Pagina 1 van 1
300 tdi ombouwen naar v8...geen type goedkeuring!!
Geplaatst: za 23 jul 2011, 19:17
door eduard
Omdat het nogal lastig is om een jonge (liefst 1995)110 V8 te vinden, wil ik een 300 tdi kopen, ombouwen naar v8 met zf bak, even langs de vrienden van de rdw.............................
Kan dit ivm type goedkeuring, omdat de 110 volgens mij maar tot 1995 met v8 is geleverd, is die type goedkeuring dan ook van toepassing op een jongere 110?
Misschien weet iemand een mooie jonge 110 v8?
Wat is een goede 300 tdi met bak waard?
Ik hoor graag van jullie.
Eduard
Navraag bij de rdw wees uit dat alle auto''s van na 95 moeten voldoen aan de emissie eisen, dus ombouw van een 97 van diesel naar benzine zal niet gaan lukken, tenzij er een kat en lambda sonde gebruikt worden (i.c.m. efi)
4 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26/07/2011 17:27 door eduard.
Re: 300 tdi ombouwen naar v8
Geplaatst: za 23 jul 2011, 20:15
door sjeroens
300 tdi ruilen met mijn v8?
Laat maar weten,
Groet,
jeroen
Re: 300 tdi ombouwen naar v8
Geplaatst: za 23 jul 2011, 20:23
door eduard
ik heb nog niets te ruilen, maar hoe oud is jouw v8 en wat wil je er voor hebben?
Re: 300 tdi ombouwen naar v8
Geplaatst: za 23 jul 2011, 21:37
door sjeroens
Mijn v8 komt uit '77 in ligt nu in mijn 101. 10.000 km geleden gereviseerd. Omdat ik mijn 101 rijdend wil houden alleen gelijk oversteken...
Hou maar in je achterhoofd voor als je een 300tdi (of nog liever een TGV hebt.
Groet,
jeroen
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23/07/2011 19:37 door sjeroens.
Re: 300 tdi ombouwen naar v8
Geplaatst: za 23 jul 2011, 21:43
door eduard
Een v8 met bakken heb ik zelf nog wel liggen en ga er eigenlijk vanuit dat een 300 tdi ietsje meer oplevert dan een v8.
Dank je voor je aanbod
Re: 300 tdi ombouwen naar v8
Geplaatst: zo 24 jul 2011, 10:51
door neef Henk
Jeroen, je kan het beter bij een 300 tdi houden, de TGV wordt niet meer gemaakt en er zijn nu al problemen met sommige onderdelen die niet meer verkrijgbaar zijn
Groeten neef Henk
Re: 300 tdi ombouwen naar v8
Geplaatst: zo 24 jul 2011, 12:45
door G-men (Gargamel)
Aangezien je niet in de belastingvrije categorie zit, zullen de heren van de RDW niet al te moeilijk doen. Zolang je de herkomst van de onderdelen maar met facturen e.d. kunt aantonen, en de zaak professioneel is ingebouwd.
Het is wel verstandig vooraf even langs te gaan. dat maakt het een stuk makkelijker als er vragen komen tijdens de nieuwe keuring.
Enige waar je wel even info over moet vragen is het milieu verhaal. Vanaf een x datum (ik d8 1998, maar daar ben ik niet 100% zeker van)moeten de auto's voldoen aan een CE typegoedkeuring en daar hangt een uitstootplaatje aan. Even uitkijken dat je daar geen problemen mee krijgt.
Een 3.5 uit een oudere wagen zonder kat gaat het nooit redden..... een modernere 4.0 of 4.6 met EFI en katalysator zal daar minder moeite mee hebben.
Re: 300 tdi ombouwen naar v8
Geplaatst: zo 24 jul 2011, 13:12
door eduard
Ok, dus het enige zou kunnen zijn het CE type goedkeuring verhaal, ga ik navragen, dank je!
Re: 300 tdi ombouwen naar v8
Geplaatst: zo 24 jul 2011, 13:40
door Bart van Dessel
[www.autoscout24.de] Is dit iets? Of een tomb raider.
Rare vraag misschien maar waarom wil je zo'n auto? Voor bepaalde doelen? Misschien is het makkelijker om een Disco 2 of 3 te nemen. Volgens mij bestaan er geen jonge 110 met V8, als er geen vraag naar is dan wordt ie niet meer gebouwd denk ik.
gr, Bart
Re: 300 tdi ombouwen naar v8
Geplaatst: zo 24 jul 2011, 14:19
door eduard
De 90 op autoscout is ver boven budget, ik heb nog een 90 met v8 die ik ook nog wil opknappen.
Onlangs heb ik hier ook al wat vragen gesteld over ombouw van efi naar carbs, dit project heb ik verkocht, maar het blijft toch jeuken.........
Ook omdat we dit weekend een chassis wissel bij een 110 gedaan hebben, wat echt appeltje eitje was, kwam ik op het idee van een nette 300 tdi.
