Pagina 1 van 1
Bobine v8
Geplaatst: za 23 jul 2011, 17:23
door Michiel 109 V8
Bonjour,
M'n bobine heeft het begeven. Ik heb er tijdelijk de oude van de ontsteking met puntjes tussen gezet.
Ik heb er een 35 DLM8 electronische ontsteking in zitten zonder de weerstand. Kan ik nu ¨deze¨ gebruiken? Er is een woud aan die dingen te koop. Want volgens mij is de bobine van een electronische ontsteking ook sterker omdat die met 12V werkt ipv 9V met puntjes?
Thx,
Michiel
Re: Bobine v8
Geplaatst: za 23 jul 2011, 23:08
door Henk Bossinade
Hallo Michiel,bij de Lucas 35 DLM8 hoort de RTC5628 (Lucas) of een PRC6574 (Bosch 0221 122 392) bobine. De eerste is bij LR niet meer leverbaar en is vervangen door de Bosch.Let op ,er zijn hele slechte immitaties op de markt die ook je ontsteking kunnen schaden.Heb jij trouwens een 2 of een 3 pins module ? Vr gr Henk B.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23/07/2011 21:10 door Henk Bossinade.
Re: Bobine v8
Geplaatst: zo 24 jul 2011, 02:05
door Michiel 109 V8
Hoi Henk,
Ik heb een twee pins module. (En ik heb me laten vertellen dat de derde pin niets anders is dan een aarde). Hoezo?
Slechte immitaties daar ga ik zeker niet voor. Het wordt dus minstens een Bosch.
Greetz,
Michiel
Re: Bobine v8
Geplaatst: zo 24 jul 2011, 11:14
door D&G
Hoi Michael
Heb nog een FlameThrower liggen, is wel een 3 Ohm versie en voor een V8 heb je geloof ik 1,5 nodig. Weet niet wat de effecten ervan zijn.
Gerard
Re: Bobine v8
Geplaatst: zo 24 jul 2011, 12:31
door G-men (Gargamel)
12 of 9 volt wordt bepaald door de bobine. Standaard bij puntjes is een 9 volt bobine i.c.m de voorschakelweerstand.
Als je een 12v systeem hebt en daar de oude 9v bobine inzet zal deze te warm worden en redelijk snel overlijden... tenzij je er een voorschakelweerstand inzet natuurlijk....
Normaal voor een 12v systeem in een V8 is idd 1,5 ohm. Dat is ook standaard bij de normale Lucas verdelers met electronische ontsteking.
Neem je een lagere waarde, dan wordt de stroom te groot en de module te warm.
De pertronix modules kunnen volgens mij 1 Ohm bobines aan.
Als je een 12v 1,5 ohms bobine koopt zou je dus geen probleem moeten hebben. Heb zelf een Lucas DLB198 als reserve liggen.
Die zou je ook in La France vrij makkelijk moeten kunnen krijgen. Wordt o.a. gebruikt in de BX.....
[www.gsparkplug.com]
Re: Bobine v8
Geplaatst: zo 24 jul 2011, 15:45
door Michiel 109 V8
Thx jongens.
Ik heb net even gekeken wat een bx versie hier kost Gerrit maar daar willen ze ook al €59 voor hebben. Dus laat ik 'm gewoon uit Engeland komen ipv la douche france.
Ik ga 'm nu maar echt bestellen, rij al een tijdje rond met een 9V bobine....
Re: Bobine v8
Geplaatst: di 26 jul 2011, 02:55
door camelgamer
Hoi mannen,
Op dit onderwerp wil ik wel even reageren als nono! Wel heel interresant
Ik heb een eerder draadje gehad met v8 start niet.
echter loop inmiddels aardig vast qua kennis.Das overigens al snel.
huidige situatie:
Stage one v8, 1,5 jaar stil gestaan, wegens lekke koppakking, gedemonteerd nu en gemonteerd.
volgend probleem ., niet starten.
Flame trowher meten oke, 12 volt er in en er uit, vonk tegen het blok.
elecktronische onsteking mogelijk defect.
Lucas verdeler terug omgezet naar contact punten, jaaah starten, wel slecht lopen.
