

Geplaatst: zo 24 jul 2011, 22:05
door Michiel 109 V8
Marc-my-Words Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik snap het niet wat dat toch is met die
> parabolen.

Zolang de weg rechtuit gaat ben ik zeer tevreden over m'n parabool veren. Maar hier op die 'verrekte' landweggetjes in het zuiden vind ik het gekantel irritant en soms doodeng. Ik krijg het gevoel de elandproef niet te overleven, laat staan met 9 man er in. Ik wil een veer die stugger wordt naarmate die meer ingedrukt wordt ipv een constante. Iedere keer slagzij maken op een rotonde gaat zo vervelen.......

Ik heb nog zitten denken aan een stabilisator stang er onder bouten maar voor mijn gevoel blijven dat lapmiddelen. Gewoon terug naar origineel, dan weet ik tenminste dat het goed zit. Een overland ga ik niet maken maar dan kan ik tenminste weer volbeladen over het land rijden.

@Hans; de dempers zijn gelijktijdig vervangen met de parabolen en zouden dus goed moeten zijn.

Greetz,

Michiel

Re: Nieuwe bladveren

Geplaatst: ma 25 jul 2011, 08:54
door ToyRoverlander
Heb je gewicht op dak?
Mijne staat op 3blads paraboolveren en een kleine 20cm hoger dan origineel maar hij hangt amper in de bochten. Ik heb hartstikke weinig gewicht bovenin, alles zit laag. Helpt natuurlijk wel mee dat het een softtop is..

Je kan ook kijken naar andere stuggere dempers. Ik weet zeker dat de goede wegligging van mijne te danken is aan de Bilstein schokdempers die er op zitten. Zijn lekker stug.

Heb je een blad erbij daadwerkelijk geprobeerd? Dan krijg je hetzelfde als met gewone bladveren, hij wordt een stuk stugger (25% als je nu 4blads hebt) en zal minder hangen. Dat, eventueel met een stabi zal echt prima rijden. Stabi's zijn echt geen band-aid fix, waarom denk je dat ze onder Defenders, disco's en RR's zaten.... Soepele veren voor comfort en stabi's om hangen in de bochten tegen te gaan..

Ik zou nooit terug gaan naar originele bladveren... maarja... jouw auto he

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
- Toy-Rover, '65 Series IIa 112" 4deurs softtop
3B 3.4 diesel, H41 4bak, HDJ80 assen, dual E-locked, SOA, 48" voorveren, 5125series 14" Bilsteins rondom, 4:1 Orion tussenbak, 63" chevy achterveren, custom tank, Mitsu TD04L-13T turbo, Saab intercooler, Hellfire Fabworks High-steer, rolbeugel, Crow 4point harnesses. Alu radiator, 2x 24V Spal fans, OBA...En nog wat klein spul....
Rijdend en al! nu nog geluidsisolatie om het zaakje wat stiller te krijgen..

Re: Nieuwe bladveren

Geplaatst: ma 25 jul 2011, 10:00
door Michiel 109 V8
ToyRoverlander Schreef:
-------------------------------------------------------
> Heb je gewicht op dak?

Tja, niet echt, maar goed, alles 'helpt' een beetje. Roofrack, zal wel 60kg wegen. Tropendak, 15 kg ofzo? Verder is het een stawag dus ook weer meer massa bovenin omdat die langer is. V8-tje met Lt95 die loodzwaar is (die zit welliswaar niet hoog maar is ook afgeveerde massa).

Ik weet dat stabilisators echt goed werken maar ik ga nu even vloeken in de kerk ; m'n 109 is slechts één van m'n hobby's (Wtf!!! ). Ik ga eerlijk gezegd liever klimmen of canyoningen als ik mag kiezen. En met twee koters (van 2 jaar en 10 maanden) is de vrije tijd dramatisch achteruit gegaan. Het is dus ook een kwestie van tijd, de originele veren bout ik er zo onder. Stabie's en een 5e bladveer achter en een 3e voor wordt weer erg veel laro geknutsel want pasklare stabie's waren er geloof ik weer niet voor een series.

Re: Nieuwe bladveren

Geplaatst: ma 25 jul 2011, 10:56
door stabie's
pasklare stabies zijn er wel degelijk voor de series
komen van de ambulance en bij van dam in rheenen staat er nog 1 voor de sloop dus als ze er nog zijn kan je die er zo onder bouten, 1/2 uurtje werk (per kant )

Re: Nieuwe bladveren

Geplaatst: ma 25 jul 2011, 11:15
door Gert
Je schrijft dat je weinig tijd hebt,...en dan zou ik zeggen dat je daarmee ook je eisen zou verlagen. Daarbij heb ik het niet over veiligheidseisen. Natuurlijk voelt het raar als je auto overhelt in de bocht, maar gevaarlijk is het amper. Of je auto nu overhelt of niet, het zwaartepunt blijft nagenoeg op hetzelfde punt, en omslaan is daarmee geen reële bedreiging.
Als je je niet over de "problemen" van je huidige bladveren kunt zetten dan zou ik de veren monteren die je binnen handbereik hebt, en dan stugge veren. Ik heb weinig slechte verhalen gelezen over de paddockveren. Een aantal ambulance's (een van de zwaarste auto's) rijden op de sterkste veren.

Groeten,

Gert

Re: Nieuwe bladveren

Geplaatst: ma 25 jul 2011, 11:30
door Michiel 109 V8
Gert Schreef:
-------------------------------------------------------
Natuurlijk voelt het raar als je
> auto overhelt in de bocht, maar gevaarlijk is het
> amper. Of je auto nu overhelt of niet, het
> zwaartepunt blijft nagenoeg op hetzelfde punt, en
> omslaan is daarmee geen reële bedreiging.