En ja waarom een v8 en geen diesel? Zakelijk rijden we een crafter (jawel dat is duits), prive rijden we nauwelijks kilometers (komen het erf hier niet af vanwege de levende have, vakanties doen we ook niet aan), de prive kilometers die we maken kan ik doen met o.a. mijn RR (hier aangeboden maar door niemand gewenst) en waarom geen disco 2 of 3? Ik heb echt een broertje dood aan electronica, dus de 3.9 efi die ik voor het vorige project had bestemt wil ik nu voor het nieuwe project gaan gebruiken, maar dan zonder efi.
Heb wat vragen per email gestuurd naar de rdw betreffende milieu eisen voor een 97 er 110, als nu blijkt dat er milieu eisen van toepassing zijn in de vorm van kats e.d. laat ik dit project ook weer varen, wil per se geen efi.
Al vraag ik me dit af, want er is ooit typegoedkeuring gegeven voor de 110 met v8.
Van de 3.9 met zf bak kan ik de herkomst aantonen dmv V5, dus dat zal het probleem niet zijn.
Dus mocht dit alles kans van slagen hebben, dan ligt hier straks een 300 tdi met bakken te wachten op een nieuw baasje.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24/07/2011 12:21 door eduard.
Re: 300 tdi ombouwen naar v8
Geplaatst: zo 24 jul 2011, 14:40
door Ian
Henk
(Andere topic)
Welke onderdelen zijn er voor de TGV niet meer verkrijgbaar?
Mijn TGV is nog prima maar ik voeg me af.
Groet Ian
Re: 300 tdi ombouwen naar v8
Geplaatst: zo 24 jul 2011, 14:48
door Marc-my-Words
Mij lijkt dat je geen motor mag inbouwen die "lager" scoort qua uitstoot als op basis van het bouwjaar van de auto de norm was.
Net zo als je (in principe) niet de katalisator, roetfilter, etc. mag uitbouwen by-passen etc.
Bouwjaar en motorblok moeten dus "passen" qua uitstoot-cijfers, iets wat natuurlijk relatief makkelijk te bereiken is door "contemporaire" combinaties te zoeken (dus een V8 uit een Disco/Range in een gelijk oude Defender - waarbij je de "leeftijd" dan mag meten in uitstoot-klassen ipv kalenderjaren).
Marc
Re: 300 tdi ombouwen naar v8
Geplaatst: zo 24 jul 2011, 15:03
door eduard
Dit zou dus nog wel eens lastig kunnen worden met een 91 er RR 3.9 zonder kat.
Re: 300 tdi ombouwen naar v8
Geplaatst: zo 24 jul 2011, 15:12
door Bart van Dessel
[www.lrocb.be]
dit is ie: [www.4x4travel.be]
Re: 300 tdi ombouwen naar v8
Geplaatst: zo 24 jul 2011, 15:25
door eduard
dit is ie?
waar moet ik kijken?
Re: 300 tdi ombouwen naar v8
Geplaatst: zo 24 jul 2011, 15:45
door Bart van Dessel
Met het wieltje van je mouse omlaag scrollen bij de 2e link, en even registreren misschien.
Re: 300 tdi ombouwen naar v8
Geplaatst: zo 24 jul 2011, 22:25
door Danny
Ik heb een 110 V8 van 1997, het is een 3,5 zonder cat. Is geïmporteerd uit Saudi Arabië (niet door mij), lijkt mij dat een type goedkeuring geen probleem is.
Re: 300 tdi ombouwen naar v8
Geplaatst: zo 24 jul 2011, 22:44
door eduard
Danny, dat lijkt op goed nieuws en tegelijk op een mazzetje voor jou want ik las net op de rdw sight een richtlijn emissie eisen dat alle personenwagens, in gebruik genomen na 31-07-1995 dienen te zijn voorzien van een emissiebestrijdings systeem, bestaande uit een kat en lambda sonde.
Heb de rdw een mailtje gestuurd ivm deze eisen en typegoedkeuring.
Zag net een 97 er 110 v8 te koop staan in Veenendaal, €14,000, ze zij er dus wel.
Nu heb ik mijn oog laten vallen op een hele mooie 97er 110 300TDi, dus wie weet...
Als er nog meer prikkers zijn met een 110 v8 van na 31-12-1995, dan hoor ik het graag!
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24/07/2011 21:02 door eduard.
Re: 300 tdi ombouwen naar v8
Geplaatst: ma 25 jul 2011, 15:44
door G--men
Die is dan waarschijnlijk via engeland europa binnengekomen.... daar zijn ze wat makkelijker.
Als ie daar een kenteken en alle juiste papieren heeft, mag nederland hem niet weigeren als men hem vanuit UK hiernaartoe wil halen. (EU regelgeving) .
Danny Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik heb een 110 V8 van 1997, het is een 3,5 zonder
> cat. Is geïmporteerd uit Saudi Arabië (niet door
> mij), lijkt mij dat een type goedkeuring geen
> probleem is.