Carbs vervangen ( had nog een blok leggen). uitlaat gemonteerd en afgelast, draaien aan de verdeler..en de stage one liep zo goed, starten zonder in te stappen..nix gas geven..contact draaien en lopen.
dus rijden...nee dus, koppeling vast.prachtig dat robuuste spul,probeer het maar eens los te krijgen!!!
Doorstarten in versnelling, op bokken starten, rem trappen...voor geen kant beweging.
Hydroliek olie, pen speling een stuk opgelast..nix bleef vast zitten.
Tractor geregeld en slepen in zijn 4....niks, in zijn 3 en ja hoor boeeeeeem, schakelen als nooit te voren.
De lol was bekeken naar 500 meter...contact punten verbrand.
nieuwe puntjes en condensator vervangen, 500 meter zelfde verhaal., plastick op de punten verbrand, flamthower bombine gloed heet...olie kwam er uit.
Ik heb 12 volt van het contact, zonder weerstand direct op de bombine( situatie elecktronische onsteking), nu vermoed ik dat de flamethrower 1,5 omh de boel opblaast.
met de aangetaste puntjes een andere bombine van de sloop gemonteerd, 12 v bosch van een bmw, start wel maar liep slecht.
das begrijpelijk met slechte punten.
weer nieuwe punten gehaald, start nu niet meer...12 volt tot de primaire aansluiting bombine ( plus) en op de secundaire pool..bijna niets meer ( min), flametrower bombine er weer opgezet, zelfde verhaal.
Heb ik nu ook 2 bonbines opgeblazen, en zo ja, welke moet ik dan aanschaffen???
ik wil best nog iets investeren...terug naar de elecktronische situatie, maar weet niet eens of de pakkingen oke zijn, heb er al aardig wat centen in zitten, elecktronische onsteking is 400 euro, module vervangen 140 euro..moet toch gewoon kunnen lopen op contact punten!!!
Heel verhaal....weet ook niet zo goed meer wat ik wel en niet moet vervangen
Re: Bobine v8
Geplaatst: di 26 jul 2011, 10:04
door Michiel 109 V8
Lekker verhaal!
Sowieso is een flamethrower alleen geschikt voor electronische ontstekingen (die je overigens in de UK voor 150 pond origineel hebt).
Wat betreft de rest van je verhaal zou ik teruggaan naar de electronische ontsteking met de juiste bobine erbij, de nrs staan boveaan. De meeste puntjesverdelers zijn na 30 jaar wel op....
Greetz,
Michiel
Re: Bobine v8
Geplaatst: di 26 jul 2011, 16:37
door G-men
Flamethrower heeft een aantal verschillende bobines. Alleen de flamethrower 1 is bruikbaar met conventionele of Lucas electronische ontsteking.
De andere (high power) flamethrower 2 en hoger hebben een te lage primaire weerstand. (0,7 tot 0,5 Ohm) en trekken dus veel teveel stroom voor puntjes en de originele lucas modules. Dat gaat dus fout. (verbrande c.q. vastgelaste contactpunten en hierdoor veel te warm wordende bobine.) Pertonix heeft hiervoor speciale high power onstekingsmodules in het pakket.
Als je puntjes wilt blijven gebruiken, dan zul je teruig moeten naar de oude situatie met een 9v bobine en voorschakelweerstand. Vergeet bij puntjes de condensator niet en de 12v voeding vanaf de startmotor voor de extra boost tijdens de start.....
Wil je electronisch, dan heb ik erg goede ervarinen met de pertronix ignitor 1 modules. Die passen in de oude verdeler en gaan prima samen met een standaard 12v (DLB198) of Flamethrower 1 bobine
Re: Bobine v8
Geplaatst: di 26 jul 2011, 16:47
door Hans 109V8
Wat een verhaal zeg....als ik denkt, ik begin het te begrijpen....mis, helemaal mis
maw snap er niets van!!!!
Ik heb het zelfde als Camelgamer (denk ik),
ik wil ook van het gepruts af (sorry) en wil best investeren!
Nieuwe verdeler, verdelerkap, bobine en ontsteking......maar welke, je ziet door de bomen het bos niet meer
ga dit draadje volgen, wil echt een goed systeem hebben!
