Pagina 1 van 1
Hoeveel druk mag het koelsysteem ve td5 opbouwen?
Geplaatst: wo 20 jul 2011, 22:54
door Boelo
Wie kan me dit vertellen? Ik zou denken een heel klein beetje, oftewel een licht flatulent drukvat bij afgekoelde motor, of heb ik dat mis en mag er helemaal geen druk opgebouwd worden?
Thanks!
Groet Boelo
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20/07/2011 20:56 door Boelo.
Re: Hoeveel druk mag het koelsysteem ve td5 opbouwen?
Geplaatst: wo 20 jul 2011, 23:00
door Marc-my-Words
Nogal wat, dwz de slangen kunnen goed stevig aanvoelen. Losdraaien van de dop op het expansievat geeft een aardige sis.
Als je twijfelt kijken of het borrelt in het expansievat als je de dop losneemt, zo ja dan weet je dat er iets mis is.
Marc
Re: Hoeveel druk mag het koelsysteem ve td5 opbouwen?
Geplaatst: wo 20 jul 2011, 23:08
door Boelo
Hi Mark,
Ik noemde een klein beetje druk, jij beaamt dat, maar als ik even logisch nadenk, bijna onmogelijk voor mij, dan zou ik zeggen geen druk bij afgekoelde motor. Je vult het systeem immers koud, vervolgens komt de koe vloeistof op bedrijfstemperatuur, laten we zeggen 85 graden, en zet dan uit. Zou je dan de dop van het drukvat draaien dab heb je neem ik aan veel overdruk, maar als het systeem weer afkoelt zou de druk ook weg moeten zijn?? Of maak ik ergens een denkfout?
Boelo
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20/07/2011 21:09 door Boelo.
Re: Hoeveel druk mag het koelsysteem ve td5 opbouwen?
Geplaatst: wo 20 jul 2011, 23:22
door Rob van Leeuwen
Beste Boelo
Als je twijfelt aan je koelsysteem en denkt evt aan een lekken koppakking er zijn bedrijven die kunnen met een apparaat ruiken aan je koelvloeistof als er dan sporen van uitlaat gassen in je vloeistof zitten is dit te constateren.
Als dit zo is begint je kop pakking te lekken.
Het lekken van een kop pakking is trouwens een kwaal bij de eerste serie TD5 motoren.
Deze motoren waren uitgerust met plastic paspennen tussen blok en kop. Deze pennen verteren na meer dan 10 jaar waardoor je pakking een weinig kan gaan bewegen hierdoor krijg je lekkage.
De enige remedie is laten testen hiermee kan je uitsluiten of je een lekke pakking heb.
Succes , groeten Rob
Re: Hoeveel druk mag het koelsysteem ve td5 opbouwen?
Geplaatst: wo 20 jul 2011, 23:32
door Boelo
Beste Rob,
Wat jij daar vertelt is me bekend, het gaat mij om een eerste indruk, een test bij aankoop van een oudere td5. Hoe kan ik zien of de koppakking lekt zonder dat ik de garage laat testen op koelvloeistof in de olie, en ja ik weet dat zo'n Quick and dirty test niet waterdicht is, maar ik wil enigzins wat zekerheid hebben bij aankoop zonder de auto bij een bedrijf binnenstebuiten te laten keren.
Boelo
Re: Hoeveel druk mag het koelsysteem ve td5 opbouwen?
Geplaatst: wo 20 jul 2011, 23:34
door Marc-my-Words
Helemaal koud is de druk weg, maar verder waren bij mij de slangen vrij snel op "spanning".
Nooit de koppakking vervangen, en nooit echte zorg gehad (ondanks plastik paspennen), wel een keertje de dop vervangen want er verdween wat koelvloeistof - nieuwe dop hielp. Het koelsysteem lijkt de normale natuurwetten te verslaan (de crux zit in de dop waar het systeem toch deels door kan ademen).
Marc (met een c)
Re: Hoeveel druk mag het koelsysteem ve td5 opbouwen?
Geplaatst: do 21 jul 2011, 00:25
door Rob van Leeuwen
Beste Boelo,
Het bepalen of een TD5 evt een lekkage heeft zonder meetapparatuur vind ik persoonlijk te kort door de bocht.