Dat ben ik niet met je eens Gert. De veerweg is een constante dus hij blijft inzakken en aan de andere kant uitveren. Kwestie van genoeg moment (middelpunt vliegende kracht) en kieeeeeeeeep...... En vaak helpen de heuvels hier nog een handje als ik een helling traverseer.

Tja, van Dam is 1200 km's van hier, kan ik de boel beter nieuw bestellen.

Re: Nieuwe bladveren

Geplaatst: ma 25 jul 2011, 11:38
door Gert
Maar of je auto nu rechtop blijft staan of dat hij inveert, het ligt nog altijd aan de snelheid waarmee jij de bocht door gaat (en middelpunt vliegende kracht) die bepaalt of jij omvalt of niet. Het zwaartepunt van de auto blijf nagenoeg even hoog, het verplaatst echter wel iets naar de zijkant. Hoewel het zo voelt, is het extra gevaar op omslaan door slappe veren denk ik minimaal.

Re: Nieuwe bladveren

Geplaatst: ma 25 jul 2011, 11:56
door Marc-my-Words
Gert Schreef:
-------------------------------------------------------
> Maar of je auto nu rechtop blijft staan of dat hij
> inveert, het ligt nog altijd aan de snelheid
> waarmee jij de bocht door gaat (en middelpunt
> vliegende kracht) die bepaalt of jij omvalt of
> niet. Het zwaartepunt van de auto blijf nagenoeg
> even hoog, het verplaatst echter wel iets naar de
> zijkant. Hoewel het zo voelt, is het extra gevaar
> op omslaan door slappe veren denk ik minimaal.


Precies, het zwaartepunt verplaatst zich echt niet meer dan enkele cm bij diep inveren.

Ik had in mijn oude 110 HT geen stabi's en nu in de nieuwe wel.
Ik denk dat de nieuwe een elandproef beter doorstaat want de carrosserie zal minder ongecontroleerd gaan "zwiepen".
Maar gewoon een snelle bocht (een klaverblad) of een boel bochten (een hobbelige D of C weg in Frankrijk) dan is er weinig positiefs over te zeggen: hij helt minder dat is waar maar je krijgt ook een wat onduidelijker feed-back.

Ik denk dus dat de parabolen die je nu hebt gewoon te slap zijn, blad erbij en klaar. (Eventueel laat je die stabi's van Van Dam toch "reserveren" of zelfs later opsturen.) Want de toch soepeler parabolen geven in de extremere situaties ook een beter weg-contact. O ja: stuggere schokbrekers helpen niet tegen overhellen, en aangezien je al "parabool"-schokbrekers hebt zou ik het daarin niet zoeken.

Tenslotte, denk aan een 2CV: die hellen ook "as hell" in de bocht, en (maar dat geldt alleen voor de eerste met een klein motortje) die waren niet op hun kant te krijgen.

Marc

Re: Nieuwe bladveren

Geplaatst: ma 25 jul 2011, 11:58
door westfries.
Ik heb de bladveren in de denso tape staan
Dan blijven ze schoon en soepel en roesten niet
Het enige nadeel is dat ze er niet fraai uitzien met zo een deken eromheen

vlag.jpg --> mod_embed_images_loadimage('84a83dbcd67cae82711d722681024a9a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.udcn.nl%2FFOTO%2Fvlag.jpg', 'http://www.udcn.nl/FOTO/vlag.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.udcn.nl%2FFOTO%2Fvlag.jpg', '', 14347038, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: Nieuwe bladveren

Geplaatst: ma 25 jul 2011, 21:38
door Michiel 109 V8
Ik heb vanmiddag nog eens ff een paar keer naar de vuilstort geweest (nog een mooie stalen kist gescoord ) met aanhanger en het verschil tussen links en rechts in een bocht is zo'n cm of 15. Ik weet niet hoeveel de ene kant dan inveert en de andere kant weer uitveert. In ieder geval genoeg om me op een 15º of 20º helling me een ongemakkelijk gevoel te geven. Thx voor het meedenken maar voorlopig ga ik toch voor de originele bladveren. Ik bewaar de parabolen dan nog even als de originele dan alsnog tegenvallen ga ik wel aan de slag met extra bladen en stabie's.

En misschien helde die 2cv ook wel erg over maar de spoorbreedte zal niet veel verschillen met een laro maar de hoogte van het zwaartepunt wel. Dus die eend zal je idd niet op zijn kant krijgen.

Greetz,

Michiel

Re: Nieuwe bladveren

Geplaatst: ma 25 jul 2011, 23:03
door richard78
idd, Je valt niet om omdat je zwaarte punt buiten de wielbasis komt (dan ga je ook wel heel erg ver) maar door het koppel aan krachten wat ontstaat door de wielen die de bocht in gaan (middelpunt zoekende kracht, middelpunt vliegende kracht bestaat niet) en de rest van de auto die dat niet wil. Als dat koppel aan krachten te groot word val je om in de bocht, Hoe dichter de krachten van de koppel bij elkaar zijn hoe kleiner de kans dat je omvalt (de 2cv met een laag zwaartepunt) en hoe verder de twee krachten hoe sneller je omvalt (een hoge landrover, helemaal met beladen dak).
Maar of je nu omvalt of niet. als je vind dat je auto niet fijn en veilig rijd zou ik er iets aan doen. Helemaal als je zegt dat de auto 'onbestuurbaar' word hierdoor.

succes

Richard78

Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!

handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('34220cf40d7359a714ef83d70f1650f6', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 14349848, 600, 600, 'Loading image ...', false);