109V8
Hans
Re: Bobine v8
Geplaatst: di 26 jul 2011, 17:11
door Wim Janssen
Hans,
Als je een goed ontstekingssysteem wilt hebben moet je voor MegaJolt gaan. Verschrikkelijk flexibel in afstelling en verschrikkelijk stabiel in bedrijf.
groeten
Wim Janssen
Re: Bobine v8
Geplaatst: di 26 jul 2011, 17:20
door Hans 109V8
Oke Wim,
ik ben om
zijn daar nog types in die je aanraad?
Zal eens googelen
Bedankt!!!
Hans
ps. net je verhaal gelezen betreffende een snorkel, als alles doorgaat heb ik er ook binnenkort 1-tje,
wordt leuk!!!
Re: Bobine v8
Geplaatst: di 26 jul 2011, 17:43
door camelgamer
Hoi Mannen,
Voor de duidelijkheid:Zo ver mijn kennis reikt.
Er zijn 2 soorten en soor ver ik mijn info kreeg een derde mogelijkheid.
Standaard: 9 volt bobine met een weerstand ervoor (25€) deze geeft bij het starten 12 volt en valt terug op 9 volt
de stroom word geleverd vanaf de start motor deze zit bevestigd op de bobine wit rode draad.
elecktronische onsteking: 12 volt type flamthrower 1,5 ohm. geen weerstand meer nodig, contact puntjes verwijderen en elecktronische module plaatsen, vacuum vervroeger niet meer nodig, veer kan er uit.
Sroom kan direct geleverd worden van het contact slot.12 v.
volgens mij nog een derde optie : stroom direct vanaf het contact slot 12 volt op de plus van de bobine ( welk type weet ik dus niet) ik denk dat daar mijn probleem zit) maar het zal een 12 volt bobine zijn, de min draad van de onsteking op de min van de bobine...en klaar....
maar ik ga nu de bobines doormeten...checken of deze uberhaupt nog doen wat ze moeten doen.
Gaarne jullie input of mijn beredeneringen kloppen.
groet, Henri alias Camelgamer
Re: Bobine v8
Geplaatst: di 26 jul 2011, 18:26
door G-men
Ligt er een beetje aan wat je wilt.
Optie 1 : puntjes. correct, je hebt echter een 12v vanaf je contact naar de voorschakelweerstand voor normaal gebruik (9volt over bobine).Tijdens starten komt er 12v vanaf je startrelais direct naar de bobine. .
Optie 2 : Electronische module (intern of extern)
Het spul van pertonix is goed en redelijk bomproof; zeker als de oude verdeler nog in orde is. Deze passen in de bestaande verdeler. Sommige merken verkopen een losse versterker die buiten de verdeler geplaats wordt. Vak worden hier idd 12v bobines voor gebruikt. RPI levert een versterker die ook de ntsteking aanpast aan LPG/Benzine.
Optie 3 : Perfectie
De Megajolt (computergestuurde ontsteking) is qua systeem en tweakability super, het is volledig programmeerbaar; maar vereist wat meer werk qua installatie. O.a. vanwege plaatsing van de krukassensor en de bobines. (1 bobine per 2 cilinders)
De tweakability ervan is erg leuk Je wijkt echter wel erg af van het originele ontwerp.
Ikzelf zit qua ontsteking er een beetje tussenin, en hoef niet alles te kunnen programmeren. Heb zelf een nieuwe Lucas verdeler gekocht, zonder opgebouwde module. versterker is extern van RPI en de oude flamethrower 1 her-gebruikt.
De hal-sensor van de verdeler wordt aangesloten op de losse versterker; waarin een omschakeling is ingebouwd m.b.t. de voorontsteking van LPG t.o.v. benzine. Dit is een beetje een tussenweg.
Je kunt ook nog gaan voor 123-ignition..... wel duur, maar erg simpel en werkt erg goed.
De vacuumvervroeger blijft echte in alle gevallen waar je een stroomverdeler hebt gewoon bestaan !!!!!
Hans 109V8 Schreef:
-------------------------------------------------------
> Wat een verhaal zeg....als ik denkt, ik begin het
> te begrijpen....mis, helemaal mis
> maw snap er niets van!!!!
> Ik heb het zelfde als Camelgamer (denk ik),
> ik wil ook van het gepruts af (sorry) en wil best
> investeren!
> Nieuwe verdeler, verdelerkap, bobine en
> ontsteking......maar welke, je ziet door de bomen
> het bos niet meer
> ga dit draadje volgen, wil echt een goed systeem
> hebben!