Ik ben zelf al 15 jaar automonteur bij de Marine die als enige krijgsmacht nog met Defenders rijd.
En ik heb bij de aankoop van mijn defender 90 TD5 uit 99 ook diverse testen gedaan.
Bij de evt aankoop van een TD5 is serieus geld gemoeid je zou dan enkele honderden euro,s kunnen besparen door zelf een aankoop keuring te doen.
Maar is deze besparing je waard als achteraf toch het een en het ander mis is.
Aan de andere kant heb je ook geen garantie door een keuring te laten verzorgen door een garage.
Als je dan toch op je gevoel wil werken. Een radiator slang moet je bij een draaiende motor zonder te veel kracht in kunnen knijpen.
En volgens mij mag er bij een koude motor wel restdruk op het vat blijven staan minder dan bij een draaiende motor maar spreek voor zich.
Verder goed kijken en luisteren en ruiken. En neem iemand mee die kritisch is.
Je loopt kans dat je helemaal valt voor een defender en dat je bij wijze van spreken niet ziet dat er schade aan zit.
Sterkte met de aankoop groeten Rob
Re: Hoeveel druk mag het koelsysteem ve td5 opbouwen?
Geplaatst: do 21 jul 2011, 01:13
door Niels
Ik draaide vorig jaar bij de net gekochte TD5 van een vriend de dop van het koelsysteem bij koude motor. Hij had misschien en halve minuut gelopen. Hij bouwde meteen flink druk op. Ik heb vervolgens de kop er af gehaald. Daar bleek al een keer aan te zijn gerommeld (vloeibare pakking op een koppakking... ), maar de kop was ook beschadigd door het bewegen. Ik dacht de diagnose te hebben gesteld, dus bramen van de kop laten vlakken (mag niet van LR, maar een paar tiende kan volgens mij geen kwaad) en heb het spul weer gemonteerd.
Motor gestart en wat denk je... DRUKOPBOUW!!!
Spul er weer af, nu het blok wel rondgdraaid en er bleek bijna onderin cilinder 1 een radiale scheur te zitten. Waarschijnlijk vorstschade van stilstand met water in het koelsysteem.
Uiteindelijk een nieuw onderblok uit Engeland laten komen, daar het hele spul van de oude motor op overgebouwd en uiteindelijk, veel tijd en kosten verder is hij nu goed.
Of je met een klein lekje langs de koppakking ook zo'n extreme drukopbouw krijgt betwijfel ik, maar een eerste test zou kunnen zijn voor het (koud) starten de dop er even af te draaien om restdruk weg te laten lopen, vast draaien, motor starten en na een halve minuut de dop er weer af draaien. Heb je dan al drukopbouw zou ik de volgende auto gaan bekijken.
Groet,
Niels
Re: Hoeveel druk mag het koelsysteem ve td5 opbouwen?
Geplaatst: do 21 jul 2011, 01:24
door Marc-my-Words
't Is natuurlijk gewaagd om de woorden van een beroepsmonteur te willen nuanceren ...
Ik vond indertijd dat die slangen best hard werden, niet zo hard als een fietsband, maar echt heel veel harder als zonder druk en echt warm ook niet makkelijk meer in te knijpen ('t is natuurlijk subjectief, hoe hard je knijpt).
Het klopt dat er een restdruk achterblijft. En wat mij steeds weer verbaasde: het koelvloeistofniveau gaat op en neer (niet 1:1 gelieerd aan de temperatuur) met het opwarmen en afkoelen. Dat lijkt wat vreemd maar is kennelijk een mix van druk-opbouw en uitzetten van de verschillende componenten. Als alles precies gelijk-op in gelijke mate zou uitzetten zou je ook geen enkele niveau-wisseling zien.
En tenslotte: vaak is het zo - ik denk dat het minstens voor 3 Td5 Defenders geldt die ik min of meer ken - dat het lijkt of er koelvloeistof verdwijnt, dwz: als je netjes bij koelde motor tot de streep vult danis na een tijdje het niveau weer gezakt - niet erg ver maar toch een stukje. Ik denk dat de dop stiekum een beetje doorlaat, na een nieuwe dop werd het beter (maar 't was niet helemaal over). Als er maar geen luchtbellen (meer) in het systeem zitten (en dus de verwarming ook warm wordt) gebeuren er geen rare dingen als het niveau ietsje lager staat (ervaringsfeit), en leer je ermee leven.
Marc
Re: Hoeveel druk mag het koelsysteem ve td5 opbouwen?
Geplaatst: do 21 jul 2011, 01:24
door bareld
Boelo,
Als een td5 een licht lekkende koppakking heeft en je rijdt er een tijdje mee kan er verbrandingslucht in je koelsysteem komen. Natuurlijk afhankelijk van waar het lek zit.
Het niveau in het expansievat daalt dan omdat de samengeperste lucht zich daar boven het vloeistofniveau verzameld.
Als het niveau flink is gedaald en als bij losdraaien van de dop het niveau weer terug naar normale waarden keert heb je een sterke aanwijzing van hoge kosten te pakken.
En het zijn echt niet alleen de eerste TD5 koppen die kunnen gaan lekken.
Paspennen zijn er voor correcte montage en niet om de kop op zijn plaats te houden als de rekbouten vast zitten. Stalen pennen hebben de bijwerking dat de hele zaak na vele kilometers wat stabieler blijft en de pakking het iets langer vol houdt. Pas wel op met stalen pennen in de eerste "plastic pen" koppen want daar zijn twee soorten van met verschillende pendiameters. Pas dus stalen pennen eerst goed in de kop voordat je de kop er met de momentsleutel op vast trekt want als de pennen te dik zijn komt er zoveel spanning in de kop dat hij kan gaan scheuren.
Re: Hoeveel druk mag het koelsysteem ve td5 opbouwen?
Geplaatst: do 21 jul 2011, 01:55
door Andrew Colville
Druk in het koel systeem bij de Td5 wordt afgeregeld door de dop op je expansievat, deze max druk is ( uit mijn hoofd ) 1,2 bar dat is best veel.
Als er in het koel systeem een te hoge druk ontstaat dan zal de dop de over druk laten ontsnappen, ( korte siss ) Dit gebeurd wel enkel als het ventiel werkt!! als deze verstopt zit niet natuurlijk, ook zoals geschreven komt het voor dat het ventiel lekt ( het gesis/fieper wat je hoort terwijl de dop goed aangedraaid zit)
als de Td5 een lekkage heeft van cilinder/verbrandingskamer naar koelsysteem dan zal deze gelijk (koud of warm) gaan borrelen en het water uit het koelsysteem jagen.
ga lekker een rondje rijden , rdijdt de motor goed warm en ( "Give it some welly" ) of wel stamp er een stukje mee ( hij moet niet kapot natuurlijk ) als bij terug komst je direct de dop kan verwijderen ( let op wat je doet Zeer heet! gebruik een dikke tod ) zonder een water straal van 2 meter hoog dan hoef je voor de kop pakking of andere scheurtjes niet bang te zijn. als er wel iets mis is dan zal het water gelijk eruit lopen voor dat je de dop helemaal los hebt.
als je een nanocom mee kunt krijgen dan kun je de werkelijke temperatuur van het koelwater zien ( ipv wat de ECU jouw laat zien op de temp meter)
dit alles is geen garantie dat een week later alsnog de kop pakking lek slaat, het blijft een gebruikte auto.
Groetjes Andrew
Re: Hoeveel druk mag het koelsysteem ve td5 opbouwen?
Geplaatst: do 21 jul 2011, 02:10
door Boelo
Allen dank voor de zeer bruikbare tips, ik ga er morgen hopelijk mijn voordeel mee doen!
Groeten Boelo
Re: Hoeveel druk mag het koelsysteem ve td5 opbouwen?
Geplaatst: do 21 jul 2011, 11:18
door Marc-my-Words
Boelo Schreef:
-------------------------------------------------------
> Allen dank voor de zeer bruikbare tips, ik ga er
> morgen hopelijk mijn voordeel mee doen!
Tja, en zoniet je achterdeel.
Marc